AKTUALIZACJA: 30 kwietnia 2018 roku wraz z wejściem w życie Konstytucji Biznesu w CEIDG zmieniło się kilka rzeczy. Jedną z fajniejszych opcji jest możliwość dołączenia i podpisania (profilem zaufanym ePUAP) wniosku VAT-R. Uproszczona została również procedura podawania adresów, czy zawieszania działalności. O wszystkich zmianach przeczytasz w tym artykule.
Tak jak wspomniałem w powitalnym wpisie, o przygodach z działalnością gospodarczą zacząłem pisać na moim personalnym blogu. Dzisiejszy artykuł, będzie pierwszym z serii formalności związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Początkowe wpisy, będą oparte na tekście, który opublikowałem tutaj. W serii ukaże się jednak więcej informacji, niż te, które tam opisałem. Mimo częściowych duplikacji, chciałbym mimo wszystko, żeby cała opublikowana wcześniej treść znalazła się docelowo na tym blogu.
Rejestracja działalności w CEIDG
Pierwszym krokiem podczas zakładania działalności gospodarczej jest jej rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W tym celu wystarczy wejść na stronę ceidg.gov.pl. Tam możesz wypełnić wniosek CEIDG-1 przez internet, a dodatkowo jeśli posiadasz certyfikat kwalifikowany lub Profil Zaufany ePUAP, to będziesz mógł ten wniosek potwierdzić bez wychodzenia z domu. W przeciwnym przypadku masz 7 dni, żeby udać się do najbliższego urzędu miasta lub gminy i potwierdzić swój wniosek.
Możliwe ścieżki wypełnienia i potwierdzenia wniosku CEIDG-1
Na stronie CEIDG dostępne są dwa tryby wypełniania wniosku – formularz, który wygląda analogicznie do papierowego CEIDG-1 lub kreator, który prowadzi „za rękę” i nie uderza w wypełniającego aż tak dużym formalizmem. Duża część wniosku jest prosta i nie powinno być z nią większych problemów. Kilka rzeczy, które mogą zastanowić przedstawiam poniżej.
- numery NIP i REGON – Jeśli zostały Ci już kiedyś w przeszłości nadane, to podaj je i staną się one numerami identyfikującymi Twoją nową działalność gospodarczą, bez nadawania nowych.
- nazwa firmy – Choćby nie wiadomo jak się człowiek starał przy wymyślaniu nazwy, to przy jednoosobowej działalności gospodarczej nazwa firmy zawsze musi zawierać imię i nazwisko właściciela. Jeżeli nie chcesz wymyślać nazwy, to właśnie Twoje imię i nazwisko będzie domyślną nazwą firmy.
- przewidywana liczba pracujących i zatrudnionych – Mimo, że zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą, to normalnie możesz w niej kogoś zatrudnić. Jeśli jednak planujesz być kontraktorem-freelancerem, to podaj liczby odpowiednio 1 i 0.
- rodzaje działalności gospodarczej wg PKD – Ja, jako programista wybrałem: 62.01.Z jako przeważający oraz 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 63.11.Z i 63.12.Z jako dodatkowe. Więcej o kodach PKD znajdziesz w odrębnym artykule.
- adresy głównego i dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej –
Sprawa wydaje się jasna, ale trzeba uważać czy dany adres nie podlega innemu urzędowi skarbowemu niż nam się wydaje. Od 2016 roku zarówno podatek dochodowy jak i VAT rozliczamy w urzędzie właściwym ze względu na swój adres zamieszkania, a więc całość została znacznie uproszczona. Od 2016 roku konieczny jest również tytuł prawny do lokalu, w którym zamierzamy prowadzić działalność. Gdy więc na przykład wynajmujemy mieszkanie, w którym chcemy prowadzić działalność, to musimy posiadać umowę najmu. Nie jest wymagane przedstawienie takiego tytułu prawnego w momencie rejestracji działalności, ale musimy liczyć się z tym, że w dowolnym momencie możemy zostać wezwani do jego okazania.
- forma opodatkowania – Tu mogę podpowiedzieć, że jedyną opcją, żeby rozliczać się wspólnie z małżonkiem i korzystać z ulg podatkowych, np. z tytułu wychowywania dziecka (czyli tak jak w moim przypadku), jest „podatek dochodowy na zasadach ogólnych”. Zachęcam do zapoznania się z artykułem na temat wyboru formy opodatkowania. Każdy powinien znaleźć tam coś odpowiedniego dla siebie.
- forma wpłaty zaliczki – Opcja „kwartalna”, którą wybrałem, to: 3 razy mniej formalności, dodatkowe pieniądze, które może ewentualnie zainwestować i więcej czasu na zbieranie kosztów uzyskania przychodu.
- rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej – Najprostsza forma (dla podatku dochodowego na zasadach ogólnych) to „podatkowa księga przychodów i rozchodów”.
- dołączam zgłoszenia ZUS – AKTUALIZACJA: Od 20 maja 2017 roku możliwe jest zgłoszenie do ubezpieczeń w ZUS wraz z rejestracją działalności w CEIDG. Samo wypełnienie wniosków do ZUS wygląda analogicznie jak do tej pory, ale można je teraz załączyć do formularza CEIDG-1. Wystarczy tylko we wspomnianym polu wybrać te z nich, które nas dotyczą.
Pamiętaj! Zarówno rejestracja jak i ewentualne aktualizacje wpisu w CEIDG są całkowicie bezpłatne, o czym często przypomina duży, rzucający się w oczy komunikat na stronie CEIDG.
Nie rozpoczynaj działalności gospodarczej 1. dnia miesiąca
Pozwolę sobie na mały dopisek, na który w komentarzu zwrócił mi uwagę Szymon. Zaraz po rejestracji działalności w CEIDG możemy zacząć ją prowadzić, chyba, że w formularzu CEIDG-1 wybraliśmy inną datę rozpoczęcia prowadzenia działalności.
I tu pojawił się pewien „myk”, o którym wcześniej nie wiedziałem. Niestety 🙁 Być może mogł[a|e]ś słyszeć, że osobom zakładającym działalności gospodarczą w większości przypadków przysługuje prawo do preferencyjnych stawek ZUS, czyli potocznie zwany „mały ZUS”. Powszechnie krąży „fakt”, że mały ZUS przysługuje przedsiębiorcy przez pierwsze 2 lata od rozpoczęcia wykonywania działalności. Przyglądając się jednak dokładniej okazuje się, że to prawo przysługuje przedsiębiorcy przez pierwsze pełne 24 miesiące od startu działalności gospodarczej. „Pełne” jest tu słówkiem kluczowym. Mianowicie gdy rozpoczniemy działalność gospodarczą nie pierwszego, lecz choćby drugiego dnia miesiąca, to taki miesiąc nie liczy się jako pełny i „w gratisie” za niego również zapłacimy preferencyjną składkę ZUS. W ten sposób rozpoczynając działalność drugiego, a nie pierwszego (jak ja to zrobiłem 🙁 ) w portfelu zostaje nam około 600 złotych za jeden dodatkowy miesiąc, w którym zapłacimy mały ZUS zamiast pełnego. To się dopiero nazywa spalić w blokach 😉 Shit happens.
Coming soon
W kolejnych wpisach przedstawię dalsze kroki, które należy wykonać podczas zakładania działalności gospodarczej. Będzie między innymi o: wyborze sposobu opodatkowania, rejestracji płatnika podatku VAT, zgłoszeniu do ubezpieczeń w ZUS i kilku innych formalnościach.
Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi do treści tego wpisu, to zachęcam do podzielenia się nimi w komentarzach. Odpowiem na wszystkie 🙂
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
18 maja 2022 at 11:58
czy warto zarejestrować firmę w wirtualnym biurze? Np. https://www.tomedo.pl/
21 maja 2022 at 22:46
Nie mam doświadczenia, ale prawdopodobnie największa zaletą jest „ukrycie” własnego adresu.
Możesz podpytać na grupie – tam pewnie znajdziesz kilka osób korzystających z podobnego rozwiązania.
11 grudnia 2020 at 10:32
Witam. Czy jeżeli kiedyś już byłem na samozatrudnieniu, miałem nadany NIP i REGON, działalność zlikwidowałem i w bazie GUS widnieję jako „wpis wykreślony” to czy teraz przy rejestrowaniu działalności mogę podać te stare dane w sensie NIP i REGON oraz inny, nowy adres działalności?
11 grudnia 2020 at 12:44
Cześć Przemek.
Powiem Ci szczerze: nie wiem jak to wygląda w takiej sytuacji.
Na mój „chłopski rozum” obstawiam, że NIP pozostanie ten sam, ewentualnie REGON się zmieni, ale nie kieruj się tym proszę. Poszukaj/zapytaj może na grupie – być może ktoś miał podobną sytuację. A jak już sytuacja Ci się wyklaruje to odpisz proszę tutaj, co ostatecznie z tego wyszło – przyda się potomnym.
Żałuję, że nie mogłem bardziej pomóc 🙁
11 grudnia 2020 at 13:00
Ależ owszem, pomogłeś 🙂 Po przeczytaniu twojego bloga utwierdziłem się w przekonaniu, że nie ma co czekać i trzeba wrócić do samozatrudnienia 🙂 Na pewno będę miał jeszcze nie jedno pytanie. Mam nadzieję że ogarnę temat do końca miesiąca żeby ruszyć z samozatrudnieniem od nowego roku.
11 grudnia 2020 at 13:32
Super 🙂 W takim razie trzymam kciuki i czekam na informację co wyszło z tymi numerami.
21 grudnia 2020 at 15:47
Witam ponownie. Właśnie przebrnąłem przez składanie wniosku. Czekam na potwierdzenie. Jeżeli już miało się kiedyś nadany NIP i REGON to podajemy ten sam (taka odpowiedź uzyskałem na infolinii)
21 grudnia 2020 at 19:04
Dzięki Przemku za informację!
12 czerwca 2020 at 12:40
Przyszedł mi do głowy pewien potencjalny problem praktyczny związany z nazwą firmy przy jednoosobowej działalności gospodarczej. Moje nazwisko zawiera polskie znaki, a nie wykluczam współpracy z zagranicznymi klientami. Czy ktoś z Was spotkał się z jakimiś problemami wynikającymi z użycia polskich znaków w nazwie firmy przy współpracy z zagranicznymi kontrahentami, albo też zarejestrował firmę z nazwiskiem bez polskich znaków?
12 czerwca 2020 at 18:18
Cześć.
Nazywam się Piotr Prądzyński. Aktualnie (od ponad roku) współpracuję z zagranicznym startupem. Nigdy nie było jakiegokolwiek problemu z moim ą i ń w nazwisku 🙂
Aczkolwiek, naprawdę ciekawe zagadnienie – samemu nigdy nie wpadło mi to do głowy.
12 czerwca 2020 at 18:23
Dzięki za odpowiedź! Wobec tego wydaje się, że moje obawy były na wyrost 🙂
12 czerwca 2020 at 19:10
Kto pyta, nie błądzi 🙂
Tak naprawdę, w praktyce, to tą nazwą firmy się za dużo nie żongluje – raz na umowie, potem na fakturach… i tak jak wspomniałem – nigdy nie było to problemem. Ale teraz będę miał to „z tyłu głowy” i gdyby takowy wystąpił, to chętnie wrzucę tu informację o nim 🙂 Ty zresztą też możesz.
PS. Zresztą, teraz mi się przypomniało, jak zerkniesz tutaj, to się okaże, że na przykład na fakturze literówki są „dozwolone” i nikt się do nich nie przyczepi (najważniejszy jest NIP). Możesz więc zarejestrować firmę jako „Adrian Łabęcki Super Informatyk”, a ze swoimi zagranicznymi kontrahentami komunikować się jako „Adrian Labecki Super Informatyk” i będzie wszystko grało 🙂
17 kwietnia 2020 at 10:09
Aktualizujemy:
Adres do doręczeń, zmiany od 30 kwietnia 2018 roku
Nowe przepisy o CEIDG wprowadziły zmiany dotyczące adresu przedsiębiorcy. Ograniczono zakres danych adresowych wpisywanych do CEIDG wyłącznie do adresu do doręczeń, a także adresu stałego miejsca wykonywania twojej działalności (o ile takie miejsce posiadasz). Jeśli twoja działalność wiąże się z częstymi zmianami miejsca jej wykonywania (usługi u klienta) lub ma charakter mobilny, nie musisz we wniosku rejestracyjnym wskazywać adresu miejsca wykonywania działalności. Jedynym wpisanym adresem może być twój adres do doręczeń (nie musi być to twój adres zamieszkania).
18 kwietnia 2020 at 10:35
Na samym początku jest taka rameczka odnosząca się do tych zmian:
30 listopada 2020 at 13:41
Hej,
przymierzam sie do zalozenia takiej dzialalnosci jako programista przeskakujacy z uop u tego samego pracodawcy przez co niestety niski zus pojdzie sie czesac.. mam pytanie co do wypelnianych pol, jesli jezdze do biura pracodawcy to podawac jego adres jako adres stalego wykonywania dzialalnosci? w sumie nie siedze w biurze 100% czasu bo raz na parenascie dni pracuje zdalnie i czasami jezdze do randomowych ludzi cos tam zrobic i jakby tak patrzec to wystarczylby adres w ktorym wynajmuje mieszkanie do doreczen, ktory pozniej mozna zmienic mam nadzieje w razie gdybym sie przeprowadzil.
Z gory dzieki za odpowiedz:)
30 listopada 2020 at 22:45
Cześć.
Na pewno nie idź w stronę podawania adresu byłego pracodawcy jako adresu wykonywania Twojej działalności. To od razu będzie podpadać pod ukrywanie stosunku pracy. Podaj adres pod którym masz zarejestrowaną działalność albo po prostu adres do doręczeń na mieszkanie i tyle.
16 kwietnia 2020 at 23:44
Rejestrowałem dzisiaj online przez strony prod.ceidg.gov.pl i formularz CEIDG-1 nie miał już w pkt 19 wyboru wpłaty zaliczki kwartalnie lub miesięcznie, pomimo że w pkt 18 wybrałem „zasady ogólne”.
W pkt 19 jest teraz „Zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych:”
A w PDFie instrukcji do wypełniania jest jeszcze stary opis pkt 19 z którego wynika że zakładający działalność musi mieć zgodę z US na kwartalne rozliczenie.
19. Forma wpłaty zaliczki – jako nowy przedsiębiorca możesz zawsze wybrać formę
miesięczną. Kwartalna i uproszczona są zarezerwowane dla przedsiębiorców w 2 i
kolejnym roku prowadzenia firmy. Można z niej skorzystać przy zakładaniu działalności
tylko po wcześniejszym otrzymaniu zgody ze swojego urzędu skarbowego. Na zmianę tego
parametru masz czas co roku między 1 stycznia a 20 lutego. Jeśli nie wybierzesz żadnej
formy – Urząd Skarbowy domyślnie przypisze Ci formę miesięczną.
W internecie jest sporo opisów (sprzed paru lat) źe to właśnie rozpoczynający działalność może korzystać z kwartalnego rozliczenia bez wcześniejszego informowania US (dopiero na zeznaniu rocznym). Ja zamierzam tak zrobić.
18 kwietnia 2020 at 10:38
Dzięki za ten komentarz! Przyznam szczerze, że nie zaglądałem jak to wszystko teraz w CEIDG wygląda po tych różnych zmianach. W końcu nadejdzie taki moment, że przyda się dogłębna aktualizacja. Mam jednak nadzieję, że pozostała część artykułu była pomocna?
7 stycznia 2019 at 10:55
UWAGA – WAŻNE – poważne zaniedbanie aktualizacji artykułu. Nie ma tutaj ani słowa o 'uldze na start’ (Formularz ZUS ZZA – Kod ubezpieczenia 05 40), która pozwala na oszczędności przez pierwsze 6 miesięcy i co najważniejsze przedłuża mały zus o kolejne 6 miesięcy. Niestety dla mnie, nie sprawdziłem sam tego wcześniej i teraz mam kwas. Nie powiem, mam również żal do autora, że nie ma tu tej informacji.
7 stycznia 2019 at 11:24
Prawda, artykuł powstał dużo wcześniej niż pojawiła się „ulga na start”.
Jest dedykowany artykuł na ten temat: https://programistanaswoim.pl/ulga-na-start-czyli-pol-roku-prowadzenia-dzialalnosci-gospodarczej-bez-skladek-zus-tylko-czy-aby-na-pewno/
Podobny jest o dodatkowym miesiącu „gratis”: https://programistanaswoim.pl/jak-zyskac-dodatkowy-miesiac-malego-zusu-gratis/ a w nim odwołanie do ulgi na start.
Jeżeli dobrze się przyjrzysz, to w ramce „Cykl artykułów „Zakładamy działalność gospodarczą””, w punkcie 1.1 również jest odesłanie artykułu.
19 grudnia 2018 at 21:29
Witam. Czy zrobiłeś może wpis o tym jak uzyskać dofinansowanie na rozpoczęcie działalności wraz z przykładowym biznesplanem? Bo wydaje mi się że coś takiego widziałem u Ciebie na stronie ale teraz nie mogę tego znaleźć. Dziękuję.
20 grudnia 2018 at 08:16
Cześć.
Nie, na blogu tego nie ma. Polecam zajrzeć na grupę: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ i tam wyszukać. Temat pojawiał się kilkukrotnie. Może znajdziesz to czego szukasz.
Pozdrawiam.
30 października 2018 at 13:32
Cześć, napisaleś że w przypadku zakładania działalności gospodarczej w wynajmowanym mieszkaniu potrzeba wyłącznie umowy najmu. Czy przypadkiem nie jest wymagane dodatkowo jakaś zgoda od właściciela?
30 października 2018 at 22:55
Cześć. Wiesz co, nie wiem jak to dokładnie wygląda formalnie. Z tego co pamiętam, w teorii, jeżeli w umowie najmu nie masz zabronione zakładania DG, to nie potrzebujesz dodatkowej zgody. W praktyce jednak, żeby żyć dobrze z właścicielem mieszkania lepiej z nim pogadać 🙂 Jako programista nie zmieniasz przeznaczenia lokalu, więc IMHO nie powinno to być przeszkodą.
7 września 2018 at 19:48
Od 30 kwietnia 2018 roku, można prowadzić działalność nierejestrową:
https://www.prawo.pl/kadry/dzialalnosc-nierejestrowa-i-ulga-na-start-sejm-uchwalil-prawo-przedsiebiorcow,267218.html
W skrócie jeżeli jeszcze nie mieliśmy DG , a nasze dochody nie przekroczą 1050zł/m-c (połowy wynagrodzenia minimalnego) nie musimy nic rejestrować, a podatek 18% płacimy przy rozliczeniu PIT-36.
Orientuje się może ktoś jak to wygląda w przypadku tworzenia i sprzedaży własnego oprogramowania??
7 września 2018 at 22:56
Ja niestety nic nie wiem 🙁 Tzn. o działalności nierejestrowanej słyszałem, ale nie zgłębiałem się za w temat, bo na razie raczej nie będę pod nią podpadał.
Możesz dodatkowo podrzucić temat na grupę https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam jest trochę większa szansa, że znajdziesz osoby doświadczone w tym temacie.
28 maja 2018 at 10:07
Cześć,
Właśnie zaczynam przygodę z własną działalnością. Wypełniłem wniosek CEIDG, zaznaczyłem, że nie mam stałego miejsca prowadzenia działalności gdyż będę dojeżdżał do klienta. Po wszystkim zacząłem się zastanawiać czy to był dobry pomysł. Skoro nie mam stałego miejsca, to czy będę mógł w koszty wliczyć np. kupno drukarki, monitorów itd?
28 maja 2018 at 11:43
Cześć. Nie martw się. Jedno nie wyklucza drugiego 🙂 To, że nie masz stałego miejsca prowadzenia działalności nie znaczy, że nie masz go w ogóle i nie potrzebujesz żadnego sprzętu by tę działalność wykonywać.
16 kwietnia 2018 at 14:10
super tekst! polecam też punk widzenia prawnika vs zakładania dg: https://www.eporady24.pl/rejestracja_dzialalnosci_gospodarczej,artykuly,9,32,1146.html ale założenie jej i pierwsze 2 lata niskiego zusu to pikuś w porównaniu z tym co trzeba zrobić żeby utryzmać firmę (i siebie z niej) przez kolejne lata… warte przemyślenia :/
5 grudnia 2017 at 13:14
Czy można założyć firmę w grudniu 2017 a zaznaczyć, że tak naprawdę wystartuje w lutym 2018? I płacić składki od lutego 2018? Pracuję jeszcze na umowę o pracę – jestem w trakcie okresu wypowiedzenia, a chcę podpisać umowę b2b z nową firmą.
5 grudnia 2017 at 13:20
Tak 🙂
10 sierpnia 2018 at 11:45
A co w przypadku gdy chciałbym teraz (sierpień 2018) założyć DG od 2 września. Czy wtedy zyskałbym dodatkowy miesiąc „ulgi na start”, czy miałbym 7 miesięcy bez zusu wrzesień 2018-marzec 2019?
30 listopada 2020 at 13:49
Hej, jestem w tym samym momencie i zaraz chciałbym kończyć uop żeby od nowego roku zacząć jako b2b, niestety ten sam pracodawca, więc zus ulgowy mi przepada i będę płacił pełne 1300 jakoś tak i do tego księgowa pewnie z 200. I tutaj mam pytanie czy znacie jakąś stronkę, gdzie można sobie wyliczyć wynagrodzenie np. chciałbym na rękę 6800 to ile musiało by być na fakturze żebym od tego odliczył ten zus, dochodowy i inne farmazony. Bo nie wiem w sumie czy na fakturze podaje się tą pełną kwotę, czyli to ile chcę zarobić na rękę + te składki wszystkie. Czy może jakoś inaczej to się oblicza??
30 listopada 2020 at 22:48
Ja często korzystam z tego: https://samozatrudnienie.kalkulator-plac.eu – powinien odpowiedzieć na Twoje pytanie.
Polecam również przejrzeć blog dokładniej i poczytać inne artykuły. Z nich również dowiesz się sporo 🙂
29 listopada 2017 at 22:50
Witam, a czy ktoś miał przyjemność współpracy z wirtualnymi biurami? W przypadku wynajmowania mieszkania w celach mieszanych, bez zgody właściciela na prowadzenie w nim DG.
30 listopada 2017 at 07:20
Cześć Jarek. Ja osobiście nie miałem, ale zachęcam Cię do zadania tego pytania na grupie: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam jest prawie 1600 osób, które chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami tego typu 🙂
8 listopada 2017 at 00:07
Panie Piotrze,
małe pytanko dotyczące adresu głównego i dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej: zakładając jednoosobową DG, gdzie zamieszkuję w mieszkaniu Matki będąc w nim zameldowany oraz wykonując pracę raz u „pracodawcy” w biurze, a raz u klienta, to co wtedy powinienem wpisać? Oraz przy ewentualnej zmianie pracy, powinienem informować CEiDG o zmianach adresu głównego i dodatkowego?
8 listopada 2017 at 21:55
Cześć Maciej!
Pozwolę sobie pominąć „Panowanie” i Ciebie również do tego zachęcam 🙂
Wybacz za zwłokę, ale tak jak wspominałem w ostatnim wpisie na blogu nie wyrabiam 🙁
Widzę, że już sobie doskonale poradziłeś ( https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/permalink/1254067081403760/ ). Świetna strategia – na grupie jest wiele doświadczonych osób 🙂
Ze swojej strony mogę powiedzieć, że ja mam zarejestrowaną DG na własne mieszkanie i to jest jednocześnie główne miejsce prowadzenia działalności. Wcześniej, kiedy wynajmowałem biuro miałem je dopisane jako dodatkowe miejsce wykonywania działalności, a później je wykreśliłem. Mimo, że zdarza mi się pracować gdzieś u klienta lub „pracodawcy” to tych miejsc nie zgłaszam – nie jestem pewien czy miałbym nawet do tego podstawę prawną… raczej nie. IMHO w CEIDG podaje się tylko „biura” Twojej działalności, a jeśli nie chcesz się bawić w aktualizacje to podaj tylko jedno. Chociaż aktualizacji nie trzeba się bać – przechodzą tak samo bezproblemowo jak i rejestracja DG 🙂
Mam nadzieję, że mimo opóźnienia przekazałem Ci tu dodatkowo coś wartościowego.
Pozdrawiam!
9 listopada 2017 at 09:37
Piotrze,
porządny z Ciebie gość :). Fakt faktem panowie na grupie wyjaśnili fachowo, jak to rozwiązać, to wzmianka o aktualizacji danych jest jak najbardziej pomocna.
Swoją drogą, nie wiem, jak rozległy jest to temat, ale może warto by poświęcić z jeden akapit w poście na blogu na temat spraw, które trzeba zgłaszać w US/CEIDG/ZUS w przypadku samozatrudnienia. Mam na myśli takie sprawy jak: zmiana stanu cywilnego i konsekwencje tego w postaci rozliczania się, narodziny dziecka i wszelkie ulgi z tym związane, praca za granicą z zarejestrowaną firmą w Polsce itp.
Pozdrawiam serdecznie i zabieram się do czytania dalszej części bloga :).
9 listopada 2017 at 14:50
🙂
Zapisałem sobie Twoją propozycję na dłuuuuugiej liście TODO. Przyjrzę się tematowi i rozważę co z tym zrobić… w swoim czasie 🙂
7 września 2017 at 08:23
Piotrku, bardzo pomaga mi Twój cykl wpisów na temat własnej DG, ponieważ właśnie się za to zabieram i miałabym do Ciebie pytanie w związku z jej rejestracją. We wniosku podajemy datę rozpoczęcia działalności, więc jeśli dobrze rozumiem wniosek mogę złożyć choćby dziś nawet jeśli rozpocząć działalność mam zamiar dopiero w przyszłym miesiącu. Czy w takim razie „czas start” dla małego ZUSu zaczyna się w dniu, który podałam jako dzień rozpoczęcia działalności?
7 września 2017 at 10:54
Bardzo się cieszę, że mogłem się przydać 🙂 Jest dokładnie tak jak mówisz:
„czas start” == data rozpoczęcia działalności
A więc nawet już dziś możesz zarejestrować DG, w której podasz 2 października jako datę rozpoczęcia i od wtedy zaczyna się mały ZUS i wszystko inne 🙂
Pamiętaj też, że koszty sprzed startu DG również możesz rozliczyć: https://programistanaswoim.pl/rozliczenie-kosztow-poniesionych-przed-rozpoczeciem-dzialalnosci-gospodarczej/ – o ile takie poniesiesz ofc 🙂
7 września 2017 at 11:05
Dzięki za potwierdzenie i link do artykułu. Idę po kolei przez Twojego bloga, więc już go widziałam, ale to właśnie podczas jego lektury naszło mnie powyższe pytanie, bo zaczęłam się zastanawiać – jak to mieć NIP I REGON przed rozpoczęciem działalności. No i wtedy mnie oświeciło:)
9 sierpnia 2017 at 19:30
Wpis o gratisowym miesiącu powinieneś bardziej wypromować 🙂
Sam zrobiłem ten sam błąd, z tym że chyba jeszcze uda mi się to odkręcić.
Mam zaplanowany start działalności od 01.09, wniosek do ZUS poszedł automatycznie z CEIDG … niestety zmodyfikować daty się już łatwo nie da, trzeba wyrejestrować się z ZUS a potem ponownie zarejestrować. ZONK polega na tym, że nie da się tego zrobić przez ePłatnika na stronie ZUSu dla operacji zaplanowanej w przyszłości… trzeba dostarczyć wersję papierową, albo czekać do daty startu i wówczas to zmodyfikować i liczyć na to, że tym razem zadziała 😉
Co śmieszne, konsultanci w ZUS wprowadzili mnie najpierw w błąd informując, że wystarczy złożenie korekty ze strony CEIDG …
10 sierpnia 2017 at 09:09
Dzięki serdeczne za tę uwagę. Zapisałem ją sobie i zakolejkowałem. Podejrzewam, że opublikuję odrębny wpis na ten temat – może będzie bardziej rzucał się w oczy 🙂
5 grudnia 2017 at 20:42
hm a jak start działalności od 2giego dnia miesiąca ma się do startu pracy od 1szego dnia? To nie ma znaczenia? Ważne, że w w dniu wystawienia faktury ( do 10 dnia kolejnego miesiąca? ) mam zarejestrowaną firmę?
5 grudnia 2017 at 20:59
Dokładnie – nie ma znaczenia. Ważne, żebyś na wystawionej fakturze przez pomyłkę nie napisał, że faktura dotyczy pracy za ten dzień. Napisz po prostu bardziej generycznie, że to za dany miesiąc, lub że to faktura na podstawie określonej umowy.
23 lipca 2017 at 09:14
Cześć,
Pamiętasz może ile czekałeś na realizację wniosku i nadanie NIP/REGON?
Przy okazji – sam przed chwilą składałem wniosek CEIDG-1 razem z ZUS ZZA i brakło mi w twoim wpisie informacji jaki wybrać kod tytułu ubezpieczenia. Ja wybrałem 05 70 0 0, mam nadzieję, że dobrze (moja pierwsza działalność).
23 lipca 2017 at 16:43
Cześć.
NIP miałem nadany w przeszłości, kiedy jeszcze służył do rozliczania się z US jako osoba prywatna. Więc go podałem i to on jest teraz NIP-em mojej działalności. REGON to była chwila. Dzień, czy dwa dni robocze.
Co co ZUS. Kiedy ja zakładałem DG nie było jeszcze możliwości zgłaszania się do ZUS wraz z CEIDG-1. Ta opcja jest dopiero od 20 maja (aktualizowałem tę informację we wpisie powyżej). Dlatego też cała informacja o zgłoszeniu do ubezpieczeń w ZUS jest w oddzielnym artykule – https://programistanaswoim.pl/zgloszenie-do-ubezpieczen-w-zus/. Tam jednak również nie znajdziesz informacji nt. kodu tytułu ubezpieczenia. Powód jest banalny – wtedy podpisałem już umowę z biurem rachunkowym i to oni załatwiali już tę kwestię. Nie miałem więc „doświadczenia” w tej kwestii. Zapisałem sobie i zakolejkowałem – postaram się zaktualizować. A czy ten kod to był jedyny problem z ZUS ZZA? Czy coś jeszcze było niejasne?
Pozdrawiam!
23 lipca 2017 at 17:57
Rzeczywiście przeoczyłem fakt, że w osobnym wpisie zamieściłeś info o zgłoszeniu do ZUS, a właściwie o oddelegowaniu tej czynności komuś innemu – zwracam honor.
Najbardziej nieintuicyjne elementy dla mnie to były:
1. Właściwy wybór formularza – w opcjach są jedynie skróty, musisz sobie wyszukać samodzielnie info który w twoim wypadku jest wymagany
2. Kod tytułu ubezpieczenia – sama formatka do wpisywania jest nieporęczna, lista rozwijana z pełnymi nazwami znaczeń kodów też. Najlepiej po prostu znać kod i go od razu wpisać. A żeby wiedzieć jaki kod użyć, też trzeba pogrzebać w internecie
3. Opcja zgłoszenie zmiany/korekta danych – przez chwilę myślałem, że muszę któreś wybrać, co byłoby błędem. Należy zostawić puste.
4. Generalnie sam interaktywny formularz wydał mi się mało „pomocny” – jedyne co robi to uzupełnia automatycznie moje dane (jako osoby zgłaszającej, nie osoby zgłaszanej). Na szczęście dało się podejrzeć co zostanie wygenerowane (uzupełniony formularz „papierowy”) i zweryfikować finalny dokument.
To tak na szybko, co zapadło mi w pamięci.
23 lipca 2017 at 22:08
Dzięki wielkie! Widzę, że faktycznie temat jest warty podjęcia. Wrzuciłem go do kolejki – będzie dla „potomnych” 😉
22 czerwca 2017 at 14:41
Przy rejestracji działalności gospodarczej warto przeanalizować
kilka ważnych kwestii, które decydują w późniejszym etapie o wysokości
podatków (jest to wspomniane w artykule). Niewielu przedsiębiorców jest świadomych, że np. już wybór formy wpłacania zaliczki na podatek może okazać się dla nich kluczowy. Więcej można doczytać tutaj: http://pakto.pl/podatkowy-news/zalozenie-dzialalnosci-gospodarczej-takiej-formy-przekazu-nie-znasz/.
Na tej stronie jest możliwość za darmo pobrać kompendium wiedzy na temat form
opodatkowania działalności – warto się z tą wiedzą dobrze zapoznać.
12 czerwca 2017 at 08:51
Serdeczne dzięki za wpis. Właśnie zakładam DG i zastanawiałem się czy ze względu na to, że 1.7.2017 wypada w sobotę powinienem wpisać 3.7. Teraz nie mam wątpliwości :). Dzięki!
12 czerwca 2017 at 08:56
Dzięki za ten komentarz! Bardzo miło jest zobaczyć w poniedziałkowy poranek, że praca włożona w stworzenie posta komuś pomogła 🙂
6 grudnia 2017 at 14:34
Chcę założyć firmę od stycznia, jednak mam problem z wybraniem daty wystartowania działalności. Z racji tego, że pierwszym dniem miesiąca jest święto, to aby otrzymać „dodatkowy” mięsiąc mniejszego ZUSu musze wystartować ją w drugi dzień pracujący (tj. 3.01.2018) czy moge zacząc juz od 2.01.2018?
6 grudnia 2017 at 15:03
Czemu musisz w drugi dzień pracujący? Jest taki wymóg? Jeżeli nie ma, to spokojnie możesz wybrać 2.01.2018.
Rzuć okiem na moje wczorajsze komentarze w analogicznej sprawie: https://programistanaswoim.pl/rejestracja-dzialalnosci-gospodarczej/#comment-3648148332
4 kwietnia 2017 at 08:09
Hej, jestem na etapie zakładania DG i mam pewnę wątpliwości w temacie numeru NIP i REGON. We wniosku CEIDG-1 w odpowiednich polach zaznaczyłem, że nie posiadam żadnego (to moja pierwsza działalność). Tylko teraz się zastanawiam czy nie powinienem użyć numeru NIP jaki posiadałem jako osoba fizyczna? A co z numerem REGON – gdzie się zakłada? Dzięki za podpowiedzi.
4 kwietnia 2017 at 08:18
Cześć Marku. Odpowiadam 🙂
– NIP – nie pamiętam dokładnie jak to jest prawnie, a wydaje mi się, że powinieneś użyć tego NIP-u, który miałeś jako osoba fizyczna. Ja tak zrobiłem. Jest duża szansa, że urzędnicy namierzą, że masz już numer NIP i go „podepną”. Ale pewności nie mam. Zadzwoń do swojego urzędu skarbowego to Ci na pewno pomogą.
– REGON – zostanie Ci przydzielony z automatu i nie musisz niczego więcej robić.
Mam nadzieję, że pomogłem.
Pozdrawiam.
10 października 2016 at 14:12
Hej Piotrek, a mógłbyś wytłumaczyć trochę szerzej temat adresu firmy?
Czy chodzi tu o własny adres zameldowania czy adres zamieszkiwania/przebywania (jestem zameldowany w swoim miejscu urodzenia ale przebywam na stałe póki co w innym mieście). Co jeśli zakładam wynajęcie biura – co wtedy podać
Który US wtedy odpowiada za VAT a ktory za podatek dochodowy?
11 października 2016 at 05:17
Cześć Arku.
Bardzo dziękuję za komentarz. W kwestii adresów i podatków to od 2016 zmieniły się trochę przepisy. Już wyjaśniam.
Na druku CEIDG-1 (czyli tym, który służy do zakładania działalności gospodarczej) masz kilka pozycji związanych z adresem:
– adres zamieszkania
– adres zameldowania
– adres głównego miejsca wykonywania działalności
– adres do doręczeń
– opcjonalne adresy dodatkowych miejsc prowadzenia działalności
– opcjonalny adres przechowywania dokumentacji rachunkowej
Często zdarza się (tak jest obecnie w moim przypadku), że wszystkie pozycje to jeden i ten sam adres. Ale może być oczywiście też tak, jak w Twoim przypadku, że masz inny adres zamieszkania i zameldowania.
Tak naprawdę w polach adres zamieszkania i adres zameldowania możesz podać informację zgodną ze stanem faktycznym. To na co musisz uważać, to adres głównego miejsca wykonywania działalności. Od 2016 roku wymagane jest posiadanie tytuły prawnego do lokalu, w którym prowadzona jest działalność. Nikt Ci tego nie sprawdzi w momencie zakładania działalności, ale musisz liczyć się z tym, że urząd może Cię o taki dowód poprosić. Musisz więc mieć np. umowę najmu jeśli wynajmujesz mieszkanie, a z tym różnie bywa. Pamiętaj też, że jeśli masz taką umową, to żebyś miał w niej zapis, że możesz tam prowadzić działalność gospodarczą. Chociaż ten zapis jest tylko dla zachowania Twoich dobrych relacji z wynajmującym, a nie dla urzędu.
Co do podatku, to tak jak wspominałem, w krótkiej notce ( http://programistanaswoim.pl/zmiana-wlasciwosci-urzedu-dla-podatku-vat-od-1-stycznia-2016-roku/ ) od 2016 roku zmieniły się również przepisy odnośnie podatku VAT i teraz jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, to VAT płacisz w tym samym urzędzie co podatek dochodowy – w urzędzie właściwym na Twój adres ZAMIESZKANIA. Żaden inny adres nie ma tu znaczenia. BTW. może nie wiedziałeś, ale w przypadku osób fizycznych, od kilku lat jest już tak, że podatek dochodowy powinno się płacić tam gdzie się zamieszkuje, a adres zameldowania nie ma znaczenia 🙂
Także podsumowując – podatki płacisz tam gdzie mieszkasz, a co do miejsca prowadzenia działalności, to musisz to już sam uregulować. Jeśli masz umowę najmu, to nie powinno być żadnego problemu. Daj proszę znać jeśli jeszcze Ci jest niezrozumiałe i coś Ci wyjaśnić.
13 października 2016 at 09:46
Dzięki Piotrek!
1 marca 2018 at 15:24
No ok, a co jeśli w umowie najmu mieszkania nie mam zapisu o możliwości prowadzenia w nim działalności? Albo jeszcze lepiej właściciel nie wyraża na to zgody. (coś mi się o uszy obiło, że wtedy właściciel wyższy podatek płaci) Co mam wtedy wpisać? Adres zameldowania? Oczywiście przeprowadzka w tej chwili nie jest brana pod uwagę.
1 marca 2018 at 16:32
Prowadzenie działalności nie jest jednoznaczne z wyższym podatkiem od nieruchomości. Wszystko zależy od rodzaju działalności. Większość urzędów raczej rozumie, że działalność programistyczna nie zmienia przeznaczenia lokalu tak jak na przykład otwarcie w nim sklepu lub zakładu stolarskiego 😉
Sprawa adresu i braku zgody ze strony właściciela mieszkania to inna bajka. Ma takie prawo. Dowiedz się w urzędzie gminy/miasta czy jeżeli nie zmienisz przeznaczenia lokalu to czy nie będzie trzeba płacić wyższych podatków. Jeżeli nie, to spróbuj się dogadać z właścicielem.
Jeżeli to nie przejdzie, to zarejestruj działalność gdzie indziej. Pamiętaj tylko, że jak chcesz być VAT-owcem, to żeby to był prawdziwy adres (nie wirtualnego biura), bo będziesz miała kontrolę sprawdzającą, czy nie jesteś firmą-krzakiem. Adres zameldowania jest dobrym pomysłem, jeżeli pod tym adresem (w razie kontroli) ktoś będzie mógł potwierdzić, że masz tam swoją działalność, a pracować możesz skądkolwiek.
Mam nadzieję, że pomogłem, a nie zagmatwałem…
2 marca 2018 at 09:23
Dzięki za zwrócenie uwagi odnośnie wirtualnego biura, bo już zaczynałam o tym myśleć…
Problem w tym, że meldunek mam w całkowicie innym miejscu Polski, niż mieszkam, więc w grę wchodzi US do rozliczania podatku dochodowego. Wiem, że US jest właściwy do miejsca zamieszkania, więc tu mam problem, bo właściciel nie wyrazi zgody na zgłoszenie jego adresu jako adresu firmy. W przyszłości zamierzam zmienić lokum na własne, więc problemu nie będzie, ale jeszcze nie teraz.
Czyli co, adres siedziby firmy w mojej sytuacji najlepiej zgłosić jako adres zameldowania i rozliczać się tam? I co wtedy z rubryką 4. Adres zamieszkania wnioskodawcy?
2 marca 2018 at 10:00
Wydaje mi się, że powinnaś móc zrobić tak:
– adres głównego miejsca wykonywania działalności = adres Twojego zameldowania
– adres dodatkowego miejsca prowadzenia działalności = adres Twojego zamieszkania – na to raczej nie potrzebujesz zgody właściciela
– adres zameldowania = faktyczny
– adres zamieszkania = faktyczny
Podatki rozliczasz i tak w miejscu zamieszkania.
ALE podkreślam, że to nie jest sprawdzone. Polecałbym skontaktować się z urzędem skarbowym i zasięgnąć porady. Nic więcej nie potrafię poradzić 🙁
2 marca 2018 at 10:29
I tak dużo podpowiedziałeś, dzięki! Za odpowiedzi, za ten artykuł i wszystkie inne 🙂
20 kwietnia 2016 at 13:03
Warto też dopisać sobie kod PKD związany ze sprzedażą przez internet – to nic nie kosztuje, a potem nie trzeba będzie tracić czasu na aktualizacje wpisu do CEIDG. Np. jak jest się programistą, to można potem sprzedać przez internet wtyczki itp. Albo chociazby firmowe kompy na Allegro, kiedy się wymienia w firmie sprzęt na nowy.
20 kwietnia 2016 at 17:00
W sumie, to nie interesowałem się jeszcze co robić ze starym sprzętem przy wymianie na nowy, ale teraz na pewno obadam temat. Dzięki za hint 🙂
28 stycznia 2016 at 22:57
Czy planujesz może napisać coś więcej o możliwych formach opodatkowania w osobnym wpisie? Podatek na zasadach ogólnych (podatek progresywny) ma sporo wad w porównaniu do liniowego. Takie porównanie mogłoby być całkiem przydatne dla osób, które zastanawiają się jaką formę opodatkowania wybrać.
Do samego wpisu dodałbym tylko, że od chwili przeprowadzenia rejestracji możemy już prowadzić działalność gospodarczą, o ile nie wskazaliśmy innej daty rozpoczęcia działalności. No i warto, żeby nie był to pierwszy dzień miesiąca, co by mieć jeden dodatkowy miesiąc „małego ZUSu” 🙂
29 stycznia 2016 at 06:26
Aj, aj Captain! 🙂 Jak najbardziej planuje takie porównanie w przyszłości. Kiedy już się za to zabiorę, to się do Ciebie odezwę, żeby skonsultować czy zawarłem wszystkie zastrzeżenia do podatku progresywnego, o których myślisz.
Co do reszty, to pozwolę sobie za chwilę zrobić EDIT, bo właśnie doczytałem, że straciłem jeden miesiąc małego ZUSu 🙁 Trzeba ostrzec innych zanim popełnią ten sam błąd. Gdybym tylko to wiedział wcześniej… ech, coś mi się wydaje, że porwałem się na grubą tematykę 😉
29 stycznia 2016 at 10:34
Polecam swoje doświadczenie w tym temacie.
Ogólnie z podatkiem to w zasadzie zależy ile zarabiacie razem z żoną. Jeżeli średnia (Ty + żona) / 2 jest mniejsza niż bodajże coś około 90k to opłaca się skala (zasady ogólne), ale jeżeli coś powyżej tego, albo jest duża szansa na przekroczenie tego progu (nieoczekiwana faktura przychodowa ;)) to lepiej wychodzi liniowy. Mam na to gdzieś excela 😉
29 stycznia 2016 at 19:52
Nie omieszkam się skonsultować 🙂 Właśnie z tego powodu na chwilę obecną wybrałem rozliczenie na zasadach ogólnych – żona jest na macierzyńskim, a za chwilę będzie na wychowawczym. Nie podejrzewam, żebym w 2016 roku sam przekroczył 2 x 85 528 zł (chociaż bym się nie pogniewał 😉 )
22 lipca 2016 at 05:48
Obiecane porównanie form opodatkowania: hhttp://programistanaswoim.pl/wybor-formy-opodatkowania/ 🙂