Część wydatków, które opisałem w swoim pierwszym raporcie finansowym poniosłem już około miesiąc przed startem działalności. Wykupiłem wtedy hosting www i domenę internetową. Kilka dni przed rozpoczęciem musiałem dokonać pierwszych opłat za wynajem biura i abonament parkingowy. Nie przejmowałem się tym jednak, bo zdążyłem dowiedzieć się już wcześniej (dzięki sposobowi w jaki postanowiłem przetestować swoje przyszłe biuro rachunkowe), że takie wydatki będę mógł rozliczyć podobnie jakbym poniósł je już po starcie działalności.

Koszty uzyskania przychodu

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a taką jest również prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą) nie ma przeszkód, aby wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, że były one faktycznie związane z charakterem prowadzonej działalności i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Takie wydatki ewidencjonujemy w księdze przychodów i rozchodów w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej, a sposób ich rozliczenia zależy od rodzaju wydatku.

Wydatki sprzed rozpoczęciem działalności powinny być odpowiednio udokumentowane. W przypadku opłat administracyjnych wystarczającym dowodem będzie potwierdzenie przelewu lub dowód potwierdzający zapłatę. Gdy mamy możliwość wzięcia faktury, to powinna ona zawierać imię i nazwisko oraz adres przyszłego przedsiębiorcy, choć z doświadczenia wiem, że możemy już wtedy użyć numeru NIP i nazwy firmy, jeśli tylko wcześniej dokonaliśmy rejestracji w CEIDG i zostały już nam przypisane. Zawsze można też poprosić o korektę wcześniej wystawionej faktury.

Odliczenie podatku VAT

Jeżeli faktura za poniesiony wydatek przed rozpoczęciem działalności zawiera nazwę firmy (lub co najmniej imię i nazwisko właściciela), adres prowadzenia działalności oraz numer NIP, to nie ma przeszkód aby odliczyć podatek VAT. Można go odliczyć w okresie, w którym faktura została wystawiona lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych (miesiącach lub kwartałach w zależności od wcześniejszego wyboru).

Musisz pamiętać tylko o jednym fakcie. Jeśli nie zarejestrował[a|e]ś się jako płatnik podatku VAT i wystawisz fakturę (osiągniesz przychód) bez VAT, to nie będziesz mógł odliczyć podatku VAT od zakupów dokonanych przed rozpoczęciem działalności.

Środki trwałe

W przypadku zakupu dokonanego przed rozpoczęciem działalności, którego wartość przekracza 3500 zł (np. laptop, samochód) nie ma możliwości jego bezpośredniego rozliczenia. Można się jednak zdecydować na wpisanie takiego majątku do środków trwałych firmy i skorzystać z amortyzacji, która będzie naszym kosztem uzyskania przychodu. W zależności od typu środka trwałego istnieje możliwość dokonania jednorazowego odpisu (np. w przypadku laptopa) w miesiącu przekazania lub w miesiącu następnym albo odpisów na podstawie amortyzacji liniowej rozłożonej w czasie (np. w przypadku samochodu osobowego).

Tu jest tylko jedno zastrzeżenie. Suma jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekraczać w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości. Czyli nie szalej za bardzo 😉

Przykłady wydatków

Nie powinno być problemu z rozliczeniem wszelkiego rodzaju wydatków na reklamę (np. strona internetowa, hosting www, szablon strony), a także tych związanych z przygotowaniem sobie biura (np. zakup sprzętu, mebli, remont pomieszczenia). Generalnie powinniśmy móc rozliczyć wszystkie zakupy, które zrobilibyśmy również już po rozpoczęciu działalności, a których przykłady zdążyłem wymienić w poszczególnych raportach finansowych w części „Zakupy firmowe”.

Problematyczny import

Jest jedna rzecz, z którą warto poczekać i która nie może zostać rozliczona na podstawie faktury sprzed startu działalności gospodarczej. Chodzi mianowicie o import usług. Piszę o tym na podstawie własnego doświadczenia, ponieważ jeden z moich zakupów, szablon strony kupiony poprzez serwis ThemeForest, został potraktowany przez moją księgową właśnie w ten sposób (spółka stojąca za ThemeForest jest zarejestrowana w Australii). Nie mogłem znaleźć żadnej podstawy prawnej, która potwierdziła by słuszność tego zdarzenia, a jedyne co mi pozostało, to krótka notatka przy fakturze: niezaksięgowane – import usług przed założeniem działalności.

Teraz mnie trochę zastanawia ten fakt – szablon strony to przecież nie usługa, tylko gotowy produkt/towar. Ja nie płaciłem za jego zrobienie, tylko za gotowy kod. Chociaż z drugiej na fakturze widnieje zakup licencji na tenże kod. Może to było problematycznie. W każdym razie samemu nie udało mi się rozwinąć tego tematu. Nie podejrzewam, żeby był to częsty przypadek, ale jeśli spotkał on również Ciebie i możesz napisać coś więcej na ten temat, to proszę podziel się swoją wiedzą w komentarzach.

Podsumowanie

Jak widzisz, powinieneś móc rozliczyć większość wydatków poniesionych w związku z planowaną działalnością jeszcze przed jej startem. Nie udało mi się znaleźć nic na temat tego z jakiego okresu mogą to być faktury. Z mojego biura rachunkowego otrzymałem informację, że z dwóch miesięcy poprzedzających dzień rozpoczęcia, ale nie jestem pewien, czy taki okres jest podyktowany jakimś rozporządzeniem, czy jest to raczej zdroworozsądkowe podejście.

A jak było w Twoim przypadku? Miał[a|e]ś problemy z rozliczeniem jakiegoś zakupu sprzed rozpoczęcia działalności? A może udało Ci się rozliczyć jakiś bardzo nietypowy zakup? Chętnie przeczytam o tym w komentarzach 🙂

Zachęcam również do dalszego obserwowania mojego bloga poprzez: polubienie fanpage na Facebooku, subskrypcję kanału RSS, zapisanie się do notyfikacji mailowych (formularz "Bądź na bieżąco" po prawej stronie) lub śledzenie mnie na Twitterze. Dzięki temu na pewno niczego nie pominiesz :)

Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do dedykowanej grupy na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.

1 000 000 zł

Milion złotych. Tak, milion złotych. Milion złotych to cel, który sobie postawiłem jakiś czas temu. Chcę zarobić milion złotych na tym blogu. Do tej pory udało mi się zarobić 416,12 zł, więc jak widzisz jeszcze mi trochę brakuje. Jeszcze nie wiem do końca jak, ale to zrobię. Na pewno nigdy nie będę pobierał żadnych opłat za dostęp do treści, bo tymi chcę się po prostu dzielić. Pierwszym krokiem niech będzie rozpropagowanie bloga wśród jak największej liczby osób. I tu mam prośbę do Ciebie: jeśli uważasz, ten artykuł za wartościowy, to udostępnij go proszę swoim znajomym. Przy lewej lub dolnej krawędzi ekranu znajdziesz przyciski, które Ci to ułatwią. Niezależnie od tego, czy prześlesz ten wpis dalej, czy nie, to ja i tak bardzo Ci dziękuję za doczytanie do tego miejsca! Do przeczytania niebawem.

Picture Credits