Ustawa wprowadzająca ulgę IP Box weszła w życie 1 stycznia 2019 roku. Obecnie ciężko jest znaleźć osobę będącą na programistycznym samozatrudnieniu, której, przynajmniej mimochodem, nie obiła się o oczy/uszy informacja o uldze IP Box. Albo po prostu słyszała o „jakimś takim cudownym sposobie na płacenie 5-procentowego podatku dochodowego”. Temat jest tak gorący, że na naszej grupie nie schodzi z podium popularnych tematów praktycznie od momentu pojawienia się. Jak to więc możliwe, że ja, naczelny programista na swoim 😉 nigdy bezpośrednio tego tematu tutaj nie poruszyłem?
Ano dlatego, że sam do tej pory w IP Box nie wszedłem. A nie lubię poruszać tematów, o które się przynajmniej nie otarłem. Co więcej, akurat o ten temat nie wystarczy się „otrzeć”. To nie jest prosta zmiana formy opodatkowania, „ulga na start”, czy zgarnięcie „dodatkowego” miesiąca niższych składek ZUS. IP Box, to preferencja podatkowa znacznie większego kalibru.
Dlaczego więc teraz postanowiłem poruszyć ten temat? Ponieważ w końcu zebrałem się w sobie, zasięgnąłem języka i postanowiłem przetestować proces na własnej skórze.
Rys historyczny
Od razu zaznaczę, że to nie jest tak, że wyskoczyłem jak filip z konopi i nagle stwierdziłem, że to co akurat robię może podlegać pod ulgę IP Box. Z tematem spotkałem się relatywnie wcześnie, bo już w okolicy jesieni 2019 roku, kiedy w Wuhan nie odpalili jeszcze globalnej imprezy. Oczywiście, o uldze czytałem już prędzej, ale to gdzieś w tym czasie szerzej zaczął przebijać się temat możliwości skorzystania z IP Box. W tym również przez programistów prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.
Że jak?! Przecież ta ulga występowała z takimi pojęciami jak „badania”, „rozwój”, czy „innowacje”. Jak człowiek trzepiący CRUD-y dla jakiejś firemki może w ogóle o czymś takim myśleć? Tak mniej więcej wyglądała moja i z tego co wiem, nie tylko moja reakcja. Niewiadomych było wtedy więcej niż wiadomych. Jasne było głównie to, że po magiczne 5% nie może sięgnąć każdy programista bez wyjątku. Całość rozbijała się o dochody z prawa własności intelektualnej, co oprócz stanu faktycznego musiało być odpowiednio odzwierciedlone w umowach z klientami. Nikt jednak nie określił jasno i wyraźnie, jak to ma dokładnie wyglądać i w grę wchodziło oparcie się o indywidualną interpretację podatkową. Patrząc z boku, temat wydawał się zbyt śliski. Więc go porzuciłem.
Więcej danych
Całkowicie uciec i zignorować się nie dało. Między innymi ze względu na fakt bycia administratorem grupy, która nagle została zalana IP Boxem. Taka styczność z tematem sprawiła, że pojawiały się coraz to nowe fragmenty układanki składające się jako tako w całość. Okazało się na przykład, że działalność badawczo-rozwojowa, to mniej więcej tyle co tworzenie, ulepszenie, czy rozszerzenie, a i ta działalność może być tak naprawdę tylko badawcza lub tylko rozwojowa. No i innowacyjność, o której tu mowa to też nie musi być na skalę świata, Polski, czy nawet miasta. Wystarczy, że jest to innowacja na skalę… przedsiębiorstwa.
Panie… no to z takim podejściem, to skopiowanie dwóch rozwiązań ze Stack Overflow i sklecenie ich w jedno również jest innowacyjne. Nie wydaje Ci się to dziwne? Mnie się tak przez jakiś czas wydawało. Chociaż po rozmowie z jednym kolegą, również programistą, nieco zmieniłem zdanie. No bo przecież, czemu staramy się umniejszać swój wkład i dokonania? Czy jeżeli siedzisz i głowisz się nad rozwiązaniem problemu, którego nie udało Ci się wygooglować i skopiować jeden do jednego, a następnie ten problem rozwiązujesz i całość zakodujesz, to to nie jest innowacyjne? Czym jest więc innowacja? Hmm… właśnie sobie uświadomiłem, że sam rok temu poruszyłem ten temat zupełnie bez związku z IP Boxem.
I chociaż wspomniana rozmowa wydarzyła się dużo wcześniej niż moment, w którym zabrakło papieru toaletowego na sklepowych półkach, a ja już orientacyjnie czułem, że to co aktualnie robię, może kwalifikować się pod ulgę IP Box, to i tak temat ponownie porzuciłem. Czemu? Ze strachu? Z niepewności? Ze względu na nadal długą listę niewiadomych? Ze względu na to, że Capone poszedł siedzieć za podatki? Prawdopodobnie wszystkiego po trochu.
Do trzech, czterech, a może pięciu razy sztuka
Mijały tygodnie i w miarę pojawiania się kolejnych objaśnień i pozytywnych indywidualnych interpretacji, wracałem do tematu jeszcze może dwu- lub trzykrotnie, aż w końcu (jakoś w październiku) zdecydowałem się, że spróbuję.
Ze względu na delikatność problemu nie zamierzałem jednak robić tego samodzielnie. Skontaktowałem się z Jakubem Szarmachem, który jest radcą prawnym specjalizującym się w IT, pomagającym między innymi w uzyskaniu indywidualnych interpretacji podatkowych pod kątem ulgi IP Box. O tym, że zna się na rzeczy przekonałem się niejednokrotnie obserwując jego aktywność na naszej grupie.
Po wstępnej analizie kontraktu, którego ma dotyczyć ulga IP Box w moim przypadku, postanowiłem skorzystać z pomocy Jakuba i powierzyć mu to zadanie. Jednocześnie Jakub zgodził się pomóc mi w opracowaniu niniejszego artykułu i odpowiedzieć na kilka(naście) najczęściej powtarzających się pytań w temacie IP Box.
Czym jest IP Box?
Zaraz, gdzie moje maniery? Dlaczego zakładam, że każdy wie co to jest IP Box?
Zacznijmy więc od podstaw i przytoczmy definicję z serwisu gov.pl:
IP Box to preferencyjne opodatkowanie dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży produktów lub usług wytwarzanych w oparciu o prawo własności intelektualnej. Rozwiązanie ma służyć zwiększeniu atrakcyjności prowadzenia w Polsce działalności badawczo-rozwojowej. Ma zachęcać przedsiębiorców do odważniejszego szukania potencjału biznesowego w prawach własności intelektualnej. Tym samym to ważny krok na drodze do gospodarki opartej o wiedzę.
Upraszczając, jest to ulga podatkowa dla osób uzyskujących dochody w oparciu o prawo własności intelektualnej. Stąd też te tajemnicze „IP” w nazwie. Od angielskiego intellectual property, czyli „własność intelektualna”.
Kto może skorzystać i dlaczego programiści?
Lećmy dalej z informacjami z gov.pl:
Przedsiębiorcy, którzy osiągają dochody z prawa własności intelektualnej (IP) uzyskanego z działalności badawczo-rozwojowej (B+R) lub z usług B+R zakupionych od innych podmiotów, ale przez siebie opatentowanych, będą mogli korzystać z preferencyjnej stawki w podatku CIT lub PIT.
Warunkiem koniecznym dla skorzystania z IP Box jest prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej bezpośrednio związanej z wytworzeniem, rozwinięciem lub ulepszeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej (KPWI).
I dalej mamy informację, że na liście kwalifikowanych praw własności intelektualnej znajduje się „autorskie prawo do programu komputerowego”.
A więc, samozatrudniony programista zarabiający na tworzeniu oprogramowania, niezależnie od tego czy tworzy całość od zera, rozwija projekt, czy go ulepsza, ma prawo skorzystać z ulgi IP Box.
Ile wynosi ulga?
Dochód kwalifikujący się na ulgę IP Box będzie opodatkowany stawką w wysokości 5% zamiast „tradycyjnego” 19% (w przypadku opodatkowania liniowego), czy 17%/32% (w przypadku skali podatkowej).
Jak skorzystać z niższej stawki podatku?
Z ulgi faktycznie korzysta się po zakończeniu roku podatkowego. To znaczy, że w ciągu roku odprowadzamy standardowe zaliczki na podatek dochodowy, a dopiero przy rozliczeniu rocznym rozdzielamy dochody na IP i pozostałe, wnioskując równocześnie o zwrot nadpłaconego podatku.
Praca nad COVID-19 wyjątkowa
Ciekawą informację można znaleźć na stronie Portalu Podatkowego:
Uwaga: Podatnicy w stosunku do dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wykorzystywanych do przeciwdziałania COVID-19, mogą stosować preferencyjną 5% stawkę podatku na etapie wpłacania zaliczek na podatek dochodowy obliczonych w trakcie roku podatkowego.
Od kiedy można skorzystać z ulgi?
Tak jak wspomniałem na samym początku, ulga została wprowadzona 1 stycznia 2019 roku. Oznacza to tyle, że jeżeli jakiś projekt rozpoczęty w 2018 roku i trwający do dziś, uzyska pozytywną indywidualna interpretację podatkową pod kątem ulgi IP Box, to możemy ją zastosować wstecz, startując od 2019 roku.
Jak to możliwe? To całkiem proste. Wynika to z faktu, że poprawki w złożonych PIT-ach i wnioskowanie o zwrot nadpłaty podatku możemy dokonywać do 5 lat wstecz. W tym momencie mamy więc jeszcze sporo zapasu.
Jest tylko jedno „ale”. Warunkiem korzystania z ulgi IP Box jest prowadzenie specjalnej ewidencji, a ta musi być prowadzona na bieżąco. Tworzenie jej wstecznie nie jest dopuszczalne. Z drugiej strony, jak skarbówka ma zamiar kontrolować, kiedy dany plik Excela z ewidencją powstał, trudno powiedzieć.
Jak to wygląda w praktyce?
To by było na tyle, jeżeli chodzi o rządowe teorie. Pora skorzystać z wiedzy eksperta i dowiedzieć się jak wygląda praktyka.
Jak skorzystać z ulgi IP Box?
Piotr Prądzyński: Wydaje mi się, że udało mi się mniej więcej nakreślić, czym w teorii jest ulga IP Box. Spróbujmy teraz wnieść nieco Twojej praktyki. Powiedz może na początek, co faktycznie trzeba zrobić, żeby skorzystać z ulgi IP Box?
Jakub Szarmach: Na wstępie należy przeprowadzić analizę prowadzonej działalności gospodarczej, sprawdzając czy wytwarzane prawa własności intelektualnej (IP) spełniają ustawowe wymagania (np. czy faktycznie następuje sprzedaż autorskich praw majątkowych kontrahentowi) Jeżeli analiza jest pozytywna, to konieczne jest wystąpienie z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową. W międzyczasie należy rozpocząć prowadzenie ewidencji dla celów IP Box. Po otrzymaniu korzystnej interpretacji ostatnim krokiem jest obliczenie dochodów podlegających uldze i złożenie odpowiednich zeznań podatkowych.
Ważnym aspektem ulgi są również wymogi dokumentacyjne. Temat nie jest prostolinijny, ponieważ ustawodawca wskazał jedynie cele dokumentacji, a nie ścisły sposób w jaki dokumentacja ma być prowadzona. Z jednej strony generuje to problemy interpretacyjne, a z drugiej pozostawia pewną dowolność w realizacji tego obowiązku.
Ewidencja
PP: Czy masz tu na myśli na przykład pełną księgowość firmy?
JS: Pełna księgowość nie jest wymagana. Możesz odliczać ulgę IP Box również jeżeli prowadzisz księgowość w formie KPiR. W takim przypadku potrzebujesz jednak prowadzić dodatkową ewidencję. Co taka ewidencja powinna zawierać zostało opisane choćby na dedykowanej podstronie Portalu Podatkowego. Ewidencja powinna być prowadzona na bieżąco.
PP: Wspomniałeś wcześniej o sprzedaży autorskich praw majątkowych. Co jeśli w umowie nie mam wyszczególnione jaka część wynagrodzenia dotyczy sprzedaży praw majątkowych? Czy mogę takie wynagrodzenie objąć ulgą IP Box?
JS: Tak, ale tylko w części, w której wynagrodzenie odpowiada sprzedaży autorskich praw majątkowych. Najprostsza sytuacja jest, jeżeli ustalimy z pracodawcą konkretną wartość wynagrodzenia za transfer IP. Na przykład zapiszemy, że z tego tytułu otrzymujemy 80% wynagrodzenia. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W takim wypadku musimy innymi metodami wyliczyć jaka część naszego dochodu podlega IP Box. Jeżeli pracujemy u jakiegoś pracodawcy na B2B, na nasze wynagrodzenie składa się kilka składników. Tylko jednym z nich jest transfer IP. Nigdy nie jest przecież tak, że 100% czasu poświęcasz na pracę twórczą. Zawsze trzeba odbyć jakieś spotkanie, przeczytać lub napisać maila, albo robić proste utrzymanie systemu. Do tej części ulgi IP Box zastosować nie możemy.
PP: Domyślam się, że na tej samej zasadzie nie możemy zastosować preferencji podatkowej na przykład do zarządzania zespołem, projektami, czy analizy biznesowej, tak? Nasza praca musi obracać się bezpośrednio wokół twórczego wytwarzania kodu, zgadza się?
JS: Dokładnie.
Praca na rzecz pośrednika
PP: Czy konieczne jest, żebym autorskie prawa majątkowe przenosił na rzecz klienta końcowego? Co jeżeli świadczę usługi na rzecz pośrednika?
JS: Nie musisz programować bezpośrednio na rzecz klienta końcowego, żeby skorzystać z ulgi. Jeżeli między Tobą, a klientem końcowym jest jakaś kontraktowania, to też możesz skorzystać z ulgi.
Kraj kontrahenta
PP: Dobrze, a czy ma znaczenie skąd jest firma, której sprzedajemy KPWI? Czy może to być firma zagraniczna, czy musi mieć siedzibę w Polsce?
JS: Położenie siedziby klienta nie ma znaczenia przy korzystaniu z ulgi IP Box.
Licencjonowanie zamiast sprzedaży
PP: A co z osobami, która zamiast przenosić autorskie prawa majątkowe, licencjonują swój projekt? Czy to przekreśla możliwość skorzystania z ulgi?
JS: Nie. W ramach IP Box możesz rozliczać projekty zarówno sprzedawane, jak i licencjonowane. Licencja jest nawet prostsza w rozliczeniu pod względem ewidencyjnym.
Indywidualna interpretacja podatkowa
PP: Dobra wiadomość. Jeżeli już jesteśmy przy projektach, to jak przekłada się ilość interpretacji indywidualnych na wykonywane przez nas projekty? Załóżmy, że w ciągu roku sprzedaliśmy autorskie prawa majątkowe do trzech różnych projektów. Czy w takim przypadku musimy występować o trzy odrębne indywidualne interpretacje podatkowe?
JS: Dla rozliczenia istotne jest ile projektów tworzysz, nie ile podpisałeś umów. Może być tak, że w ramach jednej umowy tworzysz kilka projektów albo jeden projekt tworzony jest za pośrednictwem jednego pracodawcy, a później drugiego. Jeden projekt to jedna interpretacja.
PP: Jasne. Hmm… a co jeśli kilka osób, z których każda prowadzi własną działalność gospodarczą, pracuje nad tym samym projektem kwalifikującym się do ulgi IP Box? Czy w takim przypadku mogą oprzeć się na jednej interpretacji?
JS: Nie. Każdy z nich powinien podejść do tematu niezależnie i każdy powinien zawnioskować o indywidualną interpretację podatkową własnego przypadku. Jak sama nazwa wskazuje, interpretacja jest indywidualna, więc wydawana jest dla każdego podatnika (programisty) niezależnie.
PP: Czy w takim razie w każdym przypadku należy wnioskować o interpretację indywidualną? Może są jakieś konkretne przypadki, kiedy można skorzystać z IP Box bez tego kroku?
JS: Niestety nie. Sytuacja zupełnie przeciwna do większości przypadków, w których pojawia się temat indywidualnych interpretacji. O ile zazwyczaj są one elementem dodatkowym, o tyle przy uldze IP Box jest to konieczność. Przynajmniej jeżeli chodzi o korzystanie z preferencji w stosunku do programów komputerowych. Wynika to wprost z objaśnień podatkowych z 15 lipca 2019 roku w sprawie IP Box gdzie wprowadzono obowiązek otrzymania interpretacji przed skorzystaniem z ulgi. Podatnik chcący skorzystać z preferencji IP Box wobec dochodów z autorskiego prawa do programu komputerowego i otrzymać w tym zakresie stosowną ochronę prawnopodatkową powinien złożyć wniosek o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Ze względu na dynamikę ewolucji budowy i funkcjonowania programów komputerowych oraz brak wykształconej praktyki stosowania przepisów o IP Box w tej materii, ogólne objaśnienia podatkowe nie stanowią najbardziej adekwatnej instytucji prawnej zapewniającej ochronę prawnopodatkową dla podatnika.
Koszty badawczo-rozwojowe
PP: Taka sytuacja. Znasz może jeszcze jakieś elementy, oprócz indywidualnej interpretacji i prowadzenia ewidencji, niezbędne do zastosowania ulgi IP Box?
JS: Niezbędne jest również poniesienie kosztów związanych bezpośrednio z działalnością badawczo-rozwojową. Brak poniesionych kosztów, uznawany jest przez KIS za niespełnienie warunku i brak prawa do ulgi.
PP: Dobrze kojarzę, że to ma coś wspólnego ze wskaźnikiem nexus? Czymkolwiek on jest…
JS: Tak. Wskaźnik nexus, obliczany na podstawie specjalnego wzoru, określa jaką część naszego dochodu z transferu IP możemy rozliczyć wg. preferencyjnej stawki podatkowej. W przypadku całkowitego braku kosztów mamy dziwną sytuację przy obliczaniu wskaźnika nexus, w której to 0 dzielimy przez 0. I stąd konieczność ponoszenia kosztów.
PP: Czy koszty takie jak samochód i jego eksploatacja, księgowość, czy reklama działalności ratują sytuację? Czy takie koszty wystarczą?
JS: Nie. Muszą to być koszty bezpośrednio związane z pracami badawczo-rozwojowymi. Dobrymi przykładami są laptop, czy komputer lub jego składowe (dysk twardy, pamięć RAM, itp.) oraz urządzenia peryferyjne (monitory, klawiatury, myszki itp.). Tutaj znowu do każdego kosztu warto podejść indywidualnie.
Kiedy się opłaca?
PP: Dobra, to teraz prosto z mostu: czy to bezpieczne i czy się opłaca?
JS: Tak, jest to bezpieczne, jednak pod warunkiem, że korzystamy z ulgi ostrożnie i ze ścisłym przestrzeganiem wymogów stawianych przez przepisy podatkowe i rachunkowe, a także wytycznych stosowania tych przepisów.
Na drugą część pytania każdy przedsiębiorca myślący o skorzystaniu z ulgi IP Box powinien odpowiedzieć sobie sam. Najlepiej przeliczyć sobie różnicę pomiędzy podatkiem zapłaconym, a kwotą wynoszącą 5% dochodu. Tak mniej więcej, bo jeszcze raz przypominam, że faktycznie ulgę stosujemy tylko do części wynagrodzenia, która wypłacana jest z tytułu sprzedaży praw autorskich do programu komputerowego, a nie do całości dochodu.
PP: Łatwo zatem wyczuć, że im większy podatek dochodowy płacimy, tym bardziej ulga IP Box się opłaca.
JS: Jak najbardziej.
Ulga B+R
PP: Przeglądając internet trafiłem na pojęcie ulga B+R. Czy to jest zamiennie stosowana nazwa dla ulgi IP Box?
JS: Nie. Ulga IP Box i ulga badawczo-rozwojowa (ulga B+R) to dwie odrębne rzeczy. Ulga B+R została wprowadzona wcześniej, bo 1 stycznia 2016 roku i jest ulgą kosztową. Oznacza to, że podatnik, korzystający z ulgi ma prawo podwójnego zaliczenia w koszty uzyskania przychodu pewnych kategorii wydatków poniesionych na prace badawczo-rozwojowe.
PP: Czy to oznacza, że jako samozatrudniony programista, wraz z ulgą IP Box mogę skorzystać również z ulgi B+R?
JS: Skorzystanie z ulgi B+R przez samozatrudnionego programistę nie jest takie proste. Ustawa określa bowiem listę kosztów kwalifikowanych, które mogą być objęte ulgą i mimo nowelizacji z 1 stycznia 2018 roku niewielu programistów prowadzących JDG ponosi tego typu koszty. Nie możemy ponadto łączyć ich z kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu IP Box, stąd jeszcze mniejsza szansa na korzyść finansową w tym miejscu. Ulga B+R znacznie bardziej sprawdza się po stronie vendorów IT, gdzie kosztów jest sporo.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że udało nam się z Jakubem przybliżyć Ci nieco szczegółów na temat ulgi IP Box. Gdybyś miał(a) jeszcze jakieś pytania, to śmiało zadaj je w komentarzu. Wszelkie inne, konstruktywne uwagi również mile widziane. Sprawdź również ofertę kancelarii Just Solutions, prowadzonej przez Jakuba. Znajdziesz tam wsparcie nie tylko przy ubieganiu się o ulgę IP Box, ale również przy innych tematach prawnych wokół IT.
PS. Mój wniosek o indywidualną interpretację podatkową jest w trakcie rozpatrywania. Będę informował na bieżąco, jak tylko pojawią się jakieś nowe informacje na jego temat.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
15 września 2024 at 09:31
Czy ktos sie obecnie juz orientuje co z podatkami i ip box po zmianach ogloszonych w sierpniu? Czy calkiem bedzie zniesiony ip box dla jdg?
15 września 2024 at 11:26
Póki co nie ma żadnych zmian, ani nawet oficjalnych prac aby się wydarzyły. Wszystko działa jak działało i jak się to zmieni to dam znać.
19 października 2022 at 12:42
To czego nie powie Wam kancelaria prawna, która sztampowo przygotuje dla Was wniosek o interpretację do KIS i nie weźmie odpowiedzialności za nic, jeżeli będziecie mieć kontrolę z KAS:
1) Oczywiście, że prace B+R to może być tylko istotna zmiana w dotychczasowych produktach, a poziom innowacyjności może być w skali danego przedsiębiorstwa (czyli osoby)… ale czy koledzy wiedzą, że w ICT za prace B+R nie uznaje się tworzenia aplikacji biznesowych według znanych metodyk i istniejących narzędzi (definicja z Frascati OECD);
2) Nie każdy utwór, który koledzy programiści wykonujecie jest programem komputerowym, mało tego – nie każdy program komputerowy jest chroniony autorskim prawem do programu komputerowego na gruncie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a to jest warunkiem koniecznym do skorzystania z IP BOX
24 października 2022 at 07:46
1) Pełna zgoda. Dlatego przy prowadzeniu projektów zawsze pytamy, czy tworzone są nowe funkcjonalności i na czym polega dany projekt. Często zdarza się, że odrzucamy te, które na przykład wyłącznie na konfiguracji oprogramowania, albo budowaniu go w oparciu o istniejące narzędzia (Power Apps i inne oprogramowanie low-code).
2) Jak wyżej. Dlatego zanim zacznie się prowadzenie projektu, potrzebne jest analizowanie tego co w nim się znajduje. Najczęstszy problem jaki tutaj się pojawia, to praca przy projekcie w taki sposób, który bezpośrednio nie przekłada się na jego twórcze rozwijanie. Cierpią na to w większości role analityczne, zarządcze, doradcze.
PS. Poza tymi dwiema uwagami, dodatkowa obserwacja z mojej strony.
Od początku istnienia ulgi jednym z najważniejszych problemów w relacji z KIS było pytanie przez organy podatkowe o prowadzenie prac B+R. Były sprawy sądowe, wyroki itd. I po wielu bojach KIS przestał zadawać o to pytania. Tymczasem od kilku miesięcy KIS znowy zaczął pytać, ale w nieco zmienionej formie „Czy w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności B+R XYZ…?”. I co ciekawe, w interpretacjach z ostatnich pół roku (ponad 700 opublikowanych) znaczna większość wnioskodawców przyznaje, że prowadzi działalność B+R. Więc polecam spojrzeć w swoją dokumentację, czy nie dzieje się tam coś niedobrego.
3 kwietnia 2022 at 19:43
Zastanawiam się czy IP Box jest naprawdę tak opłacalny.
Przy przychodzie w przedziale 100K – 150K PLN w którym się mieszczę i kosztach 6000 PLN, zysk w skali roku wynosi ok. 8000 PLN w porównaniu do ryczałtu (źródło: https://podatkiprogramisty.pl/ryczalt-czy-ip-box-co-wybrac-po-nowym-polskim-ladzie-6-przykladow/).
Jeśli dobrze rozumiem z komentarza poniżej (https://programistanaswoim.pl/czy-samozatrudniony-programista-naprawde-moze-placic-5-podatku-rozpracowujemy-ulge-ip-box/#comment-2436) trzeba jeszcze zrobić rozliczenie roczne, co z pomocą kancelarii kosztuje 1500 PLN. Zostaje więc ok 6500 PLN zysku.
Ale dochodzi też żmudne prowadzenie dodatkowej ewidencji, ciągłe zmiany przepisów więc trzeba ciągle coś czytać na ten temat co w calym roku może kosztować masę godzin i energii. Robi się z tego nudna, odtwórcza robota, która kompletnie nie rozwija, za to zabiera energię, która może być skierowana na to żeby więcej *zarabiać*, zamiast więcej oszczędzać.
Zamiast tego można spędzić ten czas produktywnie:
– odpoczywając, co sprawi, że jesteś wypoczęty, lepiej pracujesz, co zwiększa szansę na podwyżkę – szczególnie na stanowisku junior gdzie podwyżka jest bardziej prawdobodobna; nawet podwyżka 10% da porównywalny zysk do IP BOX
– podszkolić się, co również zwiększa szansę na podwyżkę
– zmienić pracę, co również zwiększa szansę na podwyżkę
– popracować nad jakimś własnym projektem, np. małą grą; nawet jeśli zarobi się tylko 4000 PLN (co chyba nie jest szczególnie wygórowaną ambicją) i spędzi trochę więcej czasu, to jest to czas produktywnie spędzony, można się wiele nauczyć i wykorzystać tą więdzę w następnych projektach
Takie są teraz moje odczucia, może się mylę.
5 kwietnia 2022 at 02:04
Nie podejmuję się konkretnego wyliczenia, co się bardziej opłaca. Kilka przemyśleń do tego stanowiska.
Rozliczenie roczne można zrobić samemu. Nie jest to bardzo trudne. Wszystkie materiały tutaj: https://jszarmach.pl/rozliczenie-ip-box Kancelaria może pomóc, ale nie jest to konieczne.
Pomoc kancelarii zalecam jedynie na etapie uzyskiwania interpretacji. Tutaj koszt to 2.500 zł za projekt. Czyli za jedno oprogramowanie, którego dotyczy ulga. Bywa że jest to raz do roku. Bywa że raz na kilka lat.
Co do żmudności prowadzenia ewidencji to się nie wypowiem, bo jednemu zajmuje to mniej, drugiemu więcej czasu. Kiedy robiłem to po raz pierwszy testowo, żeby zapoznać się z procesem, to zajęło mi to godzinę. Czy to dużo. Jeden powie że tak. Inny powie, że nie. Ja powiem – średnio.
Jeżeli chodzi o stabilność przepisów IP BOX, to póki co nie było tutaj żadnej zmiany przez pierwsze trzy lata obowiązywania ulgi, a wszystkie orzeczenia sądów idą (na ten moment) w kierunku liberalizacji przepisu, a nie jego zaostrzania. Ty niemniej nie zalecam robienia tego samemu. Lepiej mieć ogarniętego księgowego, który w razie czego da znać że coś trzeba skorygować.
Takie moje przemyślenia.
6 kwietnia 2022 at 07:34
Z własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że prowadzenie ewidencji, jak już się człowiek wdroży i rozpędzi nie jest uciążliwe i zabiera jakieś 30 minut miesięcznie.
Co do wyliczeń, to oczywiście każdy przypadek jest inny i warto się zastanowić. IP Box jest faktycznie bardzo opłacalny przy dużych kwotach zarobków. Im mniejsza kwota, tym bardziej warto przyjrzeć się alternatywom i porównać co w naszym przypadku jest bardziej korzystne.
6 kwietnia 2022 at 21:43
Rzeczywiście, chyba nie jest tak źle jak myślałem z tą ewidencją i może nawet spróbuję w następnym roku?:)
Dzięki za odpowiedzi!
9 lutego 2022 at 13:35
Dzień dobry,
czy wiadomo jak 'działa’ mechanizm odsetek w przypadku wykrycia nieprawidłowości mimo uzyskanej pozytywnej interpretacji?
Słyszałem opinię, która głosi, że posiadanie interpretacji zwalnia z płacenia odsetek (zwracamy tylko pieniądze ze zwrotu IPBOX), jednak nie miałem gdzie potwierdzić takiej informacji.
9 lutego 2022 at 16:35
Też tak słyszałem… ale opinie radców często są rozbieżne.
9 lutego 2022 at 18:34
To jest klasyczny spór teoria c/a praktyka. Teoretycznie w pewnych przypadkach (interpretacja dla stany przyszłego) interpretacja zwalnia z negatywnych konsekwencji podatkowych (odsetek).
W praktyce jednak wystarczy, że któryś (choćby niewielki) element stanu faktycznego odbiega od opisanego we wniosku, a interpretacja traci moc wiążącą i ochronę. W konsekwencji US, jeżeli ma zastrzeżenia do danego zwrotu powołuje się własnie na pewne elementy stanu faktycznego (a jest w stanie nawet w najprostszej sprawie znaleźć ich co najmniej kilka). To powoduje w konsekwencji ustanie ochrony i konieczność zwrotu środków.
15 stycznia 2022 at 11:38
Cześć,
super obszerny artykuł i prosto wytłumaczony IP BOX, dzięki!
Czy jest możliwość rozliczenia IP BOX wstecz, jeżeli na umowie nie było zapisu o przeniesieniu praw autorskich?
Pozdrawiam!
15 stycznia 2022 at 12:53
Nie ma takiej możliwości. Niezbędne jest sprzedaży / licencja praw autorskich.
5 stycznia 2022 at 08:51
Brakuje odpowiedzi na zasadnicze pytanie: ile to kosztuje per projekt? Nie muszą to być dokładne kwoty, ale w widełkach albo uśrednione.
I drugie pytanie : czy to prawda, że wraz z nowym nieładem od kwoty dochodu objętej IP box na skali podatkowej będzie się płacić składkę zdrowotna jak na liniówce, tj 4.9% a nie 9%?
5 stycznia 2022 at 10:31
Tutaj ceny są różne w zależności od kancelarii, czasu i przyjętej metodologii.
U nas koszt IP BOX to (obecnie):
2.500 pln netto dla pierwszego korzystającego w pierwszym projekcie
2.000 pln netto za każdą kolejną osobę przy tym samym projekcie
2.000 pln netto za każdy następny projekt dla każdego uprawnionego będący przedmiotem IP BOX
Przykładowo:
przy dwóch osobach na jednym projekcie 4.500 zł (2.500 zł + 2.000 zł)
przy jednej osobie z dwoma projektami w ciągu roku 4.500 zł (2.500 zł + 2.000 zł)
przy dwóch osobach na dwóch różnych projektach 8.500 zł (2.500 + 2.000 zł + 2.000 zł + 2.000 zł )
5 stycznia 2022 at 12:54
To co napisał Jakub mieści się gdzieś w średniej/środku. Z tego co pamiętam to rozstrzał jest od około 1000 zł do około 5000 zł. Wszystko zależy od wielkości kancelarii (czytaj: ile osób musi ona wyżywić), a także od zakresu oferowanej pomocy.
Jeżeli chodzi o drugie pytanie, to raczej 9%. Pojawiła się taka informacja na rządowej stronie, ale to jest chyba czyjaś błędna interpretacja. Więcej w tym wpisie.
24 października 2022 at 07:24
Update. W związku z inflacją podnieśliśmy stawki i u nas obecnie koszt projektu to:
3.000 pln netto dla pierwszego korzystającego w pierwszym projekcie
2.300 pln netto za każdą kolejną osobę przy tym samym projekcie
2.300 pln netto za każdy następny projekt dla każdego uprawnionego będący przedmiotem IP BOX
Przykładowo
przy dwóch osobach na jednym projekcie 5.300 zł (3.000 zł + 2.300 zł)
przy jednej osobie z dwoma projektami w ciągu roku 5.300 zł (3.000 zł + 2.300 zł)
przy dwóch osobach na dwóch różnych projektach 9.900 zł (3.000 + 2.300 zł + 2.300 zł + 2.300 zł )
3 stycznia 2022 at 13:52
Kogo polecicie do pomocy przy staraniu się o ulgę IP BOX? kancelaria Mentzena niestety nie wyrabia przez nowy ład.
3 stycznia 2022 at 13:53
Jakuba z powyższego wpisu 🙂 Sam korzystałem i będę korzystał.
30 grudnia 2021 at 14:43
Czy zwrot podatku z US za IPBOX jest wystarczającym powodem do wszczęcia kontroli przedsiębiorcy?
30 grudnia 2021 at 16:32
Tak. Choć kontrola nie musi mieć powodu, więc i bez tego może mieć miejsce.
30 grudnia 2021 at 12:47
Jestem ciekaw jak rozliczenie IP BOX i prowadzenie go jest skomplikowane – czy trzeba mieć już do tego księgowego, czy samemu da się to ogarnąć?
30 grudnia 2021 at 13:33
W moim przypadku, z dobrymi formularzami (czyli takimi jak na przykład dostarczył mi Jakub) daję radę ogarniać ewidencję samemu. Wypełnianie karty pracy i tak ciężko oddelegować do księgowości. Ale samo rozliczenie PIT (z IP) na koniec roku powierzam księgowej.
8 września 2021 at 08:48
I jeszcze jedno – nie potrzeba mieć interpretacji na każdy IP.
8 września 2021 at 09:37
Zgodnie z pkt. 75 Objaśnień podatkowych z dnia 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX:
75. W konsekwencji, podatnik chcący skorzystać z preferencji IP Box wobec dochodów z autorskiego prawa do programu komputerowego i otrzymać w tym zakresie stosowną ochronę prawnopodatkową powinien złożyć wniosek o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).58 Ze względu bowiem na wspominaną powyżej dynamikę ewolucji budowy i funkcjonowania programów komputerowych oraz brak wykształconej praktyki stosowania przepisów o IP Box w tej materii, ogólne objaśnienia podatkowe nie stanowią najbardziej adekwatnej instytucji prawnej zapewnianiającej ochronę
prawnopodatkową dla podatnika.
Podsumowując – interpretacja w przypadku IP BOX jest konieczna dla każdego programu komputerowego który podlega uldze.
8 września 2021 at 08:44
To nieprawda, że nie można zaliczyć np. kosztów związanych z samochodem czy księgowością do kosztów bezpośrednich IP BOX. W mojej interpretacji urząd zakwalifikował te koszty do kosztów bezpośrednich.
8 września 2021 at 09:29
Interpretacja indywidualna ma to do siebie, że jest wydawana w konkretnej sprawie. Zatem, to co orzekł organ a Pana przypadku nie musi mieć zastosowania w innych. Mieliśmy sporo sytuacji gdzie KIS wydawał interpretację w pewnej kwestii pozytywną, a kilka dni (dosłownie) później już negatywną. Krótko mówiąc, interpretacje nie są wymiernym wskaźnikiem dla interpretacji przepisów. W moje ocenie kieruję się głównie orzecznictwem WSA w kotekście ulgi B+R. Przepis co prawda inny, ale charakter ulgi i sposób kwalifikacji kosztów podobny.
W myśl tych przepisów (i idącego za nim orzecznictwa) do skorzystania z ulgi nie kwalifikują się wydatki związane z samochodem i księgowością.
Moim celem nie jest uzyskanie ulgi „tu i teraz”, ale dostarczenie takiej interpretacji przepisów, która wytrzyma kontrolę za kilka lat.
29 sierpnia 2021 at 18:14
Czy, żeby złożyć wniosek o interpretację podatkową pod kątem IPBoxa i dograć wszystkie formalności trzeba być na podatku liniowym? czy np można być na ryczałcie, dograć wszystkie ipboxowe formalności i dopiero po otrzymaniu pozytywnych decyzji na początku nowego roku przejść na liniowy z ipboxem?
30 sierpnia 2021 at 10:32
Żeby korzystać z IP BOX trzeba rozliczać się wg. zasad ogólnych lub wg. podatku liniowego. Stosowanie ryczałtu wyklucza możliwość skorzystania z IP BOX.
Opisane rozwiązanie nie będzie możliwe.
29 sierpnia 2021 at 12:54
Hej, dzięki fajny artykuł na wstęp, ale interesując się tematem, to podobno nie tylko dla programistów, ale także np.: dla Scrum Masterów też się to daje zastosować. Jakby ktoś miał jakiegoś linka lub rzucił na to trochę światła, byłoby super. 😉
30 sierpnia 2021 at 10:30
IP BOX dotyczy części wynagrodzenia która należna jest z tytułu sprzedaży autorskich praw majątkowych do programu komputerowego. Scrum Master, Project Manager, czy Product Owner biorą udział w tworzeniu, ale nie są bezpośrednimi autorami kodu.
W mojej ocenie najbardziej odsuniętą od procesu tworzenia oprogramowania rolą, jaka jeszcze może twierdzić, że jest jego autorem jest architekt oprogramowania. Nie pisze samodzielnie kodu, ale przynajmniej tworzy jego architekturę (jak sama nazwa wskazuje).
Widziałem interpretacje indywidualne, które uzasadniały korzystanie z IP BOX również przez osoby wymienione wyżej (np. Scrum master), ale uważam, że jest to ryzykowne rozumowanie i na etapie kontroli US się nie utrzyma.
19 sierpnia 2021 at 11:26
Super artykuł, w końcu coś nie pisanie pod SEO 🙂 dzięki!
Dwa pytania:
1. Jaka część dochodu w praktyce może podlegać pod IP BOX? Są jakieś standardy, średnie, best practices?
2. Dobrze rozumiem, że mając IP BOX płacisz normalnie podatki (np. 19%) jak gdyby nigdy nic, a potem pod koniec roku Urząd Skarbowy przelewa ci całą różnicę na konto? Jak to możliwe? Przecież US-y nienawidzą robić przelewów do podatników, a tu nagle dostajesz np. 20k PLN na dobry początek roku? Jak to tak? 😀
Pozdrawiam!
19 sierpnia 2021 at 12:22
Dziękuję, za uznanie. Cieszę się, że artykuł jest przydatny i wartościowy. 🙂
Odnośnie pytań:
1. Jaka część dochodu w praktyce może podlegać pod IP BOX? Są jakieś standardy, średnie, best practices?
– Kwota nieobjęta IP BOX powinna wynosić przynajmniej kwotę minimalnej stawki wynagrodzenia na umowie zlecenia, zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W praktyce mówimy mniej więcej o kwocie 70 – 80% wynagrodzenia objętej IP BOX.
2. Dobrze rozumiem, że mając IP BOX płacisz normalnie podatki (np. 19%) jak gdyby nigdy nic, a potem pod koniec roku Urząd Skarbowy przelewa ci całą różnicę na konto? Jak to możliwe? Przecież US-y nienawidzą robić przelewów do podatników, a tu nagle dostajesz np. 20k PLN na dobry początek roku? Jak to tak?
– Tak. Tak działają obecnie zwroty z IP BOX. US wbrew pozorom dość płynnie wypłaca środki ze zwrotów, bo gdyby popadał w zwlokę, to należne byłyby od zwrotu odsetki skarbowe, a na to nie może on sobie pozwolić.
19 sierpnia 2021 at 14:00
Rafał, ja również dołączam się do podziękowań za miłe słowa 🙂
Jakub, dzięki za odpowiedź!
Ze swojej strony dodam jeszcze:
1) U mnie w praktyce wychodzi to 80-85%, w zależności od rozłożenia pracy w danym miesiącu. Ale u nas nie ma typowego Scruma, więc choćby spotkań mamy mniej.
2) To prawda. W moim przypadku z przelewem z US za rok 2020 (czyli za bieżące rozliczenie) nie było żadnego problemu i otrzymałem go równie szybko co „drobne” zwroty za IKZE w latach ubiegłych. Nieco więcej pracy wymagała u mnie korekta za 2019 rok, który był już wcześniej rozliczony. Tu musiałem się wytłumaczyć skąd ta korekta i dostarczyć nieco dokumentów (ewidencje, kartę pracy, tłumaczenie umowy itp.) do US. Ostatecznie całość zakończyła się po mojej myśli i otrzymałem pieniądze wynikające z korekty.
9 listopada 2021 at 20:42
Pytanie o IKZE + IPBox. Jak wygląda wtedy zwrot z IKZE?
Załóżmy jesteśmy na JDG na liniówce, czyli niby 19%… ale mamy IPBox, a więc 5%.
Jak wygląda w tej sytuacji wysokość zwrotów za wpłąty IKZE?
10 listopada 2021 at 10:57
Panie Łukaszu,
bardzo chciałbym pomóc, ale niestety nie mam wiedzy na temat relacji tematu IKZE i ulgi IP BOX.
10 listopada 2021 at 11:11
Sprawa wygląda tak, że IP Box rozliczasz niejako na oddzielnym formularzu (PIT/IP).
W podstawowym PIT-36(L) masz wyszczególniony tylko ten przychód, który nie podlega pod IP Box. I to tu odlicza się IKZE.
Tak więc 5% nie ma żadnego związku z IKZE.
Daj proszę znać czy to co napisałem jest jasne.
12 grudnia 2021 at 09:34
Czyli czesc firmy IPBOX (5%) placi normalny podatek. Natomiast firma wlasciwa (19%) odnotowuje strate 9466,20 zł (maksymalna wartosc IKZE). Kumulujemy sobie te straty na czasy, gdy IPBOX przestanie funkcjonowac lub zmienimy rodzaj swojej dzialalnosci, i wtedy dopiero oszczedzimy na podatku?
13 grudnia 2021 at 07:54
Księgowa musiałaby mnie poprawić, ale to chyba tak nie zadziała. Straty za IKZE tu nie będzie. Straty występują tylko gdy masz więcej kosztów niż przychodów. IKZE nie jest kosztem, ale ulgą podatkową. Żeby skorzystać z ulgi podatkowej musisz mieć podatek do zapłacenia. Jeżeli masz stratę, to nie masz podatku i nie masz gdzie zaaplikować ulgi. A niezaaplikowane ulgi przepadają. Chyba, że są jakieś furtki o których nie wiem…
13 grudnia 2021 at 14:01
Zweryfikowalem, faktycznie jest tak jak mowisz. W tym przypadku, aby IKZE sie oplacilo, wartosc inwestycji musi wzrosnac 211%.
21 maja 2021 at 12:50
1. Czy interpretacja per projekt jest konieczna również w przypadku kiedy wszystkie projekty dotyczą rozwoju jednego systemu dla jednego klienta? Innymi słowy, każdy projekt, których jest kilka w roku, dotyczy tego samego systemu, przy czyma każdy polega na dodaniu do systemu jakiejś innej, nowej funkcjonalności, bądź rozwoju/zmianie wcześniej dodanej funkcjonalności.
2. Czy wnioski o interpretacje składa się zbiorczo dla wszystkich projektów po zakończeniu roku rozliczeniowego?
Z góry dziękuję za odpowiedź
21 maja 2021 at 14:15
1. Projektem jest oprogramowanie w rozumieniu funkcjonalno – użytkowym. Tak więc np. Facebook będzie jednym projektem, mimo iż wewnętrznie składa się z setek (tysięcy) pomniejszych systemów.
2. Nie. Wnioski powinno składać się przed rozpoczęciem pracy nad danym projektem. Choć można to w praktyce zrobić w dowolnym czasie.
1 kwietnia 2021 at 10:59
1 projekt = 1 interpretacja, czyli jeżeli w jednej firmie w ciągu roku pracuję na np. 3 projektach (po 4 miesiące każdy), to potrzebuję osobnych 3 interpretacji? :O
To samo w przypadku osób, które pracują dla np. dwóch różnych firm?
A czy da się ip box zastosować przy sprzedaży licencji/abonamentu w saasach tworzonych samodzielnie?
2 kwietnia 2021 at 10:34
Tak, konstrukcja interpretacji przy uldze IP BOX wymaga żeby każdy projekt został indywidualnie oceniony. Wynika to z tego, że oceniany jest konkretny program komputerowy, a nie działalność podatnika jako taka.
Co do drugiej części pytania, to cytując klasyka: „Można, jeszcze jak!”
Powiem więcej, własny SaaS jest zdecydowanie bardziej bezpieczną formą korzystania z IP BOX.
19 marca 2021 at 03:20
Załóżmy że zrezygnowałbym z etatu u obecnego pracodawcy i założyłbym spółkę z o.o. i jednoosobową działalność gospodarczą. Były pracodawca zlecałby mojej spółce realizacje zadań, natomiast moja spółka wystawiałaby faktury na moją działalność. Innymi słowy moja spółka stałaby się pośrednikiem. Czy takie konstrukty stosuje się w praktyce, czy jest to z automatu super podejrzane dla urzędu skarbowego?
Nie chodzi mi optymalizację podatkową, tylko jednoczesną możliwość korzystania z IP BOX, jak również z braku odpowiedzialności majątkowej, jaką daje spółka z o.o.
19 marca 2021 at 08:22
Taki konstrukt ma dwa podstawowe problemy. Wyższe koszty (cały koszt utrzymania spółki z o.o.) i brak ochrony przed odpowiedzialnością. Zakładam, że mówimy o scenariuszu, gdzie jesteś nie tylko wspólnikiem, ale też członkiem zarządu spółki z o.o. W takim scenariuszu nie masz ochrony przed wierzycielami.
Na ten temat pisałem już jakiś czas temu tutaj:
https://www.notion.so/justsolutions/Sp-ka-z-o-o-a-indywidualny-programista-b1cb981b5878440387f607ce99df65bd
18 marca 2021 at 11:59
Cytując z powyższego wpisu
„PP: Domyślam się, że na tej samej zasadzie nie możemy zastosować preferencji podatkowej na przykład do zarządzania zespołem, projektami, czy analizy biznesowej, tak? Nasza praca musi obracać się bezpośrednio wokół twórczego wytwarzania kodu, zgadza się?
JS: Dokładnie.”
Dlaczego i na jakiej podstawie nie można zastosować preferencji podatkowej dla analizy biznesowej? Jako analityk mam w umowie określone 70% IP i prowadzę ewidencję prac autorskich. Nie raz opracowuję koncepcje funkcjonalne i autorskie makiety systemów, na podstawie których programiści implementują te funkcjonalności. Nie rzadko koncepcję opracowujemy wspólnie z programistami. Również ponoszę koszty związane z licencjami na potrzebne oprogramowanie do opracowania tych koncepcji (np. programy do makiet).
Wydaje się, że zostają spełnione wszelkie wymogi. Problem jednak widzę w interpretacjach indywidualnych, kiedy biorę udział w 5 projektach jednocześnie…. Ale nie wydaje mi się, żeby w 100% analiza biznesowa miała być definitywnie skreślona.
18 marca 2021 at 13:19
IP BOX dotyczy wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Tym samym, żeby móc uzyskać taki dochód musi wpierw istnieć jakieś prawo autorskie.
Tymczasem zgodnie z art. 1 ust. 2(1) ustawy o prawie autorskim ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.
Praca analityka biznesowego / architekta oprogramowania jest bardzo wartościowa i kluczowa w projekcie, jednak jego wartość jest usługą doradczo – analityczną, a nie prawem autorskim.
Żeby oddać sprawiedliwość, znam przypadki, gdzie osoby będące w Pani pozycji korzystały z IP BOX i to z sukcesem. Nie było jednak jeszcze przeprowadzanych na szeroką skalę postępowań kontrolnych i związanych z nimi postępowań sądowoadministracyjnych, które by zweryfikowały prawidłowość udzielenia im ulgi. Mówiąc prosto – papier wszystko przyjmie, a uzyskać interpretację to żadna sztuka.
W mojej ocenie, nie jest to koncepcja, która jest do obronienia prawniczo. Tym samym nie rekomenduję jej stosowania.
12 marca 2021 at 22:54
Co w przypadku przejścia na B2B z obecnym pracodawcą, u którego pracuje się na etacie? Czy w takim przypadku można zastosować ulgę IP Box?
15 marca 2021 at 09:51
Na gruncie IP BOX nie ma formalnie przeszkód.
Problem leży w innym miejscu. Przejście na B2B w stosunku do byłego pracodawcy prawie na pewno zostanie podważone jako fikcyjna optymalizacja ZUS. To dość delikatne tematy, więc polecam indywidualnie skonsultować temat z prawnikiem.
14 stycznia 2021 at 15:11
Czyli je sli podpisuję nową umowę z klientem, ale w ramach tego samego projektu to nie muszę wnioskować o nową interpretację podoatkowa? Czy w przypadku gdy zmieniam klienta i chcę skorzystać z IP BOX to muszę złożyć taką deklarację ponownie(płacić np. 2500 + VAT przy kazdej takiej zmianie)?
15 stycznia 2021 at 11:32
Dla US istotna jest liczba projektów w rozumieniu „biznesowym” a nie liczba zawartych umów. Ocenie podlega program komputerowy, a nie umowa. Stąd też:
– jeżeli przy tym samym projekcie pracujesz u dwóch różnych firm (na przykład zmieniasz kontraktornię) to jest to jeden projekt
– jeżeli przez pośrednika, a później in-house to też jeden projekt
– jeżeli pracujesz u jednego pracodawcy, ale nad dwoma różnymi projektami to są to dwa postępowania podatkowe.
Koszt interpretacji to około 40 – 240 zł opłaty.
Skąd koszt 2.500 zł netto?
5 stycznia 2022 at 08:38
Koszt masz na myśli koszt opłaty dla urzędu za interpretację? Domyślam się, że koledze chodziło o koszt dla osoby która sporządzi taka interpretację. Bo gdzieś przewijal się temat że to kwoty rzędu 2500zl
5 stycznia 2022 at 18:56
Koszt usługi to ten który podawałem wyżej w tym wątku. Koszty urzędowe to łącznie około 137 złotych.
4 stycznia 2021 at 23:16
Znalazłem w sieci sprzeczną informację z tą przedstawioną w wpisie, jeśli chodzi o konieczność wykazania jakichkolwiek kosztów prowadzenia działalności B+R potrzebnych do obliczenia wskaźnika NEXUS.
Wg wpisu na tej stronie w takiej sytuacji wskaźnik NEXUS wynosi 1.
https://msztax.pl/ip-box-co-to-jest-wskaznik-nexus-i-jak-go-obliczyc/
Nie chce mi się wierzyć, że fakt iż nie kupiłem przez rok żadnej
elektroniki na firmę skreśli moją szansę na zastosowanie ulgi za ubiegły
rok :/
5 stycznia 2021 at 21:18
Dzięki za pytanie. Kilak odpowiedzi:
1) nie widziałem jeszcze żadnej interpretacji, gdzie WPROST KIS przyznaje że brak kosztów pozwala na przyjęcie że NEXUS = 1. Jeżeli autor byłby tak dobry i podzielił się sygnaturą, byłbym zobowiązany.
2) z samej treści objaśnień do IP BOX z 2019 roku wynika że MF widzi ten problem i w jego ocenie odpowiedź jest negatywna. Nie piszę tego wprost, ale w kwestiach podatkowych zalecam negatywną wykładnię.
3) katalog kosztów kwalifikowanych jest dość szeroki. Obecnie w projektach uzyskujemy do 7 kategorii wydatków z pozytywnym rozpoznaniem. To nie musi być elektronika, jest znacznie więcej rozwiązań
4) w przypadku pozornego Nexus = 0 zawsze można skorzystać z opcji zaliczenia do kosztów składek ZUS. Nie jest to optymalne rozwiązanie bo powoduje zmniejszenie korzyści podatkowej, ale lepsze to niż nic. Kilka miesięcy temu uzyskaliśmy w tym zakresie pozytywną interpretację
9 stycznia 2021 at 13:50
Dziękuję za odpowiedź.
Ad. 1) Udało mi się znaleźć taką interpretację 🙂
Jej sygnatura to: 0114-KDIP3-2.4011.632.2019.2.MT
Ciekaw jestem Pana opinii.
11 stycznia 2021 at 13:45
Moja opinia to: WoW!
Szczerze jestem pod wrażeniem i chylę czoła. Rzeczywiście jest to sprawa w której KIS wprost przyznaje, że można zastosować IP BOX przy braku kosztów. Jest to o tyle ciekawe, że jest to zmiana wcześniejszego stanowiska.
Z oficjalnych objaśnień MF:
127. Koszty pracy własnej w jednoosobowej działalności gospodarczej (art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na cele obliczania podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PIT. […] Niemniej jednak warto wskazać, że w praktyce brak możliwości uwzględnienia kosztów pracy własnej przez podatników na potrzeby obliczania wskaźnika nexus najczęściej nie będzie obniżać tego wskaźnika. Przykładowo zdecydowana większość kosztów u podatników PIT, które mogą wystąpić, to koszty pracy własnej dotyczące wytworzenia kwalifikowanego IP w
ramach start-upu. Co do zasady, w takich przypadkach podatnicy prowadzą
bezpośrednio działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym IP i jednocześnie nie nabywają wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym IP od podmiotów powiązanych oraz nie nabywają kwalifikowanych IP. Stąd też, zasadniczo nie ponoszą oni kosztów z litery c lub d wskaźnika nexus, które mogłyby zaniżyć wartość wskaźnika obliczoną dla kosztów z liter a oraz b oraz mnożnika 1,3. To oznacza, że wskaźnik nexus w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność badawczo-rozwojową, w której zdecydowaną
większość kosztów stanowi ich praca własna, będzie najczęściej wynosił 1 lub będzie bliski 1.
Moja ocena jest taka. Stosując ten precedens należy przyjąć, że w takim wypadku możliwe jest skorzystanie z IP BOX również bez kosztów.
ALE! Interpretacja ma charakter indywidulany, więc wiąże tylko w tej konkretnej sprawie. Tym samym przed skorzystaniem z ulgi dla siebie również należy uzyskać interpretację także w zakresie wskaźnika nexus.
21 grudnia 2020 at 14:33
Przydałby się też artykuł z przeglądem kancelarii prawnych, które pomagają z IP BOX. Najlepiej z widełkami cenowymi, bo to może być nawet kilka tysięcy zł dla jednoosobowej DG.
21 grudnia 2020 at 14:53
W teorii tak. W praktyce cena cenie nie jest równa. Tam jest dużo więcej czynników, które należałoby wziąć pod uwagę. Przykładowo zakres pomocy ze strony kancelarii, czy też doświadczenie danej kancelarii i ilość przeprowadzonych tego typu procesów. Na cenę wpływa też wielkość kancelarii. I obstawiam, że to nie wszystko. Dodatkowo własne doświadczenia w kontakcie z taką kancelarią. Dlatego IMHO suche wypisanie liczb się tutaj nie sprawdzi.
21 grudnia 2020 at 15:16
Zgadzam się w 100%. Ale tym bardziej byłby to ciekawy artykuł. W szczególności dla ludzi jak ja, którzy nic nie wiedzą o kancelariach prawnych.
11 stycznia 2021 at 15:11
Mi wniosek o indywidualną interpretację napisało biuro Mentzen’a, w cenie 2500PLN + VAT, w tym było:
– pierwotny wniosek o indywidualną interpretację, sam opisujesz stan faktyczny
– odpowiedź na pytania KIS, standard od razu nie dostajesz pozytywnej interpretacji tylko musisz odpowiadać na podchwytliwe pytania
– rozliczenie PIT, musisz przygotować masę dokumentów: KPiR, ewidencję nad jakimi projektami pracowałeś i jakie za to wystawiłeś faktury, potwierdzenia przelewów ZUS i US itp.
– odpowiadanie na problem z rozliczeniem, US dopatrzył się błędów w rozliczeniu.
W tym roku 1500PLN + VAT za rozliczenie, w moim przypadku stan faktyczny się nie zmienił, więc interpretacja nadal obowiązuje.
Polecam obejrzeć:
8 września 2021 at 08:49
Mój wniosek też ogarnęła kancelaria Mentzen. Jestem bardzo zadowolony.
7 grudnia 2020 at 18:29
> PP: Czy koszty takie jak samochód i jego eksploatacja, księgowość, czy reklama działalności ratują sytuację? Czy takie koszty wystarczą?
> JS: Nie. Muszą to być koszty bezpośrednio związane z pracami badawczo-rozwojowymi.
Samo ministerstwo pozwoliło skorzystać z 5-proc. stawki podatku, jeżeli odprowadza się składki na ubezpieczenia społeczne:
http://pomyslowiksiegowi.pl/ip-box-dla-programisty-jezeli-placi-zus/
7 grudnia 2020 at 19:16
Tak. Składki na US mogą być pod pewnymi warunkami kosztem kwalifikowanym. Nieskromnie przyznam się że ministerstwo wydało taką decyzję właśnie po naszej interpretacji.
Wielokrotnie jednak wydatki takie jak samochód, biuro, czy księgowość były kwestionowane jako koszty działalności badawczo-rozwojowej. Zarówno w przypadku ulgi B+R jak i IP BOX.
11 grudnia 2020 at 16:44
Czyli co? Jak co miesiąc nie kupuje nowej klawiatury to nie mogę skorzystać z IPBox? Czy chodzi tutaj o jakikolwiek wydatek związany z działalnością kiedykolwiek?
11 grudnia 2020 at 17:01
Chodzi o wydatek powiązany z projektem, który kwalifikuje się pod ulgę IP Box. Minimum jeden taki wydatek na rok podatkowy.
11 grudnia 2020 at 17:14
Zakup monitora rozumiem wpisuje się w te definicję?
Hipotetyczna sytuacja – nie mam żadnego wydaku, jest grudzien, kupuję klawiaturę i już jestem zakwalifikowany?
12 grudnia 2020 at 08:07
Prawdopodobnie 2x TAK… Ale może jeszcze @jakubszarmach:disqus potwierdzi.
15 stycznia 2021 at 07:58
2x tak
12 grudnia 2020 at 13:33
Wysokość ulgi kalkulowana jest raz w roku. Więc koszty związane z danym projektem musisz ponosić raz do roku. Więc starczy jeden (jedna sztuka) koszt kwalifikowany na jeden projekt w jednym roku.
14 grudnia 2020 at 15:16
Dzięki 🙂 A „projektem” dla US jest umowa z daną firmą? Chodzi o to że mam umowę z firmą już dwa lata a w tym czasie miałem kilka wewnętrznych projektów
14 grudnia 2020 at 15:19
Każdy utwór w rozumieniu prawa autorskiego będzie odrębnym projektem. Tak więc raczej należy przyjąć tę drugą systematykę.
4 grudnia 2020 at 12:09
Czy do IP BOX można też zastosować pracę programisty na B2B gdzie w umowie jest zapisane „Zleceniobiorca przenosi na mocy niniejszej umowy na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe wraz z uprawnieniami do wykonywania praw zależnych do wszystkich utworów w rozumeiniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 (…)”.
Nie ma w umowie wyszczególnionego jaki procent wynagrodzenia za prawa majątkowe.
4 grudnia 2020 at 12:42
Żeby w pełni odpowiedzieć na pytanie musiałbym zobaczyć całą umowę.
Tym niemniej tak wstępnie:
W umowie jest zawarty między innymi zapis „Zleceniobiorca przenosi na mocy niniejszej umowy na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe wraz z uprawnieniami do wykonywania praw zależnych do wszystkich utworów w rozumeiniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 (…)”.
– Istotne jest rozróżnienie w jakim momencie następuje przeniesienie. Jeżeli w momencie utrwalenia utworów, to trzeba będzie ten zapis poprawić.
Nie ma w umowie wyszczególnionego jaki procent wynagrodzenia za prawa majątkowe.
– To jest wskazane, ale nie konieczne. Jeżeli nie będzie takiego zapisu, to możemy rozliczyć się w oparciu o kartę pracy. Jest to trudniejsze, ale możliwe.