Jako konsumenci, z prawem zwrotu towaru (w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny) zakupionego przez internet zdążyliśmy się już zaprzyjaźnić. Jednak jako przedsiębiorcy prowadzący JDG nie mieliśmy już tak dobrze. Słabo było szczególnie od momentu, kiedy numer NIP na paragonie zaczął być obowiązkowy. Od 1 stycznia 2021 roku ma się to zmienić.
Właśnie od początku 2021 roku wchodzi zmiana w prawie konsumenckim, która rozszerza ten przywilej również na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że dokonując zdalnego zakupu na firmę nie utracimy, tak lubianego przez nas, prawa do zwrotu.
Niestety, nie będzie tak zupełnie kolorowo. Powyższe rozszerzenie będzie dotyczyło tylko zakupów, które nie będą miały „charakteru zawodowego”. Oznacza to mniej więcej tyle, że jako programiści laptopa tak po prostu nie zwrócimy, bo jest bezpośrednio związany z zawodem programisty. Drukarkę może już bardziej, krzesło raczej też, ale co z monitorem? I kto o tym będzie decydował? No właśnie… na razie wygląda na to, że decyzję pozostawiono sprzedawcy i ten ma się kierować danymi znalezionymi w CEIDG.
Na tej samej zasadzie przedsiębiorca prowadzący JDG ma być również chroniony przed niedozwolonymi postanowieniami umownymi (tzw. klauzulami abuzywnymi), a także nie będzie mógł zostać całkowicie pozbawiony prawa rękojmi.
PS. Więcej na ten temat znajdziesz na przykład na blogu serwisu prokonsumencki.pl lub na portalu DziennikPrawny.pl.
PPS. Powyższe zmiany miały wejść w życie już od 1 czerwca 2020 roku, ale zostały odroczone w związku z pandemią COVID-19.
23 grudnia 2023 at 17:58
dokładnie, na morele.net chciałem zwrócić,
– dysk,
– obudowę do komputera.
– graty do GPU
Jest u nich zakładka Zgłoszenie zwrotu i niestety mam komunikat „Nie masz żadnych produktów do zwrotu lub czas na zwrot już upłynął.” mimo iż kupiłem wczoraj.
Ogólnie unikam kupowania na morele.net, podobnie na komputronik.pl czy jego pobratyńcach bo jeśli na zwrot się zgodzą to chcą opłatę 4% wartości towaru minimum 50zł.
Osoby fizyczne nie robią wielkich zakupów, ale na JDG czasem robi się zakupy na dziesiętki tysięcy rocznie, może się zdarzyć źle kupiony towar, więc lepiej maksimum zakupów robić w sklepach które są elastyczne. Dla takiego morele fakt że ludzie kupią od innego dostawcy nie stanowi problemu skoro blokuje zwroty dla firm, więc nie ma co się szczypać i lepiej szukać gdzieś indziej.
23 marca 2021 at 16:12
W morele.net nie mogłem skorzystać ze zwrotu laptopa z powodu charakteru prowadzonej działalności także wszystko zależy od sprzedawcy z tego wynika. Generalnie wygląda na to, że po wprowadzeniu obowiązku podawania NIPu przy zakupie zostaliśmy pozbawieni jakiejkolwiek formy zwrotu z tytułu zakupu na odległość…
24 marca 2021 at 21:20
No niestety… nie ma lekko obecnie 🙁
Dobrze, że informujesz o morele.net, to będzie wiadomo, żeby uważać.
Ja zawsze staram się pytać przed zakupem. Tak profilaktycznie. Udało mi się oddać telefon w Media Expert. Ale laptopa jeszcze nie próbowałem.
1 lutego 2021 at 14:15
Interesujące.
1. Dlaczego zakładasz, że programista nie może zwrócić laptopa? Z PKD wynika, że zajmuje się tworzeniem oprogramowania a nie sprzętem komputerowym. W takim wypadku jest to dla niego narzędzie pracy tak samo jak dla mechanika samochodowego laptop który służy do diagnostyki.
2. Jestem pewien, że będzie multum „Januszy” biznesu którym zwroty będą nie w smak i po prostu będą z góry odrzucać takie próby. Pytanie czy jest jakaś droga odwoławcza? Sprzedawca jest przecież stroną więc dla sprzedawcy w interesie będzie odrzucenie możliwości zwrotu towaru – bo „on uważa tak a nie inaczej”. Wystarczy zobaczyć ile klauzul niedozwolonych opublikował UOKIK dla prostej zasady zwrotów przez konsumentów.
2 lutego 2021 at 07:24
1. Nie zgodzę się do końca z porównaniem zakupu laptopa dla programisty i laptopa dla mechanika. Może nie każdy programista wytwarza oprogramowanie na laptopach/komputerach, ale ja akurat tak robię i pewnie większość tak robi. I właśnie to jest podstawowe narzędzie pracy programisty. IMHO oczywiście. Bez wszystkich innych peryferii sobie poradzi. Trzeba jednak pamiętać, że to prawo, tak jak i Ty wspomniałeś, jest na razie „śliskie” i podejrzewam, że znajdą się zarówno firmy, które będą przychylne przyjąć zwrot laptopa, jak i takie, które będą miały opór przed zwrotem myszki.
2. Niestety (albo na szczęście) nie przerabiałem jeszcze tematu w praktyce. Oddawałem jeden telefon kupiony na firmę (w MediaExpert) i nie było z tym problemu.
2 lutego 2021 at 08:40
Dzięki za odpowiedź.
1. Rozumiem. Zgadzam się z Tobą odnośnie tego, że to prawo jest niedopracowane. Jak widać w naszej konwersacji, nawet w dyskusji pomiędzy profesjonalistami zdania są podzielone. Można zatem założyć że kolorowo u sprzedawców nie będzie, trzeba się przygotowywać na różne opcje. Proponuję jednak do każdego zwrotu dołączać oświadczenie o braku zawodowego charakteru zakupu danego produktu. Może to choć trochę zwiększyć szansę na zwrot.
2. Dla osób zainteresowanych -> Radca Prawny, Pan Terpiłowski, który często publikuje informacje odnośnie praw konsumentów, odpisał mi na podobne pytanie w następujący sposób:
3 lutego 2021 at 07:41
To prawda, sprawa nie jest jednoznaczna. Dobrze jest też po prostu przeczytać regulamin lub zapytać sprzedawcę przed zakupem. Wtedy unikniemy problemów.
Np. wspomniany przeze mnie MediaExpert ma w regulaminie informację, że indywidulani przedsiębiorcy (czy jakoś tak) mają podobne prawo zwrotu do „zwykłych” konsumentów.
PS. Dzięki za podzielenie się odpowiedzią od pana Terpiłowskiego.
16 lutego 2021 at 17:13
Kupowałem jako programista z JDG dysk do serwera NAS i sklep najpierw nie wiedział, że jest coś takiego jak zwrot na JDG a po douczeniu poinformował mnie, iż PKD 62.01.Z wyklucza zwrot.
Wiec rożnie to bywa. Fajnie by było zrobić spis sklepów, które przyjmują zwroty. Wiem, że MediaMarkt przyjmuje od zawsze i teraz też (choć bodajże w regulaminie jest 7 dni). X-kom niby przyjmuje według informacji telefonicznej i na czacie ale w regulaminie zwroty sa wykluczone. MediaExpert wygląda na to, że nie ma wykluczeń żadnych w regulaminie.
17 lutego 2021 at 08:09
Właśnie takich problemów się spodziewałem :/ Niestety na razie nie ma „orężna”, żeby jednoznacznie walczyć o swoje racje.
PS. ze zwrotem zakupów firmowych w X-komie nigdy nie miałem problemu nawet w latach ubiegłych. Tylko za każdym razem, na wszelki wypadek, pytałem o to mailowo przed zakupem, żeby mieć jakąś „podkładkę”.
1 grudnia 2020 at 18:38
zdarzyło mi się zwracać towar zakupiony na allegro z fakturą i sprzedawca nie robił problemu
2 grudnia 2020 at 22:56
owszem, zdarza się 🙂