Długo zastanawiałem się czy powinienem przedstawiać na tym blogu jakiekolwiek finansowe szczegóły prowadzenia mojej działalności gospodarczej. Nie chciałbym złamać żadnych postanowień moich kontraktów ani innych przepisów prawa. Z drugiej strony takie rzeczywiste dane ciężko jest znaleźć w internecie, a wydają się one być bardzo pomocne kiedy myśli się o samozatrudnieniu. Jasno pokazują, czy to faktycznie się opłaca.
Postanowiłem zatem pójść na kompromis. Nie będę publikował moich dochodów, ale zamieszczę wszystkie moje wydatki i zaprezentuję ile przy takich kosztach udało mi się zaoszczędzić na podatkach w porównaniu z tym ile zapłaciłbym za wszystko nie prowadząc działalności gospodarczej.
Ze względu na to, że zdecydowałem się rozliczać podatki kwartalnie, to właśnie w takich okresach czasu pojawiać się będę moje raporty finansowe. Dziś pora na pierwszy – za IV kwartał 2015 roku. Trochę „niepełny”, bo obejmuje 2 miesiące – działalność rozpocząłem 1 listopada 2015 roku (a dlaczego popełniłem błąd dowiesz się tutaj).
Zakupy firmowe
Na początek lista zakupów firmowych, których dokonałem w pierwszych miesiącach istnienia działalności. Jak widać, zawiera ona typowe pozycje, które mogą przyjść do głowy, gdy pomyślimy sobie co jest potrzebne startującemu na własną rękę programiście. Możesz tu przy okazji zobaczyć przykładowe wydatki, z którymi nie powinno być problemu podczas przedstawiania ich jako koszty prowadzenia działalności. Szerzej o wydatkach osób związanych z IT, które można wliczyć w koszty przeczytasz w odrębnym artykule.
Kategoria |
Kwota |
domeny internetowe |
219,68 zł |
wynajem biura |
982,14 zł |
hosting www |
59,97 zł |
internet mobilny |
14,00 zł |
monitory |
1 134,90 zł |
słuchawki z mikrofonem |
82,49 zł |
podkładka pod myszkę |
27,49 zł |
księgowość |
36,90 zł |
suma |
2 557,57 zł |
Wydatki na samochód
Na starcie działalności postanowiłem przekazać dwie rzeczy do środków trwałych firmy – laptopa i samochód, które kupiłem prywatnie w 2015 roku. Taka operacja pozwala mi rozliczać wydatki związane z eksploatacją samochodu jako wydatki firmowe (co? gdzie? jak? – o tym możesz przeczytać tutaj).
Kategoria |
Kwota |
polisa OC/AC |
1 020,00 zł |
parking |
150,00 zł |
paliwo |
424,31 zł |
naprawy |
840,00 zł |
suma |
2 434,31 zł |
Amortyzacja
Ze środkami trwałymi związana jest również pojęcie amortyzacji, czyli wyrażone w pieniądzu zużycie środków trwałych. Innymi słowy, jasne jest, że każda rzecz z biegiem czasu traci na wartości. Amortyzacja jest sposobem zrekompensowania przedsiębiorcy faktu, że majątek jego firmy ulega dewaluacji. W zależności od rodzaju środka trwałego i kilku innych czynników występują różne rodzaje amortyzacji. U mnie została zastosowana amortyzacja jednorazowa w przypadku laptopa i indywidualna stawka amortyzacji w przypadku samochodu używanego.
Środek trwały |
Kwota |
laptop |
3 000,00 zł |
samochód |
200,00 zł |
suma |
3 200,00 zł |
Oszczędności
Na koniec deser, czyli kwota, którą udało mi się „zaoszczędzić” na podatkach ponosząc wyżej wymienione koszty.
Podatek |
Kwota |
VAT |
595,50 zł |
dochodowy |
1 367,18 zł |
suma |
1 962,68 zł |
Jak widać na koncie pozostała całkiem ładna sumka 🙂 Oczywiście ktoś może powiedzieć, że jaka to oszczędność. Przecież gdybym nie wydał tych sum pieniędzy, które wypisałem, to w kieszeni zostałoby mi ponad 8000 zł. To nie do końca prawda. Mianowicie koszty związane z używaniem samochodu i tak bym poniósł. No może w trochę mniejszym stopniu jeżeli chodzi o paliwo bo to zawsze jest uzależnione od ilości wyjazdów do biura, czy klientów. Amortyzacja to również rodzaj przywileju przedsiębiorcy, za który nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.
Widać więc jednoznacznie, że w pierwszym kwartale prowadzenia działalności udało mi się faktycznie trochę zaoszczędzić. W przyszłości nie przewiduję już aż tak dużych kwot, bo już teraz wiem, że odchodzi mi jednorazowa amortyzacja laptopa, polisa OC/AC też została opłacona na cały rok. Wszystko będzie zależało więc w największym stopniu od zakupów firmowych i innych wydatków na samochód. Zobaczymy jak to będzie wyglądało w kolejnym kwartale.
Na koniec chciałbym jeszcze zaznaczyć, że przedstawiona suma oszczędności na podatku dochodowym jest kwotą uproszczoną. Została ona wyliczona przeze mnie z prostego wzoru: (przychód * 18%) – (dochód * 18%) = suma oszczędności. Ze względu na to, że był to również kwartał zamykający rok i że rzeczywisty wzór na obliczenie podatku dochodowego jest trochę inny, to kwota oszczędności wyliczona przed księgowość była wyższa. Finalnie, po rozliczeniu wszystkich dochodów z całego roku, kwota może się znów delikatnie różnić, bo działalność gospodarcza nie była moim jedynym źródłem dochodów w 2015 roku.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
29 marca 2016 at 07:47
Cześć, dzięki za bloga, wiele przydatnych informacji!
Taka wątpliwość po przeczytaniu wpisu… Wprowadzając samochód do środków trwałych teoretycznie nie możesz go używać w celach prywatnych, jak sobie z tym radzisz?
1 kwietnia 2016 at 05:33
Cześć marcccin!
Dzięki za miłe słowa, będę się starał kontynuować 🙂
Od razu przepraszam za zwłokę w odpowiedzi – ostatni tydzień miałem trochę zabiegany.
Faktycznie, jest tak jak piszesz. O ile z VAT-em nie ma problemu z użytkowaniem prywatnym (możesz odliczyć 50% VAT-u), to z kosztami uzyskania przychodu już jest gorzej.
W moim przypadku mam dosyć klarowną sytuację – posiadamy z żoną dwa samochody, a ten, który wpisałem do środków trwałych był pierwotnie kupiony z myślą o moich dojazdach do poprzedniej pracy. I tu się niewiele zmieniło. Samochód służy mi praktycznie tylko i wyłącznie na dojazdy związane z działalnością – wcześniej było to biuro i klienci, a od kiedy pracuje z domu już tylko klienci. W przypadku bardzo sporadycznych wyjazdów prywatnych po prostu nie biorę faktury za paliwo i jej nie rozliczam.
A ogólnie rzecz biorąc, jeśli mamy taki firmowo-prywatny samochód, to trzeba do tego rozliczania kosztów podchodzić rozsądnie i rozliczać je w miarę proporcjonalnie do faktycznego stanu rzeczy. Mam zaplanowany artykuł na ten temat, ale pewnie jeszcze mi trochę zejdzie z jego publikacją.
Pozdrawiam,
Piotr
5 kwietnia 2016 at 08:14
marcccin,
tu jest dosyć fajny artykuł przedstawiający jak to mniej więcej powinno się odbywać:
http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/samochod/708957,Samochod-osobowy-srodek-trwaly-uzywany-dla-celow-firmowych-i-prywatnych-rozliczanie-kosztow.html