Sytuacja, w której pracodawca zaprasza do siebie na rozmowę etatowca i proponuje mu zmianę formy zatrudnienia na B2B nie jest odosobnionym przypadkiem. Propozycja może pojawić się również ze strony pracownika. W obu przypadkach warto wiedzieć czym skutkuje przejście z etatu na samozatrudnienie w tej samej firmie.
Brak możliwości skorzystania z „ulgi na start” lub z „małego ZUS-u”
Podstawowym minusem wystawiania faktury firmie, która wcześniej była naszym pracodawcą jest brak możliwości opłacania składek ZUS na preferencyjnych warunkach. Inaczej mówiąc nie możemy skorzystać z „małego ZUS-u”. Nie można skorzystać również z niedawno wprowadzonej „ulgi na start”, ponieważ jej dostępność opiera się na tych samych warunkach co mały ZUS.
Powyższe obostrzenie mają znaczenie „tylko” przez pierwsze dwa lata (dla małego ZUS-u) lub dwa i pół roku (dla ulgi na start + małego ZUS-u) od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wystawienie faktury byłemu pracodawcy w tym okresie powoduje utratę ulg. Jednak, czy jedna faktura przekreśla wszystko? Bynajmniej.
Nie wiem dokładnie jak to działa w praktyce, ale po zaprzestaniu współpracy B2B z byłym pracodawcą etatowym (np. po roku od startu działalności) nadal możemy skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Oczywiście mały ZUS przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące istnienia działalności, a więc skorzystamy już tylko z tylu miesięcy ile jeszcze do tych 24 pozostało.
Tak samo w drugą stronę. Jeżeli zaczniemy współpracę z byłym pracodawcą powiedzmy po roku działania na swoim, to dopiero wtedy tracimy możliwość korzystania z preferencyjnego ZUS-u. Strzelam również, że jeżeli ową współpracę zakończymy przed upływem 24 miesięcy, to nadal możemy powrócić do korzystania z ulg. W tym zakresie dopytałbym jednak kogoś z biura rachunkowego albo po prostu im to oddelegował.
Brak możliwości skorzystania z podatku liniowego w bieżącym roku podatkowym
Drugim, teoretycznie mniej bolesnym, skutkiem współpracy z byłym pracodawcą jest brak możliwości rozliczania się podatkiem liniowym w pierwszym roku podatkowym istnienia działalności gospodarczej. Jeżeli więc w sierpniu 2018 roku porzuciliśmy etat w firmie X, a we wrześniu podjęliśmy współpracę B2B z firmą X, to rok 2018 rozliczymy już tylko na zasadach ogólnych.
Na szczęście w kolejnym roku podatkowym (w większości przypadków do 20 lutego) możemy już przejść na podatek liniowy. Istnieje więc duża szansa, że zakładając działalność gospodarczą w ostatnich miesiącach roku nie stracimy zbyt wiele.
Generalnie warto sprawdzić, czy liniówka faktycznie jest dla nas najkorzystniejszą opcją. Może okazać się, że skala podatkowa i tak będzie lepsza, a wtedy owo obostrzenie w ogólne nas nie ruszy 🙂
Brak możliwości skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w bieżącym i kolejnym roku podatkowym
Okazuje się, że z formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym nie można, w takim przypadku, skorzystać także w kolejnym roku podatkowym.
Inny zakres obowiązków
W przypadku obydwu powyższych obostrzeń ważne jest również to, że obowiązują one tylko wtedy gdy nie zmienia się zakres wykonywanych obowiązków po przejściu z etatu na samozatrudnienie. Inaczej mówiąc, z powyższymi przepisami zderzymy się rzucając etat programisty i przechodząc na własną działalność programistyczną współpracującą z byłym pracodawcą, ale nie kiedy rzucamy etat grafika, żeby zacząć przygodę z programistycznym samozatrudnieniem.
Samozatrudnienie nie może przypominać stosunku pracy
Kluczową sprawą jest również to, że umowa o współpracy w formie B2B nie może przypominać umowy o pracę, która w mniejszym lub większym stopniu regulowana jest przez kodeks pracy. Mówiąc bardzo ogólnie chodzi o to, że umowa B2B nie może narzucać części rzeczy, które można narzucić etatowcowi (jak choćby miejsce wykonywania pracy), a z drugiej strony może zrzucać więcej odpowiedzialności na podwykonawcę, podczas gdy etatowiec nie ma praktycznie czego się tutaj obawiać. Ta kwestia nie powinna jednak dziwić żadnej firmy, która testowała już różne formy zatrudnienia oraz współpracy.
Jak firmy radzą sobie z tymi obostrzeniami?
W jaki sposób pracodawcy oferujący przejście na samozatrudnienie radzą sobie z tymi niedogodnościami? Osobiście słyszałem o dwóch sposobach.
Pierwszy, chyba bardziej popularny, ale mniej „kreatywny księgowo”, to po prostu oferowanie obecnemu pracownikowi, a przyszłemu podwykonawcy dodatkowych pieniędzy, które pokryją mu koszt ZUS-u albo przynajmniej różnicę pomiędzy dużym i małym ZUS-em. Negocjując umowę B2B z obecnym pracodawcą warto podpytać się o taką możliwość.
Drugim, kreatywniejszym sposobem jest oferowanie współpracy z innym podmiotem należącą do tego samego pracodawcy. O co tutaj chodzi? Kiedy Janusz Cebula zatrudnia Cię w firmie JanuszSoft, to może zaoferować Ci bycie podwykonawcą w jego drugiej spółce – CebulaSoft. W ten sposób, mimo tego, że nadal pracujesz dla Janusza Cebuli, to formalności płyną już przez inny podmiot i wymienione przeze mnie przeciwności w ogóle nie wchodzą w grę. Ot taka kreatywna księgowość.
Finito!
Tyle. Nie ma tego dużo, ale warto wiedzieć z czym się mierzymy przechodząc z etatu na B2B w ramach tej samej firmy. Mam nadzieję, że niniejszy artykuł wystarczająco jasno Ci to przedstawił. Jeśli nie, daj znać proszę w komentarzu poniżej. Chętnie doprecyzuję niejasne kwestie. Jeżeli pominąłem jakąś kwestię i chcesz coś dodać, to śmiało 🙂
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
12 lutego 2023 at 12:40
Hej, a co w przypadku:
Stanowisko managera na uop, gdzie w obowiązkach były wpisane również działania marketingowe. Teraz chce przejść na B2B i świadczyć tylko usługi marketingowe, ale w pkd byłaby zawarta dzialalność marketingowa ale również Np. Grafika i fv byłaby wystawiana wlaśnie na usługi graficzne to przysługuje ulga na start?
12 lutego 2023 at 21:03
Nie podejmę się oceny takiej sytuacji. To jest pytanie chyba bezpośrednio do jakiejś infolinii ZUS lub do radcy prawnego / doradcy podatkowego, który przyjrzy się Twojej sytuacji.
Jak chcesz, to możesz też podpytać na grupie, ale bez przyjrzenia się umowom, to raczej wróżenie z fusów…
23 czerwca 2022 at 16:18
Hejka,
na początek powiem, że fajny blog i artykuły więc dzięki że Ci się chce 🙂
a teraz pytanko, na które moze znasz odpowiedź a może ktoś inny zna: jak to jest jeśli centrala firmy jest poza Polską a mam UoP z oddziałem w Polsce i chciałbym przejść na b2b. wiadomo, ze b2b z polskim oddziałem to ten sam pracodawca więc blokada na 17/32 w tym roku, liniowy 19% w 2023 a od 2024 dopiero ten piękny ryczałt 12% (chociaż kto wie co będzie za 2 lata). Ale czy b2b z centralą to tak samo czy jednak nowy pracodawca? co skarbówka uznaje za pracodawcę? logo na umowie czy faktyczny wpis w KRSach i tym podobnych?
ktoś może wie, może miał podobny układ?
27 czerwca 2022 at 16:36
Cześć 🙂
Dzięki za miłe słowa!
Zaiste ciekawy przypadek. Na krajowym podwórku to chyba wystarczy, żeby NIP był inny i tyle. Chociaż nie wiem jak się do ma do jakichś „spółek-córek” itp. Podobnie w tym przypadku temat jest mi obcy.
Możesz spróbować podpytać na grupie.
7 lutego 2022 at 13:16
Witam,
Pracuję w firmie A na UOP i chcę przejść na B2B. Mam zamiar rozwiązać tę umowę i przejść na B2B do firmy B (ryczałt 15%), która będzie pośrednikiem w mojej dalszej współpracy z A.
Czy jest jakiś okres karencji, po którym mogę z powrotem związać się z A, już na zasadach B2B, i jednocześnie korzystać z ulgi na start?
Pozdrawiam,
Łukasz
7 lutego 2022 at 14:25
Cześć.
Wydaje mi się, że jeżeli B będzie Twoim pośrednikiem i oni będą Ci płacić na B2B, to to rozwiązuje sprawę i nie ma tu żadnej karencji – od razu możesz korzystać z ulgi na start.
Upewniłbym się jeszcze u kogoś będącego bardziej na bieżąco z przepisami, czy nie ma tu jakichś dodatkowych obwarowań. Ewentualnie na grupie.
Pozdrawiam!
1 lutego 2022 at 21:25
Hej,
Czy jest możliwe przejścia z UoP u tego samego pracodawcy firmy SII na B2B jeśli klient się nie zmieni?
Rozumiem, że hipotetycznie jest taka możliwość pod rygorem:
– opodatkowanie na warunkach ogólnych (do końca roku? czy zawsze do zmiany klienta? (ale czas preferowanego zusu upływa mimo że z nigo nie korzystam) – a potem mozliwy ryczałt)
– brak preferowanego zusu?
A może dałoby się zmienić zakres obowiązków np: zmiana stanowiska z inżyniera oprogramowania na programistę etc..?
Czy dopiero zmiana klienta umożliwiłaby bezproblemowe przejście na B2B bez żadnych obostrzeń?
2 lutego 2022 at 07:38
Cześć.
Żeby uniknąć „obostrzeń” (m.in. brak preferowanego ZUS-u) są dwa wyjścia:
1. całkowita zmiana pracodawcy/zleceniodawcy na innego
lub
2. pozostanie u tego samego pracodawcy/zleceniodawcy pod warunkiem zmiany zakresu obowiązków.
25 września 2022 at 09:18
Jak urząd będzie kontrolował, że nastąpiła zmiana obowiązków? Przyjdzie kontrola i zarządają pokazania UoP i nowej b2b, żeby porównać? Będą analizować tytuľy faktur?
25 września 2022 at 20:00
Absolutnie nie mam pojęcia jak to wygląda w praktyce. Podejrzewam, że co urząd skarbowy, to obyczaj. Obstawiam, że w pierwszej kolejności będzie to porównanie umów, a jak daleko dojdzie? Nie wiem.
26 sierpnia 2021 at 10:57
Czy w przypadku założenia JDG w Polsce i podjęcia się współpracy na zasadzie kontraktu B2B z zagranicznym klientem z kraju należącego do Unii Europejskiej mam możliwość skorzystania z ulgi na start bądź stawek preferencyjnych w ZUSie?
Czy jest możliwość „zrzucenia” płatności VATu na takiego klienta na zasadzie tzw. odwrócenego podatku, w przypadku którego to on będzie opłacał VAT w swoim kraju? I czy w takim wypadku ja osobiście byłbym z opłacania VATu zwolniony?
27 sierpnia 2021 at 17:32
Odnośnie pierwszej części, to kraj pochodzenia klienta nie ma tu żadnego znaczenia. Jeżeli otwierasz JDG w Polsce to (spełniając kryteria) masz prawo do niższego ZUS-u na początek.
Jeżeli chodzi o VAT, to tu nie odpowiem, bo też nie chcę czegoś pomieszać. W różnych krajach jest różnie z VAT-em i warto skonsultować się z księgową na temat aktualnych przepisów. Ewentualnie poszukaj/zapytaj na grupie.
1 września 2021 at 19:44
Dziękuję bardzo za odpowiedź Piotrze! 🙂
1 września 2021 at 22:40
Polecam się 🙂
11 sierpnia 2021 at 11:52
Hej Piotr, znakomity blog, tak trzymać 🙂
Jedno szybkie pytanie jeśli można:
Mianowicie, pracuję na uop u ABC i przechodzę na b2b do DEF. Wiadomo ulga na start, easy. Następnie, np po 3 miesiącach podpisuję z ABC uop na pół etatu (powyżej płacy minimalnej) Naturalnie nadal mam prawo do ugli na start (bo uop a nie b2b) natomiast rodzi się pytanie czy nadal korzystać z ulgi na start czy też jednak wykorzystać niski ZUS ze względu na etat i pokrycie ZUSu przez pracodawcę uop? Jak to widzisz?
Pozdrawiam,
LL
11 sierpnia 2021 at 12:04
Cześć.
Dzięki Luke! 🙂
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem: chodzi o to, że w tracie korzystania z ulgi na start na B2B zatrudniasz się dodatkowo na etacie. W tym momencie jesteś i na B2B, i na UoP, tak? W takim razie zostałbym na uldze na start i nic nie zmieniał. Dlaczego? Bo tak naprawdę, to czy Ty będziesz na uldze na start czy na małym ZUSie nie ma żadnego znaczenia. Składki społeczne masz obowiązek opłacać w tym momencie tylko na etacie, co robi za Ciebie pracodawca w wysokości proporcjonalnej do wynagrodzenia. A że ulga na start i mały ZUS dotyczą właśnie składek społecznych na B2B, to w tym momencie są jakby „zamrożone”. Oznacza to, że nie są wykorzystywane, ale nadal przysługują Ci przez te pierwsze 30 (6 + 24) miesiące. Z tego właśnie względu trzymałbym się ulgi na start, bo dodaje Ci ona te kilka miesięcy. Tyle teorii 🙂 W praktyce dogadałbym to jednak z biurem rachunkowym, bo może moje rozumowanie ma gdzieś lukę albo posiadam nieaktualne informacje.
Trzymaj się!
11 sierpnia 2021 at 13:28
Dzieki Piotrze za szybką odpowiedź 🙂
Masz rację że bez znaczenia ale chyba tylko przez pierwsze 6miesięcy na b2b? Później na b2b przechodzi się na składkę preferencyjną czyli 627.01zł a korzystając z dobrodziejstw pobocznego etatu nadal można opłacać jedynie składkę zdrowotną czyli 381.81?
Popraw mnie proszę jeśli się mylę 🙂
Pozdrawiam i jeszcze raz wielkie dzięki 🙂
LL
11 sierpnia 2021 at 13:33
Zgadza się. Mając „poboczny” etat nie ma obowiązku płacenia składek społecznych na B2B. Wymagana jest jedynie składka zdrowotna. I to jest niezależne od tego czy jesteś na uldze na start, małym, czy dużym ZUSie.
15 lipca 2021 at 15:31
Cześć, w poszukiwaniu informacji na powyższy temat trafiłem na stronę https://www.strefaprzedsiebiorcy.com/przejscie-z-etatu-na-dzialalnosc-w-tej-samej-firmie/ gdzie Twój artykuł został w zasadzie przeklejony 1 do 1.
15 lipca 2021 at 15:36
Dzięki za info! Przyjrzę się.
16 lipca 2021 at 06:39
Faktycznie widzę tu „nutę” inspiracji 😀
24 czerwca 2021 at 10:39
Dzień dobry,
nawiązując do fragmentu:
„Kiedy Janusz Cebula zatrudnia Cię w firmie JanuszSoft, to może zaoferować Ci bycie podwykonawcą w jego drugiej spółce – CebulaSoft. W ten sposób, mimo tego, że nadal pracujesz dla Janusza Cebuli, to formalności płyną już przez inny podmiot i wymienione przeze mnie przeciwności w ogóle nie wchodzą w grę.”
To super wyjście, ale świadczenie usług (z działalnością na niskim zusie), dla firmy CebulaSoft, która jest POWIĄZANA z moim byłym pracodawcą JanuszSoft, jest legalne? Słyszałam opinię, że jeżeli są powiązane kapitałowo, to przedsiębiorca nie ma praw do ulgi na start. Ktoś inny mówił, że starczy, że te dwie firmy wystawiają dla siebie wzajemnie faktury i przy kontroli może też polecieć przedsiębiorca pracujący na b2b (przy uldze na start) u CebulaSoft, który pracował na UoP dla JanuszSoft.
Dodam, że mamy 2021 rok, może od 2018 coś się zmieniło? 😉
24 czerwca 2021 at 12:06
Cześć.
Odpowiem: nie wiem 🙁
Nie znam szczegółów tej „kreatywnej księgowości”. Wiem od znajomych, że mieli takie sytuacje, ale na ile CebulaSoft i JanuszSoft mogą/nie mogą być ze sobą powiązane to nie wiem. Sam nie miałem „okazji” skorzystać z takiego rozwiązania.
I to prawda, że przez te kilka lat coś się mogło już w przepisać zmienić.
20 października 2020 at 21:48
A co w sytuacji gdy miałem UOP z pośrednikiem i chcę przejść na b2b bezpośrednio do firmy gdzie się facto dochodzi do stosunku pracy? Czyli trochę odwrotnie. Pracuję na etat w firmie A ale będąc zatrudnionym przez firmę B i chcę podpisać umowę b2b z firmą A
21 października 2020 at 06:36
Zakładam, że pytasz o ulgi na ZUS i liniówkę, prawda? W takiej sytuacji masz czystą sytuację ze strony Państwa. A to zupełnie inny podmiot niż B, więc żadne obostrzenia nie wchodzą w grę. Musisz się jedynie upewnić (choć pewnie już to zrobiłeś), czy nie masz jakiegoś zakazu konkurencji w umowie z B i nie musisz chwilę odczekać zanim podejmiesz współpracę z A.
9 września 2020 at 13:18
Hej!
Bardzo proszę o poradę:
Mieszkam poza UE i pracuje dla firmy z poza UE na umowe o pracę w tym kraju, ale od stycznia wracam do Polski, ale przechodzę z ta firmą na układ B2B i działalność będę rejestrował w Polsce.
Pracodawca to niewielka firma i nie mają doświadczenia w tego typu sytauacjach i mamy znaleźć wspólnie rozwiazanie.
Jaka jest najpopularniejsza praktyka rozlozenia kosztow dzialalnosci?
Moja logika jest taka: na UOP oni placa skladki na wszelkie ubezpieczenia itd. więc kiedy przechodzimy na B2B powinni przelewać mi dotychczasową kwote Brutto + te wszystkie koszta ubezpieczen, bo przeciez to jest po mojej stronie teraz, a im ten koszt by odszedl. Czy tak to powinno byc rozwiazane?
Jeszcze jedna kwestia- podatek VAT. Z tego co rozumiem, jesli firma jest zagraniczna, to wysylam fakture z reverse tax (czy cos podobnego) i oplata podatku VAT jest po ich stronie. To by oznaczalo, ze ta firma poza wyplacaniem mi kwoty brutto plus koszty ma jescze dodatkowy podatek VAT do oplacania, co w tym wypadku oznaczaloby 25%. Czy beda mi te kwote odejmowac, czy za normalny uchodzi fakt, ze oni sobie ten VAT wlicza w koszty i nie beda na tym stratni?
10 września 2020 at 09:40
Cześć.
Ja sam niestety nie ma na tyle dużego doświadczenia, żeby poradzić Ci w którejś z tych kwestii 🙁
Polecam jednak wrzucić temat na grupie: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim – tam na pewno znajdą się osoby, które będą mogły podzielić się własnymi doświadczeniami.
10 września 2020 at 10:45
Ok rozumiem, sprobuje na tej grupie. Dziekuje
27 stycznia 2020 at 11:05
Cześć, dzięki za artykuł!
Mam pytanie czy w przypadku gdy przechodzę na własną DG ale będę miał jeszcze uop na 1/8 etatu (znacznie poniżej minimalnej) to czy też tracę „mały ZUS”?
28 stycznia 2020 at 09:37
Cześć. Proszę bardzo 🙂
Chyba nie rozumiem pytania. Są dwie opcje:
1. Będziesz miał umowę o pracę na 1/8 etatu u pracodawcy ABC i DG u klienta DEF? W takim przypadku nie tracisz prawa do małego ZUS-u.
2. Właściwie drugiej opcji nie ma, bo nie możesz mieć 1/8 etatu u pracodawcy ABC i jednocześnie współpracować z nim w ramach DG w tym samym obszarze.
Prawo do małego ZUS-u stracisz jeśli teraz współpracujesz na etacie (nawet 1/8) z klientem ABC, a jutro zaczniesz z nim współpracować w ramach DB (oczywiście w tym samym zakresie obowiązków).
Która z tych opcji jest Twoja?
8 stycznia 2020 at 23:11
Hej:)
Ależ pomocne artykuły piszesz! Mam pytanie bo nie mogę tego zrozumieć. Jeśli jestem na zleceniu (to nie jest IT jeśli to coś zmienia) ale na umowie cywilno-prawnej (chyba to się tak nazywa? ogólnie firma rozlicza mnie z ZUS-u i innych składek a ja dostaje już tylko kasę netto) i teraz będę przechodzić na b2b z powodu innej pracy w innej, zagranicznej, nieeuropejskiej firmie ale nadal będę wykonywać ten sam zakres obowiązków w starej firmie nadal na zlecenie ale już pod moją własną działalność to też tracę prawo do „małego ZUS-u”?
Będę mega wdzięczna za odpowiedź o ile ją znasz (;
9 stycznia 2020 at 07:49
Cześć.
Dzięki za miłe słowa 🙂
Jeśli dobrze zrozumiałem: jesteś na umowie zlecenie lub umowie o dzieło, zakładasz JDG i będziesz nadal współpracować z tą samą firmą, ale już poprzez swoją działalność, tak?
Jeżeli tak, to nie tracisz prawa do preferencyjnych składek ZUS (aka. mały ZUS), ani też do ulgi na start. Możesz z nich śmiało skorzystać. Utrata jest tylko w momencie przejścia z etatu na JDG u tego samego pracodawcy. Etat jest tu kluczowy.
Mam nadzieję, że pomogłem?
9 stycznia 2020 at 19:13
Tak! Zdecydowanie pomogłeś 🙂 Mega dziękuję! W ogóle dziękuję za Twoje treści w imieniu moim i znajomych:) Bomy jesteśmy małe nieogary, które próbują się ogarnąć:D
10 stycznia 2020 at 08:19
Bardzo się cieszę 🙂 Dacie radę! W razie czego śmiało pytajcie.
8 stycznia 2020 at 23:10
Hej:)
Ależ pomocne artykuły piszesz! Mam pytanie bo nie mogę tego zrozumieć. Jeśli jestem na zleceniu (to nie jest IT jeśli to coś zmienia) ale na umowie cywilno-prawnej (chyba to się tak nazywa? ogólnie firma rozlicza mnie z ZUS-u i innych składek a ja dostaje już tylko kasę netto) i teraz będę przechodzić na b2b z powodu innej pracy w innej, zagranicznej, nieeuropejskiej firmie ale nadal będę wykonywać ten sam zakres obowiązków w starej firmie nadal na zlecenie ale już pod moją własną działalność to też tracę prawo do „małego ZUS-u”?
Będę mega wdzięczna za odpowiedź o ile ją znasz:)
4 stycznia 2020 at 23:59
Hej. Bardzo ciekawy wpis, gratuluję. Mam pytanie:
Co w sytuacji kiedy pracowałem przez kilka lat na UZ dla firmy A, a następnie przeszedłem na UOP dla firmy B. Firma A i B prowadzone są przez małżeństwo. Czy jeśli przejdę z powrotem do firmy A na zasadach B2B mogę liczyć na mały zus i wszystkie preferencyjne ulgi?
5 stycznia 2020 at 08:56
Cześć. Dzięki! To chyba jeden z najpopularniejszych wpisów z tego co widzę w statystykach:)
Jeżeli A i B to dwie różne firmy, to jak najbardziej możesz skorzystać z preferencyjnego ZUS-u (lub ulgi na start). Tak jak wspomniałem UZ nie wyklucza takiej możliwości.
5 stycznia 2020 at 20:50
Czy jest jakiś okres karencji, po którym zobowiązania z tytułu UOP wygasają? Mam na myśli sytuację w której chciałbym przejść na kontrakt dla firmy X, z którą miałem roczny epizod z tytułu UOP na okres 12 miesięcy. Było to 4 lata temu. Czy po tym okresie można przejść na B2B i zachować ulgi?
6 stycznia 2020 at 13:04
Przyznam Ci szczerze, że to jest jedna z największych zagadek związanych z JDG jakiej nie rozwiązałem 🙁 Z tego co kojarzę (czytałem o tym chwilę temu) to we wszystkich źródłach była tylko mowa o pracy na rzecz „byłego pracodawcy”, bez dokładnej definicji co to oznacza.
Wiem na pewno, że jeżeli wystartujesz DG, skorzystasz z preferencyjnych składek i w trakcie tych 24 miesięcy zdecydujesz się na kontrakt dla byłego pracodawcy, to automatycznie tracisz możliwość dalszego korzystania z preferencyjnych składek.
Z tego wynikałoby, że „pamięć” o byłych pracodawcach nieco trwa. Opisany przez Ciebie przypadek jednak jest nieco inny. Polecałbym chyba po prostu skonsultować się z infolinią ZUS i zapytać albo nawet wystąpić o jakąś indywidualną interpretację.
Gdybyś dowiedział się czegoś więcej na ten temat napisz proszę w komentarzu.
6 stycznia 2020 at 13:27
https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/skladki_na_ubezpieczenie_spoleczne/61539,Czy-zakaz-pracy-na-rzecz-bylego-pracodawcy-trwa-przez-caly-2letni-okres-oplacania-nizszych-skladek-z-dzialalnosci.html
6 stycznia 2020 at 14:06
Cenna informacja, dziękuję. Czyli jeśli w 2016 r. miałem półroczny epizod z firmą X w ramach UOP, mogę teraz do niej wrócić na zasadzie B2B na preferencyjnych warunkach? (mały ZUS, liniowy)
6 stycznia 2020 at 14:22
Z tego co wygrzebał @rob006:disqus wynika, że tak.
4 listopada 2019 at 23:08
Witam. Na jakiej podstawie „urząd” stwierdzi, że ktoś wykonuje ten sam zakres usług? Jeśli powiedzmy w UoP była tylko nazwa stanowiska (powiedzmy „Specjalista IT”), a w umowie B2B będzie szczegółowy zakres usług..
5 listopada 2019 at 08:29
Cześć.
To nie urząd „stwierdza”, to Ty będziesz musiał udowodnić, że wykonujesz inny zakres usług. Jeżeli PKD jest całkiem inne, to podejrzewam, że nie jest to duży problem. Jeżeli jednak PKD jest zbliżone do tego co robiłeś na etacie, to przygotuj sobie dobre argumenty na to, że faktycznie robisz coś innego.
PS. Z tego co wiem urząd nie pyta od razu i Ty też nie wyjaśniasz tego od razu. Podejrzewam/zgaduję/obstawiam jednak, że jeżeli urząd wyłapie Twoją sytuację, to poprosi o wyjaśnienia i doprecyzowanie sprawy. Wtedy będzie pora na argumenty.
PPS. Zawsze możesz odezwać się wcześniej do urzędu, przedstawić swoją sytuację i podpytać czy kwalifikuje się ona pod inny zakres usług.
Pozdrawiam!
10 września 2019 at 21:52
Witam mam pytanie obecnie pracuje u pracodawcy X na umowę o pracę, chciałbym przejść na samozatrudnienie wtedy bym pracował dla pracodawcy X ale też u innego podmiotu Y czy w taki przypadku mogą liczyć na ulgę na start
11 września 2019 at 09:08
Cześć.
Niestety nie.
Kontynuując współpracę z obecnym pracodawcą nie możemy korzystać z ulgi na start, czy małego ZUS-u. Nawet gdy jako JDG będziemy mieli kilku innych klientów, dla których będziemy pracować.
Pozdrawiam!
3 września 2019 at 18:54
Cześć,
mam sytuację, w której jestem zatrudniony na etacie (UOP) w firmie A oraz na UZ w firmie B. Doszło do takiej sytuacji, że rzuciłem pracę w firmie A i nawiązuję współpracę w firmie C, ale na B2B.
Czy mogę przejść w firmie B z UZ na B2B i nadal korzystać z ulgi na start? Wtedy wystawiałbym faktury firmie B oraz C.
Dodam, że praca w firmie B jest w niepełnym wymiarze godzin (ok 40 w miesiącu).
4 września 2019 at 09:49
Cześć.
Jak najbardziej możesz. Umowa zlecenie nie podlega żadnym obostrzeniom.
Pozdrawiam!
4 września 2019 at 22:09
Wielkie dzięki za odpowiedź 🙂
Pozdrowienia
5 września 2019 at 07:53
Bardzo proszę 🙂
Polecam się i życzę powodzenia!
24 czerwca 2019 at 09:32
Cześć,
A co w sytuacji kiedy chciałbym przejść z umowy zlecenie na B2B w tej samej firmie? Czy również wtedy nie mogę korzystać z ulg?. Nie mogę doszukać się tej informacji.
25 czerwca 2019 at 16:06
Cześć.
Z tego co pamiętam dotyczy to wyłącznie ścieżki „umowa o pracę” => „B2B”. Żadna inna forma zatrudnienia nie ma obostrzeń. Zresztą umowa-zlecenie jest traktowane bardziej jak samozatrudnienie niż jak etat, więc przejście z umowy zlecenie na B2B jest jakby „naturalną” ścieżką.
Pozdrawiam!
23 maja 2019 at 12:34
Cześć. Odnośnie tego co piszesz o „Nie wiem dokładnie jak to działa w praktyce, ale po zaprzestaniu współpracy B2B z byłym pracodawcą etatowym (np. po roku od startu działalności) nadal możemy skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Oczywiście mały ZUS przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące istnienia działalności, a więc skorzystamy już tylko z tylu miesięcy ile jeszcze do tych 24 pozostało.”
Znalazłem w necie coś takiego: https://bit.ly/2EsZBBa
Ogólnie interpretacja ZUSu z Lublina która potwierdza, że to powinno być możliwe:
Interpretacja oddział ZUS w Lublinie z 8 grudnia 2015 r. WPI/200000/43/1321/2015
Sam stoję przed tym dylematem, i zastanawiam się czy jak przejdę na b2b to stracę od razu 2 lata, czy jakbym po drodzę znalazł inną pracę to dalej mam szansę na ulgę. Pozdrawiam.
24 maja 2019 at 08:36
Cześć.
Moje „Nie wiem dokładnie jak to działa w praktyce…” dotyczyło raczej tego w jaki sposób formalnie to zrobić – jakie formularze wypełnić. Tego, że nie tracisz całego preferencyjnego ZUS-u to ja jestem pewien 🙂
Pozdrawiam!
19 kwietnia 2019 at 14:07
Cześć,
kwestia przejścia na B2B w tej samej firmie na ten sam zakres obowiązków wydaje się jasna – nie ma ulg ZUS, liniówka od nowego roku podatkowego.
A co w sytuacji, gdy w momencie przejścia byłego etatowca na B2B, firma zostaje przejęta przez inną firmę? I umowa o współpracy jest podpisana z teoretycznie nową firmą? Jak taka umowa może zostać zinterpretowana przez organy skarbowe czy podatkowe? Czy są jakieś warunki np. inny adres siedziby? Czy wystarczy nowa nazwa? Nie potrafię doszukać się żadnych źródeł na ten temat.
Pozdrawiam
19 kwietnia 2019 at 14:40
Cześć.
Ciekawy przypadek.
Generalnie firmy obchodzą przejście etatowca na B2B w bardzo podobny sposób. Tzn. przedsiębiorca Jan Cebula ma dwie firmy: Marchew Inc. i Banana.COM. Kiedy etatowiec Jan Kowalski, zatrudniony przez firmę Marchew Inc., chce przejść na B2B, to zatrudnia go firma Banana.COM. W takim przypadku wszystko jest zgodnie z prawem.
Niestety nie bardzo wiem jak to jest w opisanym przez Ciebie przypadku… ciężko mi nawet gdybać jak to wygląda. To chyba będzie też zależało od tego w jaki sposób te firmy się przejmują. Pamiętam, że kiedy firma A przejęła firmę B, w której pracował mój tata, to wtedy normalnie dostał wypowiedzenie w firmie B i zatrudnienie w firmie A. W takim przypadku zmiana formy zatrudnienia by raczej przeszła. Nie wiem jednak czy tak będzie zawsze…
Pozdrawiam.
23 kwietnia 2019 at 08:38
Dość ciekawy:) Dzięki za odpowiedź. Zdecydowanie muszę poznać więcej szczegółów związanych z regułami tego połączenia.
Pozdrawiam
24 kwietnia 2019 at 07:04
Daj znać jak się sprawa zakończy 🙂
27 lipca 2020 at 18:56
Cześć, znalazłem się w analogicznej sytuacji, od pewnej firmy świadczącej usługi biura rachunkowego dostałem odpowiedź, że jeżeli NIP firmy się zmienił, to wtedy można korzystać z małego ZUSu.
28 lipca 2020 at 07:14
Hej Michał.
Widzę, że zdążyłeś znaleźć odpowiedź na swoje pytanie zanim ja zdążyłem Ci odpisać 🙂
Tak, ogólna zasada – NIP się zmienia == faktyczna zmiana firmy i już nie ma żadnych przeciwwskazań.
Pozdrawiam!
17 kwietnia 2019 at 08:14
Cześć, mam jeszcze jedno pytanie odnośnie przejścia na podatek liniowy. W jednym z artykułów, natknąłem się na wpis:
Samozatrudniony nie będzie miał możliwości zmiany na formę liniową podatku w przypadku, gdy wykonywane przez niego usługi na rzecz byłego pracodawcy będą zbieżne do tych, które wynikały wcześniej z umowy o pracę. Możliwość zmiany formy opodatkowania nastąpi dopiero, gdy rachunki lub faktury będą potwierdzać inny zakres usług od tych, które wynikały ze stosunku pracy.
Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-samozatrudnienie-u-bylego-pracodawcy-a-kwestia-opodatkowania
No i teraz pytanie, czy ma to rzeczywiście zastosowanie tylko do pierwszego roku? Czy na stałe?
Dodatkowo w artykule pojawia się informacja, że zmiany na liniówkę można dokonać po roku prowadzenia działalności i na koniec roku finansowego.
Czy masz może źródła które to mówią jasno co i kiedy?
17 kwietnia 2019 at 09:54
A to co napisałem wyżej nie wystarczy? 🙂
1. Ulgę na start / mały ZUS tracisz na tak długo, jak długo jesteś samozatrudniony u byłego pracodawcy.
2. Z liniówki nie możesz skorzystać tylko w danym roku podatkowym. Musisz zostać na zasadach ogólnych. W kolejnym roku możesz przejść na liniówkę.
17 kwietnia 2019 at 11:17
Wystarczy i nie 🙂
Wszystko co napisałeś jest dla mnie jasne 🙂 tylko artykuł który przytoczyłem nieco inaczej odnosi się do podatku liniowego – zmiana na liniówkę dopiero po zmianie zakresu usług.
Doczytałem jednak w kilku innych miejscach, że twoja wersja jest prawdziwa, albo przynajmniej dokładniej opisana, czyli liniówka w nowym roku.
Dzięki
17 kwietnia 2019 at 14:10
Domyśliłem się o co Ci chodzi – w internecie jest pełno źródeł, które nie do końca jasno mówią co i jak na różne tematy. Miałem nadzieję, że mi uwierzysz bez dodatkowego źródła 😉
19 grudnia 2019 at 18:52
Mam pytanie o liniówkę na podstawie konkretnrgo case’a. Jeżeli w grudniu będę na UOP a od stycznia zacznę b2b to z liniówką muszę czekać rok czy b2b zaczełem już w nowym roku i mogę mieć liniówkę ?
19 grudnia 2019 at 19:14
Startując JDG już w 2020 roku możesz skorzystać z liniówki. W przepisach jest mowa tylko o „bieżącym roku podatkowym”. Ten temat był dyskutowany już pod tym wpisem: https://programistanaswoim.pl/wybor-formy-opodatkowania/#comment-4078377926 a także całkiem niedawno na naszej grupie: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/permalink/1900582533418875/
4 lutego 2019 at 20:22
Hej, czy wiesz może czy wspomniane przez Ciebie przepisy mają zastosowanie jeśli pracowało się na etacie dla danej firmy za granicą a po powrocie do Polski przeszło się na samozatrudnienie i kontynuowało pracę dla tej samej firmy?
5 lutego 2019 at 09:15
Cześć.
Jeżeli to była „fizycznie” ta sama, zarejestrowana w Polsce firma, to tak.
Jeżeli jednak za granicą pracowałeś przykładowo w „ABC Germany” zarejestrowanej w Niemczech i w Polsce przeszedłeś do „ABC Poland” to to są dwa inne podmioty i wtedy owe obostrzenia nie obowiązują.
5 lutego 2019 at 09:23
Firma jest zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, nie posiada oddziału w Polsce. Ja w dalszym ciągu pracuję dla oddziału brytyjskiego z tym że od momentu powrotu do Polski w oparciu o samozatrudnienie i kontrakt a nie umowę o pracę tak jak wcześniej. Czy wiesz może jak interpretować przepisy w tej sytuacji?
5 lutego 2019 at 10:46
W takim razie pracując w GB podlegałeś pod ich ubezpieczenie, tak? Nie pod ZUS, prawda? Jeżeli tak, to na 99% (1% pozostaje na upewnienie się) możesz skorzystać z ulgi na start, małego ZUS-u i liniówki.
Ktoś kiedyś gdzieś skomentował jeden z moich wpisów pisząc właśnie o tym, że w takich przypadkach można nadal skorzystać z benefitów. Ja to wtedy sprawdziłem i gdzieś o tym napisałem. Niestety teraz nie mogę znaleźć gdzie 🙁
Prośba do Ciebie: napisz proszę później co z tego wyszło.
5 lutego 2019 at 11:18
Zgadza się. I oczywiście logika podpowiadałaby że jest tak jak mówisz. W końcu wcześniej nie odprowadzałem do ZUS-u i skarbówki ani grosza. Niestety, podobno sprawa nie jest tak oczywista. W biurze rachunkowym uzyskałem informację że przepisy ZUS-u nie precyzują czy firma musi być polska czy zagraniczna i że w związku z tym nie ma to znaczenia. Podobno jeśli chodzi o podatek liniowy interpretacja należy do naczelnika urzędu skarbowego i tutaj również posiadam informację od zaufanej osoby że w konkretnym przypadku interpretacja ta była niekorzystna dla samozatrudnionego. Nie bardzo wiem skąd mogę uzyskać ostateczną odpowiedź bo mimo wszystko wydaje mi się to bardzo nielogiczne. Jeśli dowiem się czegoś więcej, na pewno dam znać, z kolei jeśli znalazł byś wpis o którym wspomniałeś powyżej, będę bardzo wdzięczny za odnośnik.
5 lutego 2019 at 11:39
Znalazłem:
https://programistanaswoim.pl/jak-przejsc-na-samozatrudnienie-i-nie-dostac-wrzodow-zoladka/#ex-faktura-ue
i sprostowanie: chodziło tutaj o sam ZUS, nie o liniówkę.
5 lutego 2019 at 12:02
Dzięki wielkie. Wybacz że jeszcze męczę temat ale czy masz jakiekolwiek informacje na temat źródła tej informacji? Link pod „dowiedziałem się” przekierowuje mnie po prostu do Twojej strony na Facebooku.
5 lutego 2019 at 12:10
Wiesz co, z tego co pamiętam to znalazłem jakiś artykuł potwierdzający, ale teraz nie mogę go znaleźć. Zadzwoń może do ZUS-u po prostu, tak jak osoba z tego wpisu. Z tego co wiem infolinia naprawdę się znacznie polepszyła w ostatnim czasie.
11 września 2019 at 10:28
Ja jestem w tej samej sytuacji i znalazlem to – niestety:
http://www.podatki.egospodarka.pl/148335,Praca-za-granica-wyklucza-podatek-liniowy,1,70,1.html
ale jak rozmawialem z doradca to mi powiedzial ze to wszystko zalezy od interpretacji – a te moga byc rozne… strasznie to zagmatwane!
21 września 2018 at 09:51
Hej! Zniszczyłeś mi trochę plany tym wpisem. Nie byłem świadom, że przechodząc na B2B dla tego samego pracodawcy tracę ulgi z ZUS.
Jest teoretycznie jedna luka, którą chyba można wykorzystać. Zmieniony zakres obowiązków. Więc w teorii, jak powiedzmy jestem Juniorem i „awansuje” na Regulara, to wzrastają moje obowiązki (dochodzą na pewno nowe). Czy to się nie łapie jakoś pod ten paragraf? Może awans jest właśnie dobrym czasem na taki krok.
Pozdrawiam
21 września 2018 at 10:23
Cześć Patryk.
W takim razie cieszę się, że zniszczyłem je w porę 😉
Niestety muszę cię dodatkowo zasmucić, bo awans z juniora na regulara raczej nie przejdzie pod tym kątem. To będzie zapewne swoiste rozszerzenie obowiązków, tak jak napisałeś. Nie zmienią one jednak swojego charakteru. Inaczej może gdybyś „awansował” z dev-a na PM-a albo innego scrum mastera. Wtedy można by polemizować.
Oczywiście ostateczna interpretacja leży po stronie ZUS, ale IMHO to nie przejdzie.
22 września 2018 at 10:27
Spróbować nie zaszkodzi. Jak będę miał okazję się przekonać, to podzielę się doświadczeniami.
27 września 2018 at 05:52
Jasne 🙂 Daj znać później co z tego wyszło.