W artykule, w którym opisałem proces rejestracji płatnika podatku VAT napisałem takie zdanie:
Na trzeciej stronie możesz wypełnić tylko część D. Jeśli nie planujesz mieć klientów z UE, to część dotyczącą VAT UE (C.3 INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH) możesz na razie pominąć.
Chciałbym w tym miejscu oficjalnie się z niego wycofać. Dlaczego? Zapraszam do mojego wyjaśnienia poniżej.
Skąd wzięło się to zdanie?
Na początek krótkie wyjaśnienie dlaczego tak napisałem. Kiedy udałem się z wypełnionym formularzem VAT-R do urzędu skarbowego, pod który podlegam, w celu zarejestrowania się jako płatnik podatku VAT, to zapytałem się „pani z okienka” czy muszę wypełniać część dotyczącą VAT UE. Otrzymałem uprzejmą odpowiedź, że nie ma takiej potrzeby jeśli nie planuję mieć klientów z UE i żebym tylko pamiętał o aktualizacji tych danych przed wystawieniem pierwszej faktury, która będzie wymagała numeru VAT UE. Czyli dokładnie tak jak to opisałem we wspomnianym wpisie.
Studium przypadku
6 maja był ostatni dzień ważności mojej licencji na oprogramowanie IntelliJ IDEA. Ze względu na fakt, że posiadam tę licencję nieprzerwanie od dwóch lat oraz na nowy system licencjonowania, który zachęca i wynagradza ciągłą subskrypcję przy pomocy 40% zniżki, zdecydowałem się na automatyczne, comiesięczne przedłużanie mojej subskrypcji. Tym razem mogłem dodatkowo „zaoszczędzić” korzystając z faktu prowadzenia działalności gospodarczej i poprosić o fakturę VAT na firmę. 5 maja zalogowałem się więc na moje konto na stronie firmy JetBrains (autora IntelliJ IDEA) i zacząłem wypełniać formularz. Po wpisaniu liter PL i mojego numeru NIP (taki jest format VAT UE dla Polski) moim oczom ukazał się… las 😉 poniższy komunikat ostrzegawczy:

Informacje o właścicielu licencji IntelliJ IDEA potrzebne do wystawienia faktury VAT
Jako rasowy programista zignorowałem go jednak – walidacja przepuściła mnie dalej, więc to pewnie nic poważnego i w razie czego wyprostuję to z mailowo z supportem 😉
Gdy dotarła do mnie faktura, to okazało się, że bez kontaktu z supportem się nie obędzie, gdyż nie zawierała ona mojego numeru NIP – była wystawiona po prostu na mnie jako osobę prywatną.
Poniżej możesz zobaczyć kopię korespondencji jaką wymieniłem z supportem JetBrains (pominąłem tylko część formułek grzecznościowych 🙂 ).
PP: Why there is no VAT ID on the invoice? I specified it (PL5030013642) during payment process. Could you regenerate this invoice with the VAT ID, please?
JB: According to VIES (VAT Information Exchange System [1]) the VAT ID PL5030013642 is not valid. If you require any additional details, please contact us.
PP: Thanks for your reply. The VAT ID is correct in Poland – please check NIP here. This is probably because I did not register the VAT ID as VAT UE. Can I receive invoice without registration or I first need to register my VAT ID in UE? Please advice.
JB: I am sorry but for us is crucial VAT EU registration and VIES. If your VAT ID number in according to VIES invalid, we cannot use it in your invoice and we have to charge you VAT.
Thank you for understanding.
PP: Understand, but when I register my VAT in UE I will receive future invoices with VAT ID automatically?
JB: After your VAT ID registration is valid, you can use it for your purchase and the invoice will be billed without VAT.
I wszystko jasne – warto było jednak wypełnić część C.3 formularza VAT-R 😉
Co się stało?
Szybki rzut oka na przepisy uświadomił mi, że czynny podatnik VAT (czyli m.in. moja skromna osoba) ma obowiązek zarejestrowania się przed dokonaniem pierwszej transakcji nie tylko związanej ze sprzedażą towarów do firm zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej, ale również z nabyciem towarów od firm z UE. Ponieważ firma JetBrains wywodzi się z Czech i tam jest zarejestrowana, to długie ramię sprawiedliwości mnie dopadło 🙂
Aktualizacja danych
Mawiają, że nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem. Powstrzymałem więc łzy i 9 maja udałem się do US ze zaktualizowanym formularzem VAT-R. Od tego złożonego przy okazji rejestracji siebie jako płatnika VAT różnił się tylko tym, że miał wypełnioną sekcję C.3 INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH oraz zaznaczoną opcję 2. aktualizacja danych w punkcie 4. Cel złożenia zgłoszenia.
W sekcji C.3 do zrobienia były dwie rzeczy:
- zaznaczenie pola 58. podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym dostawy, do której stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług oraz
- wpisanie daty w polu 61. przewidywana data rozpoczęcia dokonywania czynności wymienionych w poz. 58, 59 lub 60 – wpisałem 10 maja.
Na moje pytanie kiedy mogę spodziewać się aktualizacji danych w systemie VIES przedstawiciel urzędu skarbowego odpowiedział, że powinno to potrwać około tygodnia. Postanowiłem to zweryfikować i codziennie sprawdzać status mojego numeru VAT UE w VIES. Okazało się, że jest on aktywny już 11 maja o godzinie 05:25:04 – około 36 godzin od momentu złożenia formularza VAT-R. Całkiem nieźle.
Dodatkowo 16 maja do moich drzwi zapukał listonosz przynosząc list polecony z urzędu skarbowego, którego odbiór musiałem potwierdzić. Na początku miałem delikatny strach w oczach, ponieważ zapomniałem, że potwierdzenie rejestracji VAT UE miało przyjść również pocztą tradycyjną 😉 Data rejestracji widniejąca na potwierdzeniu to 10 maja, czyli dokładnie ta, którą podałem na formularzu VAT-R.
Happy End
Tuż po zauważeniu, że mój numer VAT UE został już zarejestrowany i jest widoczny w VIES zalogowałem się na moje konto na stronie firmy JetBrains i zobaczyłem, że teraz jest już wszystko OK. Kwota następnej zaplanowanej opłaty została pomniejszona o wartość VAT, a faktura, którą otrzymałem 7 czerwca za kolejny miesiąc zawierała już mój numer VAT UE.
Nie wiem jakie są Twoje odczucia po przeczytaniu tego wpisu (chętnie dowiem się tego z komentarzy 🙂 ), ale dla mnie była to bardzo fajna lekcja, którą od razu chciałem się z Tobą podzielić – wpis zacząłem przygotowywać jeszcze zanim udałem się do US z aktualizacją danych 😉 Na szczęście obyło się bez ofiar i jakichś dużych strat finansowych, a wszystko udało się bardzo szybko rozwiązać.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować 
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Przypisy
- http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/vat_number/index_en.htm
Picture Credits
31 marca 2022 at 15:02
Dzień dobry,
a ja mam takie pytanie dot. współpracy z firmą JETBRAINS; czy jesteśmy zobowiązani do wystawienia IFT-2R?
31 marca 2022 at 21:19
Cześć.
O jakiej współpracy myślisz w tym miejscu?
17 listopada 2021 at 15:12
Dzięki za artykuł, bardzo pomocny. Właśnie jest promocja black friday na produkty Adobe, z której chcę skorzystać 🙂
17 listopada 2021 at 15:41
No to pięknie! 🙂
20 listopada 2019 at 09:19
Cześć!
Artykuły super, ale odnośnie zgłaszania jak naszybciej VAT UE jest mały haczyk. Jeżeli nie będziemy robili takich transakcji to zostaniemy z niego wykreśleni, dlatego warto:
a) zgłosić VAT UE dopiero przed pierwszą zamierzoną transakcją
b) wykonać jakąkolwiek transakcję i w większości przypadku da nam to zabezpieczenie przed skreśleniem
21 listopada 2019 at 09:45
Cześć Marcin.
Dzięki za to spostrzeżenie! Powiedz mi proszę, czy trafiłeś w związku z tym na jakąś podstawę prawną, czy znasz ten przypadek raczej „z doświadczenia”?
30 grudnia 2019 at 10:24
Doświadczenie, ale znalazłem takie coś – https://www.lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug/art-97/
Dokładnie podpunkt 15 o tym mówi.
31 grudnia 2019 at 09:41
Dzięki za podlinkowanie!
12 lutego 2018 at 13:29
Hej. A ja mam pytanie: na stronie INFOR przeczytałam: „Natomiast w sytuacji, gdy ww. podmiot dokonał WNT na kwotę mniejszą niż
50.000 zł, rejestracji jako podatnik VAT UE może (ale nie musi) dokonać.” – więc jak to się ma do naszej rzeczywistości? Chcę kupić szablon na stronę, za ok. 400 zł więc nie przekroczę tej kwoty na bank i czy muszę czy nie muszę mieć tego numeru vat UE? Ostatnio też taką informację dostałam od mojego doradcy unijnego (mam przyznane porady od niego w związku z otrzymaniem dotacji na firmę. Nie jestem vatowcem i stąd moje pytanie, jak to w końcu jest…)
12 lutego 2018 at 15:57
https://programistanaswoim.pl/numer-vat-ue-jest-bardziej-potrzebny-niz-mi-sie-wydawalo/#comment-3660264161
WNT to nie to samo co import usług, a kupując licencję na szablon kupujesz usługę.
12 lutego 2018 at 16:17
Dokładnie tak 🙂
7 grudnia 2017 at 14:52
Cześć, czy taka rejestracja to tylko wypełenieni papierku i hura? Jakieś zobowiązania/płatności później są? Pozdrawiam!
7 grudnia 2017 at 15:34
Cześć.
Opłat nie ma żadnych.
Jedyny obowiązek jaki dochodzi to składanie deklaracji VAT UE, ale to też tylko za miesiące, w których dokonałeś transakcji wewnątrzwspólnotowej. Oczywiście, jeżeli korzystasz z usług biura rachunkowego, to oni to ogarniają.
Pozdrawiam!
8 grudnia 2017 at 07:53
Wyglada to na prosta sprawe w takim wypadku. Dzieki Piotrek bardzo, keep goin’!
26 października 2017 at 09:20
Rejestruję się właśnie do Vat UE i zastanawiam się który punk jest odpowiedni w punkcie C3. Chyba w Twoim artykule jest błąd i to co zaznaczyłeś jest punktem 58 obecnie.
Rejestruję się do VAT ale nie mam takiego obowiązku – zatem czy w rubryce C# powinienem wybrać punkt 58 (ten który Ty wybrałeś czy raczej 60 ?
27 października 2017 at 07:59
Dzięki za info. Poprawiłem – formularz się nieznacznie zmienił od czasu mojej rejestracji.
A odpowiadając na Twoje pytanie, to moim zdaniem powinieneś zaznaczyć 58 jeśli rejestrujesz się również jako VAT-owiec. Z tego co pamiętam punkty 59 i 60 są przeznaczone dla osób, które nie chcą być VAT-owcami w Polsce, ale na potrzeby UE i tak muszą zarejestrować VAT UE. Być może opisy są trochę nieadekwatne, ale na 90% wydaje mi się, że to właśnie tak było. Gdybyś się upewnił, to daj proszę tutaj znać.
27 października 2017 at 11:40
Jest dokładnie tak jak napisałeś – tak powiedziała mi urzędniczka.
Pozdrawiam
27 października 2017 at 12:34
Dzięki za info!
19 października 2017 at 17:06
Mam pytanie odnośnie VISA. Kontrakt będę podpisywał z firmą X która na swojej stronie podaje jakiś numer VAT. VISA uznaje ten numer za aktywny ale nie pokazuje nazwy ani adresu podmiotu z którym ten numer jest związany. Czy jest to normalne zjawisko?
20 października 2017 at 12:07
Ciężko powiedzieć. Nigdy nie korzystałem z takiego sprawdzania. Niestety chyba Ci nie pomogę 🙁
29 września 2017 at 18:20
Ja miałam podobną sytuacje przy zakupie oprogramowania Adobe. Ponieważ jestem nievatowcem i zakup był finansowany z dotacji nie miałam w ogóle świadomości, że muszę doliczyć samodzielnie VAT od kwoty netto, więc zakupiłam oprogramowanie z wliczonym VATem. Już po zakupie dowiedziałam się,że muszę się zarejestrować jako płatnik VAT-UE. To przysporzyło trochę problemów, bo VAT-R nie można rejestrować z datą wsteczną,ale połączyłam ręcznie naskrobane pismo do naczelnika US, że z powodu własnej niewiedzy rejestruje się jako płatnik VAT -UE po zakupie usług. VAT naliczony został od kwoty brutto. Ot, błędy początkującego przedsiębiorcy. Pozdrawiam innych, błądzących w mgłach księgowości
2 października 2017 at 08:02
Dzięki serdeczne za podzielenie się swoim przypadkiem. Dla mnie z perspektywy VAT-owca czasem ciężko sobie uświadomić w jakiej sytuacji są nie-VAT-owcy. A tu faktycznie można się zdziwić, że mimo nie bycia VAT-owcem w Polsce import usług trzeba potraktować w szczególny sposób.
13 grudnia 2017 at 12:56
Czemu tak? To przez finansowanie z dotacji? Normalnie do 50k zł można normalnie kupować brutto i nie rozliczać tego jako WNT.
13 grudnia 2017 at 13:19
Ten limit to jest chyba do towarów, a nie do usług, co?
13 grudnia 2017 at 14:22
A faktycznie, zakup licencji to inna bajka.
25 lipca 2017 at 20:45
Czy licencję Intellij roczną można wrzucać w koszty? Podobno taka licencja powinna być używana w firmie ponad rok, aby stanowiła koszt. Czy to oznacza, że jeżeli kupię licencję roczną, a będę ją używał o jeden dzień dłużej, to już nadaje się na koszt? Czy przedłużając ową licencję starą muszę „wyprowadzić” z ewidencji w firmie?
26 lipca 2017 at 05:39
Nie musisz jej w ogóle dodawać do ewidencji w firmie. Do ewidencji musisz wprowadzać tylko rzeczy, które kupiłeś za minimum 3500 złotych netto. Licencję IntelliJ możesz wrzucić normalnie w koszty na podstawie faktury i tyle. Na pewno przewidujesz, że będziesz używał ją dłużej – nikt tu przecież nie ma zamiaru bankrutować, prawda? 😉
20 lipca 2017 at 23:10
Cześć!
Bardzo fajny blog, sam aktualnie zakładam działalność (a dokładnie 1/4 etatu, 3/4 B2B) i wszystkie informacje zamieszczane przez Ciebie są mega przydatne i w przystępny sposób przedstawione, oby tak dalej!
Odnośnie licencji Intellij, chciałbym byś potwierdził (bądź wyprowadził mnie z błędu) czy dobrze zrozumiałem:
– będąc podatnikiem VAT UE dostaję fakturę od JetBrains na kwotę netto (bez VAT), aktualnie 89 eur
– podatek VAT jestem zmuszony samodzielnie zapłacić (robi to księgowa przy rozliczeniach)
w związku z powyższym jaka jest różnica pomiędzy płaceniem VAT bezpośrednio przy zakupie licencji (nie będąc podatnikiem VAT UE), a płaceniem podatku VAT później? Jaką kwotę wrzucasz w koszty wtedy? Bo jeżeli nie strzeliłem gdzieś babola w obliczeniach to w obu przypadkach wygląda to tak (przy założeniu 1 eur = 4,20 zł):
1. Nie jestem VAT UE – płacę od razu 109.47 eur (ok. 459,77 zł), z czego odliczam sobie VAT (85,97 zł) i wrzucam w koszty kwotę netto, więc płacę mniej podatku o 71,02 zł (przy podatku linowym), co finalnie daje koszt licencji na poziomie 302,78 zł, czyli o 157 zł taniej (34,15%)
2. Jestem VAT UE – płacę 89 eur (ok 373,80 zł), tą kwotę wrzucam w koszty, więc płacę mniejszy podatek o 71,02 zł, co daje finalnie koszt licencji na poziomie 302,78 zł. Zakładam, że VAT koniec końców nie płacę (odliczam od należnego VAT do zapłaty do US), skoro był to zakup na firmę.
Czyli w obu przypadkach finalnie za licencję płacę tyle samo, jednak w przypadku bycia VAT UE VAT w ogóle nie odprowadzam, w przeciwnym wypadku mam zwracany (płacę mniejszy).
Zgadza się? 😛
20 lipca 2017 at 23:26
OK chwila i już sam znalazłem 🙂 generalnie chcąc kupować licencję Intellij i spokojnie odliczyć sobie VAT, lepiej wcześniej zostać podatnikiem VAT UE:
http://www.sgk.gofin.pl/11,2476,131680,skutki-braku-rejestracji-vat-ue.html
21 lipca 2017 at 05:54
Cześć!
Bardzo dziękuję za miłe słowa 🙂
Widzę, że już sobie poradziłeś, ale mimo wszystko odpiszę, bo z IntelliJ IDEA, a właściwie z JetBrainsami był jeden dodatkowy problem – kiedy nie miałem zarejestrowanego VAT UE, to ich system nie pozwalał na wystawienie faktury, na której widniałby mój NIP. Inaczej mówiąc, dostałem fakturę imienną, bez numeru NIP, a co za tym idzie nienadającą się do rozliczenia na firmę (NIP na fakturze jest elementem niezbędnym zgodnie z polskim prawem). Kontakt z supportem niczego nie zmienił. Takie po prostu mają zasady – jeżeli nie ma Twojego VAT UE w VIES, to nie wierzą Ci, że jesteś firmą. Czyli punkt pierwszy Twojego rozumowania w ogóle nie był możliwy do spełnienia.
A w ogólności to:
Ad 1. Jeżeli nie masz VAT UE, to wystawiający fakturę w UE naliczy Ci VAT po swojej stronie, a Ty przy księgowaniu musisz potraktować całą tą kwotę jako kwotę netto i… doliczyć VAT po swojej stronie 🙁 ( https://www.infakt.pl/zakupy-w-unii-europejskiej-w-vat )
Ad 2. Jeżeli masz VAT UE, to działa to analogicznie jakbyś kupował coś od kogoś z Polski. Jedyna różnica jest taka, że VAT naliczasz Ty, a nie sprzedający. Później VAT odliczasz tak samo.
Mam nadzieję, że to rozwiało wszystkie wątpliwości? 🙂
Pozdrawiam!
21 lipca 2017 at 19:59
Hej,
Dzięki za odpowiedź. Tak, myślę, że wszystko jasne – czyli sam naliczam VAT, ale jednocześnie go odliczam? 🙂 Podejrzewam, że w momencie jak zacznę już prowadzić działalność i kupię licencję (działalność we wrześniu, licencję w grudniu), to księgowa pomoże mi ogarnąć temat.
Przy okazji – tak jak pisałem, będę zatrudniony na 1/4 etatu i jednocześnie na kontrakcie, co jest dosyć atrakcyjną formą samozatrudnienia, bo w takim przypadku w działalności płacę jedynie składkę zdrowotną, więc przy „dużym zusie” jest to spora oszczędność 🙂
Pozdrawiam!
22 lipca 2017 at 07:38
Dokładnie – sam naliczasz, a potem możesz odliczyć.
BTW. Będę wkrótce przygotowywał artykuł na temat etatu i DG jednocześnie. Może będziesz miał okazje podzielić się doświadczeniami w komentarzu 🙂
22 lipca 2017 at 15:12
Jasne, z wielką chęcią, jak już zdobędę odrobinę doświadczenia w temacie 🙂
23 lipca 2017 at 06:25
Czyli jednak nie jesteś taki „ponury” 😉 Pozdrawiam!
13 grudnia 2017 at 13:21
Drobne uzupełnienie – jeśli nie jesteś płatnikiem VAT i chcesz fakturę tylko wliczyć w koszty, nie potrzebujesz na niej NIPu, ani nawet nazwy firmy – zwykle wystarczy imię, nazwisko i adres, żeby nie było wątpliwości że to faktura na ciebie.
http://www.rp.pl/VAT/309239966-Faktura-bez-NIP-nabywcy-tez-jest-wazna.html
13 grudnia 2017 at 13:40
Dokładnie tak 🙂 Faktura na firmę potrzebna jest do rozliczenia VAT-u. Imienna wystarczy do wrzucenia w koszty.
8 lipca 2017 at 21:57
hej, bardzo ciekawy artykul. Mam pytanie dodatkowe, co jesli chodzi o uslugi dla / poprzez firme spoza UE (mam tu na mysli np. upwork.com, czyli USA ). Czy orientujesz sie czy VAT UE wtedy tez ma jakies zastosowanie? Po zalogowaniu sie na ich strone widze monit: „To comply with European VAT rules, we are required to charge VAT on applicable services unless you provide your VAT Number. ” Czyli wychodziloby, ze VAT UE aplikowany jest rowniez do tego przypadku, ale czy zawsze tak bedzie dla kontrahentow z USA? Bede wdzieczny za podzielenie sie jak technicznie wyglada taka wspolpraca wlasnie z firmami spoza UE.
3 sierpnia 2017 at 07:40
Cześć.
Na początek bardzo przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam. Nie wiem dlaczego, ale Twój komentarz wylądował w SPAM-ie w Disqusie. Dopiero dziś rano, całkowicie przypadkiem na niego trafiłem.
Przyznam szczerzę, że zgubiłem się teraz z tym VAT-em 🙁 Próbowałem znaleźć informacje na ten temat, ale przepisy zmieniają się tak często, że nie wiem już co jest najnowszą wersją.
Tutaj są odpowiedzi m.in. dlaczego Upwork korzysta z VAT UE:
– https://support.upwork.com/hc/en-us/articles/211061278-EU-Value-Added-Tax-VAT-
– https://community.upwork.com/t5/Announcements/Frequently-asked-questions-about-VAT-for-EU-freelancers/td-p/131032
Nie odpowiem Ci jak do wygląda z wszystkimi klientami z USA, bo nie mam takiego doświadczenia. Żeby być całkowicie pewnym polecam skontaktować się z biurem rachunkowym. Liczę, że oni są z tym zawsze na bieżąco.
Możesz również zapytać o to na naszej grupie na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam znajdziesz wiele doświadczonych osób, pracujących na różne sposoby. Być może będą znali odpowiedź na Twoje pytanie.
Pozdrawiam!
29 stycznia 2017 at 18:50
Czy to znaczy, że w praktyce kupując dowolną bzdurę w EU można zaoszczędzić na VAT? Nieważne czy to wrzucimy w koszty czy nie?
30 stycznia 2017 at 10:32
Raczej tylko w teorii. Patrząc na ten przykład z JetBrains, to faktycznie VAT jest od razu odliczany i rozliczany przez nich. Podejrzewam jednak, że po to jest ten system VIES, żeby Twój urząd skarbowy też dowiedział się o takiej transakcji. Ty (lub Twoja księgowość) musisz dodatkowo za każdy miesiąc składać deklarację VAT UE, w której opisujesz wszystkie tego typu transakcje. Za nieprawidłowości grożą jakieś sankcje.
Akurat podatek VAT jest tym najbardziej nadużywanym i coraz dokładniej monitorowanym. Pewnie za kwoty rzędu kilkuset złotych od razu by Ci głowę nie urwali, bo nie takie kwoty rządom wyciekają, ale i tak lepiej z tym uważać 🙂
30 stycznia 2017 at 10:53
To nasz US wyciąga łapy również po VAT z innych krajów? 🙂
30 stycznia 2017 at 11:04
Gdzie ostatecznie trafiają pieniądze to nie wiem 🙂 W każdym razie VAT podlega międzynarodowym regulacjom.
21 grudnia 2016 at 14:08
Dzięki za precyzyjny opis jak zdobyć numer VAT UE gdy już mam działalność. Szukałem tego ostatnio w necie (niezbyt intensywnie) i po przeczytaniu paru artykułów dalej nie byłem pewien jak to zrobić. Dzięki Tobie już wiem. Też się naciąłem na brak VAT UE przy zamawianiu piasków z Neulanda (Niemcy).
23 grudnia 2016 at 06:00
Cieszę się, że się przydałem 🙂
17 listopada 2016 at 15:44
Cześć,
mam 2 pytania odnośnie rozliczenia licencji na IntelliJ:
1) czy można rozliczyć VAT na firmę w przypadku gdy kupujemy licencję „individual customer”, czy też fakturę na firmę otrzymamy tylko w przypadku licencji „business and organization”?
2) jaką kwotę zobaczę na fakturze wystawionej przez JetBrains? Obecnie licencja roczna kosztuje 89 Euro, ale na stronie widnieje również zapis „Your order may be a subject to VAT at the rate applicable in your EU Member State.”
18 listopada 2016 at 06:05
Cześć.
A ja mam dwie odpowiedzi 🙂
1) Można. To, jak produkt się nazywa po stronie sprzedającego nie ma znaczenia (i tak jest w ogólności). Ważne jest to, że Ty poniosłeś wydatek, który służy Ci do uzyskiwania przychodu. Czyli dokładnie tak jak w tym przypadku.
2) Jeśli zarejestrujesz numer VAT UE i będzie on już prawidłowo widziany przez system VIES, to JetBrains wystawi Ci fakturę na kwotę netto (bez VAT) i tyle zapłacisz. VAT zostanie rozliczony przez JetBrains – firma Czeska, więc wszystko dzieje się wewnątrz UE.
Pozdrawiam.
9 maja 2017 at 21:40
Cześć, na początku dzięki za bloga, wiele wyjaśnia 😉 Mam pytanie, czy w przypadku 2) przekazuję wtedy taką fakturę księgowej? jeśli dostałem ją bez VATu to pewnie nie?
9 maja 2017 at 21:43
Cześć. Przekazujesz ją jak każdą inną fakturę. Pamiętaj, że oprócz odliczenia VAT-u możesz resztę kwoty wrzucić w koszty uzyskania przychodu, co zaoszczędzi Ci kolejne kilkanaście złotych 🙂
6 czerwca 2017 at 13:41
Cześć,
wydaje mi się, że jest odwrotnie niż twierdzisz. W przypadku zakupów wewnątrz UE, VAT rozlicza się odwrotnie. Sytuacja jaką opisałeś jest sytuacją klasyczną występującą w przypadku transakcji krajowych t.j. ty płacisz VAT sprzedającemu, a sprzedający odprowadza ten VAT do US. W przypadku transakcji wewnątrz EU to kupujący rozlicza VAT. W tym wypadki to ty. Z tego co się orientuję, sprzedawca usługi, w tym wypadku JetBrains, wystawia fakturę VAT z zerowym podatkiem, natomiast ty jako kupujący musisz obliczyć VAT dla tego produktu zgodnie z polską stawką i zapłacić go w Polsce.
Popraw mnie proszę, jeżeli gdzieś popełniłem błąd.
Przykładowe źródło: https://www.infakt.pl/zakupy-w-unii-europejskiej-w-vat
Pozdrawiam
Jakub
6 czerwca 2017 at 21:35
Cześć Jakub.
Masz absolutną rację!
Przyjrzałem się jeszcze raz przepisom i temu jak rozlicza to moja księgowa i faktycznie VAT jest płacony po mojej stronie. Zmylił mnie wcześniej jeden artykuł, który źle zinterpretowałem. Dzięki za czujność! Przejrzę ten artykuł oraz komentarze i zaktualizuje je, żeby nie wprowadzały w błąd innych.
Człowiek uczy się całe życie 🙂
EDIT: zamiast prostować błędne komentarze wyróżniłem Twój, żeby rzucał się w oczy 🙂 Każdy będzie mógł się wczytać w dyskusję.
22 października 2017 at 00:00
Sprawdziłem przed chwilą i nie ma możliwości, przy licencji typu „individual customer” podania NIP-u, taka możliwość istnieje tylko przy licencji komercyjnej.
Piotrze napisałeś, że można rozliczyć „individual subscription” na firmę –
– w jaki sposób, skoro sam formularz zamówienia nie pozwala podać danych firmowych, a wręcz przeciwnie odsyła do licencji komercyjnej
?
24 października 2017 at 10:45
Cześć.
Zobacz na pierwszą opcję: „Are you a VAT-registered private individual from an EU member state?” Kliknij link „request the quote with VAT ID applied” i formularz rozbuduje Ci się o możliwość wpisania numeru NIP, czyli VAT ID.
Jeśli nadal będziesz miał kłopoty, to daj znać 🙂
27 października 2017 at 13:48
No fakt… ślepota postępująca na stare lata… podziękował 🙂 …
ps. przypadkiem wpadłem przed kilkoma dniami na ten blog… całkiem 'fajny’, godny polecania.
27 października 2017 at 13:51
Spoko, nie ma sprawy 🙂
Dzięki za miłe słowa. A z ciekawości – trafiłeś tu z Google’a? Czy jakąś inną drogą?
27 października 2017 at 14:08
Szukałem dodatkowych informacji na temat .jetbrains.com w języku polskim i google wskazało na https://programistanaswoim.pl/rozliczanie-niefirmowych-licencji-w-dzialalnosci-gospodarczej/