Kiedy pojawiła się informacja, że PAD podpisał wszystko co związane z Polskim Ładem, zainteresowanie ryczałtem na grupie wzrosło diametralnie. Nie dziwi mnie to absolutnie bo w przypadku niemożności skorzystania z ulgi IP Box 12-procentowy podatek liczony od przychodu w połączeniu ze zryczałtowanymi składkami zdrowotnymi może okazać się najkorzystniejszą opcją dla wielu samozatrudnionych programistów.
Dzięki jednej z dyskusji, dowiedziałem się, że przejście na ryczałt z początkiem 2022 roku będzie niemożliwe dla osób, które jeszcze w obecnym, 2021 roku pracują na etacie i w przyszłym chcą kontynuować współpracę z obecnym pracodawcą, ale już w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Dopiero 2023 rok będzie pierwszym, w którym ryczałt będzie dla takich osób dostępny. Oczywiście dotyczy to tylko przypadku, w którym nie zmieniamy naszego zakresu obowiązków, czyli np. z etatowego księgowego nie stajemy się samozatrudnionym programistą.
W ogólności jest tak, że nie można skorzystać z ryczałtu w momencie gdy kontynuuje się współpracę z firmą, w której było się na etacie (o tym samym zakresie obowiązków) w obecnym lub poprzednim roku.
Do tej pory myślałem, że z ryczałtem jest analogicznie jak z podatkiem liniowym w takich sytuacjach, czyli od nowego roku mamy dowolność wyboru. Tymczasem okazuje się, że na ryczałt trzeba poczekać rok dłużej. Potwierdzenie tej informacji znalazłem choćby w Poradniku przedsiębiorcy: samozatrudnienie u byłego pracodawcy.
W tym miejscu chciałbym przeprosić każdego kogo mogłem wprowadzić wcześniej w błąd, pisząc, że od nowego roku można wybrać zarówno podatek liniowy jak i ryczałt. Jeżeli był[a|e]ś wśród nich – przepraszam! Mam również prośbę: jeżeli gdziekolwiek na blogu lub na grupie znajdziesz taką mylącą informację, to daj mi proszę znać, a ja ją sprostuję.
PS. Dotyczy to tylko przejścia z etatu (umowy o pracę) na jednoosobową działalność gospodarczą. Przejście z innych umów (np. o dzieło, zlecenie) pod powyższe nie podlega.
7 lutego 2024 at 21:47
Pracowałam na umówie o prace dla jdg. Potem jdg zmieniło się w spółkę z dwoma wspólnikami i chce podpisać umowę b2b.
Czy wówczas mam odczynienia z dwoma różnymi pracodawcami czy tym samym? Mogę skorzystać z ulg ZUS i ryczałtu ?
7 lutego 2024 at 22:15
Czyli była umowa o pracę dla JDG, a teraz będzie B2B dla spółki?
7 lutego 2024 at 22:24
Tak zgadza się . Były szef z jdg utworzył spółkę z żona . Na umowę b2b jako reprezenat spółki podana jest żona .
7 lutego 2024 at 22:26
Wydaje mi się, że to już inny podmiot i nie powinno być problemu z ryczałtem i ulgami ZUS… ale nie polegałbym tylko na moim komentarzu w tej sprawie…
7 lutego 2024 at 22:52
Dzięki śliczne za odpowiedz wyskoczył mi błąd wiec mam nadzieje ze nie dodaje tego samego komentarza drugi raz właśnie w necie otrzymałam trochę sprzecznych informacji , natknęłam się na argumentacje ze zmiana jdg na spółkę to tylko przekształcenie formy prawnej wiec de facto pracodawca się nie zmienia (?) bo nie dochodzi do przejęcia zakładu pracy ale kompletnie nie wiem czy to dobrze rozumiem ..
System prawny w Polsce to jedno wielkie nieporozumienie, człowiek po prostu głupieje …
8 lutego 2024 at 16:50
Przekształcenie formy prawnej… być może… ale może też czasami to być założenie zupełnie odrębnej firmy w postaci spółki… to… skomplikowane :/ i zależy pewnie od konkretnego przypadku.
5 lipca 2023 at 00:59
Cześć! Pracowałem na UoP w firmie X Sp. z.o.o. Spółka została zamknięta a pracownicy zwolnieni, powodem wypowiedzenia jest likwidacja pracodawcy.
Otrzymałem propozycję podpisania kontraktu B2B z firmą X AB ze Szwecji. Polska sp. z. o. o. nie była zarejestrowana jako oddział firmy ze Szwecji, wszystkie umowy, wypłaty pensji i zus miałem płacone przez spółkę z.o.o. i tylko ona widniała w moich dokumentach. Czy w takiej sytuacji mogę spokojnie rozliczać się na ryczałcie i korzystać z ulgi na start (nie prowadziłem wcześniej jdg)?
5 lipca 2023 at 07:42
Cześć.
Logika wskazywałaby, że nie ma przeciwwskazań. Ale na wszelki wypadek podpytałbym kogoś bieglejszego w przepisach. Na start możesz zapytać na grupie.
20 kwietnia 2023 at 19:22
Hej! Mam dokładnie taką samą sytuację. Mój pracodawca był jako JDG i przekształcił się w spółkę (inny nr NIP) – i czy to jest traktowane jako osobny podmiot? Czy drążyłeś coś jeszcze w tym temacie i możesz się podzielić spostrzeżeniami?
8 maja 2023 at 07:54
Cześć Aga. Wydaje mi się, że chciałaś się odnieść do czyjegoś komentarza, ale nie bardzo wiem do którego… Wklej proszę namiar lub fragment odnoszący się do Twojego zdania „Mam dokładnie taką samą sytuację.”.
23 stycznia 2023 at 10:19
Hej,
taki „fikuśny” przypadek:
Rok 2022: jestem na UoP u pracodawcy „A” na najniższą krajową oraz wystawiam faktury z działalności na firmę „A” – jestem na skali podatkowej (zakres obowiązków z UoP i zakres usług z faktury jest inny)
Rok 2023: dalej jestem na UoP u pracodawcy „A” na najniższą krajową oraz wystawiam faktury z działalności na firmę „B” – chcę przejść na ryczałt. Z tym że może się okazać, że firma „B” sprzedaje moje usługi dalej do „A” (chociaż potencjalnie mogę tego nie wiedzieć i nie mam pewności), i nadal zakres obowiązków z UoP (z firmy „A”) i zakres usług z faktury (wystawianej firmie „B”) jest inny.
Czy to przejście na ryczałt w 2023 jest możliwe?
24 stycznia 2023 at 06:55
Cześć.
Jeżeli dobrze zrozumiałem sytuację, to wydaje mi się, że tak. Ale ja bym się nie opierał o moją opinię, tylko zaczerpnął bardziej formalnej porady.
Ewentualnie możesz podpytać się na grupie. Być może tam jest ktoś, kto miał podobny przypadek.
5 stycznia 2023 at 10:01
Dzień dobry, mam pewne wątpliwości co do tego, czy mogę już zacząć pracę na B2B dla mojego byłego pracodawcy, u którego byłem zatrudniony na UoP.
W roku 2022 do połowy marca pracowałem dla pracodawcy „A” na UoP i potem od drugiej połowy marca zacząłem pracę dla firmy „B” na B2B wybierając ryczałt 12% jako formę opodatkowania. Czy od kwietnia 2023 mogę wrócić do pracodawcy „A” na B2B?
Jeśli dobrze rozumiem, to nadal nie mogę pracować na B2B dla pracodawcy „A”, bo
zgodnie z ustawą: „Ryczałt dla programisty nie jest możliwy, jeśli zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym uzyska on w prowadzonej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów bądź ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które:
wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy
lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy albo spółdzielczego stosunku pracy.”
A ja w roku porzedzającym rok podatkowy 2023, czyli 2022, w pierwszej połowie tego roku, pracowałem na UoP dla pacodawcy „A”, więc chyba muszę poczekać do 2024?
11 stycznia 2023 at 07:35
Sprostuję nieco to co napisałeś:
pracować na B2B dla byłego pracodawcy możesz zawsze
ALE
niesie to właśnie konsekwencje co do wyboru formy opodatkowania i preferencyjnych składek ZUS.
27 grudnia 2022 at 11:24
Zbliża się koniec roku, więc zbliża się decyzja co do rozliczania w Nowym Roku.
Mam przypadek, co do którego nie jestem pewien, ale może jest tutaj ktoś, kto rozwieje moje wątpliwości.
Scenariusz u tego samego pracodawcy:
Rozwiązałem Umowę o Pracę z dniem 31 grudnia 2021 roku. Od 1 stycznia 2022 roku przeszedłem na B2B i podatek liniowy. Czy od 1 stycznia 2023 roku mogę przejść na ryczałt, czy musze odczekać jeszcze jeden rok?
Ponieważ UoP rozwiązałem jeszcze 2021, to zakładam, że mogę (miną dwa lata podatkowe – 21 i 22), niemniej jednak prawo jest na tyle pokrętne, że nie jestem tego pewien na 100%. Czy ktoś tutaj może pomóc w interpretacji?
28 grudnia 2022 at 07:23
Też bym tak to interpretował – że możesz.
I też, tak jak Ty nie daje 100% pewności… ale 99% 🙂
7 grudnia 2022 at 12:46
Panie Piotrze,
Jak Panu sie wydaje, czy w przypadku pracy na etacie jako wsparcie techniczne, przejscie na B2B na ryczalcie u tego samego pracodawcy, ale z obowiazkiami site reliability engineer – automatyzacja rozwiazan chmurowych, w ogole jest mozliwe czy w razie kontroli moga stwierdzic, iz sa to obowiazki zbiezne?
Pozdrawiam
8 grudnia 2022 at 07:33
Cześć.
Nie trzeba na „Pan” 🙂
Zupełnie nie doradzę w tym temacie 🙁 To już trzeba by dopytać jakiegoś urzędu co o tym myślą i jak interpretują zapisy w Twoich umowach.
Możesz spróbować podpytać na grupie, czy ktoś borykał się z podobnym dylematem.
23 listopada 2022 at 15:36
Czyli jak obecnie pracuje dla firmy A i firmy B na umowie zlecenie to np. od nowe roku będę mógł przejść na ryczałt pracując dalej dla firmy A i B?
23 listopada 2022 at 21:43
Tak, umowy zlecenia nie mają tu nic do rzeczy. „Problematyczna” jest jedynie umowa o pracę.
23 listopada 2022 at 15:32
Jeśli obecnie pracuje dla dwóch firm na umowie zlecenie to np. od nowego roku będę mógł przejść na ryczałt?
8 maja 2023 at 07:53
Wybacz, umknął mi wcześniej ten komentarz 🙁
Tak, umowy zlecenie nie mają na to żadnego wpływu.
29 września 2022 at 14:49
Wydaje mi się, że chodzi Piotrowi o inny przypadek, dokładnie taki sam jak mój case. UoP w firmie X i jednocześnie prowadzona JDG w której faktury idą do innych kontrahentów Y i Z. Kończy się UoP ale firma X chce dalej współpracować na b2b. JDG prowadzimy cały czas wiec firma X to jedynie kolejny kontrahent. Czy wtedy US również traktuje to jako wymijanie się pracodawcy i zmuszanie do przechodzenia na JDG ? Brakuje tu sensu skoro JDG była już prowadzona i w zasadzie pracownik był stratny bo płacił podwójny ZUS. Wiadomo, że dochodzi kwestia czy zostały zmienione obowiązki na umowie ale zastanawiam się czy ktoś miał interpretację pod taki przypadek.
3 października 2022 at 09:16
Nigdy nie jestem pewien jak to wygląda w praktyce. „Na logikę” wydaje się, że nie ma się tu do czego przyczepić. Z drugiej strony nie kojarzę, żeby w ustawach były zawarte jakiekolwiek warunki wyłączające. Podejrzewam, że po prostu takie sytuacje rozwiązują indywidualne interpretacje.
22 września 2022 at 00:47
Witam, mam pytanie odnośnie podatku liniowego. Umowę z byłym pracodawca rozwiązałem w październiku, od listopada idę na działalność. Będę świadczył usługi dla byłego pracodawcy. Czy mogę wykonywać te same obowiązki? Jak to się ma do podatku?
22 września 2022 at 07:20
Możesz wykonywać. Jednak jeżeli zaczniesz od listopada, to do końca roku będziesz musiał rozliczać się na zasadach ogólnych. Od nowego roku będziesz mógł przejść na podatek liniowy.
13 września 2022 at 18:47
W tym roku od listopada idę na B2B u nowego pracodawcy. Nigdzie nie mogę znaleźć wytłumaczenia w zrozumiały sposób.
Czy na te dwa miesiące mogę rozliczać się na ryczałcie?
Jak potem wygląda rozliczenie PITu szczególnie z żoną? W PIT za rok 2022 za 10 miesięcy rozliczam z żoną jak do tej pory na UoP a za te dwa miesiące już nie? Jak to jest? Zna ktoś jakieś rzetelne źródło gdzie wytłumaczone są takie przypadki?
15 września 2022 at 13:44
Jeżeli żona ma etat i zasady ogólne, to rozlicza się na PIT-37. Twoja etatowa praca również będzie rozliczona na PIT-37, więc możecie to rozliczyć razem.
Ryczałt, jeżeli go wybierzesz (tak możesz, jeżeli to jest nowy pracodawca), rozliczasz na PIT-28 i te 2 miesiące właśnie się tam znajdą. Nie będziesz mógł tego połączyć z rozliczeniem z żoną.
Najprościej rzecz ujmując: wspólnie można rozliczać się tylko i wyłącznie wtedy gdy oboje jesteście na zasadach ogólnych.
27 sierpnia 2022 at 21:04
Cześć,
A co w przypadku awansu? Czy to nadal świadczenie identycznych usług? Dostałem awans w firmie i podwyżkę ale pracodawca powiedział mi że w związku z podwyżką zbyt urosły mu koszty mojego zatrudnienia i muszę założyć działalność. Czy mogę skorzystać z ryczałtu?
29 sierpnia 2022 at 07:36
Cześć.
Pod tym względem awans nie ma tu żadnego znaczenia, jeżeli faktyczny zakres obowiązków się nie zmienia IMHO. Ale skonsultowałbym to jeszcze z kimś, kto jest bardziej na bieżąco. Ewentualnie poszperał/zapytał na grupie.
27 sierpnia 2022 at 12:33
Cześć, czy ktoś orientuje się czy dyskwalifikacja dotycząca ryczałtu/podatku liniowego przy wykonywaniu usług dla byłego pracodawcy obowiązuje również jeśli dla byłego pracodawcy wykonywało się usługi zagranicą, nie będąc w tym czasie polskim rezydentem podatkowym? Czyli sytuacja taka, że wracam do Polski i pracuję zdalnie dla firmy zagranicznej dla której wcześniej pracowałem na umowie będąc zagranicą.
29 sierpnia 2022 at 07:39
Cześć.
Ja jedynie kojarzę, że w którymś miejscu w przepisach była furtka na temat pracy dla zagranicznej firmy/pracy za granicą. Dotyczyło to chyba składek ZUS, ale może w przypadku ryczałtu też jest jakieś „obejście”. Zapytałbym jednak kogoś bardziej na bieżąco lub poszperał/zapytał na grupie.
17 sierpnia 2022 at 13:39
Czy na pewno ryczałt dla byłego pracodawcy jest możliwy po odczekaniu dwóch lat?
Z zamieszczonego w artykule linku do biznes.gov wynika:
„Pamiętaj jednak, że stracisz prawo do ryczałtu” i dalej wymienione warunki.
Ale generalnie brzmi to tak jakby prawo traciło się na zawsze.
Dla liniówki jest informacja:
„Jeśli współpracujesz z byłym pracodawcą, nie możesz w pierwszym roku swojej działalności
opodatkować dochodów podatkiem liniowym. Tę formę możesz wybrać dopiero od roku
następującego po roku podatkowym, w którym pracowałeś na rzecz byłego pracodawcy”
Jasno jest więc napisane, że po roku wolno. A dla ryczałtu tracenie prawa brzmi jak tracenie na zawsze.
23 sierpnia 2022 at 08:39
Cały akapit brzmi:
Współpraca z byłym pracodawcą a podatek zryczałtowany
Jeśli współpracujesz z byłym pracodawcą, możesz wybrać opodatkowanie ryczałtem.
Pamiętaj jednak, że stracisz prawo do ryczałtu, jeśli:
● sprzedajesz towary, wyroby
● świadczysz usługi
na rzecz byłego pracodawcy, identyczne jak te, które wykonywałeś na etacie w roku podatkowym lub w poprzednim. Wówczas, od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego musisz opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
A więc po dwóch latach ten warunek nie będzie już spełniony i z ryczałtu możesz korzystać.
Z tego co kojarzę, w naszym prawie nie ma żadnego przepisu dożywotnio zabraniającego, którejkolwiek z form opodatkowania. Spotykałem się jedynie z czasowymi wyłączeniami. Oczywiście jeżeli dana profesja pod daną formę opodatkowania podlega.
30 czerwca 2022 at 11:23
Taki mam przypadek. Może pomożesz 🙂
Pracowałem na UoP u Pracodawcy A. Zakończyłem współpracę i rozpoczałem współprace z pracodawcą B na B2B. Pracodawca A chce podpisać ze mną umowe zlecenie na jakiś okres . Czy podpisanie takiej umowy, koliduje z rozliczaniem sie w ryczałcie i utratą możliwości skorzystania z ulgi na start?
3 lipca 2022 at 19:10
Szczerze mówiąc: nie jestem pewien :/
Wydaje mi się, że umowa zlecenie nie powinna tu kolidować… ALE… być może US potraktuje to jako swoiste „obejście”.
Podpytaj na grupie – może tam ktoś miał podobny przypadek.
12 czerwca 2022 at 18:08
Dzień dobry,
Panie Piotrze a taki przypadek:
Do października 2021 r. Pracowałam na UoP
W kwietniu 2022 r. Rozpoczęłam jdg na ryczałcie.
Były pracodawca chce zaczął współpracować ze mną na b2b ale na całkowicie innym zakresie obowiązków.
12 czerwca 2022 at 21:17
Cześć.
Nie trzeba na „Pan” 🙂
Jeżeli to jest „całkowicie inny zakres obowiązków” to prawdopodobnie żadne obostrzenie nie ma tu zastosowania. Pod warunkiem, że faktycznie w oczach urzędów jest to „inny zakres obowiązków”.
2 czerwca 2022 at 12:59
Witam,
Chciałbym się zapytać o przejście na ryczałt. W 2022 roku pracowałem w styczniu na UoP i od 1 lutego przeszedłem na skalę podatkową na b2b u tego samego pracodawcy. Czy od 1 stycznia 2023 mogę przejść na ryczałt?
3 czerwca 2022 at 07:53
Cześć.
Wydaje mi się, że dopiero od 1 stycznia 2024 roku.
Od 1 stycznia 2023 roku możesz iść na ryczałt.
Chyba że się coś pozmieniało…
25 maja 2022 at 15:23
Cześć,
a taki przypadek jak rozwiązanie UoP z firma A i nastepnie nawiązanie współpracy na JDG z innym podmiotem firma B (zupełnia inna firma), która zrzesza freelancerów – nawiązanie wspołpracy z ta firma (B) tj.podpisanie umowy o wspolprace.
Kolejno była firma A jest jednym z klienów firmy B – rozumiem ze wykonywanie poprzez JDG zleceń dla firmy A ale fakturując za to firmę B nie koliduje z ulgami, ryczałtami itp.?
25 maja 2022 at 22:33
Cześć.
Tak mi się wydaje, że w świetle prawa jest to zupełnie legitne.
W teorii być może mógłby się ktoś do tego przyczepić z urzędów, ale w praktyce na fakturze widnieje inna firma, w umowie też masz inną firmę…
Najmniej pewnym może być przypadek, w którym firma B zawiera w umowie informację, że całkowicie deleguje Cię do firmy A. Tego bym unikał chcąc zachować możliwość skorzystania z ulgi itp.
7 kwietnia 2022 at 14:31
Witam, chciałbym przejść na B2B (spedycja) u byłego pracodawcy, jest możliwość uzyskania ryczałtu, czy tylko podatek liniowy, da się to jakoś obejść, jakieś pomysły? Dziekuje z góry
7 kwietnia 2022 at 15:29
Kiedy skończyłeś umowę o pracę u byłego pracodawcy?
7 kwietnia 2022 at 22:13
Przepraszam mój błąd – pracuje ciagle u pracodawcy, ale zdecydowanie lepsze warunki będę miał na b2b – prosiłbym o info jaki podatek wtedy może być najlepszy dla mnie, czy jest taka możliwość w ogole?
7 kwietnia 2022 at 22:35
Jeżeli zmiana jest w tracie roku i zakres Twoich obowiązków się nie zmieni (inaczej mówiąc pozostajesz na tym samym „stanowisku” i robisz to samo), to w tym roku pozostają Ci zasady ogólne (skala podatkowa). Od przyszłego roku będziesz mógł przejść na liniówkę, a jeszcze rok później na ryczałt.
3 kwietnia 2022 at 02:18
Się zastanawiam, czy to tyczy się wszystkich umów, czy tylko ostatnie, a dokładnie stanowiska:
Jestem programistą, na jest 03.04.2022. Od maja chcę przejść na b2b. Dnia 29.04.2022 bym podpisał aneks do umowy, że jestem testerem, analitykiem, czy nawet sprzątaczem albo prezesem.
Czyli kończę pracę w w firmie jako tester. Czy wtedy mogę założyć firmę i pracować dla tego samego pracodawcy na ryczałcie?
6 kwietnia 2022 at 07:35
Nie wiem dokładnie jak to wygląda z przypadkiem, który opisałeś. Faktycznie jest on ciekawy, ale na odległość śmierdzi mi grubym wałem 🙂
3 marca 2022 at 12:08
Rozumiem, że to ogranicznie dotyczy tylko jeśli pracowałem dla porzedniego pracodawcy na UoP? a jeśli pracowałem na b2b jak zleceniobiorca dla firmy XYZ na podatku liniowym, to rozumiem, że nie ma problemu pracować dla tej samej firmy na b2b na ryczałcie 12% i nie trzeba czekać roku?
3 marca 2022 at 17:08
Tak, chodzi tylko o UoP.
2 lutego 2022 at 20:55
Witam,
to ja opiszę swój przypadek – czekam na interpretację US w tym temacie, ale pewnie do 21 lutego się nie doczekam….
Do maja 2021 pracowałem w firmie X na UoP.
Od Czerwca 2021 dla tej samej firmy świadczę usługi w ramach B2B z kompletnie innym zakresem obowiązków (UOP – testy, B2B automatyzacja testów)
Na B2B w 2021 rozliczałem się na zasadach ogólnych.
Czy mogę od 2022 przejśc na ryczałt?
Wszędzie jest dużo informacji, ale mój przypadek jest chyba odosobniony 🙁
10 lutego 2022 at 10:02
Mam dokadnie taki sam przypadek, tylko inny miesiac rozpoczecia. U mnie dodatkowo od stycznia 2022 firma zmienila nazwe oraz NIP, zachowala jednak adres (wedlug informacji w internecie to zupelnie inny podmiot prawny). W urzedznie skarbowym uslyszalem ze moge, natomiast moja ksiegowa zupelnie sie z tym nie zgadza i mowi ze w US to glupoty wygaduja i chca mnie wladowac na kontrole. Juz sam nie wiem co zrobic
31 stycznia 2022 at 15:47
Panie Piotrze dziekuję za przydatne informacje 🙂 jeszcze dla pewności zapytam… jeżeli pracowałam w firmie X na stanowisku Y w oparciu o umowę o pracę, odeszłam z firmy x, założyłam JDG (ryczałd) to czy mogę pracowac na tym samym stanowisku ale z innym zakresem obiwązków?
31 stycznia 2022 at 16:49
Nie trzeba „Panie” 🙂 Niestety nie wiem jak zinterpretuje to US, czy ZUS. To samo stanowisko, mimo innego zakresu obowiązków, może być potraktowane różnie. Zasięgnąłbym tu porady jakiegoś specjalisty będącego na bieżąco w temacie. Ewentualnie zapytać na grupie.
30 stycznia 2022 at 12:54
Cześć,
Kończy mi się umowa o pracę 31.01.2022 i chciałabym po wygaśnięciu umowy od 01.02.2022 przejść na JDG na zasadach ryczałtu u tego samego pracodawcy (ryczałt preferencyjny wg Polskiego Ładu 14%). Nowa umowa będzie miała inny charakter, inne stanowisko i inny zakres obowiązków – wyczerpie znamiona umowy o pracę. Czy jest taka możliwość? Czy w takiej sytuacji może obowiązywać mnie „mały ZUS”? Dziękuje za pomoc.
30 stycznia 2022 at 13:11
Cześć.
Jest taka szansa, ale to pytanie raczej do jakiejś infolinii ZUS, radcy prawnego lub ogarniętej księgowej 🙂 Więcej nie jestem w stanie powiedzieć.
30 stycznia 2022 at 13:40
Temat trudny. Dziękuje za odopwiedź 🙂
11 lutego 2022 at 20:27
jeżeli wcześniej byłaś np. sprzątaczką a teraz programistką to możesz, ale jeśli wcześniej programistką a teraz chcesz mieć prawo do 14% dla programisty to „ni huhu” nie będzie legalnego ryczałtu w całym 2022 i całym 2023.
21 stycznia 2022 at 10:14
Hej, kolejne pytanie.
Czy jeżeli jestem na UOP programistą testów automatycznych a chciałbym u tego samego pracodawcy być na B2B jako .NET developer (inny projekt) to czy mogę skorzystac z ryczałtu 12 % i ulgi na start np od lutego lub marca?
21 stycznia 2022 at 10:24
Wydaje się, że tak…
21 stycznia 2022 at 15:03
Dzięki. Probowałem znaleźc w sieci cos wiecej ale nie widzę aby ktoś był w podobnej sytuacji. Oczywiście zakres obowiązków jest diametralnie inny
21 stycznia 2022 at 16:26
Właśnie ze względu na zmianę zakresu obowiązków wydaje mi się, że powinno być OK.
22 stycznia 2022 at 15:20
Na kim ciąży udowodnienie że to inny zakres? Na mnie czy na. US?
24 stycznia 2022 at 07:25
Na 100% nie wiem, ale raczej na Tobie, pracodawcy/zleceniodawcy i umowie między Wami.
16 stycznia 2022 at 23:44
Witam. Nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi więc zapytam tutaj. Czy prawo do ryczałtu nie przysługuje również kiedy świadczy się usługę na rzecz byłego pracodawcy, jednak była to umowa o pracę za granicą? (poprzedni rok rozliczeniowy) wiem, że ulgi ZUS w takim wypadku nadal przysługują, ale nie mam pojęcia jak z ryczałtem. Pozdrawiam.
17 stycznia 2022 at 08:19
Cześć. Dobry trop. Kojarzę, że jest taka furtka jeżeli chodzi o ulgi ZUS. Niestety nie mam żadnych informacji na temat ryczałtu. Spróbuj zapytać jeszcze może na grupie.
12 stycznia 2022 at 18:33
Ja mam pytanie trochę z sytuacją w drugą stronę. Co w przypadku kiedy prowadzę JDG i w roku ubiegłym współpracowałem z firmą AAA na umowie B2B. W 2022 roku chciał bym przejść na umowę o pracę w tej firmie AAA w której aktualnie pracowałem na B2B. Czy w takim układzie jeśli będę na umowie o pracę i będę wykonywał te same czynności co wykonywałem na B2B, to stracę możliwość rozliczania się w formie ryczałtu? Dodam tylko, że po przejściu na umowę o pracę nie świadczył bym już dla firmy AAA żadnych usług związanych z działalnością gospodarczą. Przychody z działalności czerpał bym tylko i wyłącznie z innych firm BBB, CCC itd. Bardzo proszę o informację, ponieważ spotkałem się już z dwiema różnymi interpretacjami.
12 stycznia 2022 at 22:37
Hmm… nie kojarzę żadnych obwarowań w takiej sytuacji… Nie wydaje mi się, żeby był problem z ryczałtem.
Niemniej jednak ja nie jestem tu wyrocznią 😉 i radziłbym się upewnić.
11 stycznia 2022 at 11:44
To teraz kolejny przypadek 🙂
Pracowałem w firmie A na UoP do grudnia 2020. Od stycznia 2021 przeszedłem na JDG dalej świadcząc usługi dla firmy A. Czy od stycznia 2022 mogę przejść na ryczałt i dalej świadczyć usługi na firmy A?
11 stycznia 2022 at 12:22
Od stycznia 2021 możesz iść na liniówkę, a od stycznia 2022 możesz iść na ryczałt.
11 stycznia 2022 at 12:24
Super,
wielkie dzięki za potwierdzenie!!!
11 stycznia 2022 at 06:47
Hej. Dzięki za wpis. Pytanie -> czy jeżeli pracuję obecnie w firmie A na UOP i chcę przejść JDG na ryczałt dla podmiotu B (firma A jest polska, firma B niemiecka) są to dwa różne podmioty, ale właściciel ten sam. Czy jest to możliwe i czy podejrzane dla ZUS’u?
11 stycznia 2022 at 07:20
Cześć.
Zobacz #comment-3542.
10 stycznia 2022 at 18:19
Hej,
Czy wiadomo co z ludźmi którzy, mają w swojej firmie dodatkowe źródła dochodu – prowadzę swoją aplikację, z której mam skromne zyski, mam dodatkowych klientów (którzy stanowią powiedzmy 10-20% mojego wynagrodzenia z UoP), a dodatkowo jestem zatrudniony na UoP. Czy w takim wypadku mogę przejść na ryczałt już teraz?
10 stycznia 2022 at 19:38
Cześć.
Jeżeli dobrze rozumiem, to ten etat nie ma żadnego związku z tym co robisz na JDG, tak? Etat jest dla kogoś innego, a JDG na własną rękę, zgadza się? W takim razie nie ma żadnych przeciwwskazań jeżeli tylko taki układ Ci się opłaca.
6 stycznia 2022 at 12:42
Rozumiem, że jeśli w 2021 roku pracowałem (i nadal pracuję) dla firmy X na UOP, ale o zupełnie innym zakresie obowiązków niż moja JDG, to mogę przejść na ryczałt i wystawiać jej FV?
6 stycznia 2022 at 13:24
Tak, zgodnie z ustawami zmiana zakresu obowiązków wyłącza obostrzenia związane z ZUS-em i sposobem opodatkowania.
5 stycznia 2022 at 14:50
Jeżeli do 08.2021 pracowałam na UOP. Od 1 sierpnia 2021 jestem na B2B, wystawiam fakturę dla byłego pracodawcy więc byłam opodatkowana na zasadach ogólnych w 2021 roku, to czy na ryczałt mogę przejść dopiero od 2023 roku?
5 stycznia 2022 at 14:55
Tak. Od 2022 roku możesz wziąć liniówkę. Ryczałt od 2023.
2 lutego 2022 at 19:10
I tego właśnie nie rozumiem, skoro biznes.gov.pl mówi:
● świadczysz usługi
na rzecz byłego pracodawcy, identyczne jak te, które wykonywałeś na etacie w roku
podatkowym lub w poprzednim. Wówczas, od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku
podatkowego musisz opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Wg tego wpisu, jeżeli założę działalność np. w październiku 2022, do końca roku podatkowego jestem na ogólnych, a od lutego 2023 mogę przejść na ryczałt? Bo wg tego co Pan pisze, dopiero od 2024. Skąd się wzięło te dodatkowe 12 miesięcy? Nie mogę znaleźć żadnych informacji:(
2 lutego 2022 at 22:11
Przeczytaj paragraf „Współpraca z byłym pracodawcą a podatek zryczałtowany” w tym pliku: https://www.biznes.gov.pl/pl/poradnik/pdf/02f642c044b5bd5fb41cce30be35c5f0cdb41597
3 lutego 2022 at 15:22
Ehh, zawsze coś.. Ciekawe czy jest jakieś pole manewru ze zmianą obowiązków, bo w umowie nie mam jasno sprecyzowanego zakresu, tylko stanowisko. Polecisz jakieś biuro/osobę, które może pomóc w tego typu sprawach? Oczywiście odpłatnie.
Dziękuję za odpowiedź,
pozdrawiam,
Paweł.
4 lutego 2022 at 18:26
Chyba nie mam nikogo takiego. Sam korzystam z IFIRMA, ale oni są typowo księgowi i raczej nie doradzają…
3 stycznia 2022 at 21:38
Czy jeśli od grudnia 2021 jestem na próbnym w firmie A, to rozumiem że nie mogę przejść na b2b + ryczałt z końcem próbnego (marzec 2022) w tej samej firmie A?
4 stycznia 2022 at 06:50
Co to jest w Twoim przypadku „próbny”? Umowa o pracę? Jeżeli umowa o pracę i nie zmieniasz zakresu obowiązków, to w marcu 2022 nie będzie opcji ani ryczałtu, ani liniówki na b2b…
31 grudnia 2021 at 09:02
Co w przypadku kiedy w 2021 roku pracowało się na UOP dla firmy A, a od 2022 podejmuje się współpracy B2B z firmą B która ma klienta A dla którego będę świadczyć usługi. Czyli przez kontraktownie, faktury wystawiane na firmę B, no ale w umówię pojawia się nazwa firmy A
2 stycznia 2022 at 23:28
IMHO, to wystarczające „obejście problemu”. Podpisujesz kontrakt z firmą B i to jej będziesz wystawiał faktury. Ale to tak na „chłopski rozum”. Nie kojarzę, żeby były na to jakieś obwarowania. Upewniłbym się jeszcze jednak w tym temacie, bo może ja o czymś nie wiem…
30 grudnia 2021 at 11:08
A co w takim przypadku. Do końca listopada pracowałem na UOP w firmie X. Od grudnia w firmie X jestem na B2B na innym stanowisku i z innymi obowiązkami niż na UOP. Czy od 2022 mogę przejść na ryczałt i dalej świadczyć usługi dla firmy X?
30 grudnia 2021 at 11:19
Czyli rozumiem, że od grudnia miałeś normalnie mały ZUS i mogłeś skorzystać z liniówki? Jeżeli tak, to zapewne i ryczałt będzie dostępny. W tych wszystkich obostrzeniach kluczowy jest właśnie zakres obowiązków.
25 grudnia 2021 at 13:23
Witam, a co w sytuacji, jeśli pracodawca ma kilka różnych spółek? Załóżmy że z jedną mam umowę o pracę, ale z drugą nie mam zadnego stosunku pracy – czy w takim przypadku można z drugą spółką współpracować na kontrakcie będąc na ryczałcie (jako programista, stawka 12%)? Ktoś coś? Z góry dziękuję z info, pozdrawiam i wesołych świąt życzę!
27 grudnia 2021 at 05:02
Cześć.
Typowy „workaround”, który wykorzystuje część przedsiębiorców.
Oczywiście, jeżeli podejmiesz kontrakt z inną spółką, to nie ważne, że ma ona tego samego właściciela/prezesa/itp. W takim przypadku nie podchodzi to pod żadne ograniczenia.
27 grudnia 2021 at 14:48
Dziękuję serdecznie!
PS. Świetną robotę robicie tutaj i na grupie!
18 grudnia 2021 at 10:54
Hej! Dzięki za Twoje materiały! Zawsze jak mam wątpliwość to moją uwagę kieruję w Twoją stronę 🙂
Jeszcze dopytam: jeśli założyłem działalność w październiku 2020 roku i współpracuję z tym samym pracodawcą, z którym współpracowałem wcześniej na umowie o prace, to rozumiem, ze w moim przypadku mogę już od stycznia 2022 roku zmienić sposób rozliczania na ryczałt?
Pozdrawiam!
18 grudnia 2021 at 11:12
Cześć.
Dzięki za miłe słowa 🙂
Zgadza się. 10.2020 oznacza, że od 2021 mogłeś iść na liniówkę, a od 2022 na ryczałt.
Pzdr!
18 grudnia 2021 at 12:02
Dziękuję Piotrze! 🙂
17 grudnia 2021 at 10:48
Mam zawieszoną działalność gospodarczą od kilku lat i przy okazji pracuję na etacie w IT. Czy jak teraz odwieszę działalność i od nowego roku przejdę na B2B, to będzie możliwy ryczałt?
17 grudnia 2021 at 11:44
„Blokada” przejścia na ryczałt jest związana wyłącznie z pracą dla byłego pracodawcy i czasu w jakim to robimy. Nie kojarzę (co nie znaczy, że nie istnieją) zależności pomiędzy odwieszaniem działalności i blokadą ryczałtu.
14 grudnia 2021 at 22:28
A jak to się ma do opini naczelnika Izby skarbowej z Bydgoszczy?
Który stwierdza, że można przejść na ryczał, gdy założymy działaność jeszcze w tym roku, ale dla byłego pracodawcy zaczniemy śwaidczyć usługi dopiero w 2022??
https://www.podatki.biz/artykuly/uslugi-na-rzecz-bylego-pracodawcy-a-prawo-do-ryczaltu_4_30882.htm
14 grudnia 2021 at 23:07
Nie mam pojęcia. Przeglądając internet również trafiałem na tego typu interpretacje i podobne odpowiedzi. Nie opierałbym się jednak na nich dopóki nie przebadasz własnego przypadku. W ogólności jest tak jak w powyższym artykule i odnośnikach do źródeł. Pamiętaj, że w Polsce nie mamy prawa precedensowego i to, że ktoś komuś tak odpowiedział stanowi od razu prawo dla innych. Najlepiej to skonsultować, bo z drugiej strony, mimo wszystko o taką interpretację można się opierać.
26 grudnia 2021 at 18:30
Interpretacja jest z 2016 roku, też się na to naciąłem. Od 2021 treść ustawy zmieniła się i nie ma już zapisów o rozpoczynaniu działalności na których ta interpretacja się opiera
27 grudnia 2021 at 04:59
Dzięki za wyjaśnienie!
9 grudnia 2021 at 12:40
Nie wiem czy do końca rozumiem. Załóżmy że pracuje na uop w 2021 roku dla firmy x na stanowisku z. W 2022 roku chce zmienić rodzaj umowy w tej samej firmie ale również zmieniam stanowisko w ramach zmiany umowy. Czy to oznacza że mogę od początku korzystać z ryczałtu? Czy dopiero po roku?
9 grudnia 2021 at 13:08
Jeżeli zmieniasz stanowisko i jest to wyraźnie widoczne w umowach, to żadne ograniczenia (ani brak niższego ZUS-u, ani forma opodatkowania) nie mają tu zastosowania.
Z ryczałtem musiałabyś poczekać do 2023 roku, tylko gdybyś zmieniała umowę z etatu na B2B w ramach tego samego stanowiska lub inaczej mówiąc „zakresu obowiązków. Bo to że zmieni się nazwa stanowiska, nie oznacza od razu, że zmienia się zakres obowiązków.
10 grudnia 2021 at 10:09
Super, bardzo dziękuje za wyjaśnienie tego tematu. Pozdrawiam
19 listopada 2021 at 12:52
Do maja tego roku pracowałem w firmie A na UOP, od czerwca w firmie B na B2B, rozliczając się liniowo. Od nowego roku chciałem przejść na ryczałt i podjąć współpracę ponownie z firmą A ale na B2B. Czy w takiej sytuacji, także nie mogę przejść na ryczałt od nowego roku?
19 listopada 2021 at 15:36
Z tego co rozumiem, to tak.
Jeżeli w tym roku pracowałeś na etacie w firmie A i zaczniesz z nią współpracę w przyszłym roku, to z ryczałtu nie będziesz mógł skorzystać w 2022 roku. Dopiero w 2023.
Tam jest chyba nawet taki myk, że jeżeli od początku roku wziąłbyś ryczałt, a dopiero powiedzmy w połowie roku zaczął współpracę z firmą A, to ryczałt tracisz i do końca roku musisz rozliczyć się na zasadach ogólnych.
19 listopada 2021 at 10:33
Dzięki za wyjaśnienie tej kwestii. Popełniać błędy jest rzeczą ludzką, a umieć się do nich przyznać i przeprosić to w tych czasach klasa.
19 listopada 2021 at 15:33
❤