Odkąd prowadzę tego bloga spora część pytań na tematy wokół prowadzenia działalności gospodarczej (i pokrewne) wraca do mnie jak bumerang. Przy drugim, czy trzecim tym samym zapytaniu staram się publikować odpowiedź w formie artykułu i później tylko do niego odsyłać. Przez cały ten czas pomijałem jednak drobniejsze pytania. Teraz postanowiłem do nich wrócić i co jakiś czas opublikować rozwiązanie.
Dziś pierwszy z tego typu artykułów. Pokazuję w nim jak otrzymać fakturę VAT za subskrypcję Office 365 Personal (abstrahując od tego czy możemy jej używać do celów firmowych, czy nie).
Przekazanie danych do faktury (przed zakupem)
Żeby dostać fakturę VAT za Office 365 Personal na dane firmowe należy w pierwszej kolejności te dane firmowe ustawić w naszym koncie Microsoft.
W tym celu udajemy się na stronę account.microsoft.com i z menu głównego (u góry strony) wybieramy Płatności i rozliczenia
, a następnie Książka adresowa
.
Po przejściu na stronę zatytułowaną Książka adresowa
klikamy w link Zarządzaj profilem firmy
.
Zostaniemy przekierowani na stronę Zarządzaj swoim profilem rozliczeniowym
.
Tuż pod tytułem na tej stronie znajduje się pole wyboru, w który domyślnie zaznaczoną wartością jest PL - Konto osobiste
. Wybieramy drugą opcję: PL - Konto biznesowe
. Dane powinny się przeładować.
Klikamy na Edytuj profil
, co powinno załadować formularz do wypełnienia.
Teraz możemy wprowadzić wszystkie niezbędne dane.
Zapisujemy formularz. To tyle.
Uwaga! Numer NIP powinien on być w formacie PL1234567890
. Kiedy ja pierwszy raz wypełniałem ten formularz, podawałem numer w standardowym formacie (bez PL
) i całość wywalała się z hukiem przy zapisie, nie dając żadnej wskazówki co jest nie tak (ach ten UX Microsoftu). Dopiero po kilku próbach odkryłem, że problem leży w formacie numeru NIP.
Mam nadzieję, że Ty wchodząc na powyższą stronę w ogóle będziesz mieć możliwość wprowadzenia numeru NIP, bo kiedy ja teraz tam wchodzę to widzę mój numer NIP tylko do odczytu, z informacją (Prawidłowe)
tuż obok. Być może tryb read-only dla NIP-u uruchamia się kiedy dokonamy pierwszego zakupu.
Pobranie faktury (po zakupie)
Po zakupie, fakturę VAT znajdziemy na naszym koncie Microsoft.
Tym razem z menu głównego wybieramy Płatności i rozliczenia
i Historia zakupów
.
Lądujemy na stronie Historia zamówień
, która domyślnie pokazuje zamówienia z ostatnich 3 miesięcy. Jeżeli potrzebujemy starsze, to wybieramy odpowiednią wartość filtra.
Klikając w Szczegóły
konkretnego zamówienia przechodzimy do strony Szczegóły zamówienia
, a tam naszym oczom ukaże się las… tzn. link Faktura podatkowa
umożliwiający pobranie faktury VAT w formacie PDF.
Prawda, że proste? 😀
Uwagi
Nie wiem czy obecnie da się automatycznie wygenerować fakturę VAT dla zakupów z przeszłości. Dla pewności lepiej zachować kolejność i najpierw podać dane, a potem dokonać zakupu.
O wszelkiego rodzaju zmiany danych dla faktur z przeszłości trzeba się kontaktować z supportem. Raz tego próbowałem i faktycznie się udało, ale zanim znalazłem odpowiedni numer telefonu, to minęło sporo czasu. Teraz nawet nie podejmuję próby znalezienia tego numeru ponownie 😉
Daj znać w komentarzu, gdyby któryś z powyższych kroków był niejasny lub gdyby w Twoim przypadku ta procedura wyglądała inaczej.
Picture Credits
11 listopada 2021 at 14:26
Cześć
Podbijam wydaje mi się że zmienili interface od czasu ostatniej aktualizacji tego posta. Mam spory problem ze znalezieniem opcji gdzie wogóle można wprowadzić dane formowe w koncie microsoft.
12 listopada 2021 at 11:23
Cześć.
Sam niestety Ci nie podpowiem. Nie jestem na bieżąco. Ostatnio przyjąłem strategię polowania na okazje u resellerów na roczne licencje.
Jakoś w trakcie roku udało mi się wyhaczyć na przykład ten pakiet w X-kom dodawany za pół ceny do innych zakupów.
12 maja 2021 at 16:42
Hej, podbijam temat i pytania.
Czy w maju 2021 jest taki sam problem z dopisaniem NIP do faktury za miesięczną subskrypcję Office 365?
Pozdrawiam,
Przemek
28 października 2020 at 14:54
Może ktoś jak ja spędzi dużo czasu na poszukiwaniu tajemniczego numeru do MS PL. Pomagam więc w temacie:
dotychczas dzwoniło się do MS Polska pod numer 801 802 000 / 22 594 19 99. Na centralce trzeba odpowiednio wybierać cyfry do działu związanego z obsługą subskrypcji i rozliczeń. Finalnie rozmowa z konsultantem i przedstawienie tematu: chcę NIP na fakturze.
I tu niespodzianka: od 3 miesięcy MS PL nie realizuje takich korekt („zabroniono, nie mamy dostępu”). Jedyne co można zrobić, to do miesiąca od odnowienia subskrypcji zgłosić w sposób powyższy oczekiwanie zwrotu środków za opłatę. Programy w pakiecie Office zostaną wyłączone, ale np. dostęp do OneDrive będzie przez miesiąc z możliwością odczytu plików, ich wydruku itp. W tym czasie trzeba zakupić licencję u partnera, zgarnąć fakturę z NIPem i pracować dalej.
28 października 2020 at 16:54
Dzięki serdeczne za świetny komentarz!
19 grudnia 2020 at 13:21
A za rok?
Kto wystawi fakturę za rok?
Znowu trzeba zrezygnować z subskrypcji i kupić u partnera?
19 grudnia 2020 at 14:32
Od razu zapytałam, jak to będzie wyglądać w przyszłości. W wielkim skrócie: jeśli chcesz dostawać fakturę (samodzielnie ją pobierać z konta MSO), to trzeba przejść z konta podstawowego na konto biznesowe. Wiąże się to jednak z dużo wyższymi opłatami i konieczności zmigrowania danych, ustawień itp., czyli jak dla mnie: organizacyjny koszmar. Tańszy, szybszy i stosunkowo bezpieczny dla zachowania ciągłości działania jest zakup u partnerów.
19 grudnia 2020 at 15:35
Czyli jednym zdaniem: Za 11 miesiecy rezygnacja z usługi i ponownie zakup u partnera.
21 września 2020 at 18:49
Najprościej jest kupić licencję w jednym z wielu sklepów internetowych typu „brzoskwinki.net” lub „computronic.pl”. Raz że taniej jest u dystrybutora niż w oficjalnym sklepie, dwa, że bez problemu w takim sklepie można otrzymać fakturę za taki zakup.
22 września 2020 at 07:05
Prawda. Przy ostatnim odnowieniu licencji przetestowałem właśnie ten sposób. Plusem jest to, że wyszło też dużo taniej. Trzeba tylko uważać z wyborem dystrybutora, żeby nie trafić na jakiegoś trefnego sprzedawcę.
29 września 2019 at 20:44
Zdaje się, że poradnik już jest nieaktualny, obecnie „PL – Konto osobiste” nie jest selectem do wyboru, a jedynie informacją bez możliwości modyfikacji.
30 września 2019 at 08:01
Przed chwilą sprawdziłem – u mnie cały czas działa tak samo… hmm… być może nie każde konto Microsoftu działa tak samo. Oni wielokrotnie wprowadzali modyfikacje. Podejrzewam, że teraz nie ma jedynej słusznej drogi…
1 października 2019 at 14:45
Ok, być może dla starszych(?) kont jest opcja tej zmiany, kontaktowałem się z supportem i z grubsza powiedzieli mi, że domyślnie jest to produkt kupowany przez osoby nie posiadające firm, stąd brak opcji dodania NIP, a jeśli chcę dostać fakturę VAT, muszę po każdym zakupie pisać do supportu żeby mi zmienili dane które otrzymałem w standardowej fakturze, więc w przypadku subskrypcji miesięcznej wychodzi sporo zachodu.
2 października 2019 at 07:08
Znam drogę którą opisujesz – kontakt z supportem i ich ręczny update. Raz z tego korzystałem i faktycznie działało. Ale odczucia miałem te same – przy robieniu tego co miesiąc jest sporo zachodu.