Nie lubię gdybać. Tym bardziej jeżeli chodzi o niewprowadzone zmiany w przepisach. Dlatego też nie rzucałem się jak Reksio na szynkę i nie publikowałem tutaj niczego na temat rewolucji planowanych w ramach Polskiego Ładu. Niestety zapowiadane zmiany są tak grube, że tym razem muszę zrobić dla nich wyjątek. Tym bardziej, że hasła się zmaterializowały i mamy już konkretniejszy projekt ustawy. Nie zapowiada się również, żeby Polski Ład nie wszedł w życie. Wejdzie. Niewiadomą jest tylko ostateczny kształt. No chyba, że w ciągu najbliższych kilku tygodni uda nam się obalić obecną koalicję rządzącą. I tego Wam życzę dostojni panowie.
Prepare for battle!
Z czym przychodzi się nam mierzyć? W ramach Polskiego Ładu planowane są zmiany m.in. wokół podatku dochodowego i składek ZUS. Hasła propagandowe głoszą, że 90% osób płacących podatki na Polskim Ładzie skorzysta lub przynajmniej nie straci. To dobra wiadomość. Zła jest taka, że w pozostałych 10-ciu procentach znajdują się samozatrudnieni programiści… a przynajmniej ich spora ilość 🙁
Co nas czeka?
Podsumujmy, jakie zmiany dotkną osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą w branży IT.
Zasady ogólne (skala podatkowa)
Zmiany korzystne
- Kwota wolna od podatku wzrośnie do 30 tysięcy złotych. Obecnie wynosi 8 tysięcy złotych.
- Drugi próg podatkowy wzrośnie do 120 tysięcy złotych. Obecnie wynosi 85528 złotych.
- [Aktualizacja z 2021-10-01] Pojawi się „ulga dla klasy średniej” mająca przysługiwać osobom, których przychody mieszczą się w przedziale od 68412 zł do 133692 zł rocznie. W praktyce będzie to rekompensata za podwyższenie składki zdrowotnej. Ulga będzie obliczana według specjalnego algorytmu, którego do tej pory świat nie widział 🙂 Na początku zakładano, że ulga będzie dotyczyć wyłącznie osób pracujących na etacie.
Zmiany niekorzystne
-
Składka zdrowotna wzrośnie do 9% dochodu i nie będzie mogła być niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia. Minimalne wynagrodzenie na 2022 rok zostało ustalone na kwotę 3010 zł, a więc minimalna składka zdrowotna w 2022 roku wyniesie 270,90 zł. I zapłacimy ją gdy nasz dochód będzie wynosił 0 zł, a nawet w momencie wykazywania straty. Co więcej, składki zdrowotnej nie będzie można odliczyć od podatku.
Obecnie składka zdrowotna nie jest zależna od dochodu. Wyznaczone jest minimum jakie należy płacić. Minimum wynosi 9% z 75% z przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego przez GUS. W 2021 roku wysokość minimalnej składki zdrowotnej wynosi 381,81 złotych. Dodatkowo aż 328,78 złotych (7,75% z 75% z przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia) możemy odliczyć od podatku. Oznacza to, że w 2021 roku efektywnie płacimy 53,03 zł składki zdrowotnej.
Zamiatany pod dywan jest szczegół, że mimo zwiększonej do 30 tysięcy złotych kwoty wolnej od podatku, składka zdrowotna w wysokości 9% od dochodu będzie musiała być zapłacona.
[Aktualizacja z 2021-11-19] Rafał odkrył, dokopując się do artykułu na biznes.gov.pl, że: W 2022 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą opłacających podatek z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP Box) wyniesie 4,9% podstawy wymiaru składki (dochodu z działalności gospodarczej). (ten zapis jest prawdopodobnie nieprawidłowy)
Podatek liniowy
Zmiany niekorzystne
- Składka zdrowotna wzrośnie do 4,9% dochodu… Cała reszta wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku zmian składki zdrowotnej na zasadach ogólnych powyżej.
Ryczałt ewidencjonowany
Zmiany korzystne
- Stawka ryczałtu dla branży IT zostanie zmniejszona z 15% do 12%.
Zmiany niekorzystne
-
Wzrośnie składka zdrowotna.
Obecnie obliczana jest tak samo jak w przypadku zasad ogólnych i liniówki (opisane powyżej).
Polski Ład zakłada trzy zryczałtowane składki zdrowotne zależne od rocznego przychodu. Przedziały przychodowe to: do 60 tysięcy złotych, do 300 tysięcy złotych i powyżej 300 tysięcy złotych. Składka zdrowotna w wysokości 9% będzie obliczana odpowiednio od 60%, 100% lub 180% przeciętnego wynagrodzenia. Na chwilę obecną przeciętne wynagrodzenie wynosi 5775,25 zł, a więc składki wynosiłyby 311,86 zł, 519,77 zł oraz 935,59 zł miesięcznie.
Zmiany niezależne od formy opodatkowania
Zmiany korzystne
- Projektu ustawy Polskiego Ładu przewiduje możliwość jednoczesnego skorzystania z ulgi IP Box oraz B+R. Aktualnie nie jest to możliwe.
Zmiany neutralne
-
Termin płatności składek ZUS zostanie przesunięty na 20. dzień każdego miesiąca.
Aktualnie są trzy terminy. Większości samozatrudnionych dotyczy 10. dzień miesiąca. Chyba, że zatrudniamy pracowników, to 15. Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowa mają termin płatności do 5. dnia miesiąca.
- Od 1 stycznia 2023 roku księgi podatkowe (Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów, ewidencja przychodów w ryczałcie, ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) będą musiały być prowadzone w formie komputerowej. Forma papierowa nie będzie już akceptowalna.
Zmiany niekorzystne
Inne zmiany
Zmiany korzystne
- Możliwość wspólnego rozliczania z małżonkiem zostanie przyspieszona. Ze wspólnym rozliczeniem będzie można ruszyć już po ślubie, a nie jak do tej pory od pełnego roku podatkowego po ślubie. Ot taka ulga, która przyda się raz w życiu 😉
Zmiany niekorzystne
- Możliwość amortyzacji lokali mieszkalnych zostanie zniesiona.
- A najem prywatny (poza działalnością gospodarczą) będzie możliwy wyłącznie ryczałtem. Oprócz amortyzacji, zniknie więc możliwość rozliczania jakichkolwiek kosztów związanych z najmem. Obecnie drugą opcją w najmie prywatnym jest rozliczenie na zasadach ogólnych.
[Aktualizacja z 2021-10-01] Sejm przegłosował Polski Ład. Dwie powyższe zmiany związane z najmem zostały odroczone i mają wejść w życie od 2023 roku. Z zastrzeżeniem, że amortyzować w 2022 roku można będzie tylko te mieszkania, które zostaną nabyte przed 1 stycznia 2022 roku.
Kiedy to nastąpi?
Rząd planuje wprowadzić większość Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 roku. Kilka rzeczy być może zostanie odroczonych i wejdzie w życie rok później (jak np. wspomniane JPK dla podatku dochodowego) ze względu na tempo prowadzonych prac nad ustawą oraz na ograniczoną ilość czasu na dostosowanie się do zmian przez inne podmioty.
Co robić? Jak żyć?
To zależy. Zależy czy wolisz strzał w głowę, czy w klatkę piersiową 😀
A tak na serio, to nie podejmowałbym pochopnych decyzji. Cały czas nie wiadomo w jakiej formie ustawa ostatecznie wejdzie. Nie ma co panikować, ale warto się przygotować, żeby później nie robić wszystkiego w popłochu na ostatnią chwilę.
Po wstępnym rekonesansie stwierdzam, że po wprowadzeniu Polskiego Ładu, dla osób samozatrudnionych w branży IT ryczałt może być niezłym rozwiązaniem. Ciekawą alternatywą będzie również IP Box na liniówce. Nie ma też co od razu odrzucać zasad ogólnych, choćby ze względu na dodatkowe ulgi (np. możliwość rozliczania się ze współmałżonkiem). Dla niektórych, odpowiednim rozwiązanie będzie spółka z o.o. (nie wgłębiałem się w temat), albo Prosta Spółka Akcyjna (tu również nie zgłębiałem tematu).
Najważniejsze jest to, że ostateczna decyzja powinna opierać się tylko i wyłącznie na własnym przypadku, z uwzględnieniem przychodów, kosztów oraz dochodów, bez oglądania się na innych.
Czy coś pominąłem?
Daj znać, jeżeli pominąłem jakieś istotne założenia Polskiego Ładu, które warto byłoby dodać powyżej. Od razu po informacji od Ciebie (np. w komentarzu poniżej) uzupełnię wpis.
Dwa zdania ode mnie
Jak widzisz, większość powyższych zmian dotknie przedsiębiorców negatywnie, wyciągając więcej pieniędzy z ich kieszeni. To sprawi, że ceny usług wzrosną, a wzrosty odczują ci, dla których przygotowano wyższą kwotę wolną od podatku, czy podniesiono drugi próg podatkowy na zasadach ogólnych.
Nie twierdze, że wszystkie zmiany nie mają sensu. Niektóre mają naprawdę logiczne wytłumaczenie. Najbardziej dobija mnie jednak to, że te negatywne zostały wycelowane praktycznie w jedną grupę społeczną (przedsiębiorców), a poziom skomplikowania podatków rośnie wykładniczo. Coraz bardziej jestem za tym, żeby to wszystko zaorać i wprowadzić jeden podatek dochodowy, w takiej samej wysokości dla wszystkich. 5%, 10%, 15%, czy ile tam trzeba, ale po równo. Bez wprowadzania zawoalowanych ulg, czy ukrywania podniesienia podatku w składkach zdrowotnych. Change my mind.
Wracaj tu co jakiś czas
Ze względu na to, że kształt ustawy może się jeszcze zmienić, będę starał się aktualizować powyższy artykuł. Zgodnie z bieżącymi doniesieniami, ale tylko tymi oficjalnymi. Polecam więc wracać tu od czasu do czasu, żeby sprawdzić, czy coś się zmieniło.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
10 stycznia 2022 at 13:23
Polski ład można równie dobrze nazwać fiskalnym squid game… Uczestnikom stawiane są coraz to trudniejsze zadania. Nie ważne czy je wykonasz, pojawią się kolejne jeszcze bardziej absurdalne. Z czasem zostaną korporacje i firmy rządowe czyli autorzy scenariusza tej gry 😉
10 stycznia 2022 at 13:36
Powinieneś dodać: SPOILER ALERT! 😀
14 grudnia 2021 at 22:18
Dostałem od ifirma informacje o nowym ładzie i zastanawia mnie wpis odnośnie stawki 12% dla ryczałtu. Dokładnie chodzi o „związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)”. Czy jeżeli wystawiam fakturę na PWKiU 62.01.11.0 to mogę przejść na 12% stawkę czy nie? Nie rozumiem zapisu ex a im bardziej się wczytuje w jej opisy tym mam więcej wątpliwości.
16 grudnia 2021 at 07:22
Też się nad tym zastanawiałem. W ogóle od tygodnia analizuję, co tu najlepiej zrobić jak zajmuję się tworzeniem stron www będąc na własnej działalności, ale niestety chyba większe 'koszty’ mnie nie miną. 🙁
17 grudnia 2021 at 11:57
Temat nie jest prosty. Ja na razie trzymam się jeszcze IP Boxa, więc nie zgłębiałem się w ryczałt. Próbowałem ogarnąć tego „ex”-a, żeby odpowiedzieć Ci na do pytanie, ale mózg mi już wybucha. Polecam podpytać Mateusza, choćby pod artykułem o 8,5% albo poczytać komentarze, które tam się już znalazły. Może to coś rozjaśni.
3 grudnia 2021 at 16:43
Witam!
To i ja podpytam ekspertów samozatrudnienia 🙂
Do końca 2020 pracowałem na UoP w firmie A. Od stycznia 2021 prowadzę działalność (jest na liniowym) i mam kontrakt z tą samą firmą A z którą miałem wcześniej UoP.
Co ze mną od stycznia 2022 – mogę przejść na ryczałt / czy nie mogę. A jak nie mogę od stycznia 2022, to kiedy będę mógł od stycznia 2023?
3 grudnia 2021 at 17:03
Cześć.
Zanim znajdzie się jakiś ekspert, to odpowiem ja:
tak, będziesz mógł skorzystać z ryczałtu od stycznia 2022 roku 🙂
3 grudnia 2021 at 18:20
Heh 😉 ale to pytanie było właśnie do Ciebie 😮 tylko przez szacunek do tego co robisz i jaką masz wiedzę, zwróciłem się do Ciebie w liczbie mnogiej 😮
A jaki to jest artykuł? Czy to wynika z tego: art. 8 pkt. 2? Czy jest inne miejsce w ustawie?
3 grudnia 2021 at 18:59
Piotrze – Ekspercie 🙂
A z czego to wynika, czy to jest ten art. 8 pkt. 2 ustawy? Czy może jest to gdzieś indziej w ustawie? Jak możesz proszę podaj namiar.
Dzięki.
4 grudnia 2021 at 07:24
😀
Powołuję się na ten „ekspercki” artykuł: Ryczałt, a świadczenie usług dla byłego pracodawcy, w którym jest odnośnik do Poradnika przedsiębiorcy: samozatrudnienie u byłego pracodawcy, a tam, pod paragrafem Współpraca z byłym pracodawcą a podatek zryczałtowany jest:
22 listopada 2021 at 08:36
Hej,
czy przejście na ryczałt 12% dotyczy też zarządzania projektami IT oraz product ownerowania?
25 listopada 2021 at 14:07
Cześć.
Powiem szczerze, że nie wdrażałem się jeszcze w szczegóły ryczałtu, więc nie znam szczegółów. Zapraszam do zadania pytania na grupie, bo tam ryczałt ostatnio popularny.
Nie chcę Cię zmylić, ale nie wiem nawet, czy nie ma tu opcji wejścia na 8,5% ryczałtu pod warunkiem wystąpienia o indywidualną interpretację. Do sprawdzenia.
18 listopada 2021 at 00:44
Hej Napisałeś, że ciekawą alternatywą jest IP BOX na liniówce. Ale czy przy IP BOX skala nie wyjdzie prawie zawsze lepiej? Jeżeli większość przychodów będzie na 5% to reszta raczej nie wpadnie w 2 próg a 17% brzmi lepiej niż 19%.
18 listopada 2021 at 06:50
Skala ma wyższą składkę-podatek zdrowotny czyli oszczędność 2% zostanie najpewniej zjedzona albo nawet przy dużych dochodach przekroczona (9% vs. 4,9% na liniowym).
Ponadto nadal nie wiem od jakiego dochodu jest liczona to zdrowotne, czy od całości łacznie z IP Box czy te dochody+koszty są ewidencjonowane osobne. Innymi słowy jak liczona jest podstawa tej składki.
18 listopada 2021 at 08:00
Tomek trafił w punkt. Po wejściu Polskiego Ładu zawsze trzeba będzie mieć z tyłu głowy składkę zdrowotną, czyli po prostu ukryty podatek :/
15 listopada 2021 at 21:33
Dzięki Piotrze za poruszenie tematu nowej podwyżki podatków.
Warto dodać informację, że po zmianach ryczałt wypada bardzo korzystnie i jest to celowe, ponieważ podatki z ryczałtu trafiają do centralnego budżetu, a podatki z innych sposobów rozliczania do budżetu samorządu, czyli idą najczęściej na lokalne inwestycje.
15 listopada 2021 at 22:47
Bardzo proszę 🙂
Tak, to prawda. To jest takie „drugie dno” Polskiego Ładu – zabranie kasy samorządom :/ Na grupie chyba przewinęła się gdzieś ta informacja, tu jakoś umknęła.
17 listopada 2021 at 09:42
Tylko jeśli nie możesz skorzystać z IPBoxa, wtedy tak. Niestety nie można podobno łączyć tych dwóch form.
17 listopada 2021 at 09:52
Tak, nie można skorzystać z IP Box na ryczałcie. Powód jest prosty – IP Box to ulga dochodowa, a w ryczałcie płacimy podatek bezpośrednio od przychodu.
10 listopada 2021 at 07:33
Cześć, czy wiecie jak jest z interpretacja dla ryczałtu? Czytam już różne rzeczy na ten temat czy można czy nie i dziś trafiłem na artykuł https://www.prawo.pl/podatki/ryczalt-dla-informatykow-i-programistow-w-polskim-ladzie,511313.html
Co uważacie o tym?
10 listopada 2021 at 11:15
Dyskusja na temat tego artykułu toczyła się już na grupie:
FB/groups/ProgramistaNaSwoim/posts/2624194897724298/
Dla mnie to jakiś bełkot i zaciemnianie sprawy. Jeżeli jesteś na JDG, to nie ma żadnego problemu z przejściem na ryczałt z początkiem kolejnego roku.
Problem jest jedynie przy zakładaniu nowej działalności i współpracy z byłym etatowym pracodawcą. Wtedy w tym samym roku podatkowym trzeba być na zasadach ogólnych, a na ryczałt można przejść dopiero od nowego roku. Z tym, że to nie jest żadna nowość i nie ma związku z Polskim Ładem.
10 listopada 2021 at 16:04
Cześć, jeżeli dobrze rozumiem… Przeszedłem z UoP na JDG w maju (zasady ogólne) do innej firmy, od października mam kontrakt z byłym pracodawcą (jako dodatkowy). Czy w tej sytuacji mogę liczyć na 12% od stycznia?
10 listopada 2021 at 16:11
IMHO tak, jak najbardziej. Od stycznia możesz dowolnie zmienić formę opodatkowania.
18 listopada 2021 at 07:46
Biję się w pierś i zgłaszam błąd.
Okazało się, że od nowego roku będziesz mógł przejść na liniówkę, ale żeby przejść na ryczałt musisz poczekać jeszcze rok.
Dyskusja toczyła się na Grupie:
FB/groups/ProgramistaNaSwoim/posts/2634624390014682/
Przepraszam, za wcześniejsze wprowadzenie w błąd 🙁
18 listopada 2021 at 10:56
Też zajrzałem do ustawy o podatku ryczałtowym i potwierdzam trzeba poczekać 🙂 ale „nie ma tego złego” 🙂
Czy tylko liniowy podatek wchodzi w grę? A skala podatkowa?
18 listopada 2021 at 11:01
Skala zawsze wchodzi w grę, bo to jest jakby „domyślna opcja”.
19 listopada 2021 at 12:07
Cześć, a czy jeśli pracuję od stycznia 2021 na B2B u pracodawcy i jest to mój jedyny kontrakt z nim to rozumiem, że bez problemu będę mógł przejść na ryczałt 12% prawda?
Drugie pytanie czy lepiej na ryczałcie być VATowcem czy nie?
19 listopada 2021 at 15:56
Cześć.
Tak, jeżeli w 2021 roku nie byłeś na etacie w firmie A, tylko współpracujesz z tą firmą na zasadach B2B, to od 2022 możesz kontynuować B2B korzystając z ryczałtu.
Kwestia VAT-u pozostaje bez zmian i nie jest zależna od sposobu opodatkowania dochodu – jeżeli do tej pory CI się opłacało, to z ryczałtem będzie analogicznie.
19 listopada 2021 at 12:38
Dziękuję Piotrze.
Nie mam więcej pytań:)
Fajny i konkretny blog:)
Powiadomienie.
„Masz nowego czytelnika.”
xD
PS. „Nie myli się ten co nic nie robi” 🙂
19 listopada 2021 at 15:37
Dzięki za miłe słowa 🙂 Do przeczytania!
3 listopada 2021 at 17:47
Czytam Twojego bloga od kiedy postanowiłem przejść na B2B. Kawał przydatnej wiedzy napisanej w przystępny sposób!
Nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedzi na temat ulgi ZUS dla nowych przedsiębiorców w Polskim Ładzie.
Działalność zakładam za kilka dni, listopad 2021.
Wcześniej mały ZUS to było 30% zamiast 60% minimalnego wynagrodzenia.
Po wejściu Polskiego Ładu, ZUS na ryczałcie to w zależności od przychodu od 60% do 180% przeciętnego wynagrodzenia. Jaka ulga przysługuje nowym przedsiębiorcom?
3 listopada 2021 at 20:16
MarcinQ,
dzięki serdeczne za miłe słowa! Zawsze dają pozytywnego kopa 🙂
Jeżeli chodzi o ulgę na start i preferencyjne składki ZUS, to tu się nic nie zmienia. Polski Ład nie wprowadza na tym polu żadnych zmian.
Obydwie ulgi związane są z niższymi składkami społecznymi, a więc tymi, które przeznaczone są na potencjalną emeryturę z ZUS.
Polski Ład „ruszył” składkę zdrowotną, a tej żadna ulga nie obejmowała. Była ona po prostu dużo niższa i można było odliczyć ją od podatku.
Czy to rozjaśnia sytuację?
4 listopada 2021 at 12:16
Aaahhh tak! Pomyliłem totalnie pojęcia. Teraz wszystko jasne. Dzięki za odpowiedź!
2 listopada 2021 at 16:49
Dzięki za artykuł. Wiele wyjaśnia. Wszystko wskazuje na to, że będę musiał przerzucić się na ryczałt. W porównaniu do liniowego, będzie minimalnie lepiej. Zawsze to coś.
Niby wszystko jest już klepnięte w rządzie. Ciekawe też jak szybko zmiany ogarną księgowi, i jak to wpłynie na ich ceny usług, bo tutaj też może być podwyżka …
2 listopada 2021 at 16:59
Bardzo proszę 🙂
No ryczałt wychodzi na prowadzenie w dużej ilości przypadków na JDG. Ewentualnie liniówka + IP Box, jako alternatywa, jeżeli jest taka opcja.
Co do księgowości, to na grupie pojawiły sią już jakieś dyskusje na ten temat i podobno inFakt już planuje podwyżki. O IFIRMA jeszcze mi nie wiadomo. Wprowadzili podwyżki w trakcie roku, więc liczę na to, że teraz może się obędzie 😉
4 listopada 2021 at 23:43
Cześć!
Dlaczego podatek liniowy, a nie zasady ogólne?
Pozdrawiam 🙂
5 listopada 2021 at 07:42
Cześć!
A to trzeba sobie wyliczyć 🙂 W ogólności liniówka to będzie 19% + 4,9%, a zasady ogólne to 17%/32% + 9 %. Z tym, że na zasadach ogólnych będzie wyższa kwota wolna od podatku, wyższy próg i ulga dla klasy średniej. Wszystko będzie zależało od dochodu.
Pozdrawiam.
31 października 2021 at 15:17
Bardzo fajnie napisane, dobrze się czyta! 🙂
31 października 2021 at 16:31
Dzięki 🙂
29 października 2021 at 16:56
Nigdzie nie mogę się doszukać jakie roczne przychody mają być mniejsze czy większe od 60k / 300k rocznie.
Mowa o przychodzach za poprzedni (2020) rok? Wtedy deklaruję to raz na początku roku i zały 2021 opłacam co miesiąc tyle samo?
Czy może jakoś co miesiąc mam mnożyć przychody przez 12 aby prognozować?
A może to będzie się kumulować i dopóki nie przekroczę 60k (w początkowych miesiącach roku), to jestem w pierwszym progu, ale w pewnym momencie wpadam w drugi?
Ktoś się orientuje w konkretach?
29 października 2021 at 20:08
Ostatnie co do mnie trafiło to właśnie podejście „przyrostowe”. Tzn. dopóki przychód mieści się poniżej 60K, to płacisz składkę zgodnie z „pierwszym progiem”, potem do 300K płacisz zgodnie z „drugim progiem”, a dalej „trzeci próg”. Nie była to jednak jakaś oficjalna informacja, a jedynie interpretacja gdzieś na stronie. IMHO to by miało największy sens, bo nie ma jakiegoś opierania się na poprzednim roku, czy szacowaniu na rok kolejny. Wkrótce się okaże,
29 października 2021 at 20:19
Można sobie interpretować:
Źródło: http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/1532_u.htm
30 października 2021 at 14:45
Przeczytałem 3 razy i brzmi jak napisałeś, co oznacza… że w praktyce średnio roczna skłądka będzie mniejsza niż się spodziewałem 🙂
Zakładając modny przychód 15k
to płacimy 4 x 307zł + 8 x 511zł, a to średniomiesięcznie daje 443zł.
Idąc dalej (i trochę upraszczając) to było 15% podatku, a teraz będzie 12%+3%, czyli wyjdzie mniej więcej na to samo.
3% to procent jaki średniorocznie stanowią składki zdrowotne dla przychodu 15k.
22 grudnia 2021 at 10:20
Niestety nie do końca:
„2j. Ubezpieczony, o którym mowa w ust. 2e, po zakończeniu roku kalendarzowego w terminie miesiąca od upływu terminu do złożenia zeznania, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wpłaca kwotę stanowiącą różnicę między roczną składką na ubezpieczenie zdrowotne ustaloną od rocznej podstawy, określonej w ust. 2e, a sumą wpłaconych za poszczególne miesiące roku kalendarzowego składek na ubezpieczenie zdrowotne.”
Czyli na koniec roku bierzesz swój całkowity dochód i tej podstawie wyliczasz docelową stawkę podatku. Jeżeli masz niedopłatę to trzeba dopłacić.
Innymi słowy, w twoim przykładzie, przy rozliczeniu podatku trzeba będzie dopłacić: 4x (511 – 307) = 816 zł
27 października 2021 at 19:11
Jeśli teraz jestem płatnikiem VAT na podatku liniowym i przejdę na ryczałt, to rozumiem, że nadal mogę odliczać VAT od moich kosztów?
Dzięki za super robotę od wielu lat 😉
28 października 2021 at 12:25
Dzięki za miłe słowa 🙂
Tak, dobrze rozumiesz. Dosłownie kilka dni temu Marzena wspomniała o podobnym przypadku.
26 października 2021 at 22:37
Fajny artykuł, dobre podsumowanie zmian podatkowych, tylko po co to politykowanie z „obalaniem rządu”? Nie można było sobie odpuścić? Cała sympatia uleciała i tracisz wiernego czytelnika…
27 października 2021 at 11:48
Dziękuję, cieszę się że się podobał 🙂
IMHO, to nie „politykowanie”, tylko przedstawienie faktów. Obecny rząd pokazał już w kilku(nastu) sprawach jak liczy się z głosem ludu na temat wprowadzanych zmian, a jego obecna struktura (większość w sejmie + „prezydent”) sprawiają, że co sobie wymyślą, to mogą przepchnąć.
26 października 2021 at 20:14
Hej, czy możesz podać źródło ryczałtu 12% dla programistów?
Rzeczywiście była taka plotka ale chyba ostatecznie nikt jej na papierze nie widział. Chyba że coś przeoczyłem
27 października 2021 at 11:42
Cześć. Jeśli zerkniesz do harmonogramu prac, to u dołu znajdziesz link do treści. Tam zrób CTRL+F i wyszukaj „12%”. Jak odkodujesz o co tam chodzi, to na końcu okaże się, że właśnie te 12% dotyczy m.in. branży IT. 🙂
22 października 2021 at 16:09
Witam, orientujesz się może czy ip box jest opcją dla testera? Jeszcze zastanawia mnie czy da rade wrzucić w koszty wynajem biura/mieszkania skąd pracuje zdalnie? Szczególnie chodzi mi oczywiście o zmiany wchodzące od nowego roku. Z góry dzięki za pod/odpowiedzi 🙂
Ps. Fajnie byłoby zrobić jakąś analize na przykładzie lub przykładach – ze 2-3 scenariusze omówić (oczywiscie te najbardziej korzystne). Np. dla 12 fakturek wystawionych na jakas standardowa kwote typu 15k pln dla jednego podmiotu (czyli typowy samozatrudniony b2b). Dzięki!
25 października 2021 at 15:18
Cześć.
Odnośnie IP Box dla testera, to dopytałbym Jakuba. Czuję jednak, że odpowiedź będzie negatywna, ze względu na charakter ulgi i jej związku z bezpośrednim wytwarzaniem kodu.
Jeśli wynajmujesz biuro po to by prowadzić tam działalność gospodarczą, to jak najbardziej jest to koszt. Jeżeli chodzi o mieszkanie, to zależy. Od tego, czy całe mieszkanie jest wynajęte pod biuro. Jeżeli całe, to jest to koszt. Jeżeli nie całe, to musiałbyś wydzielić w „papierach” ile mieszkania jest przeznaczone na biuro i wtedy taka część rachunków byłaby kosztem. To tak najprościej podpowiadając.
Powiedz mi proszę o jaką analizę Ci chodzi? Opłacalności form opodatkowania (tzn. skala vs. liniówka vs. ryczałt)? Coś takiego?
26 października 2021 at 11:00
Hej! Odnośnie poszczególnych pytań:
– orientujesz się może czy ip box jest opcją dla testera?
Tester automatyczny najczęściej może korzystać z IP BOX. Tester manualny nie.
– Jeszcze zastanawia mnie czy da rade wrzucić w koszty wynajem biura/mieszkania skąd pracuje zdalnie?
Nie, ponieważ nie jest to wydatek niezbędnie związany z tworzeniem oprogramowania.
Pozdrawiam!
26 października 2021 at 11:03
Dzięki za odpowiedź!
Odnośnie tych kosztów, to chyba musimy doprecyzować. Ty masz na myśli koszty związane z IP Boxem, prawda? Ja, powyżej, odpowiedziałem twierdząco, bo myślałem o kosztach działalności jako takiej.
11 października 2021 at 10:41
Jest jeszcze jedna rzecz. Ulga na dzieci. Przy czwórce dzieci będziemy mieli nie 30k kwoty wolnej od podatku a 115k, jeśli rozliczamy się z drugą połówką na skali to 230k, co może dla niektórych zrobić wielką różnice. Ja wiem, że jest mało ludzi z czwórką dzieci ale warto by o tym wspomnieć 😉
12 października 2021 at 12:38
Faktycznie… coś takiego przeszło przez sejm. Mnie do 4-ki jeszcze trochę brakuje, więc na temacie się zbytnio nie skupiłem 😉
1 października 2021 at 19:35
Czyli programiście na ryczałcie o wiele bardziej się będzie opłacało zarobić rocznie 300k PLN niż 300k PLN + 1 PLN bo w drugim przypadku będzie musiał dopłacić kilka tysięcy PLN z racji wpadnięcia w 3 próg zdrowotnego (180% przeciętnego wynagrodzenia) ?
2 października 2021 at 00:43
Z innej strony:
„Wysokość składki zależy od przychodu osiągniętego przez podatnika do momentu naliczenia składki za dany miesiąc. Wzrost składki nastąpi po przekroczeniu danego progu. Możliwe ma być też „uproszczone” określanie składki na cały rok w oparciu o przychód osiągnięty w poprzednim roku. Tak obliczana składka roczna może jednak podlegać po zakończeniu roku stosownej korekcie.”
2 października 2021 at 07:34
Ustawa wczoraj przeszła przez sejm. Myślę, że w ciągu najbliższych dni dostaniemy nieco więcej szczegółów na temat tego co i jak przeszło.
24 września 2021 at 17:38
IP Box + progresja ? Jeżeli tak się da i jeżeli proporcje odpowiednie to praca „innowacyjna” leci na IP Boxie, a reszta na skali i wtedy wkorzystujemy kwotę wolną, nowe progi, ulgi na dzieci, rozliczanie z małżonkiem/ką. Jeżeli zmieścimy się w pierwszym progu to chyba lepiej niż na liniówce?
24 września 2021 at 21:58
Tak, da się mieć IP Boxa na zasadach ogólnych.
Hmm… w sumie to dałeś niezłą podpowiedź. Trzeba by to sobie dobrze przekalkulować, ale jeżeli tylko zmieścimy się z podatkiem w pierwszym progu, to jasne że będzie korzystniej. Muszę to zbadać.
27 września 2021 at 15:14
A ktoś mógłby doprecyzować jak rozliczony jest IP Box na skali w kontekście progów – to może okazać się bardzo korzystna opcja. Ktoś korzysta z taki kombinacji? Na razie zostawmy dylematy moralne i fakt że jak skarbówka jednak odrzuci IPBoxa to dopłata podatku może spowodować zawał.
Dla przykładu: w roku wystawiam 12 faktur każda z nich to 10tyś (niech proporcja IPBox będzie 80-20), przyjmijmy zerowe koszta.
Rozumiem, że 96 000 to dochód IPBox, a 24 000 to dochód ogólny i to tylko dla nich jest liczony próg – i tak wychodzi pierwszy próg podatkowy (nawet przy tegorocznym limicie, że mamy 85tys). Dla wyliczania progu – tutaj nie ma żadnej sumy z dochodem IP?
Ta sama sytuacja w przyszłym roku gdzie 20tys będzie wolne od podatku oznaczałoby że w sumie PIT wyniósłby 96tyś * 5% + (24-20tys) * 17%*
* no i trzeba doliczyć do tego ZUSy + 9% 120tys skł.zdrw.].
Nawet wystawiając 20K faktury w stosunku 80-20, nie załapiemy się na klasę średnią (48k na skali = dalej pierwszy próg)?
29 września 2021 at 19:09
Tak Andrzej, jest tak jak wyliczasz. Po chwili przemyślenia przypomniało mi się, że jak wchodziłem w IP Box to też o tym myślałem.
Aktualnie jestem na liniówce, ale rozważałem, że skala podatkowa, szczególnie przy rozliczaniu ze współmałżonkiem mogłaby być również ciekawą opcją.
Teraz diabeł będzie tkwił w szczegółach. Wyższy próg, więc w teorii spoko. Niby 2% na podatku mniej. Ale zostaje kwestia składki zdrowotnej – w najnowszym projekcie na liniówce 4,9% od dochodu, na skali 9% od dochodu, więc 4,1% w drugą stronę. Pozostaje kwestia liczenia tego w przypadku IP Boxa. Myślę, że trzeba jeszcze poczekać i zobaczyć w jakiej formie to wszystko wejdzie.
15 listopada 2021 at 13:00
Piotr, jestem na linowym + IPBox (95% przychodów i kosztów) teraz kwestia istotna jak będzie liczony ten podatek zdrowotny od jakiego dochodu? Czy od całościowego dochodu wliczając IPBox czy tylko kwoty wykazane w PIT-36L jako dochód (nie-IPBox)?
Nie wiedząc tego nadal nie potrafię sobie skalkulować / zasymulować potencjalne niekorzyści pozostania na liniowym czy przejścia na skalę.
15 listopada 2021 at 13:44
Tomku, ja również nadal nie znam szczegółów, o które pytasz 🙁 Trzeba czekać i obserwować na interpretacje i dodatkowe informacje…
16 listopada 2021 at 22:56
W kalkulacjach z IPBOXem trzeba też brać pod uwagę scenariusz, że do 5 lat trzeba będzie jednak oddać niezapłacony podatek. Co wtedy jeśli byliśmy na skali? Wpadamy w większy i niekorzystny próg. Tym samym, jeśli dobrze to rozumiem, to najgorszy scenariusz staje sie jeszcze gorszy.
Sam zastanawiam się teraz nad wyborem: ryczałt czy IPBOX + liniówka.. Może ktoś coś jeszcze podpowie w tej kwestii.
17 listopada 2021 at 07:42
Zgadza się Marku. Pod względem ewentualny problemów i zwrotów, liniówka + IP Box to bezpieczniejsze rozwiązanie niż skala + IP Box.
Polecam zajrzeć na Grupę – tam teraz toczą się mocne rozkminy na ten temat.
24 września 2021 at 16:07
Jeśli coś rośnie logarytmicznie, to raczej wolno. Zapewnie chodziło ci o wzrost wykładniczy.
24 września 2021 at 21:53
Tak, tak… bokiem leżałem kiedy na wykres patrzyłem 😉
24 września 2021 at 15:05
Bardzo fajny artykuł. Jedna Uwaga co do podatku liniowego. To napisałeś
„Cała reszta wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku zasad ogólnych powyżej.”. Z tego co wiem to na liniówce nie ma kwoty wolnej od podatku wiec ta podwyżka ze skali podatkowej nie dotyczy osób na liniowce.
24 września 2021 at 21:52
Dzięki za spostrzeżenie. Chodziło mi wyłącznie o to, że wygląda to analogicznie jeżeli chodzi o składki zdrowotne. Przeredagowałem nieco to zdanie. Daj znać, czy teraz wygląda to lepiej?
24 września 2021 at 13:49
Przydatny artykuł, ale dopóki nie zostaną te przepisy przegłosowane i dopóki na ich podstawie US nie wyrobią sobie mechanizmów ich stosowania czy penalizacji za ich łamanie – jest to poruszanie się w bardzo śliskiej materii…
Pragnę zauważyć, że jeśli chodzi o tempo komplikowania się przepisów to chodziło Ci o wzrost wykładniczy, a nie logarytmiczny 😉
24 września 2021 at 21:43
Tak jak pisałem na samym wstępie – wiem, że jest to gdybanie, którego sam nie lubię. Jesteśmy jednak coraz bliżej końca roku, więc w sejmie muszą się streszczać. IMHO coś na bank wejdzie, więc warto chociaż pobieżnie zorientować się co tam aktualnie siedzi.
Tak, miało być wykładniczo 🙂 Osie X i Y mi się odwróciły 😛
24 września 2021 at 13:19
Hej, dzięki za podsumowanie! Mam jednak pytanie, orientujesz się jaka kwota całorocznego przychodu jest brana pod uwagę w przypadku składki zdrowotnej na ryczałcie? Czy chodzi o kwotę netto czy brutto?
24 września 2021 at 21:40
Cześć.
Bardzo proszę.
Nie do końca wiem jak rozumieć Twoje pytanie… co masz na myśli jeżeli chodzi o kwotę brutto, czy netto w tym przypadku?
Liczy się po prostu roczny przychód, czyli to na ile pieniędzy wystawisz w roku faktury. Oczywiście VAT nie jest w to wliczany.
Daj znać, czy to odpowiada na Twoje pytanie.
24 września 2021 at 10:50
Jak oceniasz zmiany dla tych na UOP z prawami autorskimi?
24 września 2021 at 21:36
Czy możesz doprecyzować o jakie zmiany Ci dokładnie chodzi?