Myśl o napisaniu niniejszego artykułu zbiegła się w czasie z opublikowaniem tego wpisu przez Michała na naszej grupie na Facebooku. Komentarze pod jego postem jeszcze bardziej zmotywowały mnie do podzielenia się własnymi spostrzeżeniami na temat korzystania z usług biura rachunkowego ifirma.pl. A że minęło już 5 lat, to jest się czym podzielić 🙂
Jestem na TAK!
Bez owijania w bawełnę powiem, że aktualnie jestem bardzo zadowolony z ich usług, a w szczególności z pracy, pomocy i wsparcia obecnej księgowej. I nie jest to tylko przejaw kurtuazji z mojej strony. Najważniejszym nie jest to, że pani Gosia (imię wymyślone na potrzeby artykułu) wszystko wie. Nie wie. Nikt nie wie. Inaczej nie powstałby Stack Overflow. Najważniejsze jest to, że nie boi się przyznać wprost, że czegoś nie wie… ale się dowie. I zawsze wywiązuje się z obietnicy. Jak powie, że się dowie, to się dowie. I do tej pory zawsze w założonym przez siebie czasie.
A ja też nie jestem obecnie najprostszym przypadkiem jednofakturowego, samozatrudnionego programisty pracującego za pośrednictwem jakiejś kontraktorni… chociaż tak właśnie zaczynałem 🙂 Później jednak stało się coś, co wywołało lawinę zmian w mojej księgowości.
Obecnie, oprócz podstawowej faktury za usługi programistyczne („dla utrudnienia” w USD), w ramach działalności rozliczam również przychody z niniejszego bloga i innych współprac komercyjnych, mieszkania, które kupiłem na wynajem, a ostatnio także z ulgi IP Box. Oprócz przychodów dochodzą oczywiście różnorakie koszty. IMHO, taki zestaw jednoznacznie neguje stwierdzenie: iFirma jest dobra i tania, gdy prowadzi się proste sprawy. Problemy pojawiają się, gdy chce się rozliczyć coś trudnego lub niesztampowego (miałem podobną sytuację).
Zmiana księgowej
Chociaż przyznaję, że przez chwilę miałem moment zwątpienia. Pani Gosia nie jest bowiem pierwszą księgową z biura, która mnie rozlicza. Jest drugą. Od początku działalności miałem przypisaną inną, która równie dzielnie mi pomagała i wyjaśniała wszystko jak potrafiła najlepiej. Zwątpienie przyszło w momencie, gdy zamierzałem zacząć rozliczać najem w ramach istniejącej działalności gospodarczej. Wtedy wydało mi się (w moim odczuciu), że pani Krysia (imię wymyślone na potrzeby artykułu) nie czuje się komfortowo w temacie. Już nawet rozważałem zmianę biura rachunkowego, ale po mailowym poruszeniu tematu i wyjaśnieniu czego potrzebuję, przypisano mi panią Gosię.
Odpowiedni profil
Sytuacja wydaje się logiczna. Firma firmie nie równa. Samozatrudniony programista, to nie sklep spożywczy, a sklep spożywczy to nie samozatrudniony programista. Chociaż jedno i drugie może działać z wykorzystaniem jednoosobowej działalności gospodarczej.
ifirma.pl świetnie radzi sobie z typowym programistycznym samozatrudnieniem, więc jeżeli startujesz z JDG jako programista, to nie zastanawiaj się dalej i skorzystaj z usług ich biura rachunkowego. Co więcej, ifirma.pl poradzi sobie również z bardziej skomplikowanymi przypadkami, ale nie każda księgowa pracująca w biurze ma takie samo doświadczenie. Dokładnie jak w programowaniu – programista webowy nie musi być mistrzem embeded, a embeded nie musi znać się na programowaniu aplikacji desktopowych.
I nie jest to cecha wyłącznie tego biura rachunkowego. Księgowość w Polsce jest na tyle złożona, że starczy miejsca dla każdego i biura specjalizują się w określonych profilach działalności. Dzięki temu, księgowych z ifirma.pl nie zaskoczy faktura od Google, Facebooka, czy Udemy. Owszem, może zaskoczy konkretną księgową, ale wewnątrz biura na pewno znajdzie się ktoś, kto temat już przerabiał i kogo można się poradzić.
Jest to przewaga nad małymi, lokalnymi biurami, które w swoim portfolio nigdy nie zbiorą takiej rzeszy samozatrudnionych programistów.
Zakres usług
Cennik ifirma.pl pokazuje co możemy otrzymać za określoną kwotę. Podstawowy koszt biura rachunkowego to 99 złotych netto miesięcznie. Część z usług jest wyłączona z abonamentu i płaci się za nie dodatkowo. Tak skonstruowany cennik może na początku frasować. Zdarzały mi się pytania ile tak faktycznie się za to płaci. No więc wyjaśniam…
W moim przypadku było tak, że przez bardzo długi okres (do momentu wciągnięcia nieruchomości na wynajem) bez problemu zamykałem się z rozliczaniem programowania i blogowania w pakiecie podstawowym, właśnie za 99 zł netto miesięcznie. Sporadycznie wpadały jedynie jakieś dodatkowe zaksięgowania przychodu, czy wystawienie faktury wewnętrznej, co generowało 2-5 złotych miesięcznie ekstra. Raz zdarzyła mi się anomalia 🙂
Od kiedy rozliczam najem w działalności, ze względu na zwiększoną liczbę dokumentów do zaksięgowania, koszty księgowości wzrosły do około 130 zł netto miesięcznie. Co według mnie i tak nie jest wygórowaną ceną.
W obydwu przypadkach byłem i jestem zadowolony za stosunek jakości pomocy jaką otrzymuję, do ceny jaką płacę.
Księgowość != doradztwo podatkowe
Jak jesteśmy już przy zakresie świadczonych usług, to najważniejszą rzeczą jaką należy sobie jak najszybciej przyswoić jest fakt, że księgowość i doradztwo podatkowe to dwie zupełnie różne rzeczy. Sam nie do końca byłem tego świadom, kiedy wybierałem biuro rachunkowe.
Doradztwo podatkowe jest w Polsce ściśle regulowane. Tylko osoby z odpowiednimi uprawnieniami mogą oficjalnie, leganie doradzać choćby to jaka forma opodatkowania będzie dla Ciebie najlepsza. I koszt takiej usługi to nie stówka miesięcznie, ale kilka stówek za… godzinę.
Księgowa/księgowy, nie jest z automatu doradcą podatkowym. Może posiadać takie uprawnienia, ale są to dwa rozłączne byty. Jest naszym buforem przed urzędnikami skarbowymi. Dba o to, żeby w rozliczeniach był porządek i żebyśmy nie poszli siedzieć za podatki, jak Al Capone. ifirma.pl nie zajmuje się doradztwem podatkowym.
Nie ma jednak co płakać. W przypadku programistycznego samozatrudnienia na prawdę nie ma potrzeby ciągłego kontaktu z doradcą podatkowym, bo też w większości przypadków nie ma tu ogromnego pola do popisu. Największą „optymalizacją” jest i tak kwestia mniejszych składek odprowadzanych do ZUS, co jest dostępne „z automatu”. W drugiej kolejności znacznie ma korzystniejsza forma opodatkowania, której zmiany można dokonać tylko na początku roku. Jeżeli zajmujemy się wyłącznie programowaniem w formie B2B, temat jest spokojnie możliwy do ogarnięcia samodzielnie. W bardziej złożonych przypadkach płacimy odpowiedniemu doradcy podatkowemu za konsultację i po temacie.
Tarcza przed urzędem skarbowym
W ifirma.pl można również skorzystać z oferty księgowości internetowej, ogarniając wszystko samemu. Do pewnego pułapu złożoności JDG być może takie podejście się sprawdza. Ja jednak lubię mieć wsparcie dedykowanej księgowej, która jest na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami i odciąża mnie od śledzenia kolejnych zmian. Wiem też, że mam parę oczu ekstra, zanim papiery powędrują do dokumentacji. Niejednokrotnie zdarzyło mi się, że księgowa zauważyła na przykład braki wymaganych elementów na fakturze, które sam przeoczyłem. Dzięki temu mogłem poprosić o korektę od razu i nie martwić się o to w momencie ewentualnej kontroli z urzędu skarbowego.
Dodatkowo, mimo że biuro rachunkowe ifirma.pl nie zajmuje się doradztwem podatkowym, to księgowe zawsze sprawują pieczę nad tym co chcemy wrzucić w koszty uzyskania przychodu i ostrzegają, jeżeli coś może zostać podważone lub jest całkowicie niedopuszczalne. Oczywiście, to do nas należy ostateczna decyzja czy coś księgujemy, czy nie (chyba, że przepisy jednoznacznie zakazują księgowania określonego wydatku). Bo to my znamy pełen kontekst danego wydatku i jeżeli potrafimy go sensownie przedstawić księgowej, to jest duża szansa, że urzędnik skarbowy również to zrozumie. Chociaż tu pewności nie ma 😉
Wiem, choćby z komentarzy na grupie, że niektóre biura rachunkowe w ogóle nie podważają tego co wrzucamy w koszty. Księgują wszystko jak leci. ifirma.pl przeciwnie – wyznaczyła sobie standardy i stara się być naszym buforem bezpieczeństwa.
Odpowiedzialność
Korzystając z usług jakiejkolwiek księgowości należy mieć na uwadze to, że na samym końcu, to my „podpisujemy się” po naszym KPiR-em, ewidencjami i wszelkimi innymi dokumentami. I to my, a nie biuro rachunkowe odpowiadamy za to co w tych dokumentach się znajduje. BR ifirma.pl zgodnie z umową i regulaminem przyjmuje na siebie odpowiedzialność majątkową za straty i szkody poniesione przez Klienta. Jeżeli wina leży po ich stronie. Niestety nie każde znane mi biuro rachunkowe ma analogiczne praktyki. Warto sprawdzić w umowie, komu przyjdzie płacić za ewentualny błąd leżący po stronie księgowej.
Ogarnij się!
Żeby skorzystać z usług biura rachunkowego ifirma.pl nie trzeba wiele. Tak naprawdę po podpisaniu umowy cała nasza praca sprowadza się do wrzucania faktur kosztowych, generowania faktur przychodowych i opłacania ZUS-u oraz podatków. Reszta, czyli księgowanie, generowanie i wysyłanie deklaracji, czy JPK leży w gestii księgowej. Wymagane jest minimum ogarnięcia, choćby po to żeby skompletować i dostarczyć faktury kosztowe na czas. Tego ifirma.pl za nas nie zrobi. Zresztą nie zrobi tego za nas praktycznie żadna księgowa, o ile nie zatrudniamy jej na wyłączność na etacie.
Trochę kultury, kurwa!
Last but not least… pamiętaj, że po drugiej stronie komputera, jest również żywy człowiek. To że komunikacja z księgowymi z ifirma.pl odbywa się w większości mailowo lub przez ich serwis, nie znaczy, że do księgowej nie można zadzwonić, w 5 minut wyjaśnić wszelkie wątpliwości i nieporozumienia.
W trakcie komunikacji warto tylko pamiętać o odrobinie kultury i szczypcie empatii. Zresztą taki zestaw przypraw przydaje się w wielu innych aspektach życia. Trust me 🙂
Pisiont groszy złotych
Zapomniałbym… gdybyś, tak jak ja, chciał(a) skorzystać z usług biura rachunkowego ifirma.pl, to na tej stronie znajdziesz informację jak zgarnąć jednorazowy rabat w wysokości 50 złotych.
Finito
Tyle ode mnie. Ja, z mojej perspektywy, polecam. Szczególnie dla osób na programistycznym samozatrudnieniu. Jaka jest Twoja opinia na temat biura rachunkowego ifirma.pl? Może polecasz jakąś inną księgowość? Daj znać w komentarzu poniżej. Chętnie poznam Twój punkt widzenia 🙂
UPDATE z 2021-03-31: Zmiana cen usług
Podstawowy koszt biura rachunkowego został podniesiony do 129 złotych netto miesięcznie.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
30 czerwca 2023 at 11:08
Cześć, czy dalej planujecie kontynuację współpracy z IFIRMA po zmianach w cenniku jakie proponują w sierpniu 2023? Pakiet mini wzrasta z 149->175 (netto). Czy to już nie robię się trochę drogo? Macie porównanie jak wygląda cena w inncyb biurach?
30 czerwca 2023 at 11:22
To jest bardzo tanio.
30 czerwca 2023 at 15:50
Tak, ja planuję kontynuować współpracę z IFIRMĄ.
28 kwietnia 2023 at 13:07
Jako klient NIE POLECAM!!!
Korzystałam z biura rachunkowego ifirma wraz z dedykowaną księgową od ponad 2 lat.
Przez 8 ostatnich miesięcy nie były wyliczane składki społeczne za pracowników (i tym samym nie zostały opłacone).
Zadłużenie wraz z odsetkami w ZUSie, jakie miałam w wyniku tego niedopatrzenia to ponad 13 tys. zł!
Ifirma zaoferowała zwrot samych odsetek (w wysokości ok. 500 zł), tłumacząc to błędną obsługą systemu (co kompletnie nie zwalnia księgowej z poprawnego rozliczania pracowników).
Konsekwencje tej sprawy są dla mnie o wiele poważniejsze niż tylko zapłata wysokiego długu. Cały mój plan biznesowy na firmę się posypał, ponieważ oparłam go na comiesięcznych (źle wyliczonych) kosztach. Być może wiedząc, że stawki są o wiele wyższe nie zatrudniałabym kolejnego pracownika i zupełnie inaczej zaplanowała działanie firmy przez ostatni rok.
Dodatkowo Ifirma nie wykazała chęci pomocy, ani dostatecznego zainteresowania moją sprawą. Wszystkie moje argumenty zostały zanegowane, a na każdą odpowiedź musiałam czekać bardzo długo i się o nią prosić. Ostatni mail, który otrzymałam od Pani Katarzyny K. (osoby decyzyjnej w sprawie mojej reklamacji) zawierał nieprawdziwe informacje. Po telefonie wykonanym do Pani Katarzyny otrzymałam informację, że ona uważa sprawę za wyjaśnioną.
Jestem w stanie zrozumieć błędy księgowej, ponieważ błędy się zdarzają. Jednak obsługę w ramach reklamacji mogę podsumować jedynie słowami: olewcze podejście do klienta, gra na zwłokę (aż mi się odechce) i brak sprawiedliwego rozwiązania sprawy!
NIE POLECAM
25 lipca 2022 at 22:01
iFirma posiada interface wyraźnie słabszy od inFakt, lecz za to ma nieco większe możliwości – np. rozliczania kosztów walutowych. Dlatego obdarzyłem ich zaufaniem i przeszedłem z inFakt do iFirma.
Niestety, dziś (25.07.2022) iFirma poinformowała mnie, że po analizie, uznali, że dla mojej korzyści (!) powinienem przejść do biura stacjonarnego i umowę po prostu wypowiedzieli. Oczywiście, żadnych szczegółów tej analizy nie podali. Prawdopodobnie, kilkanaście faktur kosztowych w miesiącu i jedna przychodowa to zbyt wielki wysiłek. Dlatego polecam ostrożność w wyborze, iFirma niestety nie jawi się jako bezwzględnie godna zaufania – pewnie jak każda inna firma.
27 lipca 2022 at 23:07
Patrząc po komentarzach w internecie iFirma regularnie „spuszcza klientów na drzewo”, każe im „spadać do wulkanu”, itp, itd i jest to najwyraźniej ich standardowa strategia. Bardzo prawdopodobnie jest tak jak napisałeś, zapaliłeś im się na czerwono w systemie, dziękujemy, po co nam kłopoty, potencjalna sprawa w sądzie czy cokolwiek.
Od swojego księgowego oczekuję nieco więcej zaangażowania w moje sprawy, szczególnie jeżeli przez X czasu płacę i przez X czasu nie ma za wiele do roboty.
19 lipca 2022 at 20:58
iFirma, to trochę taki „kołchoz”, niby wszystko może ogarnąć, ale nie do końca. Nie ma tam do końca procesów, którę są zautomatyzowane oraz wyręczają nas w pewnych sprawach. Piszę tu o synchronizacji danych, czy to w CEiDG czy też w samym portalu, brakuje pewnych procedur, gdzie księgowy powinien być z automatu informowany a nie jest. Mamy w końcu tyle możliwości, ale monolit jakim jest iFirma nie wykorzystuje tego, a szkoda.
20 lipca 2022 at 07:46
Na pewno są braki tu i ówdzie oraz pole do rozwoju. Czasami zastanawia mnie, czy to nie przypadkiem kwestia konieczności kierowania zasobów w miejsca, gdzie trzeba dodać nowe funkcjonalności ze względu na coraz to nowe ustawy podatkowe wprowadzane w dowolnym momencie roku… Nie mam niestety porównania z innymi tego typu serwisami. Mimo wszystko, sumarycznie, jestem zadowolony z usług iFirmy.
11 października 2023 at 20:21
O jakich możliwościach piszesz? Czego byś oczekiwał od IFIRMA? O jaką synchronizację danych chodzi?
5 stycznia 2022 at 06:53
Cześć pytanie odnośnie wniosku CEIDG. Wybierając dedykowaną księgową w iFirma co wpisujemy we wniosku, w polu dot. biura rachunkowego (Dokumentacja rachunkowa – podmiot prowadzący)? Nie widzę nigdzie za bardzo informacji na ten temat, ani nawet żadnego oficjalnego adresu (na stronie iFirmy). Z góry dzięki!
6 stycznia 2022 at 13:09
Cześć. Z tego co pamiętam, ja wpisywałem właśnie namiary na IFIRMA, ale wtedy pod spodem działali jako inna spółka. Nie wiem jak jest teraz. Polecam po prostu napisać do nich. Na pewno podadzą aktualne dane. Daj znać czy się udało. Jeżeli nie, to spróbuję pomóc.
7 sierpnia 2021 at 08:36
Mógłbyś krótko rozwinąć dlaczego zdecydowałeś się podpiąć najem mieszkania pod DG? Mam podobną sytuację, zastanawiałem się nad tym, ale mam wrażenie że więcej szkody niż pożytku bym z tego miał. Ot wydaje mi się, że płaciłbym więcej…
7 sierpnia 2021 at 15:23
Może tak być. To jest zawsze indywidualna sprawa. W moim przypadku chciałem wykorzystać takie mieszkanie jako tzw. „tarczę podatkową”. Mieszkanie spełnia warunki indywidualnej amortyzacji, więc korzystam z amortyzacji 10%. Dorzucając do tego resztę kosztów wychodzi na to, że z najmu mieszkania mam… stratę, którą odliczam sobie w każdym miesiącu od mojej podstawowej działalności (programistyczno-blogowej), która księgowo przynosi mi zysk. Finalnie więc tym najmem w DG obniżam sobie podatek całej działalności. Kluczowe tu jest właśnie ta amortyzacja. Wszystko trzeba jednak sobie dobrze przekalkulować.
27 sierpnia 2021 at 16:06
Hej Piotrze,
Czy „nowy lad” nadal pozwoli rozliczać wynajem mieszkania zgodnie z procesem jaki opisałeś? Wygląda to na bardzo dobra optymalizacje natomiast chyba dni tej możliwości są policzone?
Pozdrawiam,
Luke
27 sierpnia 2021 at 16:28
Cześć Luke.
Na chwilę obecną masz podwójną rację. Jest to bardzo dobra optymalizacyjna i w aktualnych punktach Polskiego Ładu jest plan zakazania amortyzacji wynajmowanych mieszkań 🙁 Więc jeżeli to przejdzie, to faktycznie będzie gorzej.
Pozdrawiam,
Piotr
21 czerwca 2021 at 13:32
Dobra obsługa owszem, ale podniesienie kosztu obsługi x 3 z miesiąca na miesiąc to jednak słabo. Tak, ze już dziękujemy.
21 czerwca 2021 at 13:35
3x ? hmm… nie zaokrągliłeś aby nieco w górę?
18 czerwca 2021 at 11:03
Hej,
Troche nie rozumiem atutu ifirma, ze „biora odpowiedzialnosc za bledy wynikajace z ich strony”.
Z tego co sie dowiedzialem taka odpowiedzialnosc oraz ubezpieczenie jest obowiazkowe we wszystkich biurach rachunkowych (chyba ze jakas pani Kazia robi miedzy garnkami).
Tak wiec „wszyscy to robia”. Czy sie myle?
18 czerwca 2021 at 11:33
Cześć.
Z tego co kojarzę ubezpieczenie OC biura rachunkowego jest faktycznie standardem (o ile nawet nie jest narzucane z góry).
Ale z drugiej strony, biuro rachunkowe w żadnym wypadku nie odpowiada bezpośrednio za błędy w rozliczeniach przedsiębiorcy. To przedsiębiorca „podpisuje” się pod wszystkim i to on jest „ścigany” jeżeli trzeba. I to przedsiębiorca ponosi wszystkie koszty.
I tu właśnie jest atut iFirmy. Jeżeli faktycznie wina leżała po stronie kogoś z biura, a przedsiębiorca dostarczył wszystko jak należy, to oni łatają sprawę i koszty biorą na siebie. To jest to miejsce gdzie czasami zdarzają się problemy z biurami rachunkowymi i „nie wszyscy to robią” 🙂
18 czerwca 2021 at 12:19
Hej, dzięki za odpowiedź!
To w takim razie na co patrzeć? Jeżeli ubezpieczenie jest standardem, to po czym poznać że jakieś biuro „bierze na siebie” koszty za błędy i odpowiada przed US?
18 czerwca 2021 at 12:49
Hmm… dobre pytanie… Chyba tylko na podstawie „zasłyszanych opinii”. Tzn. jeżeli w internecie nie jest głośno, że jakieś biuro rachunkowe nie wzięło na siebie odpowiedzialności, to prawdopodobnie taką odpowiedzialność bierze. Tak naprawdę to ciężko stwierdzić. Ja w praktyce nie miałem żadnego błędu po stronie iFirmy (przynajmniej takiego wyłapanego przez urząd skarbowy), więc ciężko stwierdzić jak to by było w praktyce. Jeżeli takowy się wydarzy to na pewno opublikuję informację o nim.
24 marca 2021 at 13:54
Aktualnie oczekuję na rozpoczęcie działalności (developer, pierwsze b2b) i próbowałem się zorientować w temacie księgowości. Po rozmowie z mamą (która była wiele lat księgową, aktualnie na emeryturze) wiem, że warto powierzyć komuś zadanie prowadzenia księgowości choćby z uwagi na fakt, że przepisy lubią się zmieniać a ja wolę czytać kod niż przepisy podatkowe.
Orientowałem się w miejscu gdzie wynajmuję wirtualne biuro o koszt biura rachunkowego i wychodzi to 179zł netto/msc więc chyba zdecyduję się (przynajmniej póki co) na ifirma 😉
24 marca 2021 at 16:24
Mam podobne podejście 🙂 Zresztą kiedyś robiłem małą ankietę na grupie i około 3/4 osób także deklarowało delegowanie księgowości.
Powodzenia więc! Mam nadzieję, że będziesz zadowolony z BR ifirma.pl 🙂
19 marca 2021 at 13:57
Oni ogarniaja IP.Box’a czy trzeba to robic samodzielnie?
19 marca 2021 at 15:04
Ogarną rozliczenie IP Box na koniec roku podatkowego, ale samą ewidencję trzeba prowadzić samodzielnie.
5 stycznia 2022 at 06:42
Cześć! Jak wygląda prowadzenie takiej ewidencji IP Boxa samemu w iFirma (skomplikowane / w miarę proste)? Pytam, bo planuję w tym roku zarówno obniżyć koszty księgowości (obecnie 250 netto/mc więc 2x więcej) jak również wprowadzić IP Boxa. Z góry dzięki!
5 stycznia 2022 at 12:59
Cześć. Z dokumentami, które dostałem od Jakuba prowadzenie ewidencji samodzielnie jest całkiem znośne. Jak już się rozpędzisz, do da się ogarnąć. Niemniej jednak IFIRMA w międzyczasie wprowadziła opcję prowadzenia ewidencji IP Box przez nich.
19 marca 2021 at 12:50
Korzystam z iFirma od 4 lat. Właściwie to dałem się namówić Tobie, a dokładniej fragmentowi o ich proaktywnym działaniu. Co mnie najbardziej denerwuje to to jak ciężko jest dokopać się do dokumentów z poprzednich miesięcy. O ile faktury wystawione przeze mnie mogę szybko znaleźć tak jak chcę sprawdzić ile vatu czy pitu miałem do zapłaty parę miesięcy temu to już trzeba kopać. Same statystyki też mocno słabe są. Dodatkowo denerwuje niekonsekwencja we wprowadzaniu rzeczy do majątku. Cześć trafia na stan, część do wyposażenia, a trzecia część widnieje tylko w fakturach więc jeśli chcę sprawdzić co mam na stanie to muszę sprawdzić wszystkie faktury wprowadzone do iFirma. Na pytanie o ten stan rzeczy mam wrażenie że za każdym razem dostaję inną odpowiedź. Są tani i to chyba tylko tyle.
19 marca 2021 at 15:02
Na pewno interfejsowi serwisu ifirma.pl przydałoby się odświeżenie. Nie demonizujmy jednak całkowicie:
– O ile faktury wystawione przeze mnie mogę szybko znaleźć tak jak chcę sprawdzić ile vatu czy pitu miałem do zapłaty parę miesięcy temu to już trzeba kopać.
Takie rzeczy można podejrzeć poprzez menu „Ewidencje” i dalej „Księga przychodów i rozchodów”, „Ewidencja sprzedaży VAT” lub „Ewidencja zakupów VAT”.
Ewentualnie „dokumenty elektroniczne” >> konkretny miesiąc >> i na dole jest „Wydruk zestawienia zbiorczego dla miesiąca”
– Same statystyki też mocno słabe są.
Nawet nie wiem, że takie są 😉 Jakoś nie było potrzeby…
– Dodatkowo denerwuje niekonsekwencja we wprowadzaniu rzeczy do majątku. Cześć trafia na stan, część do wyposażenia, a trzecia część widnieje tylko w fakturach więc jeśli chcę sprawdzić co mam na stanie to muszę sprawdzić wszystkie faktury wprowadzone do iFirma.
Tu sprawa wygląda tak, że zakupy powyżej 10K wędrują do środków trwałych (menu „Majątek” >> „Rejestr środków trwałych”), te powyżej 1,5K wędrują do wyposażenia (menu „Majątek” >> „Rejestr wyposażenia”). Kwota 10K zmieniła się też w czasie. Wcześniej było 3,5K. Jest jeszcze kwestia czy to netto, czy brutto. Nie wiem też, czy wszystkie zakupy wymagają dodania do ewidencji. Dla pozostałych zakupów nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. I obstawiam, że żadne biuro rachunkowe nie robi tego dodatkowo z własnej woli.
19 marca 2021 at 15:23
Jak często coś w tej aplikacji robisz to znasz ścieżki gdzie się wklikać. Jak raz na pół roku muszę zrobić coś więcej niż wystawić fakturę/odznaczyć że opłacona to już to ich UX mnie zabija. Szybciej jest znaleźć maila z podsumowaniem od księgowej z szukanego miesiąca.
Osobny wątek bo widzę że pojawiło się pytanie i odpowiedź o IP BOX. Jak zacząłem temat z moją księgową to przyjęła taką postawę że najlepiej to było by tego w ogóle nie ruszać bo trzeba będzie więcej robić.
Ps. Jak dodaję komentarz to przy pierwszej próbie submita wywala błąd że invalid recapcha value (pomimo że nie ma żadnej captchy). Powrót do komentarza i ponowny submit przechodzi.
19 marca 2021 at 15:31
– Jak często coś w tej aplikacji robisz to znasz ścieżki gdzie się wklikać. Jak raz na pół roku muszę zrobić coś więcej niż wystawić fakturę/odznaczyć że opłacona to już to ich UX mnie zabija. Szybciej jest znaleźć maila z podsumowaniem od księgowej z szukanego miesiąca.
To chyba największy problem – znalezienie czegoś na szybko kiedy potrzeba zrobić to sporadycznie. Jakiś uber-search by się przydał 🙂
– Osobny wątek bo widzę że pojawiło się pytanie i odpowiedź o IP BOX. Jak zacząłem temat z moją księgową to przyjęła taką postawę że najlepiej to było by tego w ogóle nie ruszać bo trzeba będzie więcej robić.
Słyszałem, że się zdarza. Chyba kwestia konkretnej księgowej. U mnie akurat nie było problemu. Z tym że też zauważam, że nadal ogólnie jest wiele strachów i niepewności w temacie.
– Ps. Jak dodaję komentarz to przy pierwszej próbie submita wywala błąd że invalid recapcha value (pomimo że nie ma żadnej captchy). Powrót do komentarza i ponowny submit przechodzi.
Jest recapcha tylko ukryta (jest taka opcja). I właśnie zauważyłem, że czasem kuleje… muszę powalczyć.
24 marca 2021 at 13:55
W moim przypadku ta recapcha też utrudniła dodanie komentarza.
24 marca 2021 at 16:16
Dzięki za info. Będę z tym walczył.