Zastanawiasz się jaką formę zatrudnienia wybrać? Nie wiesz co będzie lepsze? Umowa o pracę, czy własna działalność gospodarcza? A może by tak skorzystać z… obydwu rozwiązań jednocześnie?
Ale jak to?! To jest możliwe?
Jak najbardziej! Musisz tylko pamiętać o kilku wynikających z tego konsekwencjach.
Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej musisz opłacać tylko składkę zdrowotną
Podstawowym plusem prowadzenia działalności gospodarczej jednocześnie z pracą etatową jest „oszczędność” przy opłacaniu składek ZUS. Faktem jest, że zarówno od umowy o pracę jak i z jednoosobowej działalności gospodarczej należy odprowadzać składki ZUS. Jeżeli jednak prowadząc działalność gospodarczą, będziesz zarabiał(a) miesięcznie, z tytułu umowy o pracę co najmniej najniższą krajową (w 2017 roku jest to 2000 zł brutto), to jako przedsiębiorca będziesz zobowiązan[a|y] odprowadzać tylko składkę zdrowotną ze swojej firmy. Składki społeczne stają się z tego tytułu dobrowolne.
Ilość i wymiar etatów nie ma znaczenia
Dodatkowo prawo nie narzuca, że wynagrodzenie to musi pochodzić z jednej umowy o pracę, czy też że wymiar etatu musi być pełen. Liczy się tylko to czy wszystkie miesięczne dochody sumują się minimum do najniższej krajowej. Możesz więc mieć, na przykład, podpisane 3 umowy o pracę: 500 zł brutto za 1/20 etatu w pierwszej firmie, 1300 zł brutto za 1/10 etatu w drugiej firmie oraz 200 zł brutto za 1/40 etatu w trzeciej firmie i zwolnienie ze składek społecznych z Twojej działalności będzie Cię obowiązywało.
W trakcie bezpłatnego urlopu musisz odprowadzać składki społeczne
Nie wiem czy wiesz, ale pracując na etacie masz możliwość skorzystania z urlopu bezpłatnego. Taka opcja przydaje się, kiedy wykorzystasz wszystkie inne możliwości wzięcia wolnego. Jak sama nazwa wskazuje, w czasie tego urlopu nie otrzymujesz wynagrodzenia, a co za tym idzie pracodawca nie odprowadza za ciebie żadnych składek do ZUS. W tym momencie, w trakcie etatowego urlopu bezpłatnego pojawia się obowiązek opłacania przez Ciebie składek społecznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
Brak konieczności opłacania składek społecznych niesie ze sobą pewną konsekwencję. Mianowicie pomimo ich nieopłacania z miesiąca na miesiąc „traci się” przywilej opłacania małego ZUS-u. Przysługuje on bowiem nowym przedsiębiorcom przez pierwsze 24 pełne miesiące prowadzenia działalności i dotyczy właśnie składek społecznych. Niestety to, że się z tego przywileju w danym momencie nie korzysta nie daje możliwości przesunięcia go w czasie.
Łyżką miodu w tej beczce dziegciu jest to, że nie traci się całego prawa, a jedynie te miesiące, w których składki były opłacane z tytułu etatu. Kiedy więc w trakcie pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności zrezygnujesz z etatu, to od kolejnego, aż do 24 miesiąca nadal masz prawo skorzystać z małego ZUS-u.
Furtka dla malutkich działalności
Polski Ład wprowadził małą furtkę pozwalającą etatowcom nie płacić składek zdrowotnych z prowadzonej jednocześnie działalności gospodarczej. „Wystarczy” na działalności: rozliczać się ryczałtem ORAZ nie posiadać przychodu większego niż 50% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 1-go stycznia danego roku (limit dla 2022 roku to 1505 zł).
Składkę zdrowotną z DG możesz odliczyć od etatu
Ponad rok temu napisałem, że duża część składki zdrowotnej opłacanej przez przedsiębiorcę do niego wraca. Dzieję się tak dzięki możliwości odliczenia jej od zapłaconego podatku. „Problem” pojawia się wtedy, kiedy działalność przynosi straty, a co za tym idzie nie ma od czego odprowadzić podatku. W tym miejscu „na ratunek” przychodzi podatek płacony od… umowy o pracę. Dozwolone jest bowiem odejmowanie składki zdrowotnej od podatku z różnych źródeł. To drugi, wyraźny plus prowadzenia działalności będąc jednocześnie na etacie. (Polski Ład to zmienił).
Jak chorujesz to wszędzie, ale „chorobowe” dostaniesz tylko z jednego miejsca
Kiedy w czasie choroby lekarz wystawi Ci zwolnienie L4 i skorzystasz z niego u Twojego etatowego pracodawcy otrzymując zasiłek chorobowy z ZUS, musisz pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze: z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej takiego zasiłku już nie dostaniesz – nie można pobierać go z dwóch źródeł jednocześnie. Po drugie pamiętaj, że w czasie zwolnienia lekarskiego nie wolno Ci pracować na rzecz Twojej własnej działalności – w razie kontroli grozi to cofnięciem i koniecznością zwrotu zasiłku chorobowego. I nie mów, że nie ostrzegałem 😉
Licznik stażu pracy nabija kilometry
Staż pracy to taki twór, który sumuje wszystkie okresy zatrudnienia, a na jego podstawie określane są różne przywileje pracownicze (np. ilość urlopu wypoczynkowego, możliwość przejścia na emeryturę itp.). Do stażu wlicza się sporo rzeczy, m.in. czas pracy na etacie. Nie wpada w niego jednak okres prowadzenia działalności gospodarczej – działając jako DG nikt nas nie zatrudnia, a jedynie z nami „współpracuje”. Połączenie pracy etatowej i prowadzenia działalności ma zalety również na tym polu. To co w tym czasie przepracujesz na etacie również wpada do Twojego stażu pracy.
Pracodawca nie musi wiedzieć o działalności gospodarczej
Polskie prawo nie narzuca Ci konieczności informowania Twojego etatowego pracodawcy o tym, że prowadzisz działalność gospodarczą. Nie musisz tego robić.
Jak Marta słusznie zauważyła, nie dotyczy to „sfery budżetowej”. Tam trzeba pytać przełożonego, czy można założyć dodatkowo JDG. Działalność nie może się bowiem kłócić ze stanowiskiem urzędnika państwowego.
Podatki mogą Cię wydać
Mimo, że nie masz obowiązku informowania swojego pracodawcy o prowadzeniu działalności wprost, to pewne obowiązkowe działania mogą Cię wydać. Jeżeli Twój pracodawca złożył za Ciebie oświadczenie PIT-2, mówiące o nieosiąganiu dochodów z innych źródeł, to powinien je wycofać. Dodatkowo jeśli rozliczasz działalność skalą podatkową, to musisz oświadczyć pracodawcy, że zamierzasz samodzielnie rozliczać kwotę wolną od podatku. Nie musisz mówić, że ma to związek z prowadzeniem działalności, ale jest duża szansa, że sam się domyśli.
Uważaj na zapisy w umowie o pracę…
Prawo prawem, ale w umowie o pracę mogą wystąpić zapisy, które będą wymagały dogadania się z szefem w sprawie rozpoczęcia, czy prowadzenia własnej firmy. Przykładowo, umowa może zawierać klauzulę mówiącą o konieczności uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie innej pracy zarobkowej. Zdarzają się również zapisy o zakazie konkurencji, na które musisz szczególnie uważać zakładając działalność w tym samym obszarze co firma Twojego pracodawcy. To tylko przykłady. Każda umowa o prace może wyglądać inaczej i musisz się jej indywidualnie przyjrzeć.
…oraz na kodeks pracy
Grzegorz słusznie zwrócił mi uwagę, że sam kodeks pracy mówi o lojalności wobec pracodawcy, a więc brak zapisu w Twojej umowie o prace nie zwalnia Cię automatycznie z zakazu konkurencji. Tak naprawdę to ile ludzi na świecie, tyle będzie odrębnych przypadków. Warto więc po pierwsze porozmawiać i dogadać się ze swoim pracodawcą jak człowiek z człowiekiem, a po drugie skonsultować swoje umowy z prawnikiem, żeby mieć świadomość w co można wdepnąć.
Jako DG nie możesz programować dla tej samej firmy, dla której programujesz na etacie
Last but not least, prawo polskie nie dopuszcza sytuacji, w której Jan Kowalski pracujący na etacie w firmie Super Oprogramowania Sp. z o.o. wystawia jej w tym samym czasie faktury za usługi działalności Jan Kowalski Usługi Programistyczne. Zakres usług świadczonych dla obecnego pracodawcy musi być różny rodzajowo od pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę. Nie możesz więc brać roboty od swojego szefa i wykonywać jej po godzinach jako Ty-firma. Przed takimi sytuacjami powinien chronić się również Twój pracodawca, bo to on może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za próby obchodzenia przepisów prawa pracy związanych z czasem pracy i nadgodzinami.
Ty-firma możesz pracować na rzecz obecnego pracodawcy tylko wtedy gdy wykonujesz innego rodzaju usługi. Jeżeli na etacie jesteś programistą, to jako firma możesz na przykład kosić trawnik 😉 Do sprawdzenia jest przypadek, w którym jako etatowy programista możesz być firmą-administratorem systemów. Obstawiam niestety, że to jednak leży zbyt blisko siebie i nie jest dopuszczalne.
Legalne „obchodzenie” prawa
Możesz się teraz zastanawiać, czy nie napisałem tu jakichś głupot. Jest duża szansa, że chociaż raz w życiu spotkał[a|e]ś kogoś, kto jednocześnie pracował na przykład na 1/5 etatu oraz wystawiał faktury z działalności za pracę tego samego typu dla „jednej firmy”. Tylko to tak naprawdę nie była jedna firma, bo taka opcja jest prawnie zabroniona. W takim przypadku jest wysoce prawdopodobne, że za tą „jedną firmą” stoi właściciel (lub właściciele) posiadający kilka spółek zajmujących się podobną działalnością, a osoba, którą spotkałeś pracuje na etacie dla Spółki XYZ, ale faktury wystawia dla Spółki ABC. Taka sytuacja nie jest zabroniona i jest dosyć częstym orężem lekko „nagiętej” optymalizacji podatkowej i finansowej.
Ten sam mechanizm jest zresztą wykorzystywany do obchodzenia restrykcji związanych z wystawianiem faktury dla byłego pracodawcy – na etacie zatrudnia Cię Spółka XYZ, zwalniasz się, a dzień później wystawiasz fakturę Spółce ABC. Pieniądze na Twoje wynagrodzenie wychodzi od tego samego właściciela, a Ty nadal masz prawo do małego ZUS-u i opodatkowania podatkiem liniowym od ręki.
Niestety nie jest to jedyna, skłaniająca do nadużyć „luka” w naszym prawie 🙁
Posłowie
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis zainspirował Cię do głębokiego przemyślenia decyzji o wyborze pomiędzy etatem, a działalnością. Być może to właśnie mix obydwu form zatrudnienia będzie dla Ciebie najlepszą opcją. Liczę również na to, że wpis przypadnie do gustu Michałowi, który mnie o niego poprosił 😉 Dzięki Michał – z mojej perspektywy był to całkiem ciekawy research! 🙂
Starałem się nie pominąć żadnych plusów, ani minusów korzystania ze związku etat-działalność, ale jeżeli masz większe doświadczenie w tym temacie, a ja walnąłem jakąś gafę, to napisz mi proszę o tym w komentarzu poniżej. Będę bardzo wdzięczny. Zachęcam Cię również do zadawania pytań, jeżeli przyszły Ci takowe do głowy. A jeśli tak jak Michał, chciałbyś przeczytać mój artykuł na jakiś konkretny temat, to zostawienie informacji o tym poniżej jest jak najbardziej wskazane 🙂
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
17 października 2022 at 12:14
Czy etat mogę rozliczyć wspólnie z żoną na, natomiast JDG na ryczałcie sam?
17 października 2022 at 13:16
Tak
1 listopada 2022 at 17:23
Z tego artykułu wynika że nie(wyjątek: złorzenie zerowego PIT-28)
https://www.gofin.pl/pit/17,2,373,217934,wspolne-rozliczenie-malzonkow-przy-ryczalcie.html
1 listopada 2022 at 22:02
Hmm… moim zdaniem właśnie ten artykuł potwierdza moją odpowiedź, czyli:
– etat można rozliczyć wspólnie z żoną (która również ma etat)
– JDG na ryczałcie trzeba rozliczyć samodzielnie
1 listopada 2022 at 22:22
Niestety nie
https://www.kis.gov.pl/documents/6609173/10425091/1.Wsp%C3%B3lne+rozliczenie+ma%C5%82%C5%BConk%C3%B3w.pdf
strona 3, pkt 2b) oraz
https://www.pit.pl/aktualnosci/wspolne-rozliczenie-pit-2021-malzonkow-na-podatku-liniowym-badz-ryczalcie-1006591
wykazanie w deklaracji zarobienia złotówki i więcej na liniówce, ryczałcie skutkuje utratą możliwości wspólnego rozliczania się z żoną
2 listopada 2022 at 07:38
Źle to interpretujesz. Powyższe artykuły mówią tylko tyle, że Polski Ład dodatkowo wprowadził możliwość wspólnego rozliczania się małżonków będących na liniówce lub ryczałcie. Pod warunkiem, że „zerowych deklaracji”. Nie ma tu absolutnie mowy o tym, że nie można się rozliczać wspólnie rozliczając się na zasadach ogólnych.
Możliwość wspólnego rozliczania się małżonków (rozliczających się na zasadach ogólnych) istnieje od dawna i w tym temacie nic się nie zmieniło.
2 listopada 2022 at 09:26
ale napisane:
„Warunki uprawniające do wspólnego rozliczenia.
Wspólne rozliczenie małżonków może być złożone, jeżeli:
…..
2. żaden z małżonków w roku podatkowym nie był opodatkowany: a) 19% „podatkiem liniowym”, b) zryczałtowanym podatkiem dochodowym z wyjątkiem dochodów z najmu”
czyli złożenie deklaracji podatkowej z ryczałtu bądź liniówki skutkuje pózniejszym brakiem wspólnego rozliczania etatów.
tu wręcz otwarto napisane:
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/924958,etat-i-dzialalnosc-ktory-pit.html
„Podatek liniowy i praca na etacie.
Rozliczając się w opisany powyżej sposób, podatnik nie może skorzystać z możliwości rozliczania się z małżonkiem, niezależnie od tego, że dochody z pracy na etat opodatkowane są na zasadach ogólnych
…
Ryczałt i praca na etacie. Jeżeli działalność opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podobnie jak w przypadku podatku liniowego mimo dodatkowej pracy na etat nie można deklaracji rozliczyć wspólnie z małżonkiem.”
oraz
https://www.pit.pl/pit-28/
„Wybierając ryczałt ewidencjonowany nie można się rozliczać wspólnie również z przychodów opodatkowanych poza ryczałtem, np. podatkiem 12% według skali podatkowej. Ryczałt eliminuje taką możliwość rozliczeń. ”
dopytam jeszcze księgowego w tej kwesii, żeby mieć pewność na 100%
2 listopada 2022 at 10:13
A taka zamiana… Słusznie! Patrząc na to wydaje mi się, że masz rację.
Daj znać czy księgowy potwierdzi.
2 listopada 2022 at 19:05
Potwierdzone przez księgowego, że ryczałt wyklucza wspólne rozliczenie z żoną. Koniec dyskusji 🙂
2 listopada 2022 at 20:22
Dzięki za ten input!
Człowiek uczy się całe życie 🙂
24 czerwca 2022 at 14:48
Dzień dobry,
A jak jest z urlopem ojcowskim na UoP mając jednocześnie DG?
Tak się składa, że przechodzę na B2B a w ramach UoP mam do wykorzystania jeszcze 2 tyg urlopu ojcowskiego. W tym czasie zazębi mi się DG i końcówka UoP (własnie na urlopie ojcowskim)
27 czerwca 2022 at 16:38
Cześć. A o co konkretnie pytasz?
27 czerwca 2022 at 16:53
Czy będąc na ojcowskim w ramach UoP muszę coś/gdzieś zgłaszać w zakresie DG?
27 czerwca 2022 at 18:43
Niestety nie posiadam takiej wiedzy 🙁
Spytaj może na grupie.
27 czerwca 2022 at 20:12
A musisz zakładać działalność w czasie urlopu ojcowskiego? Nie możesz poczekać z działalnością do końca tego urlopu?
27 czerwca 2022 at 20:24
Tak, muszę zacząć wcześniej na b2b
27 czerwca 2022 at 20:43
Wydaje mi się, że jest to normalny zbieg tytułów do ubezpieczeń, skoro przez jakiś czas będziesz jednocześnie zatrudnony i prowadził działalność gospodarczą. Nie powinno mieć znaczenia, że z umowy o pracę będziesz na urloie ojcowskim. Tak samo, jak osoba zatrudniona może iść na L-4 z tytułu umowy o pracę, jednocześnie nie wykazywać przerwy w opłacaniu składek z tytułu działalności gospodarczej – jeśli np. nie opłaca dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
27 kwietnia 2022 at 21:10
Dotyczy sekcji „Legalne obchodzenie prawa”
Czy jest jakiś legalny sposób na nie płacenie 32% podatku dla UoP oprócz całkowitego przejścia na B2B?
28 kwietnia 2022 at 22:53
O niczym takim nie słyszałem niestety… ewentualnie może 50% KUP jeżeli pracujesz jeżeli działasz z prawami autorskimi. Ale to tak naprawdę nie odnosi się do 32% podatku, ale do podatku dochodowego w ogóle.
10 lutego 2022 at 20:14
Cześć, a jak sprawa wyglądała by jak by zamiast UoP była zleceniowka? Działa to tak samo?
11 lutego 2022 at 07:26
Cześć. Nie, zupełnie inaczej 🙂 Zlecenie nie jest traktowane tak samo jak UoP. To jest jedynie taka „poboczna” umowa. Nie wiem czy występują tu jakiekolwiek implikacje związane z JDG + UZ…
8 stycznia 2022 at 02:37
Czy jeśli pracuje na etacie (podatek skala podatkowa) i jednocześnie prowadzę JDG (ryczałt ewidencjonowany) to czy mogę złożyć PIT – 2 u pracowcy na etacie? Rozumiem, że dzięki temu, że place podatek z JDG jako ryczałt to koliduje, żebym złożył PIT-2 u pracowcy etatowego, czy dobrze rozumiem?
8 stycznia 2022 at 22:02
Niestety nie wiem jak to działa. Sprawdź/podpytaj na grupie.
15 grudnia 2021 at 17:53
Cześć, super artykuł, ale brakuje mi jednej rzeczy. Jeżeli taki mityczny programista 15k zarabia na UoP te 210k rocznie, to ostro wpada w drugi próg podatkowy, natomiast pracując na pół etatu mieści się całkowicie w pierwszym progu. Jeżeli taka osoba przejdzie na 50% UoP / 50% JDG, to zarabiając 105k rocznie na UoP zapłaci 17% od całej tej kwoty, czy dodatkowe 105k zarobione na DG i tak wpędzą ją w próg 32% na UoP (na przykład po zarobieniu 60k na UoP i 60k na DG od pozostałych 45k z UoP zostanie naliczony podatek 32%?)
15 grudnia 2021 at 19:39
Każda nadwyżka, według skali podatkowej, powyżej 85 528 jest opodatkowana podatkiem 32%, bez względu na źródło pochodzenia dochodu.
15 grudnia 2021 at 21:24
Wziąłem założenia z polskiego ładu, czyli drugi próg od 120k, dla obecnych warunków zmieniłbym przykład na 80k zarobione na UoP plus 80k na działalność. Od działalności płaci się osobny podatek (na przykład ryczałt 12%), więc gdyby faktycznie od każdej nadwyżki należał się podatek 32% mielibyśmy podwójne opodatkowanie – to chyba nie działa w ten sposób? Gdyby liczyć najpierw zarobki z JDG do wysokości drugiego progu (od których odprowadzony byłby podatek ryczałt 12%), to cała kwota zarobiona na UoP byłaby nadwyżką i zgodnie z takim wyliczeniem od całej kwoty należałby się podatek 32%. Gdyby natomiast liczyć najpierw kwotę zarobioną na UoP (i byłoby tego mniej niż drugi próg) to od tej kwoty należałby się podatek 17%, następnie od kwoty zarobionej na JDG byłby ryczałt 12%.. i co, jeszcze 32% z tytułu nadwyżki mimo zapłacenia ryczałtu?
W skrócie pytam o to, czy jak połowę przychodów rozlicza się wg skali, a drugą połowę ryczałtem lub liniowym, to czy ta druga połowa ma jako dodatkowy przychód z innego źródła wpływ na to, co rozliczam wg skali, nawet, jeżeli samo to, co rozliczam wg skali, nie wychodzi poza pierwszy próg. A jeżeli tak, to jak się to liczy.
15 grudnia 2021 at 22:13
Jeżeli będziesz miał połączenie: etat (skala podatkowa) plus JDG (nie skala podatkowa), to nic się tu nie sumuje. Finalnie, na koniec roku rozliczenie skali z etatu wyląduje w PIT-37, liniówka z JDG w PIT-36, a ryczałt w PIT-28 i sumowania nie będzie.
W liniówce i ryczałcie nie ma żadnych nadwyżek i płacenia 32%.
16 grudnia 2021 at 12:27
Ale pisałeś o progach podatkowych, więc myślałam, że chodzi Ci o opodatkowanie na zasadach ogólnych. Dlatego odpowiedziałam, że dochody opodatkowane według skali podatkowej sumuje się. Przy innych sposobach opodatkowania – ryczałt, podatek liniowy – nie ma progów, wobec czego nie da się wpaść w wyższy próg.
9 listopada 2021 at 08:05
Jaki limit wpłat na IKZE obowiązuje przy jednoczesnym UoP oraz JDG? Ten z tytułu UoP czy ten wyższy, z tytułu JDG (działalność jest wyłączona z PPK i limit wpłat jest wyższy).
9 listopada 2021 at 10:28
Samodzielnie tego nie weryfikowałem, ale z tego co dowiedział się Mateusz wynika, że jeżeli tylko działalność była aktywna przez przynajmniej 1 dzień w roku, to przysługuje zwiększony limit. Do sprawdzenia.
20 września 2021 at 21:37
Cześć,
Czy jeśli pracuję na etacie u jednego pracodawcy na UoP za minimalną krajową, a u drugiego na JDG i prowadząc JDG opłacam składki od maksymalnej możliwej do zadeklarowania kwoty czyli 250% średniej krajowej to zasiłek chorobowy otrzymam tylko z etatu?
21 września 2021 at 07:39
Cześć.
Z tego co widzę tak napisałem w artykule powyżej – możesz skorzystać z chorobowego tylko w jednym miejscu. Ale nie koniecznie musi to być etat. Możesz wykorzystać chorobowe z JDG, a wtedy po prostu nie korzystasz już na etacie.
Artykuł ma 4 lata, więc mogło się już coś zmienić. Polecam się upewnić. Niemniej jednak nie kojarzę żadnych informacji na ten temat.
11 sierpnia 2021 at 21:11
Witam, Czyli jak pracuje w jednej firmie na 3/4 etatu na najniższą i w drugiej na 1/4 trochę wyższą niż najniższa i łącznie jest minimum najniższa Krajowa. To w Działalności płacę tylko zdrowotne?
12 sierpnia 2021 at 08:04
Cześć.
Tak, to jest okólny schemat: „B2B + etat = składki społeczne tylko na etacie”
Upewniłbym się tylko jakie są aktualne obostrzenia co do minimalnej wielkości etatu w takim przypadku, bo mogło się coś zmienić.
Pozdrawiam.
3 czerwca 2021 at 22:58
To ja mam chyba trochę specyficzną sytuację. Prowadziłem JDG z ulgą na start a potem preferencyjnym ZUSem. Moi klienci to byli A i B. W pewnym momencie zawiesiłem działalność i podpisałem umowę o pracę na czas 3 mc z firmą Z. I teraz czy po zakończeniu umowy o pracę mogę wznowić działalność, podpisać umowę B2B z firmą Z i płacić dalej preferencyjny ZUS (czasowo przysługuje jeszcze kilka mc) ? Na stronie ZUS http://www.zus.pl/firmy/rozliczenia-z-zus/skladki-preferencyjne napisane jest że: preferencyjny ZUS można płacić jeśli „w ramach własnej działalności gospodarczej nie świadczysz na rzecz byłego pracodawcy takich samych usług jak na etacie; dotyczy to pracodawcy, u którego byłeś zatrudniony na podstawie umowy o pracę w tym samym roku, w którym założyłeś działalność, lub w roku poprzedzającym założenie działalności „. Czyli w moim przypadku bym świadczył bym usługi na rzecz byłego pracodawcy ale nie byłem u niego zatrudniony w tym samym roku w którym założyłem działalność (była założona wcześniej) ani w roku poprzedzającym. I co w tej sytuacji? 🙂
4 czerwca 2021 at 07:10
Wow! Rozwaliłeś system! Gratulacje! 😀
Chętnie sam dowiem się jak rozwinie się ta sytuacja (podziel się później ostatecznym rezultatem) bo ja niestety nie jestem w stanie pomóc :/ Mogę Ci tylko doradzić dwie rzeczy:
Powodzenia!
15 października 2020 at 15:42
Cześć.
Jestem obecnie na umowie o pracę, chciałbym założyć DG w celu wystawiania FV za realizację usług innym klientom.
Główną korzyścią którą chciałbym uzyskać jest zakup sprzętu na FV i wrzucenie tego w koszty.
Czy dalej mam taką możliwość? Czy kwota jaką mogę odprowadzić opiera się tylko na DG, czy również UoP? Czy może jest jeszcze inna reguła?
Pozdrawiam
15 października 2020 at 18:15
Cześć.
Odpowiedź będzie podobna do tej udzielonej na pytanie od impulsdozmiany – koszty poniesione w DG możesz rozliczać od przychodów w DG. Jeżeli koszty przewyższą przychody, wtedy księgujesz stratę, którą będziesz mógł rozliczyć w kolejnym roku podatkowym. Innej reguły nie znam, co nie znaczy że jej nie ma – pamiętaj, że jestem programistą z wykształcenia 😉
Pozdrawiam.
14 października 2020 at 07:17
Cześć,
Bardzo fajny blog:)
Mam pytanie:
Mam pytanie odnośnie rozliczenia podatku w pierwszym roku DG i etat.
Przykład:
Jestem zatrudniony na etacie i przekraczam 2 próg podatkowy. Zakładam DG do której kupuję samochód za kwotę X. Na koniec roku koszty DG są większe od zysku. Czy koszt dajmy na to tego samochodu dzielony na 2(bo jest wykorzystywany do celów prywatnych i służbowych) można „odliczyć” od podatku z etatu?
Obrazowo:
Etat podstawa podatku 350 000
DG: Zysk 1000 zł Koszty 50 000
Czy w takim razie w pierwszym roku podstawa opodatkowania to będzie 299 000 w sumie?( przy założeniu podatku progresywnego)
14 października 2020 at 15:38
Cześć.
Dzięki! Cieszę się, że się podoba 🙂
Odnośnie Twojego pytania:
1. Jeżeli pytasz konkretnie o samochód, to wydatku na kwotę 50K i tak nie rozliczysz jednorazowo. Wpadnie to w amortyzację, o której dopiero co pisałem.
2. Jeżeli samochód był tylko hipotetyczny, to też nie mam dla Ciebie dobrych informacji 🙁 Straty z jednego źródła przychodu możesz rozliczać tylko razem z tym przychodem. A więc stratę z DG będziesz mógł rozliczyć tylko w DG w kolejnych latach. Tutaj masz artykuł, który opisuje ten przypadek.
Jeżeli masz jeszcze jakieś pytania, to śmiało.
6 października 2020 at 19:46
Witam. Ciężko znaleść cokolwiek na temat zawierania kilku umów b2b na JDG. W żadnej dotychczas umówie B2B nie spotkałem się z zapisem że w czasie trwania jednego kontraktu nie można posiadać drugiego. Wiemy że w praktyce w branży IT pracuje się w stosunku 8h/5dni dla umów B2B i zleceniodawca zastrzega aby praca była wykonywana w ramach czasowych które ustalimy i nie chce abym posiadał inne umowy B2B. Co jeśli w praktyce jestem w stanie wykonywać w tych samych godzinach dwa różne kontrakty o tym samym profilu działaności? Czy jest to jakoś prawnie zabronione i zleceniodawca może pociągnąć prawne konsekwencje?
7 października 2020 at 07:17
Cześć!
Na wstępie zaznaczę, że ja się na prawie nie znam i sam tego typu umowy konsultuję najczęściej właśnie z jakimiś radcami prawnymi. Mogę Ci jedynie podpowiedzieć tyle, ile sam się zdążyłem dowiedzieć.
Ogólnie rzecz biorąc w umowę B2B możesz wpisać „wszystko” i takie zasady będą Cię obowiązywały. To nie etat, gdzie nad umowami czuwa dodatkowo kodeks pracy.
To o czym piszesz wygląda mi po prostu na „zakaz konkurencji”, który w umowach B2B również czasem się umieszcza. Firma A może nie chcieć, żebyś przez czas współpracy z nią wykonywał zlecenia dla kogokolwiek innego z tej samej branży. Czasami jest to po prostu chęć zabezpieczenia się przed tym, żebyś nie podpisał umowy bezpośrednio z ich klientami, tylko pracował za ich pośrednictwem. A czasami jest to po prostu chęć zabezpieczenia się przed nie wiadomo czym. Pamiętaj, że jeżeli podpiszesz tego typu klauzulę, prawdopodobnie zamykasz sobie możliwość współpracy z firmą B, C, czy D działającej w tej samej branży. Pamiętaj też, że masz prawo dopytywać i negocjować kontrakt. Po za tym taka sytuacja nie jest w żaden sposób prawnie zabroniona. Na tym właśnie polega działalność gospodarcza – więcej swobody, ale i więcej rzeczy, o których trzeba pamiętać.
BTW. Jedną takich rzeczy jest choćby wymuszanie przez zleceniodawcę godzin pracy. To nie jest domena współpracy na B2B. Zawarcie takiego zapisu w kontrakcie od razu podpada pod stosunek pracy i kiedy takie coś zostanie zauważone, odpowiedni urząd może stwierdzić, że w takiej formie to Ty nie powinieneś pracować na B2B, ale normalnie podpisać umowę o pracę i pracować na etacie.
Tak czy inaczej, polecam każdy kontrakt (lub przynajmniej fragmenty, które Cię niepokoją) podesłać do jakiegoś radcy prawnego.
13 stycznia 2020 at 10:19
Pracuję kilka lat B2B z firmą A. Będę miał UoP z firmą B. Księgowa mi powiedziała, że nie mogę mieć UoP z firmą B w tym samym zakresie usług jakie świadczę dla firmy A (w zasadzie nie mogę mieć UoP o takim profilu jakie mam wpisane w PKD, PKD nie mogą się pokrywać ze stanowiskiem na UoP). Czy księgowa ma rację?
13 stycznia 2020 at 11:11
O ile w ciągu ostatnich kilku dni nie weszły w życie jakieś nowe przepisy, to księgowa nie ma racji. Możesz mieć działalność i pracować na etacie o tym samym charakterze. Nie znam przepisów, które by tego zabraniały. Są przepisy zabraniające pracy na etacie i JDG w tym samym zakresie w jednej firmie. W dwóch różnych firmach – nie ma. Musisz tylko pamiętać o wspomnianym w artykule zakazie konkurencji.
20 listopada 2019 at 21:40
Mam działalność jednoosobową, szyję na zamówienie – wsytawiam dla róznych osób faktury, sprzedaż tylko internetowa. Mam podpisac umowę o pracę, czyli powinnam pracodawce poinformować żeby wycofał PIT-2. Moja prawca u niego też będzie polegała na szyciu produktów dla niego. Pytanie czy moge prowadzić DG. Będzie to tak wyglądało: etat i działalność ( albo będę miała sprzedaż z DG jak będę miała czas na szycie, albo nie będę wystawiała faktur sprzedaży kiest nie przyjmę indywidualnych zamówień). Rodzaj pracy ten sam, ale faktury z działalności nie będą dla tego samego pracodawcy, a dla zwykłych, różnych konsumentów/klientów . Ponadto ta kwota zmniejszająca podatek- rozumiem , że odlicza się ja raz ( dla kilku rodzajów przychodów) A jesli nie mam z DG przychodu? To i tak w zeznaniu rocznym będę mogła ten podatek ze wszystkich przychodów ( etat i DG) zmniejszyć o te 556zł miesięcznie oraz z dzialalnosci o część składki zdrowotnej ???
22 listopada 2019 at 08:33
Jak najbardziej możesz prowadzić działalność i być etacie robiąc to samo. Jeżeli tylko na etacie jesteś w innej firmie, a faktury wystawiasz innym firmom.
Jeżeli chodzi o kwotę zmniejszającą podatek to polecam podpytać jakiegoś księgowego. Sam nie mam takiej sytuacji, musiałbym poszperać. Ewentualnie jeśli chcesz, możesz zapytać na grupie: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam na pewno Ci ktoś odpowie.
5 stycznia 2022 at 22:32
Czy udało Ci się znaleźć Małgosiu odpowiedź na to ostatnie pytanie?
Czy przy stracie z JDG nadal będziemy mogli odliczyć kwotę zmniejszającą podatek od pracy na etacie?
2 sierpnia 2019 at 07:53
Cześć, być może ktoś będzie w stanie mi pomóc…
We wrześniu wejdę w okres wypowiedzenia z moim pracodawcą na etacie. W tym czasie będę już prowadził DG, z czego pierwszą fakturę wystawię w październiku.
Czy muszę kombinować z rozliczeniem składek, itd.? Czy można założyć, że jest płynność?
6 sierpnia 2019 at 11:00
Cześć.
Obstawiam, że przez miesiące, w których DG i etat będą się zazębiać będziesz musiał „kombinować” z rozliczeniem składek. Niemniej jednak możesz dopytać na grupie: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/
6 maja 2019 at 07:14
Mam pytanie.
Czy próg przejścia na wyższy podatek po 85,5 tys. zł. wynikać będzie jedynie z samej działalności gospodarczej, czy limit ten dotyczy również etatu i to się sumuje?
Przykład: z dwóch umów o prace mam np. 65 tyś, czy kwota wolna dla DG pozostanie mi jedynie 20 tyś?
6 maja 2019 at 10:12
Tak, to się wszystko sumuje. Jeżeli rozliczasz DG przy pomocy skali podatkowej, to wszystko wpada do jednego worka i wszystko rozliczasz jednym PIT-em.
6 maja 2019 at 11:13
Czyli pozostaje „liniowy”
Wiem już ze mogę rozliczyć też koszty 🙂
Super blog , bardzo dużo informacji i w jednym miejscu.
27 lutego 2019 at 17:30
Super artykuł, z resztą nie pierwszy, wyczerpujący temat 🙂
ale nie wiem czy dobrze zrozumiałam, dlatego podam przykład:
pracuję na etacie na stanowisku X (najniższa krajowa), chcę założyć własną działalność gospodarczą i opłacać z niej tylko składkę zdrowotną (nie płacić składki ZUS z działalności), czy mogę również pracować w tej działalności na stanowisku X (wykonywać te same czynności) czy muszę być na stanowisku Z (inne czynności) ?
Bardzo proszę o odpowiedź
28 lutego 2019 at 10:10
Dzięki za miłe słowa 🙂 Cieszę się, że się podoba.
Możesz pracować na etacie i mieć działalność zajmującą się tym samym X. Jest tylko jeden warunek. Nie może się to odbywać dla tego samego pracodawcy/zleceniodawcy. Inaczej mówiąc: możesz pracować na etacie X dla pracodawcy A i prowadzić działalność zajmującą się X dla zleceniodawcy B. Mam nadzieję, że wyjaśniłem? Jeśli nie, to wal śmiało 🙂
20 grudnia 2018 at 13:12
Witam,,Pracuje na Uop na pełnym etacie i chciałbym otworzyc DG jednoosobowa na Taxi ,,to moge sie rozliczac na Karcie Podatkowej,,,,i dotego by doszło odpowadzenie na Opieke Zdrowotna ,,,czy dobrze rozumuje
21 grudnia 2018 at 07:46
Cześć!
Tak.
26 października 2018 at 15:35
Na wstępie dzięki za tego bloga! To było moje głowne źródło wiedzy na temat zakładania działaności, którą udało mi się wczoraj zarejestrować:)
Poszukuję informacji na powyższy temat, ale w trochę mniejszej skali. Kończę współpracę z aktualnym pracodawcą i pod koniec listopada będę miał tydzień zaległego wolnego do wykorzystania. Czy w tym czasie mogę już zacząć pracę dla kolejnego pracodawcy na kontrakcie b2b? Tydzień zakładki. Czy podjęcie takiej pracy będzie się wiązało z problemami z małym ZUSem, górą formalności itp?
Jeżeli to ma znaczenie to na UoP wszedłem w drugi próg podatkowy, a na b2b wybrałem podatek liniowy z miesięcznym rozliczeniem i zamierzam być płatnikiem VAT.
27 października 2018 at 07:31
Bardzo proszę 🙂 Cieszę się, że przydałem się kolejny raz 😉
Jeżeli przechodząc na B2B będziesz pracował dla innej firmy niż teraz na etacie, to może zaczynać od zaraz 🙂 Nie ma to żadnego znaczenia. Masz prawo prowadzić działalność i w tym samym czasie pracować również na etacie. Wyjątkiem są chorobowe – jeśli weźmiesz chorobowe na etacie, to na DG też musisz zrobić „przerwę”.
18 października 2018 at 01:02
Planuję założyć działalność gospodarczą. Istnieje możliwość prowadzenia DG a dopiero potem (po upływie powiedzmy kilku msc) zatrudnienia się na podstawie umowy o pracę? Czy w takiej sytuacji pracodawca przejmie za mnie płacenie składek na ZUS?
(btw. bardzo przyjemnie się czyta bloga, w końcu nawet coś zrozumiałam 🙂 )
18 października 2018 at 07:01
Jak najbardziej możesz najpierw mieć DG, a potem zatrudnić się dodatkowo na etacie. Pracodawca zawsze jest zobowiązany do płacenia składek ZUS za Ciebie, a więc będzie tak i w tym przypadku. Jedyne co będziesz musiała zrobić, to zaktualizować informację w ZUS (poprzez przesłanie odpowiedniego formularza) od strony swojej działalności.
PS. Dzięki za miłe słowa. Cieszę się, że mogłem pomóc 🙂
17 października 2018 at 17:57
Witam
Pracuję na etacie i prowadzę działalność, zatrudniam jedną osobę, jest to mój syn i on się wszystkim zajmuje. Za jakiś chciałabym pójść na emeryturę. Jak wtedy wygląda kwestia dalszego prowadzenia działalności?
18 października 2018 at 07:07
Dzień dobry.
Niestety nie jestem bardzo w temacie. Tak na szybko znalazłem: https://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/143327,Czy-mozna-prowadzic-firme-bedac-na-rencie-lub-emeryturze.html gdzie jest napisane:
Co za tym idzie, osoby na emeryturze, które ukończyły powszechny wiek emerytalny lub otrzymują emeryturę z tzw. mundurówki mogą dorabiać do emerytury bez ograniczeń. Natomiast uważać na wysokość zarobków muszą osoby, które otrzymują m.in. rentę lub świadczenia przedemerytalne.
Nie wiem, czy to odpowiada na Pani pytanie?
27 września 2018 at 08:54
Panie Piotrze, prowadze DG i jednocześnie pracuję na umowę o pracę. Za miesiąc idę do szpitala i będę miał L4, moje pytanie jest takie: na jakiego pracodawcę wziąć L4? Na pracodawcę, u którego mam umowę o pracę czy na swoją DG?
Nie wiem też, gdzie miałbym to L4 zgłosić, komu je zanieść itp. Bo jeszcze nigdy w życiu L4 nie miałem.
27 września 2018 at 11:30
Po pierwsze bez „Panie” poproszę 🙂 Dawno nie miałem już L4, ale z tego co pamiętam tam nie podaje się żadnych danych firmy, tylko Twoje osobowe. Dajesz takie L4 swojemu etatowemu pracodawcy, a on zgłasza je do ZUS-u. Jeżeli chodzi o Twoją DG, to przeczytaj ten artykuł: https://www.infakt.pl/blog/prowadzenie-firmy-na-etacie-a-zwolnienie-lekarskie/ Generalnie z tego wynika, że na L4 nie możesz wykonywać żadnych czynności firmowych. Niestety nie wiem jak to wygląda w praktyce, bo nigdy nie przechodziłem jeszcze L4 będąc samozatrudnionym.
7 września 2018 at 21:27
Wielkie dzięki za super bloga. Osobiście wyczytałem tutaj wiele ciekawych i przydatnych rzeczy 😉 Wkrótce zaczynam pracę na umowę o pracę plus dodatkową działalność. Będę się rozliczał na zasadach ogólnych, ponieważ liniowy zablokowałby mi możliwość rozliczenia dochodów z umowy o pracę wspólnie z małżonką. Pytanko: sprawa rozliczeń VAT z działalności jest prosta (VAT sprzedaż – VAT kupno), ale czy sprawa z kosztami uzyskania przychodu jest również tak prosta jak mi się wydaje? Np. kupuję laptopa, albo słuchawki, to po prostu wrzucam je we „wspólne” koszta rozliczane na jednym druku PIT-36? Czy są tutaj jakieś podziały typu odliczanie kosztów tylko od przychodu z działalności? Innymi słowy, dla podatku ogólnego, wszelkie przychody, koszty -> dochód z umowy o pracę i działalności są rzeczywiście wspólne i zawsze wrzucane do jednego worka? Wielkie dzięki za rozwianie wątpliwości 🙂
7 września 2018 at 23:18
Dzięki serdeczne za miłe słowa. Mam nadzieję, że w przyszłości znajdziesz tu jeszcze wiele ciekawych treści 🙂
Co do KUP, to nie ma tu „mieszania” 🙂 Przez cały rok podatkowy etat rozliczasz swoją drogą, a działalność swoją.
1. Na etacie są z góry określone roczne stawki kosztów uzyskania przychodu, które domyślnie nie są duże. Fajną opcją jest tu ewentualnie skorzystania z 50% KUP przez osoby, które wykonują pracę twórczą i oddają prawa autorskie (programiści jeszcze chyba cały czas się pod to łapią).
2. Prowadząc DG rozliczasz się prowadząc książkę przychodów i rozchodów i to tutaj możesz odliczać faktyczne koszty uzyskania przychodu, czyi np wspomnianego laptopa, czy słuchawki.
Na koniec roku za etat dostaniesz PIT-11, a z DG wszystkie rozliczenia masz w KPiR. Wtedy obydwie rzeczy wrzucasz na PIT-36, dorzucasz przychody żony, odliczasz ulgi itp.
Czy to rozwiewa Twoje wątpliwości, czy powinienem jeszcze coś doprecyzować? 🙂
7 września 2018 at 23:37
Tak, programiści łapią się na 50% podwyższonych kosztów. Co więcej, od 1 stycznia 2018 limit został podwyższony dwukrotnie 🙂
https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/pit/pit/koszty/767538,50-koszty-uzyskania-przychodu-w-PIT-w-2018-roku.html
Jeśli nie ma mieszkania KUP to jak to wygląda z dochodem samym w sobie?
Mam tutaj na myśli stawki podatku 18% / 32%. Tutaj chyba jest to liczone wspólnie na PIT-36? Drugi próg podatkowy wskakuje jak łączny dochód go przekroczy czy również jest to rozpatrywane osobno dla dochodów z UoP i działalności? 🙂
8 września 2018 at 07:16
Próg podatkowy też jest brany osobno, a potem w rozliczeniu rocznym korygowany. Tzn. że jeżeli w DG przekroczysz pierwszy próg i wpadniesz w drugi, to będziesz musiał zacząć płacić składki zgodnie z drugim progiem. W rozliczeniu rocznym dodasz dochód żony i jeżeli ten będzie poniżej progu, to Ci automatycznie zredukuje podatek i US będzie musiał oddać Ci Twoją nadpłatę. Ja mam podobnie obecnie – ja wpadam w drugi próg, a żona jest na wychowawczym bez dochodu, więc razem na PIT-36 i tak to wszystko się jeszcze nam opłaca.
8 września 2018 at 07:28
Czyli, obliczając zaliczki na podatek z działalności co miesiąc, biorę pod uwagę tylko dochody z działalności (w tym względzie umowa o pracę w ciągu roku jest przezroczysta dla działalności)? Planuję złożyć do pracodawcy oświadczenie, że będę rozliczał się razem z żoną, aby wzięli to pod uwagę przy wpłacaniu zaliczek na podatek. Potem, wszystko się sumuje i rozlicza wspólnie na jednym podsumowującym PIT-36?
7 września 2018 at 09:25
Witam, czyli na dzień dzisiejszy łącząc etat i DG żeby nie płacić składek społecznych na DG z etatu muszę mieć minimum najniższa krajowa 2100zł?
Bo na stronie ZUS jest:
Zbieg wykonywania umowy o pracę nakładczą oraz prowadzenia pozarolniczej działalności*
* art. 9 ust. 2b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.
osoba, dla której minimalną podstawę wymiaru składek z tytułu działalności
stanowi 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Zmiana tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jako osoby wykonującej pracę nakładczą będzie możliwa w przypadku, gdy podstawa wymiaru składek z tytułu tej umowy będzie wynosiła co najmniej 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
http://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/-/publisher/details/1/zbiegi-tytulow-ubezpieczen-emerytalnego-i-rentowych_-co-nowego-od-1-stycznia-2016-r_/996409#5
7 września 2018 at 23:08
Cześć.
Nie kojarzę, żeby zmieniło się coś w tym temacie, więc podejrzewam, że nadal wymagana jest najniższa krajowa, ale musiałbym sprawdzić.
To co podlinkowałeś dotyczy połączenia DG z umową o pracę nakładczą, a to jest nieco inny rodzaj umowy o pracę niż taka typowa „etatowa”. Więcej na przykład tu: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-praca-nakladcza-charakterystyka
18 sierpnia 2018 at 13:29
Witam, aktualnie pracuje na etacie testera oprogramowania. Jako dodatkowe źrodlo dochodu Mysle o zalozeniu firmy programistycznej gdzie bym byl programista. Czy moge taka firme zalozyc?
20 sierpnia 2018 at 07:25
Jak najbardziej 🙂
19 lipca 2018 at 14:35
Rozumiem, że opisywana DG to w rozumieniu artykułu jest Jednoosobowa Działalność Gospodarcza? A nie np sp z o.o.? Czy zasady będą podobne jak w przydadku JDG i sp z o. o.?
19 lipca 2018 at 22:17
Tak, tu chodzi o jednoosobową działalność gospodarczą. Spółka z o. o. to zupełnie inna bajka – tam nie ma takich powiązań i zależności z etatem, bo w spółce jest się zatrudnionym (na umowę o pracę, zlecenie lub o dzieło) nawet gdy jest się jej właścicielem. A więc łączenie etatu i bycia właścicielem spółki nie niesie jakichś szczególnych konsekwencji.
9 maja 2018 at 19:24
Mam pytanie, pracuję u jednego pracodawcy 3 lata, rok na UZ i dwa na DG wystawiam faktury (rozliczam się w ramah KPiR). Czy jest możliwość abym pracowała u tego pracodawcy zarówno na UoP (jako manager) i DG jako lektor języka angielskiego?
9 maja 2018 at 22:29
Obstawiam, że tak. Manager i lektor języka angielskiego to dwie zupełnie inne branże, więc nie powinno być żadnego problemu ze skorzystaniem z małego ZUS-u. Czy dobrze rozumiem, że UZ chcesz zmienić na UoP?
10 maja 2018 at 08:54
nie, teraz jestem tylko na DG, a miałabym być na UoP jako manager i DG jako lektor, wszystko cały czas u tego samego pracodawcy. Dlatego zastanawiam się czy tak można 🙂
10 maja 2018 at 09:24
Jak najbardziej można 🙂
18 kwietnia 2018 at 10:49
Czy wycofując PIT-2 moja pensja na etacie się zmienia ?
18 kwietnia 2018 at 14:31
Minimalnie. O 1/12 kwoty zmniejszającej podatek miesięcznie. 556,02 zł / 12 = 46,33 zł – właśnie o te 46,33 zł będziesz płaciła miesięcznie więcej. Jeżeli nie wycofasz PIT-2 to po prostu przy rozliczeniu rocznym te 556,02 zł będziesz musiała dopłacić.
7 maja 2018 at 15:11
Jako księgowa z wieloletnim doświadczeniem informuję, że przy zbiegu dwóch źródeł przychodów opodatkowanych wg skali podatkowej ( działalność gospodarcza i umowa o pracę) ulgę należy odliczać w działalności.
7 maja 2018 at 15:31
Dziękuję za informację. Rozumiem jednak, że jeżeli ulga przez pomyłkę zostanie naliczona w obydwu miejscach, to przy zeznaniu rocznym trzeba będzie po prostu dopłacić?
7 maja 2018 at 15:48
Tak.
Ale pracodawca otrzymał PIT-2, które poświadcza nieprawdę. Pracownik podpisał 1) nie otrzymuję emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiągam dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją
rolną,
3) nie otrzymuję świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych,
4) nie osiągam dochodów, od których jestem obowiązany(-na) opłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3
ustawy, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy,
b) z najmu lub dzierżawy.
Nie spotkałam się z sytuacją, aby USmiechnięci nakładali za taki czyn mandat ale faktem jest, że podatnik w trakcie roku podatkowego ” kredytuje się” kosztem US.
7 maja 2018 at 15:49
Pouczenie
Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie
karnym skarbowym.
7 maja 2018 at 17:53
Spokojnie, powoli. Nikt tu nikogo do złego nie namawia. W tekście jest jasno napisane, że należy taki PIT-2 wycofać. Zdarzają się jednak sytuacje, w których po prostu się o tym zapomni, albo zwyczajnie nie wie – na przykład kiedy w trakcie pracy na etacie założymy DG.
8 maja 2018 at 08:03
Dlatego napisałam, że nie znam przypadku ukarania 🙂
8 maja 2018 at 08:30
Pozytywna wiadomość 🙂
24 września 2019 at 15:16
Jezeli DG jest opodatkowana liniowo to nie trzeba wycofywac PIT2 ?
25 września 2019 at 07:22
Nie trzeba. To dotyczy tylko sytuacji gdy działalność rozliczasz na zasadach ogólnych.
3 kwietnia 2018 at 18:09
Pracodawca nie musi wiedzieć o działalności gospodarczej?
4 kwietnia 2018 at 07:08
W momencie pisania tego artykułu nie znalazłem żadnej ustawy, która by to wymuszała. Jeżeli coś się zmieniło i podeślesz mi odpowiednie potwierdzenie, to chętnie zaktualizuję artykuł.
30 lipca 2021 at 13:15
Zależy dla jakiego pracodawcy się pracuje. Jeśli jest to sfera budżetowa, trzeba zgłosić pracodawcy fakt prowadzenia równocześnie działalności gospodarczej. Wynika to z art. 31 ustawy o pracownikach samorządowych.
7 sierpnia 2021 at 15:57
Słuszna uwaga! Strefa budżetowa ma swoje obwarowania tu i ówdzie.
22 marca 2018 at 16:05
Ciekawie tu. Mam pytanie, nie poinformowałem pracodawcy o rozpoczęciu DG. Nie pamiętam czy na początku pracy na etacie wypełniałem pit2. No i nie wycofałem PIT2 po rozpoczęciu DG bo nie miałem pojęcia o takowym. Co należało by zrobić i jakie mogą być ew. konsekwencje gdyby jednak pracodawca nadal wpłacał zaliczki na podatek pomniejszone o 1/12 kwoty pomniejszającej, a ja rozliczałem DG też wykorzystując kwotę wolną od podatku?
23 marca 2018 at 11:17
Dzięki 🙂 Nie jestem super biegły w sprawach księgowych i sam swoją księgowość deleguje, więc polecam się upewnić, ale jeżeli rozliczasz DG na zasadach ogólnych, to na koniec roku zarówno etat jak i DG będziesz rozliczał na jednym formularzu PIT i z tego co mi się wydaje, to wtedy wyjdą ewentualne korekty. Będziesz musiał po prostu coś dopłacić. Tylko zaznaczam: upewnić się 🙂
6 kwietnia 2018 at 08:50
Najprawdopodobniej dopłacisz przy rozliczaniu PIT 556zł, czyli kwotę zmniejszającą podatek. Wczoraj się rozliczałem i wyszła mi dokładnie ta sama sytuacja.
6 kwietnia 2018 at 08:58
Dzięki za potwierdzenie moich przypuszczeń 🙂
23 lutego 2018 at 22:12
A jak wygląda kwestia składek na ubezpieczenie społeczne kiedy ktoś dostał rozliczenie zaległego urlopu z UOP w styczniu 2017 (UOP rozwiązane z końcem grudnia 2016) a od początku stycznia 2017 rozpoczął działalność gospodarczą na podatku liniowym? Druga kwestia to kwota wolna od podatku – rozliczenie urlopu jest poniżej 6600 zł czyli kwoty wolnej od podatku za 2017 rok zatem nie płaci się od takiego dochodu żadnego podatku? Na PIT-37 (PIT-36L pomijamy w tych rozważaniach bo dotyczy on tylko dochodów z działalności opodatkowanych na 19%) z UOP za 2017 wychodzi nawet, że jest nadpłata podatku… 🙂
8 stycznia 2018 at 00:50
Jak to jest z urlopem wypoczynkowym? Czy w podczas urlopu wypoczynkowego na UoP mogę pracować na zlecenia B2B?
8 stycznia 2018 at 08:28
Jak najbardziej możesz. Inaczej z chorobowym – jeżeli skorzystasz z chorobowego na UoP, to lepiej nie wystawiać faktury na B2B za te dni, w których chorowałeś.
6 stycznia 2018 at 19:15
Suma kwot faktur sprzedaży netto z działalności gospodarczej na poziomie 110k rocznie. Suma faktur zakupowych netto na poziomie 40k rocznie. Dodatkowo dochod z umowy o prace to około 25k brutto rocznie (czyli około 18k netto).
Czy istnieje możliwość przekroczenia progu 18%? Wydaje mi się że dochodów z dwóch umowy o prace i działalności się nie sumują, prawda? Zatem dochod z działalności to około 70k więc nie ma obawy, że zostanie przekroczony próg. Mam rację?
Dodam, że wspomniane 40k to kwota netto wstępnej faktury leasingowej za samochód (kolejne faktury pomijam dla przejrzystosci szacunkow więc te 40k kto minimum). Czy od razu będę mogła pomniejszyć o nią dochod?
7 stycznia 2018 at 22:45
Jak rozliczasz się z działalności gospodarczej? Przy skali podatkowej składasz jeden PIT, przy podatku liniowym dwa różne.
8 stycznia 2018 at 08:58
Obstawiam, że pytanie jest o skalę podatkową, jeżeli Magda wspomniała o 18% i przekraczaniu progu. W takim przypadku, tak jak napisałeś, rozliczenie będzie jedno (PIT-36).
Magda, rzuć okiem na: https://programistanaswoim.pl/wybor-formy-opodatkowania/ – może to Ci podpowie, czy w Twoim przypadku lepiej iść w skalę, czy w liniówkę.
16 września 2017 at 23:08
Dzięki za ten artykuł! Mam jednocześnie etat i DG i nie wiedziałem o opłacaniu składki społecznej na urlopie bezpłatnym 🙂
18 września 2017 at 05:33
Cieszę się, że mogłeś dowiedzieć się czegoś nowego 🙂
15 września 2017 at 10:28
Chyba czegoś nie zrozumiałem (dopiero kawę zacząłem): prowadzenie 1os DG nie dodaje mi stażu pracy ? Nigdy nie będę mógł przejść na emeryturę ? ; )
15 września 2017 at 10:52
To nie tak 🙂 Kryteria przejścia na emeryturę zmieniają się co chwila. Ostatnio to wygląda tak, że nowy Rząd to nowe kryteria. PO podwyższyła wiek emerytalny do 67 lat, a teraz PiS go obniża z powrotem do 65 dla mężczyzn i 60 dla kobiet. I te progi uprawniają Cię do przejścia na emeryturę niezależnie od stażu pracy. Długi czas było tak, że można było przejść na wcześniejszą emeryturę pod warunkiem przepracowania odpowiedniej ilości lat, czyli właśnie nabicia tego stażu pracy. Nie pamiętam ile to było – 25 lub 30 lat. Obecnie, po zmianach PO chyba już tego nie ma, ale nie wiem znów czy PiS tego nie przywraca. Nie wiem, nie nadążam i nie przyzwyczajam się bo coś czuję, że to się jeszcze nie raz zmieni 😉 W każdym razie warto wiedzieć, że momentami jest taka „furtka” i że sama DG do niej nie przybliża.
15 września 2017 at 11:01
Z ostatnich wieści, wynika że staż jest wymagany i obecnie jest dla mężczyzn 25 lat (i pewnie się za naszego życia jeszcze nie raz to zmieni). Mnie zdziwiło, że okres prowadzenia DG nie wlicza się do stażu pracy, a przecież za każdy miesiąc odprowadzamy składki.
Rozumiem gdyby to się nie wliczało w momencie pracy na umowie + DG.
15 września 2017 at 11:16
Wiesz co MÓJ BŁĄD. Staż pracy, o którym mowa wyżej nie wpływa na emeryturę. Wpływa na inne rzeczy, które na podstawie stażu pracy przysługują pracownikom – np. długość urlopu wypoczynkowego. Zaraz poprawię to w tekście. O emeryturze decyduje staż emerytalny i na niego właśnie wpływa opłacanie składek. Dzięki za zwrócenie uwagi 🙂
14 września 2017 at 21:57
Nie opisales najlepszego 'combo’. DG z podatkiem liniowym nie pozwala sie rozliczyc wspolnie z dochodem z umowy o prace. Dzieki czemu sam ze soba rozliczasz oddzielnie DG i oddzielnie umowy o prace na zasadach ogolnych – bo nie mozesz rozliczyc tego lacznie. Dzieki takiemu combo mozesz sam ze soba dzielic dochod przez 2 😀
15 września 2017 at 05:54
Dzięki za poruszenie tematu 🙂 Starałem się wypisać tylko te elementy, na które albo trzeba uważać, albo wnoszą jakąś wartość dodaną. W rozliczeniu tego „combo” nie ma nic „dodatkowego”. Etat można rozliczyć tylko na zasadach ogólnych, a DG w dowolny wybrany sposób – tak samo jakbyś miał jedno i drugie oddzielnie. Jeżeli wybierasz liniówkę dla DG, to rozliczasz obydwa dochody oddzielnie, ale nie ma tu jakiejś magii, że część dochodów z etatu możesz rozliczyć w DG, żeby uniknąć lub zmniejszyć podatek, prawda? Czy ja o czymś nie wiem? 🙂
3 kwietnia 2018 at 10:45
czy przy podatku liniowym i jednocześnie umowie o pracę można odliczać kwotę wolną od umowy o pracę? bo z tego co czytam to podatek liniowy ogranicza stosowanie ulg, ale nigdzie nie znalazłam informacji czy oznacza to również ograniczenie przy etacie…..
3 kwietnia 2018 at 14:46
Dobrze słyszałeś 🙂 Podatek liniowy ogranicza ulgi praktycznie tylko do IKZE. Ale jeżeli będziesz miał działalność gospodarczą opodatkowaną liniowo i etat na zasadach ogólnych, to nie będziesz miał możliwości rozliczenia tego na jednym PIT-cie na koniec roku. Etat będziesz rozliczał na jednym (PIT-37), a liniowe DG na drugim (PIT-36L). I co za tym idzie do przychodów z etatu będziesz mógł normalnie stosować ulgi.