Fajnie, że jesteś
Mam nadzieję, że poniższy artykuł przypadnie Ci do gustu. Nie przywiązuj zbyt dużej wagi do daty powstania tego wpisu. Nawet jeśli napisałem go na początku istnienia bloga, to staram się przynajmniej raz w roku przeglądać stare treści i je aktualizować. Jeżeli mimo wszystko zauważysz jakąś nieścisłość w tekście, to daj mi proszę znać w komentarzu poniżej.
Pamiętaj także, że wartość tego bloga podbijają pozostawione tu komentarze. Jeżeli temat poruszany we wpisie Cię interesuje, to polecam doczytać także komentarze do niego. Znajdziesz w nich chociażby punkt widzenia innych osób, czy dodatkowe informacje, o których ja zapomniałem lub nie wiedziałem.
Stało się. Ustawa wprowadzająca zmiany m.in. w stawkach ryczałtu weszła w życie. Tym samym od 1 stycznia 2021 roku możemy skorzystać z 15-procentowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (zamiast dotychczasowych 17%).
Jednocześnie limit wysokości przychodów, do którego można korzystać z ryczałtu, został zwiększony ośmiokrotnie z 250 tysięcy do 2 milionów euro. Podobnie stało się z limitem uprawniającym do kwartalnych wpłat ryczałtu – z 25 do 200 tysięcy euro.
W tym momencie ryczałt stał się ciekawą alternatywą dla osób, które mają niewielkie koszty uzyskania przychodu i nie mogą skorzystać z ulgi IP Box. Warto mieć to na uwadze, szczególnie na początku roku, kiedy możemy decydować się na zmianę formy opodatkowania.
Przeczytaj także
11 września 2021 at 12:39
Które banki lepiej patrzą na ryczałt? Słyszałam o Aliorze, ale który jeszcze?
13 września 2021 at 08:42
Pekao S.A. i mają lepszą ofertę. ING jeśli ryczałt 15% to też nieźle liczą.
11 sierpnia 2021 at 12:19
Na jakiej stawce może rozliczać się inżynier devops?
12 sierpnia 2021 at 08:01
Polecam przejrzeć lub podpytać na grupie. Jest szansa, że ktoś miał podobny przypadek.
7 sierpnia 2021 at 10:13
Czesc, ja tez znalazlem informacje, ze tester moze isc na 8.5%
7 sierpnia 2021 at 10:17
Cześć.
Podlinkujesz?
Jacek poniżej o to pytał.
29 lipca 2021 at 18:51
Czy tester może rozliczać się na ryczałcie 8,5%? Szukam informacji i wciąż znajduje różne. Sam nie wiem czy 8,5% jest wciąż aktualne?
7 sierpnia 2021 at 10:19
Ja nie mam wiedzy na ten temat.
Może Tomek coś wie.
Jeśli nie, to spróbuj przejrzeć lub podpytać na grupie.
17 czerwca 2021 at 07:13
Cześć, dostałem propozycję przejścia na B2B na inną spółkę pracodawcy. Zaoferowali mi 7000 zł + netto. Z tego co czytałem najbardziej opłaca mi się działalność w oparciu o ryczałt 15% (na tą chwilę skorzystałbym z małego ZUSu) Usługi programistyczne są obciążone VAT 23%. Mam problem z wyliczeniem ile zarobię.
Od jednych osób słyszę że wyliczam to od tych 7000 zł netto, od innych że od kwoty netto + VAT (7000*1.23 = 8610 zł) gdyż dla ryczałtowca brutto na fakturze = netto. Może ktoś mi powiedzieć od której kwoty mam liczyć wynagrodzenie na rękę? Jest to pierwsza moja styczność z prowadzeniem działalności.
Korzystałem m.in z tego kalkulatora https://www.podatki.wtf/?n=8610&s=1&tax=11&d=0
17 czerwca 2021 at 07:43
Cześć.
Liczysz od kwoty netto, czyli od 7000 zł. Zabierasz 15%, a więc zostaje 5950 zł. I z tego jeszcze zapłacisz ZUS.
Pozdrawiam.
29 października 2021 at 10:00
ZUS chyba pomniejszał przychód?
29 października 2021 at 10:23
Przy ryczałcie niczego nie odliczasz od przychodu.
6 grudnia 2021 at 10:08
Oczywiście, że przy ryczałcie odliczasz składki na ubezpieczenie społeczne. Nie wiem jak od nowego roku.
6 grudnia 2021 at 10:13
Faktycznie, mój błąd: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-skladki-zus-przy-ryczalcie-ewidencjonowanym
Od 2022 roku nic się nie powinno zmienić w kwestii składek społecznych. Polski Ład ruszył „tylko” składki zdrowotne.
27 maja 2021 at 06:47
Czy Waszym zdaniem Product Owner może rozliczać się wg stawki 8,5%?
4 czerwca 2021 at 07:00
Ja niestety nie wiem :/ Mogę Cię jedynie odesłać do naszej grupy. Przeszukaj lub zapytaj. Być może znajdzie się ktoś mający podobną sytuację.
22 marca 2021 at 05:36
Cześć, czy zakup/sprzedaż walut (I osiągnięcie przy tym zysku) wyklucza możliwość skorzystania z ryczałtu 15% dla programistów?
W moim przypadku prowadząc działalność gospodarczą w Polsce, przez znaczna część roku przebywam za granicą i kupno / sprzedaż walut zabezpiecza mnie przed różnicami kursowymi (biorąc pod uwagę, że koszty życia ponoszę w innej walucie niż PLN), ale przy okazji patrząc z perspektywy stanu konta złotówkowego często osiągam zysk.
24 marca 2021 at 21:16
Cześć.
Rozumiem, że chciałbyś w ramach tej samej działalności rozliczać również przychód ze sprzedaży walut, tak?
Niestety sam nie mam żadnej praktyki z ryczałtem, więc nie pomogę 🙁
Zapytaj może na grupie jeśli chcesz.
A jeśli już rozwiązałeś problem, to chętnie dowiem się jaka jest odpowiedź…
21 marca 2021 at 14:32
Czy ktoś może zdefiniować usługi związane z oprogramowaniem i usługi niezwiązane z oprogramowaniem?
22 marca 2021 at 10:24
Polecam rzucić okiem na dyskusje na naszej grupie. Tam temat ryczałtu był kilkukrotnie poruszany, więc jest szansa, że sprawa została już przedyskutowana. A jeśli nie, to po prostu wrzuć tam to pytanie.
27 lutego 2021 at 11:29
Przeszedłem w tym roku na ryczałt (dokładnie 20 lutego) z podatku liniowego.
Czy faktury wystawione już w tym roku, ale przed zmianą formy opodatkowania będą opodatkowane ryczałtem? Może to głupie pytanie, ale nigdzie nie znalazłem odpowiedzi, a moja księgowość online niezbyt ogarnia taką sytuację.
28 lutego 2021 at 07:46
Nie ma głupich pytań 🙂
Na „chłopski rozum” wydaje mi się, że wszystko tak – wszystko w tym roku księgujesz ryczałtem. Przecież rok podatkowy dla podatku dochodowego jest od 1 stycznia do 31 grudnia. Więc moment zmiany formy opodatkowania nie ma znaczenia.
Chyba właśnie dlatego czas na zmianę jest do 20 lutego, bo do 25 lutego jest czas na zapłatę zaliczki na podatek (przy rozliczeniu miesięcznym) i wtedy nie trzeba niczego korygować, o ile nie zapłaciło się wcześniej.
Podkreślę jednak jeszcze raz, że to jest moje rozumowanie bez sprawdzenia. Ale też tak dokładnie miałem kiedy przechodziłem na liniówkę kilka lat temu.
Jeżeli chcesz się upewnić, to możesz jeszcze podpytać na grupie.
15 lutego 2021 at 16:02
Czy kod 62.01.12.0 można użyć dla pracy DevOps-a?
Chodzi tutaj o projektowanie i wdrożenia zasobów które są dostępne w chmurach jak Azure/AWS, Kubernetes, vmki, dockery etc?
Czy aktywność np w zakresie tworzenia pipelinów CI/CD nie narusza tego punku?
17 lutego 2021 at 07:26
Hmm… chyba właśnie takie PKD bym tutaj użył.
Ewentualnie możesz jeszcze poszukać lub podpytać na grupie.
4 stycznia 2021 at 20:11
Czy przypadkiem na ryczałcie banki nie traktują przedsiębiorcy w sposób istotnie ostrożny? Przykładowo- podobno przy analizie zdolności kredytowej pod kredyt hipoteczny jako dochód uznaje się 20-25% przychodów przy rozliczaniu ryczałtem- z uwagi na brak KPiR a co za tym idzie, brak dowodów na to jakie ponosimy koszty. Orientuje się ktoś w tym temacie?
7 stycznia 2021 at 10:51
Jestem doradcą finansowym, więc znam temat. Tak się składa, że rzeczywiście większość banków „nie lubi” ryczałtu, dlatego przyjmują niewielki procent przychodów do zdolności kredytowej (20-40% w zależności od stawki podatkowej).
Na ten moment są 2 banki, które dobrze liczą zdolność z tego tytułu, reszta jw.
7 stycznia 2021 at 11:05
Dzięki Bartek za odpowiedź! Najlepsza taka z „pierwszej ręki” 🙂
PS. Sam korzystałem (i na pewno jeszcze skorzystam) z pomocy Bartka (link do bloga) przy braniu kredytu i z ręką na sercu go polecam.
8 stycznia 2021 at 21:30
To moze taki przypadek. Od lutego 2021 przechodze na b2b i wybieram forme opodatkowania ryczałt 15%. W planach mam zakup mieszkania( banki wymagaja 12-24 misiecy prowadzenia dzialalnosci zeby uzuskac kredyt hipoteczny dla przedciembiorcy) Czy dobrze rozumiem ze caly 2021 rok moge byc na ryczalcie a z poczatkem 2022 wybrac liniowke i wtedy z poziomu banku bedzie to liepiej wygladało. Dzieki
11 stycznia 2021 at 11:25
W zależności od tego kiedy będą składane wnioski. Jeśli w 2022, to bank i tak będzie głównie opierał się na roku 2021 (czyli liczą jak przy ryczałcie). Jeśli będzie składany w 2023, to większość banków odniesie się już tylko do 2022 roku, czyli wg KPiR i liniówki
12 stycznia 2021 at 17:55
A co w przypadku przejścia na ryczałt 15% ale nadal prowadzenia KPiR (skoro nadal można odliczać VAT)? Jak wtedy banki wyliczają zdolność?
13 stycznia 2021 at 08:16
Będzie liczony dochód na podstawie przychodu z ryczałtu. Bank nie będzie weryfikował KPiR
12 lutego 2021 at 11:11
Pomocne informacje! Czyli jeśli brałbym kredyt w 2021 roku, a dopiero od teraz jestem na ryczałcie, to bank weźmie pod uwagę KPiR z 2020 roku i rozliczanie liniowe?
Pozdrawiam,
Adam
12 lutego 2021 at 22:33
Dopóki styczeń jest nierozliczony, to być może tak. Jak jednak bank zobaczy, że jesteś na ryczałcie to analityk już to raczej uwzględni w swojej decyzji. Zdolność będzie niższa niż na podstawie samego 2020 na KPiR.
15 lutego 2021 at 10:58
dzięki za odpowiedź! Tak z ciekawości pytam, bo jeszcze mam drugą „blokadę” poprzez zarobki w walutach obcych, co też mnie ciekawi – czy bank wtedy udzieli kredytu 😉 Gdybym próbował i znał odpowiedź to dam znaka.
14 grudnia 2020 at 16:37
O ile dobrze rozumiem ustawa wyłącza zakres usług: „związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)” z 15% stawki (zmiana Art. 12, ust. 1). Czy faktycznie w takim razie jest ona adekwatna dla „PnS”?
14 grudnia 2020 at 17:25
Z tego co ja rozumiem, „ex” oznacza zawężenie, a nie wyłączenie.
„Wyjaśnić również należy, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy, symbol PKWiU „ ex ” – oznacza zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania preferencji tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „ nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) ”.
oraz
„3. CO OZNACZA „EX”
Jeżeli przy symbolu danego grupowania PKWiU znajduje się „ex”, oznacza to, że z całego tego grupowania (np. ex 25.23) wyłączone są z systemu zwrotu VAT jakieś wyroby (np. budynki prefabrykowane z tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 25.23.2). Zatem systemowi zwrotu podlega grupowanie 25.23 (łącznie z wszelkimi bardziej rozbudowanymi symbolami PKWiU, które zaczynają się tak samo, czyli 25.23 + ewentualne dalsze cyfry), jednak z wyłączeniem wyrobów wymienionych (na ogół po zwrocie „z wyłączeniem”) w rubryce nr 3 wykazu.”
14 grudnia 2020 at 17:35
Tak, to prawda – tylko jak rozumieć to „zawężenie”? Jakie usługi z (pod)sekcji 62.01.1 podlegają zatem wyłączeniu, ewentualnie do których konkretnie PKWiU następuje zawężenie?
Wg. KIS zawężenie oznacza, że tylko i wyłącznie usługi z 62.01.1 (a nie rozszerzenia, czyli np. 62.01.11)
Zapis:
związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych
i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie
sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z
oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem
„Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex
62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex
62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami
informatycznymi (PKWiU 62.03.1),
moim zdaniem nie ułatwia interpretacji i jednoznacznego stwierdzenia, czy 62.01.11 oraz 62.01.11.0 są w nim ujęte, czy nie (???)
14 grudnia 2020 at 19:08
Wydaje mi się, że zamysł ustawodawcy wynika z całości brzmienia:
4) w art. 12: ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług:
wiązanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), […]
PKD 62.01.1 to usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, zatem nie byłoby sensu, gdyby usługi związane z oprogramowaniem (których PKD to 62.01.11),
były wyszczególnione i zawężone tylko do PKD 62.01.1 (bo to nie jest PKD usług oprogramowania). Tylko pytanie czy chodziło im o wyłączenie 62.01.1 z całej grupy 62.01…?
14 grudnia 2020 at 22:53
…czy ewentualnie chodziło o wyłączenie 62.01.11 z grupy uprawnionych do 15%? Co do „sensu” – mamy tu do czynienia z polskim systemem podatkowym, który od zawsze służy tworzeniu „mętnej wody”, a nie interesom podatników, więc „sens” nie jest chyba niestety kryterium w tym przypadku.
Dość wyraźnie odpowiedź, którą uzyskałem od KIS (choć jak zwykle te odpowiedzi są niczym od Pytii delfickiej), sugerowała, że „ex” zawęża do konkretnego kodu, bez jego „rozszerzeń”.
Trochę mało czasu na uzyskanie interpretacji indywidualnej :-/
W zapisie ustawowym da się też dostrzec rozróżnienie, pomiędzy: „objętych grupowaniem”, a „ex”, chociaż napisane jest to tak, żeby czasami nie dało się jednoznacznie dowiedzieć co autor miał na myśli (!)
30 grudnia 2020 at 20:13
Znalazlem taka interpretacje. Wg mnie wszystko ladnie wyjasnia: https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=568820&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
14 grudnia 2020 at 23:43
Brejking nius: w Internetach można znaleźć interpretacje skarbówki, wskazujące jasno, że programiści powinni się rozliczać ryczałtem, korzystając ze stawki… 8,5% (to nie jest fejk!) 😀
15 grudnia 2020 at 01:36
Gdzie takie rzeczy można znaleźć? 😀 Podrzuć linki!
22 marca 2021 at 11:20
Może kiedyś się dało, ale teraz chyba już nie. Patrz tekst ujednolicony: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19981440930/U/D19980930Lj.pdf
A interpretacja o której mowa to np to:
https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=568820&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
15 grudnia 2020 at 09:33
Widziałem, że wrzuciłeś też pytanie na grupie. Podlinkuję je tutaj – może komuś się przyda.
Ja sam aktualnie nie jestem w stanie pomóc – nie wdrażałem się aż tak szczegółowo w temat. Gdybyście się czegoś dowiedzieli, to dajcie znać, a ja w wolnej chwili też zbadam sprawę.
15 grudnia 2020 at 23:25
Symbol ex oznacza, że stawka obowiązuje dla grupowania 62.01.1 ale tylko dla kodów w których mowa jest o oprogramowaniu. Dla przykładu kod 62.01.12.0 należy do tego grupowania ale nie ma tam mowy o oprogramowaniu więc do niego ta stawka się nie stosuje.
Programiści zwykle piszą programy więc te 15% jest jak najbardziej dla nich.
4 stycznia 2021 at 11:49
Bazując na przykładowej interpretacji podatkowej sądzę że z po ludzku to „ex”oznacza „62.01.1 i wszystkie węższe kategorie ale tylko te, które są związane z nazwą określoną przez 62.01.1 (usługi związane z oprogramowaniem)”.
Warto zwrócić uwagę na ten fragmenty (dot. jeszcze starej stawki, stąd 17%):
„Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również usługi sklasyfikowane pod symbolami 62.01.11.0 i 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nich oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.”
oraz
„Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli nie są to usługi związane z oprogramowaniem.”
https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0112-kdil2-2-4011-270-2020-4-mc-ryczalt-od-przychodow-185096564
18 lutego 2021 at 16:36
Hejka!
Co do odpowiednich kodów PKD jeśli ktoś jest testerem/biznes analitykiem/test leadem itp to warto wejść na ryczałt 8,5% – jeśli nasza praca nie wymaga 'tworzenia/zmiany’ oprogramowania (programowania w celu tworzenia nowego oprogramowania, a nie programowania jako pisania testów automatycznych) – >
„Przychody ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 będą mogły być opodatkowane 8,5-proc. stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym” – napisał dyrektor KIS.
Doradca podatkowy Andrzej Sadowski zwraca uwagę, że interpretacja jest korzystna pod warunkiem, że wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował świadczone usługi i nie będzie świadczył innych, podlegających stawce 17 proc.”
13 grudnia 2020 at 15:50
Hmm… Licząc dokładnie próg opłacalności przejścia na ryczałt (15%) z podatku liniowego (19%):
(p - k) * 0.19 > p*0.15
, gdzie p- przychód, k-koszt, można dojść do wniosku, że opłaca się to, gdyk<4/19p
. Czyli gdy działalność gospodarcza ma mniej niż 21% kosztów opłaca się ryczałt. Myślę, że wielu programistów na JDG się w tym mieści.Niby szkoda zachodu dla 4%, ale w przypadku przychodu 10k netto miesięcznie i "zerowym" koszcie daje to oszczędność 4800zł rocznie (netto-netto).To prawie jak "trzynastka" - co rok otrzymasz dodatkowo 59% średniego miesięcznego zysku w porównaniu do podatku liniowego.
14 grudnia 2020 at 01:39
Dobrze kombinujesz! 🙂
Podobnie wynika z moich wcześniejszych obliczeń: https://programistanaswoim.pl/wybor-formy-opodatkowania/
Jednym zdaniem: przy małych kosztach ryczałt na prawdę może się opłacać.
Jedyną potencjalną wadą jaką w nim widzę, jest fakt, że w teorii* zmiany formy opodatkowania dokonujemy na cały rok. Powinniśmy więc przemyśleć, czy nie mamy w planach jakichś większych zakupów, które mogłyby zwiększyć nasze koszty.
* w teorii, bo akurat z ryczałtu mamy obowiązek przejść na zasady ogólne w trakcie roku, kiedy tylko do ryczałtu stracimy prawo (np. przekroczony limit lub rozpoczęcie działalności nieobjętej ryczałtem)
28 grudnia 2020 at 19:34
Warto dodać wady takiego rozwiązania:
– brak możliwości rozliczenia się z małżonkiem
– brak możliwości korzystania z większości ulg podatkowych
– przy ryczałcie nie można skorzystać z IP boxa
29 grudnia 2020 at 07:34
To prawda.
Wady i zalety poszczególnych form opodatkowania wrzucałem już wcześniej:
https://programistanaswoim.pl/wybor-formy-opodatkowania/
29 grudnia 2020 at 13:55
Pierwsze 2 masz też w liniowym 19%, a to całe IP BOX to w przypadku zwykłego JDG jako web developer to stąpanie po cienkim podatkowym lodzie. Szczególnie w czasach recesji gdy US zacznie szukać kasy 😉
29 grudnia 2020 at 15:36
A to również słuszna uwaga 🙂 Nad wszystkim trzeba siąść i rozpatrzyć swój indywidulany przypadek.
12 stycznia 2021 at 13:45
czyli po ludzku: oplaca się gdy koszty uzyskania przychodu sa mniejsze niz zgrubsza jedna piąta przychodu. Czyli jezeli mam przychod 100zl a koszty jego uzyskania nie przekreaczaja w miesiacu ~ 20zł to oplaca mi sie placic 15% ze 100zł