Rok 2021 jest pierwszym, w którym osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą skorzystać z wyższych limitów wpłat na konto IKZE.
Do 2020 roku włącznie maksymalny roczny limit wpłat na IKZE był równy 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia i obowiązywał wszystkich posiadaczy konta.
Od teraz przedsiębiorcy posiadający IKZE mogą wpłacać maksymalnie 1,8-krotność przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego. Pozostałe osoby nadal mogą wpłacać maksymalnie 1,2-krotność. W 2021 roku jest to odpowiednio 9466,20 zł i 6310,80 zł.
Taka „podwyżka” jest najprawdopodobniej chęcią zaproponowania alternatywy dla Pracowniczych Planów Kapitałowych, z których przedsiębiorcy skorzystać nie mogą.
Przed wpłatą warto sprawdzić jak dana instytucja prowadząca konto IKZE obsługuje zwiększony limit. Dla przykładu posiadacze konta IKZE eMakler w mBanku proszeni są o wypełnienie stosownego oświadczenia oraz dokonania wpłaty różnicy na inne konto niż to przypisane do „podstawowego” konta IKZE.
PS. Na temat konta IKZE pisałem wcześniej pod kątem emerytury osoby samozatrudnionej.
PPS. Powyższy temat zupełnie by mi umknął, gdyby nie informacja od Janka pod jednym z wpisów na naszej grupie na FB. Dziękuję Janku!
Update 2022-01-05
Na początku 2022 roku chciałem złożyć oświadczenie na kolejny rok. Myślałem, że tak to działa, ale chciałem się upewnić. Napisałem więc zapytanie do biura maklerskiego mBanku w tej sprawie. Oto odpowiedź, którą otrzymałem:
Oświadczenia nie trzeba składać ponownie.
Jest ono jest skuteczne dopóki Pan go nie odwoła.
29 listopada 2023 at 20:13
A ja mam pytanie z innej beczki, widziałem że rozliczasz się z ulgą ip box, jak w takim przypadku wygląda odliczenie wpłat na IKZE w zeznaniu PIT? Jest to jakoś proporcjonalnie? Np 90% to ipbox a 10% liniówka 19%? Czy jeszcze inaczej?
30 listopada 2023 at 07:16
IP Box i IKZE na rozliczeniu rocznym wędrują do „różnych worków”.
Najpierw od całej kwoty dochodu/przychodu, rozliczany jest IP Box. To rozliczenie wędruje na załącznik PIT/IP.
Reszta dochodu/przychodu zostaje na podstawowym formularzu PIT (np 36L) i to w tym miejscu odliczasz inne ulgi. W tym IKZE.
30 listopada 2023 at 11:55
Dzieki wielkie za odpowiedz. To jeszcze tak z hipotetycznym przykladem jako ze jestem totalnym laikiem i to moje poczatki z dzialalnoscią, ipboxem, i wszystkim wokół 🙂
– wpłacam na IKZE obecny limit ~12800
– mój dochód z IP BOXA za ten rok to 100k
– dochód poza IP BOXem to 20k
W takim wypadku w trakcie roku zapłaciłem łącznie (pomijam w wyliczeniu koszty) 19% od 120k, czyli 22800.
Za ipboxa wypełniam załącznik PIT/IP i dostaje zwrot „nadpłaconych” 14% z tych 100k, czyli 14000.
Poza ipboxem odejmuje od tych 20000 moją wpłatę na IKZE, czyli 12800 i wychodzi mi łączny dochód 7200, od którego 19% wynosi
~1350, zamiast 3800 zapłaconych od 20000, czyli urząd skarbowy zwraca mi 2450 nadpłaty.
Łącznie otrzymuje zwrot 2450 za dochód poza ip box – ikze, oraz 14000k za ipboxa, czyli sumarycznie 16500.
Mógłbyś mi potwierdzić, że dobrze to zrozumiałem :)? Lub oczywiście poprawić jeśli gdzieś coś w wyliczeniach skopałem.
Poza powyższym mam jeszcze jedno pytanie – wyczytałem, że składki na ZUS można potraktować jako koszty działalności, korzystałeś może z tego? Jeśli tak to są to koszty wpadające w część ipboxową czy ogólną? A może „wspólne”?
Pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za odpowiedz :)!
1 grudnia 2023 at 21:12
Zgrubnie patrząc na Twoje wyliczenia stwierdzam, że słusznie dedukujesz.
Co do ZUS-u, to tu kiedyś napisałem, że:
W przypadku składek społecznych i rozliczania się skalą podatkową lub podatkiem liniowym, możesz sam zdecydować, czy składki zaliczysz do kosztów uzyskania przychodów działalności, czy też odliczysz je od dochodu uzyskanego z tej działalności. Gdy rozliczasz się ryczałtem ewidencjonowanym, to masz możliwość odliczyć składki społeczne wyłącznie od przychodów…
Odnośnie ZUS + IP Box, to wiem, że bywają wnioski o interpretacje, w których padają zapytania, czy składki ZUS mogą być potraktowane jako koszt kwalifikowany (czyli taki od IP Boxa). Jeżeli otrzyma się na to pozytywną odpowiedź, to śmiało. Jeżeli nie, to chyba będzie to koszt pośredni (czyli taki „wspólny” rozliczany proporcjonalnie).
Bardzo proszę 🙂
4 grudnia 2021 at 12:33
Czy wyższy limit ikze należy się gdy mamy ulgę na start? Oświadczenie mBank na ikze sugeruje że nie…
4 grudnia 2021 at 13:34
Przejrzyj poniższe komentarze… dyskutowaliśmy o tym…
3 listopada 2021 at 18:58
Jestem świeżo po podbijaniu limitu w banku (trzeba złożyć pisemny wniosek), więc odpowiem na pytanie dot. limitu (też pokrywając komentarz Sebastiana).
Wyższy limit dotyczy osób które choć przez 1 dzień w roku kalendarzowym aktywnie prowadziły dzialaność (zawieszona działalność nie spełnia tego warunku), więc nie ważne czy w momencie wpłaty, dalej mamy firmę, jest ona zawieszona czy zamknięta. Warto mieć takie potwierdzenie, np opłata składek, wydruk z Ceidg.
Co do limitu DG + UoP, naturalnie obowiązuje zasada powyżej, jeżeli firma była aktywna 1 dzień, mamy wyższy limit. Żadne sumowanie, proporcje limitów nie obowiązują, masz DG = 1,8 średniej. Ulgę rozliczasz na pit 36/37, w zależności czy prowadziłeś DG w roku czy nie, tym samym limit 1.8 rozliczysz na pit36 (bo tu rozliczysz DG i DG+UoP) , a 1.2 na pit37 (UoP)
3 listopada 2021 at 20:12
Dzięki Mateusz za info!
Daj jeszcze znać jaki bank i czy poszło sprawnie.
3 listopada 2021 at 23:00
Mateusz,
dziękuje za odpowiedź. Prawo do ulgi teraz rozumiem.
Rozliczenie ulgi nie do końca.
UoP to zawsze zasady ogólne. Jeśli DG jest też na zasadach ogólnych to 1.8 można rozliczyć razem za DG+UoP na jednym PIT36 (możliwe wspólnie rozliczenie z mężem/żoną na PIT36, jeśli też jest na zasadach ogólnych). Jeśli jednak DG jest opodatkowane podatkiem liniowym to DG rozlicza się na PIT36L a UoP na PIT37 (tutaj brak wspólnego rozliczenia z żoną/mężem).
Jak przy podatku liniowym rozliczyć ulgę IKZE? 1.2 na PIT37 za UoP + 0.6 na PIT36L za DG a może 1.8 na PIT, z którego będzie wyższa ulga? W przyszłym roku popularna będzie zmiana na ryczałt a tam rozlicza się w PIT28.
26 listopada 2021 at 00:19
Zapytałem Marcina IWUCIA. Odpowiedź jest też już dostępna na blogu.
https://marciniwuc.com/ike-czy-ikze-co-sie-bardziej-oplaca-kalkulator-kompletny-przewodnik/#WPLATY_NA_IKE_I_IKZE_LIMITY_WPLAT
Wklejam tutaj pytanie z odpowiedzią.
„Jak wygląda odliczenie wpłat na IKZE gdy prowadzę działalność i mam wyższy limit IKZE? Czy muszę odliczyć wpłatę na IKZE od dochodów z działalności gospodarczej, czy mogę odliczyć np. od dochodów z etatu?
Pytanie to zadałem Krajowej Informacji Skarbowej i otrzymałem informację, że sami wybieramy, w której deklaracji rozliczamy wpłatę na IKZE. By skorzystać z wyższego limitu, należy prowadzić działalność gospodarczą, ale samą wpłatę można odliczyć zarówno od przychodów osiąganych z etatu jak i od przychodów z działalności gospodarczej.”
26 listopada 2021 at 08:28
Dzięki za info! Przyda się 🙂
29 października 2021 at 23:15
A jak mam dwie umowy, tzn. mix w postaci umowy o pracę + samozatrudnienie to też przysługuje zwiększony limit IKZE? W przypadku takiego mix na jakim PIT rozlicza się ulgę IKZE?
30 października 2021 at 21:42
Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie 🙁
I nawet nie bardzo wiem do kogo Cię skierować po odpowiedź. Zapytałbym chyba w konkretnej instytucji, w której masz IKZE jak to wygląda w takim przypadku.
Jeżeli rozwiążesz tę zagadkę, to daj znać – na pewno pomożesz innym czytelnikom.
26 listopada 2021 at 00:23
Pełna odpowiedź powyżej. W skrócie: 1) Tak 2) Sami wybieramy, w której deklaracji rozliczamy wpłatę na IKZE.
29 października 2021 at 17:06
No to chyba zmienili w mBanku podejście. Pytałem w styczniu o to ich, to mówili, że „u nas tak nie jest” i nie pozwalali na wpłacanie więcej.
29 października 2021 at 17:21
No nieźle, zadzwoniłem, dostałem instrukcję i faktycznie się da.
Pani powiedziała, że ogarneli temat „pod koniec stycznia”.
Więc jak ktoś się ich pytał przed „końcem stycznia”, to… odbił się i wciąż myśli, że się nie da.
29 października 2021 at 19:58
Dokładnie. Widziałem właśnie jakieś stare artykuły, że na początku mBank nie ogarniał 🙂
29 października 2021 at 09:53
co też w sytuacji gdy zawiesimy JDG w środku roku a przelaliśmy na konto już całość z większym limitem za dany rok na początku roku
29 października 2021 at 09:59
Tak, idąc dalej możemy zadać pytanie: co gdy rozpoczęliśmy działalność pod koniec grudnia? Czy to zwiększenie również nam przysługuje?
W ogólności: co jeżeli nie prowadzimy JDG przez pełne 12 miesięcy? Jak znajdę chwilę, to postaram się dokopać do jakichś odpowiedzi…
29 października 2021 at 10:43
Idąc tropem oświadczenia z mBanku, tego artykułu oraz ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – prawo przedsiębiorców to czy możesz skorzystać ze zwiększonego limitu zależy od opłacania składek społecznych.
2 grudnia 2021 at 08:32
Cześć Piotr.
Bardzo trafne info. Też się nad tym zastanowiłem gdy składałem oświadczenie w NN TFI. Dodasz to info w głównym artykule? Przeczytałem kilka artykułów w sieci i nigdzie nie było ani słowa o tym ograniczeniu przy uldze na start!
2 grudnia 2021 at 12:41
Cześć.
O jaki główny artykuł Ci chodzi?
Co do tego ograniczenia przy uldze na start, to albo go nie ma, albo jest tak zawile sformułowane, że nikt tego nie ogarnia 🙂 Bo faktycznie, wszędzie gdzie szukałem była krótka piłka: masz JDG aktywne przynajmniej jeden dzień w roku == możesz wpłacić więcej na IKZE.
4 grudnia 2021 at 17:36
A czy czasem programista na B2B to nie jest „wolny zawód” wg. oswiadczenia mBanku? Czyli podpukt 2)?
Czy programista jest wolnym zawodem?
Wolnymi zawodami są obecnie również te, które wiążą się ze sztuką, informatyką czy reklamą. Freelancerem może być więc fotograf, kamerzysta, grafik komputerowy, specjalista do spraw tworzenia stron internetowych, programista, specjalista do spraw reklamy i wizerunku.
https://flstrefa.pl/rodzaje-wolnych-zawodow.html
4 grudnia 2021 at 17:44
Nie. Artykuł, który przytoczyłeś mówi, że programiści łapią się, ale tylko „w potocznym rozumieniu wolnego zawodu”.
Tu masz przytoczoną listę wolnych zawodów w myśl ustawy: https://sip.lex.pl/procedury/wolny-zawod-w-rozumieniu-ustawy-o-zryczaltowanym-podatku-dochodowym-1610619385, a od 2022 roku Polski Ład dodatkowo usuwa niektóre z tych zawodów z listy wolnych: https://www.ifirma.pl/blog/podatek-zryczaltowany-zmiany-w-polskim-ladzie.html
6 grudnia 2021 at 13:15
No więc postanowiłem sprawdzić sprawę.
W mBank nie da się mieć podwyższonego limitu dla nowej dzialalnosci.
W DM BOŚ nie ma najmniejszego problemu. Potwierdzone na infoliniach obydwu instytucji.
Brak podwyższonego limitu do WYMYSL mBanku.
21 grudnia 2021 at 19:50
Wydaję mi się, że to nie jest wymysł mBanku, a nastego pięknego prawa. Ustawa z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 8 ust. 6:
„6a. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność nie uważa się w rozumieniu niniejszej ustawy osoby fizycznej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców”
29 października 2021 at 08:35
A co w sytuacji jeśli wznawiamy działalność w środku roku – ile wtedy można przelać na IKE bądź IKZE oraz w sytuacji gdy mamy zawieszoną działalność przez cały rok – ile w takim przypadku można przelać.
29 października 2021 at 08:48
Bardzo dobre dwa pytania, na które niestety nie znam odpowiedzi 🙁