Nadszedł październik, a wraz z nim czas zapłaty podatku za III kwartał 2016 roku. Pora więc opublikować kolejny raport podsumowującego moje firmowe finanse.
Zakupy firmowe
Oprócz cyklicznych wydatków na księgowość, czy oprogramowanie IntelliJ IDEA, pierwszy raz rozliczałem subskrypcję na Office 365, a także bilety kolejowe (dojazd i powrót na Confiturę). W wydatkach znalazły się też książki branżowe, trochę hardware’u i odnowienie domen internetowych. Zgodnie z zapowiedzią, z listy całkowicie zniknął wynajem biura.
Kategoria |
Kwota |
bilety kolejowe |
108,00 zł |
licencje na oprogramowanie |
173,11 zł |
księgowość |
319,80 zł |
książki branżowe |
52,36 zł |
domeny internetowe |
228,67 zł |
tablet |
1 089,00 zł |
karta pamięci |
133,90 zł |
pamięć RAM |
201,50 zł |
suma |
2 306,34 zł |
Wydatki na samochód
Pierwszy raz na liście pojawiły się opłaty za przejazdy autostradami. Zleciłem również niezbędne odnowienie progów, które chodziło mi po głowie od dłuższego czasu. Ze względu na wstępną fazę rdzewienia koszt nie okazał się duży. Lepiej zapobiegać niż leczyć 😉
Kategoria |
Kwota |
paliwo |
1 596,89 zł |
renowacja progów |
300,00 zł |
przejazdy autostradami |
54,60 zł |
suma |
1 951,49 zł |
Amortyzacja
Cały czas kontynuuję amortyzację samochodu ze stawką 200 zł na miesiąc.
Środek trwały |
Kwota |
samochód |
600,00 zł |
suma |
600,00 zł |
Oszczędności
Na koniec kwota, którą udało mi się „zaoszczędzić” na podatkach przy powyższych kosztach.
Podatek |
Kwota |
VAT |
574,00 zł |
dochodowy |
775,24 zł |
suma |
1 349,24 zł |
Ostateczna kwota okazała się prawie dwukrotnie większa niż w poprzednim kwartale. Nie ma się jednak czemu dziwić, gdyż suma zakupów zwiększyła się prawie czterokrotnie.
Chciałbym podkreślić, że przedstawiona suma oszczędności na podatku dochodowym jest kwotą uproszczoną. Została ona wyliczona przeze mnie z prostego wzoru: (przychód * 18%) – (dochód * 18%) = suma oszczędności. Do tego dodatkowo dochodzi na przykład odliczenie składek zdrowotnych od podatku, czy kwota zmniejszająca podatek. Zatem faktycznie zaoszczędzona kwota jest wyższa. Finalnie, efektywna stopa opodatkowania za III kwartał 2016 roku wyniosła 13,55%.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
13 stycznia 2017 at 16:57
Biuro zapewne masz w domu. Wliczasz koszta za internet, prąd, czynsz etc.?
16 stycznia 2017 at 06:27
Tak, obecnie pracuję z domu. Wcześniej wynajmowałem biuro. Nie, nie rozliczam nic z tego tytułu, chociaż faktycznie można. Orientowałem się w temacie i jest z tym trochę zawiłości. Mianowicie, żeby wszystko grało z punktu widzenia urzędu skarbowego, to musiałbym mieć wydzielony pokój do pracy. No i generalnie mam. Ale dodatkowo ten pokój musiałby być przeznaczony tylko i wyłącznie na działalność gospodarczą, a nie na cele mieszkaniowe. Tego aktualnie nie spełniam. Gdybym spełniał, to z kolei musiałbym od tej części mieszkania płacić większy podatek, który też mógłbym wliczyć w koszty, ale zawsze to dodatkowy wydatek. Po przekalkulowaniu całości stwierdziłem, że przy tak małym pomieszczeniu jak mam ja (wychodziło mi jakieś 12,5% powierzchni mieszkania) więcej z tym zachodu i potencjalnych problemów więc odpuściłem.
16 października 2017 at 07:14
Plus jest taki ze te podatki też by spadaly jakos koszty dla działalności wiec ogólnie nie jest źle. No i łatwiej w przypadku gdy chcesz swój gabinet remontować 😉
16 października 2017 at 21:48
To prawda, ale i tak całość nie była dla mnie na tyle atrakcyjna, żeby w to wchodzić. Może za jakiś czas zrobię kolejne podejście 🙂
29 listopada 2016 at 04:41
Cześć,
będę niedługo zaczynał pracę „na swoim” i mocno zastanawiałem się nad rozliczaniem opodatkowania dochodowego. Już miałem wybrać ryczałtowe, ale te zestawienia razem z wpisem o wprowadzeniu samochodu do kosztów własnych dały mi do myślenia.
Różnica przy kwocie 10.000zł/m-c (porównując liniowe do ryczałtowego) to 200zł/m-c.
0. Czy dobrze rozumuję, że (przy w miare zdrowych zaokragleniach) musiałbym miesięcznie w KUP wykazywac 1200-1300zł, żeby się wyrównało, lub więcej żeby podatek liniowy był korzystniejszy od ryczałtowego?
Odnośnie wprowadzenia samochodu. Kupiłem samochód za 10500zł 3 lata temu. Po drodze powiedzmy, że w naprawy włożyłem kolejno 1000, 1500, 2000 w kolejnych latach użytkowania.
1. Czy teraz w kwocie do amortyzacji mogę sobie wliczyć, że wartość samochodu to 16.000zł?
2. Czy od wszystkich napraw samochodu będę teraz mógł odliczać 50% vatu i cała resztę wpuszczać w koszta (efektywnie czyniąc wszystkie naprawy / wydatki eksploatacyjne ~30% tańsze)?
29 listopada 2016 at 14:10
Cześć.
Witam na blogu 🙂
0. Dobrze rozumujesz 🙂
1. Nie, a może „raczej nie”. Zaległe naprawy nie wchodzą w grę (na 99%). Możesz ewentualnie dopytać jakąś bardziej biegłą księgową. Będziesz mógł wliczyć 10500 zł jeśli masz dowód zakupu na taką kwotę. Ewentualnie mógłbyś dorzucić koszt sprowadzenia takiego samochodu do siebie, ewentualnego ubezpieczenia z tym związanego, koszt rejestracji w Polsce itp. Ale nie napraw.
2. Tak, dokładnie. Wszystkie naprawy, części i wydatki eksploatacyjne poniesione PO wpisaniu samochodu do środków trwałych.
Jakbyś miał jakieś dodatkowe pytania, to wal śmiało 😉
12 października 2016 at 08:53
Na początku przeraziłam się, że tak dużo płacisz za księgowość i już miałam polecać tańsze alternatywy, a potem przypomniałam sobie, ze to raport kwartalny 😀
Btw jaką książkę kupiłeś? I daj znać, jak było na Confiturze. Widziałam na YT kilka video z prelekcji, zapowiadają się fajnie, ale jeszcze ich nie obejrzałam. Może w ten weekend.
12 października 2016 at 11:44
A wiesz, że jak tworzyłem ten raport, to właśnie o tym pomyślałem – kiedy się ktoś złapie (np. księgowość) trzeba uśrednić na trzy miesiące 😉
Co do książek, to znów dałem się skusić na jedną z promocji Helionu i kupiłem dwa ebooki:
– http://helion.pl/ksiazki/getting-things-programmed-droga-do-efektywnosci-michal-bartyzel,droppp.htm
– http://helion.pl/ksiazki/technical-leadership-od-eksperta-do-lidera-mariusz-sieraczkiewicz,techle.htm
Odnośnie Confitury, to mam trochę mieszane uczucia. Prezentacje, na których byłem były merytorycznie OK. Z wyborem niektórych nie trafiłem, ale nie ze względu na sposób prowadzenia, a poziom przekazywanych na nich informacji (tzn. chwilami się nudziłem, ze względu na usłyszane i znane mi już wcześniej treści). Największym mankamentem była lokalizacja i pogoda. Dzień, w który odbyła się konferencja był jednym z najgorętszych w tamtym czasie, a organizatorzy zdecydowali przenieść się konferencję do miejsca gdzie kiedyś odbywała się pod szyldem Javarsovii. Niestety w tym lokum bardzo słabo sprawdza się klimatyzacja przy takiej liczbie ludzi. Momentami na salach nie było ciekawie, chociaż najgorzej było w hallu, gdzie były stoiska sponsorów – jedna wielka szklarnia 🙂 Dobrze, że tradycyjnie były jakieś koszulki, więc było się w co przebrać 😉 Także jeśli w przyszłym roku będą podobne warunki jak w tym, to polecam YouTouba 😉