UWAGA! Jak słusznie wychwycił to Jakub, w związku z wymogiem umieszczenia NIP-u nabywcy na paragonie, który zaczął obowiązywać 1 stycznia 2020 roku, ustawodawca nie przewidział, że przed rozpoczęciem działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorąca może nie posiadać NIP-u. Z tego względu rozliczenie kosztów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej może być niemożliwe. Można spróbować użyć numeru NIP, jeżeli otrzymamy go przed rozpoczęciem JDG (tak jak zrobiłem to ja kilka lat temu), ale nie jestem pewien, jak to się ma do obowiązujących przepisów prawa.

Część wydatków, które opisałem w swoim pierwszym raporcie finansowym poniosłem już około miesiąc przed startem działalności. Wykupiłem wtedy hosting www i domenę internetową. Kilka dni przed rozpoczęciem musiałem dokonać pierwszych opłat za wynajem biura i abonament parkingowy. Nie przejmowałem się tym jednak, bo zdążyłem dowiedzieć się już wcześniej (dzięki sposobowi w jaki postanowiłem przetestować swoje przyszłe biuro rachunkowe), że takie wydatki będę mógł rozliczyć podobnie jakbym poniósł je już po starcie działalności.

Koszty uzyskania przychodu

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a taką jest również prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą) nie ma przeszkód, aby wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, że były one faktycznie związane z charakterem prowadzonej działalności i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Takie wydatki ewidencjonujemy w księdze przychodów i rozchodów w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, a sposób ich rozliczenia zależy od rodzaju wydatku.

Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności powinny być odpowiednio udokumentowane. W przypadku opłat administracyjnych wystarczającym dowodem będzie potwierdzenie przelewu lub dowód potwierdzający zapłatę. Gdy mamy możliwość wzięcia faktury, to powinna ona zawierać imię i nazwisko oraz adres przyszłego przedsiębiorcy, choć z doświadczenia wiem, że możemy już wtedy użyć numeru NIP i nazwy firmy, jeśli tylko wcześniej dokonaliśmy rejestracji w CEIDG i zostały już nam przypisane. Zawsze można też poprosić o korektę wcześniej wystawionej faktury, ale faktura imienna też powinna być wystarczająca.

Odliczenie podatku VAT

Jeżeli faktura za poniesiony wydatek przed rozpoczęciem działalności zawiera nazwę firmy (lub co najmniej imię i nazwisko właściciela), adres prowadzenia działalności oraz numer NIP, to nie ma przeszkód aby odliczyć podatek VAT. Można go odliczyć w okresie, w którym faktura została wystawiona lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych (miesiącach lub kwartałach w zależności od wcześniejszego wyboru).

UWAGA! Zmiana! Od 1 stycznia 2021 roku pakiet SLIM VAT dorzuca dodatkowy miesiąc na rozliczenie VAT-u dla osób rozliczających się miesięcznie. Rozliczenia kwartalne pozostają bez zmian.

Musisz pamiętać tylko o jednym fakcie. Jeśli nie zarejestrował[a|e]ś się jako płatnik podatku VAT i wystawisz fakturę (osiągniesz przychód) bez VAT, to nie będziesz mógł odliczyć podatku VAT od zakupów dokonanych przed rozpoczęciem działalności.

Środki trwałe

W przypadku zakupu dokonanego przed rozpoczęciem działalności, którego wartość przekracza 3500 zł 10 tysięcy złotych (np. laptop, samochód) nie ma możliwości jego bezpośredniego rozliczenia. Można się jednak zdecydować na wpisanie takiego majątku do środków trwałych firmy i skorzystać z amortyzacji, która będzie naszym kosztem uzyskania przychodu. W zależności od typu środka trwałego istnieje możliwość dokonania jednorazowego odpisu (np. w przypadku laptopa) w miesiącu przekazania lub w miesiącu następnym albo odpisów na podstawie amortyzacji liniowej rozłożonej w czasie (np. w przypadku samochodu osobowego).

Tu jest tylko jedno zastrzeżenie. Suma jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekraczać w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości. Czyli nie szalej za bardzo 😉

Przykłady wydatków

Nie powinno być problemu z rozliczeniem wszelkiego rodzaju wydatków na reklamę (np. strona internetowa, hosting www, szablon strony), a także tych związanych z przygotowaniem sobie biura (np. zakup sprzętu, mebli, remont pomieszczenia). Generalnie powinniśmy móc rozliczyć wszystkie zakupy, które zrobilibyśmy również już po rozpoczęciu działalności. Dużą listę przykładów tego typu wydatków znajdziesz w odrębnym artykule.

Problematyczny import usług

Jest jedna rzecz, z którą warto poczekać i która nie może zostać rozliczona na podstawie faktury sprzed startu działalności gospodarczej. Chodzi mianowicie o import usług. Piszę o tym na podstawie własnego doświadczenia, ponieważ jeden z moich zakupów, szablon strony kupiony poprzez serwis ThemeForest, został potraktowany przez moją księgową właśnie w ten sposób (spółka stojąca za ThemeForest jest zarejestrowana w Australii). Nie mogłem znaleźć żadnej podstawy prawnej, która potwierdziła by słuszność tego zdarzenia, a jedyne co mi pozostało, to krótka notatka przy fakturze: niezaksięgowane – import usług przed założeniem działalności.

Teraz mnie trochę zastanawia ten fakt – szablon strony to przecież nie usługa, tylko gotowy produkt/towar. Ja nie płaciłem za jego zrobienie, tylko za gotowy kod. Chociaż z drugiej na fakturze widnieje zakup licencji na tenże kod. Może to było problematycznie. W każdym razie samemu nie udało mi się rozwinąć tego tematu. Nie podejrzewam, żeby był to częsty przypadek, ale jeśli spotkał on również Ciebie i możesz napisać coś więcej na ten temat, to proszę podziel się swoją wiedzą w komentarzach.

Przełom roku

Z tego co udało mi się dowiedzieć wynika, że nie da się zastosować zabiegu rozliczenia kosztów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej jeśli start działalności wyznaczony jest na początek roku. Wynika to z faktu, że rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowy i gdy DG startuje 1-go stycznia, to wszelkie koszty podniesione przed startem będę datowana na rok ubiegły. Rok ubiegły, w którym nie było jeszcze możliwe rozliczenie podatku z nieistniejącej działalności, a tym samym nie można było zaksięgować straty podatkowej.

Podsumowanie

Jak widzisz, powinieneś móc rozliczyć większość wydatków poniesionych w związku z planowaną działalnością jeszcze przed jej startem. Nie udało mi się znaleźć nic na temat tego z jakiego okresu mogą to być faktury. Z mojego biura rachunkowego otrzymałem informację, że z dwóch miesięcy poprzedzających dzień rozpoczęcia, ale nie jestem pewien, czy taki okres jest podyktowany jakimś rozporządzeniem, czy jest to raczej zdroworozsądkowe podejście. Okazuje się, że możliwe jest rozliczenie kosztów poniesionych przed startem działalności nawet z całego roku podatkowego. Dla przykładu: jeżeli startował[a|e]ś z działalnością 2 listopada 2017 roku, to możesz rozliczyć wszystkie wydatki poniesione w 2017 roku (nawet te z 1 stycznia) o ile tylko były związane z profilem nowej firmy.

A jak było w Twoim przypadku? Miał[a|e]ś problemy z rozliczeniem jakiegoś zakupu sprzed rozpoczęcia działalności? A może udało Ci się rozliczyć jakiś bardzo nietypowy zakup? Chętnie przeczytam o tym w komentarzach 🙂


Bądź na bieżąco!

Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:

Dołączając do newslettera #NoweRozdanie2 otrzymasz dostęp do dodatkowych materiałów:

  • PDF: „Jednoosobowa działalność gospodarcza krok po kroku” (do artykułu)
  • PDF: „FAQ: Jak pracuje się dla Roche/Sii?” (do artykułu)
  • PDF: „Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia kontroli i co zrobić kiedy urzędnik zapuka do Twoich drzwi?” (do artykułu)

Powyższe dane są przechowywane w systemie Mailchimp i nie są udostępniane nikomu innemu. Więcej szczegółów znajdziesz na stronie polityki prywatności.

lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować :)

Dołącz do grup na Facebooku

Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.

W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.

Wesprzyj mnie

Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.

Picture Credits