AKTUALIZACJA: Od 30 kwietnia 2018 roku możliwa jest rejestracja płatnika podatku VAT wraz z rejestracją działalności w CEIDG. Samo wypełnienie wniosku VAT-R wygląda analogicznie jak do tej pory, ale można go teraz załączyć do formularza CEIDG-1 i podpisać profilem zaufanym ePUAP.
Nadeszła pora na drugi, aczkolwiek opcjonalny, krok z serii formalności związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Pierwszym była rejestracja działalności gospodarczej, którą opisałem we wpisie pod tym samym tytułem.
Domyślnie, o ile spełniamy odpowiednie kryterium, jesteśmy zwolnieni z płacenia podatku VAT i nie musimy w tym miejscu robić nic więcej. Może się jednak zdarzyć (a w przypadku kontraktorów zdarza się praktycznie zawsze), że płacenie podatku VAT będzie nam się opłacać. Hmm… brzmi trochę niewiarygodnie. Jak płacenie dodatkowego podatku może się opłacać? O tym już za chwilę. W każdym razie, gdy zdecydujemy się na płacenie podatku VAT, to sami musimy ten fakt zgłosić.
Kto jest zwolniony z płacenia podatku VAT?
Istnieje kilka przedmiotowych (czyli uzależnionych od określonego rodzaju czynności w ramach wykonywanej działalności) zwolnień z płacenia podatku VAT. Nie dotyczą one jednak ani programistów, ani żadnego innego sektora branży IT. Jako programiści możemy skorzystać tylko ze zwolnienia podmiotowego, czyli opartego o kryterium dochodowe. Jeśli w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży nie przekroczyła 200 tys. złotych, to jesteśmy zwolnieni z płacenia podatku VAT. Musimy tylko uważać, na doradztwo, o którym wspomniał Dawid, a które wyklucza możliwość zwolnienia podmiotowego.
Jak to się przekłada na programistów? Dla nas wartość sprzedaży jest to netto (czyli bez VAT) na jaką wystawiamy fakturę dla naszych klientów. Jeśli jesteśmy kontraktorem, to dosyć łatwo możemy oszacować, czy przekroczymy kwotę limitu w danym roku. Gdy ze swoim pracodawcą umówiliśmy się na stawkę miesięczną, to kalkulacja jest prosta:
200 000 zł / 12 miesięcy = 16 666,67 zł na miesiąc
Wynika z tego, że przy 16,6 tys. złotych dochodu miesięcznie przekroczymy aktualny limit roczny. W momencie gdy umawiamy się na stawkę dzienną lub godzinową sprawa wygląda następująco (przykład dla 250 dni pracy dla 2017 roku):
200 000 zł / 250 dni = 800 zł na dzień
800 zł na dzień / 8 godzin = 100 zł na godzinę
Spójrzmy na wyniki. Jeśli nasza stawka godzinowa waha się w okolicach 100 złotych lub stawka dzienna w okolicy 800 złotych, to balansujemy na krawędzi przekroczenia limitu.
Na koniec warto dodać, że istnieją dochody, których nie wlicza się do tych 200 tysięcy złotych limitu. Z tego co się orientowałem, w przypadku programistów jedynym takim dochodem jest sprzedaż środków trwałych.
Komu opłaca się być VAT-owcem?
Są dwie podstawowe zasady, które wyznaczają czy warto zostać płatnikiem podatku VAT. Dzieje się tak, gdy:
- Naszymi klientami będą głownie inni VAT-owcy. W takim wypadku VAT nie stanowi dla nich problemu. Wręcz przeciwnie – sami będą mogli odliczyć sobie naliczony przez nas VAT. Firmy zwolnione z VAT i osoby prywatne nie mogę odliczać VAT-u, a więc nasza cena z doliczonym VAT-em może okazać się mało atrakcyjna i ciężko będzie nam konkurować z ofertami firm zwolnionych z VAT.
- Będziemy dokonywali zakupów opodatkowanych VAT-em. Dzięki temu kwotę VAT nałożoną na zakupiony towar lub usługę będziemy mogli odliczyć bezpośrednio od VAT-u, który mamy do zapłacenia.
Dla rozjaśnienia rozważmy jeden przykład. Jesteś VAT-owcem. Wystawił[a|e]ś fakturę na 10 tys. złotych netto za usługę opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 23%. Twój klient musi przelać Ci 12,3 tys. złotych, a Ty te dodatkowe 2300 złotych musisz oddać do urzędu skarbowego. Jednak w tym samym czasie zdecydował[a|e]ś się na zakup nowego laptopa o wartości 4920 złotych brutto. Cena laptopa zawiera 23% podatku VAT, czyli kwota podatku VAT za laptopa wynosi 920 złotych. W tym momencie od kwoty podatku VAT, którą musisz zapłacić odejmujesz kwotę podatku VAT jaką już zapłacił[a|e]ś „przy okazji” zakupu laptopa. Mamy więc:
2300 zł należnego podatku VAT – 920 zł podatku VAT za laptopa = 1380 zł podatku VAT pozostałego do zapłaty
Z tej kalkulacji wynika, że do zapłaty pozostało Ci 1380 złotych podatku VAT, a w kieszeni 920 złotych. Fajnie, prawda? 🙂 Laptop to tylko przykład. Dużo więcej możliwych kosztów opisałem w odrębnym artykule.
Komu wyjątkowo opłaca się być VAT-owcem?
Jeśli jesteś programistą-freelancerem, to istnieje dodatkowa sytuacja, w której bycie płatnikiem VAT może opłacać się jeszcze bardziej. Mianowicie, jeśli programujesz dla zagranicznego kontrahenta, to wystawiasz mu fakturę z oznaczeniem „np”, czyli nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku eksportu usług VAT rozlicza nabywca. Mamy więc sytuację, w której nie doliczasz VAT-u, ale możesz go odliczać. W takim przypadku każdy zakup firmowy opodatkowany VAT-em produkuję nadwyżkę VAT-u, którą możesz dostać od fiskusa „w prezencie”. Musisz jednak sam o nią zawnioskować. Sprostowanie: Świadczenie usług dla firmy zagranicznej wcale nie jest korzystniejsze w kontekście VAT-u.
Drugą ciekawą sytuacją, która powinna zachęcać do bycia VAT-owcem jest inwestowanie. Już wyjaśniam o co chodzi. Załóżmy, że wpadł[a|e]ś na olśniewający pomysł na startup. Szacujesz, że jego implementacja zajmie Ci pół roku. Przez pół roku nie będziesz miał więc w swojej firmie sprzedaży. Z drugiej strony otrzymał[a|e]ś wsparcie inwestora lub zainwestował[a|e]ś własne pieniądze w wynajem biura, zakup potrzebnego sprzętu i zatrudnienie kilku pracowników, a więc ponosisz już pierwsze wydatki. W takim przypadku również masz możliwość wnioskowania o zwrot VAT-u od zakupów. To tak jakbyś robił je w kwotach netto, czyli oszczędzasz (zazwyczaj) 23% na każdej transakcji.
Chciałbym zaznaczyć, że obydwie powyższe sytuacje znam tylko teoretycznie i nie miałem okazji sam ich przetestować. Jeśli ktoś z Was ma takie doświadczenie, to chętnie przeczytam o tym w komentarzach.
Kiedy musimy zarejestrować się jako VAT-owiec?
To dosyć łatwo można wywnioskować z tego co napisałem wcześniej. Mianowicie, jeśli nie zdecydował[a|e]ś się na bycie płatnikiem VAT, a w danym roku kalendarzowym zbliżysz się do limitu 200 tysięcy złotych, to musi zapalić Ci się czerwona lampka. Jeśli wiesz, że Twoja kolejna faktura spowoduje, że przekroczysz ten limit, to najpóźniej na dzień przed jej wystawieniem musisz zarejestrować się jako VAT-owiec. Po tym fakcie, każdą kolejną fakturę wystawiasz już opodatkowaną VAT. Oczywiście wszystkie nieopodatkowane faktury wystawione do tej pory pozostaję bez zmian i nie odprowadzasz za nie VAT-u.
Jak słusznie zauważył Marcin, w pierwszym roku działalności należy pamiętać, że limit jest liczony proporcjonalnie do ilości dni istnienia działalności. Przykład znajdziesz w komentarzu Marcina.
Wypełnienie i złożenie wniosku VAT-R
W celu zarejestrowania się jako płatnik podatku VAT musisz wypełnić i złożyć wniosek VAT-R. Na chwilę obecną możesz to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest złożenie wniosku VAT-R tuż po rejestracji działalności w CEIDG. Niestety jest to możliwe tylko wtedy, gdy posiadasz podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym. Ja miałem „tylko” profil zaufany ePUAP, więc nie mogłem skorzystać z tej opcji. Pozostał mi drugi, oldschoolowy sposób – udać się do urzędu skarbowego z wypełnionym papierowym formularzem VAT-R.
Jak słusznie zauważył yarpen w komentarzu: jeżeli zdecydujesz się wcześniej na usługi biura rachunkowego i upoważnisz jego pracowników przy pomocy deklaracji UPL-1, to możesz właśnie im zlecić wypełnienie i złożenie formularza VAT-R za Ciebie.
Formularz VAT-R
Formularz VAT-R, jak większość formularzy w polskiej administracji, może na początku odrzucać poziomem swojego formalizmu. Na szczęście da się go okiełznać, a nas bezpośrednio dotyczy tylko kilka punktów.
Pierwsza strona nie powinna sprawić trudności – podajesz tam dane urzędu skarbowego, do którego kierujesz wniosek, a także swoje dane osobowe i adresowe. Jedyne na co powinieneś zwrócić uwagę, to punkt 10. Rodzaj podatnika w sekcji B.1 DANE IDENTYFIKACYJNE. Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą nadal masz status osoby fizycznej, więc zaznaczasz kwadrat numer 2.
UWAGA! Tak jak wspomnieli Tomek oraz cleaner90, od 1 stycznia 2017 roku z kwartalnego rozliczenia podatku VAT mogą skorzystać tylko osoby, które są zarejestrowana jako czynny podatnik VAT dłużej niż 12 miesięcy. Wprowadzono obowiązek comiesięcznego rozliczania podatku VAT przez pierwsze 12 miesięcy począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła rejestracja do VAT-u. Kwestia kwartalnego rozliczania podatku dochodowego pozostaje bez zmian. Pozostała część artykułu jest również nadal aktualna.
Na drugiej stronie przechodzimy do sedna sprawy. Najpierw w sekcji C.1. OKOLICZNOŚCI OKREŚLAJĄCE OBOWIĄZEK PODATKOWY musisz zaznaczyć:
W tym miejscu warto również mieć na uwadze to o czym wspomniał Dawid – jeśli przedmiotem działalności jest doradztwo (np. podczas rejestracji działalności wybrał[a|e]ś 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki spośród kodów PKD), to musisz być płatnikiem VAT i wtedy zaznaczasz punkt 28. podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą nie ma prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy zamiast punktu 32.
Następnie, jeśli wybrał[a|e]ś rozliczenie kwartalne (punkt 44.1), to w sekcji C.2. INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA DEKLARACJI zaznaczasz 51. VAT-7K, w przypadkach, o których mowa w art.99 ust.2 lub 3 ustawy i wypełniasz punkty 54 i 55. Od 1 października 2020 roku składa się nowy format pliku JPK_VAT, który zawiera dane z dotychczasowych deklaracji. Z tego względu formularz w tym miejscu mógł ulec zmianie. Jeżeli taką zauważysz, to daj mi proszę znać w komentarzu poniżej, a ja poprawię treść wpisu.
Na trzeciej stronie możesz wypełnić tylko część D. Jeśli nie planujesz mieć klientów z UE, to część dotyczącą VAT UE (C.3 INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH) możesz na razie pominąć. Zawsze możesz ją zaktualizować w przyszłości. Musisz tylko pamiętać, żeby to zrobić przed wystawieniem pierwszej faktury wymagającej VAT UE. Jeżeli chodzi o rejestracje numeru VAT UE, to polecam ją zrobić od razu. Wyjaśnienie dlaczego zmieniłem zdanie znajdziesz w odrębnym artykule.
Ile to kosztuje?
Od stycznia 2015 roku rejestracja płatnika VAT jest bezpłatna. Gdybyś jednak chciał otrzymać potwierdzenie rejestracji, to musisz zapłacić 170 złotych opłaty skarbowej. Mi do tej pory jednak nie było takie potwierdzenie do niczego potrzebne, więc nie skorzystałem z tej cudownej okazji 🙂
Do kiedy trzeba złożyć formularz VAT-R?
Formularz VAT-R należy złożyć najpóźniej przed dniem pierwszej sprzedaży towarów lub wykonaniem usługi, która jest opodatkowana VAT. Nie musisz więc się spieszyć i składać taką deklarację zaraz po starcie działalności. Trzeba jednak pamiętać, żeby zrobić to przynajmniej dzień wcześniej niż wypisanie pierwszej faktury. W przeciwnym wypadku oczywiście możesz wystawić fakturę, ale musisz zaznaczyć, że jesteś zwolniony z płacenia VAT i go nie naliczasz odwołując się do podstawy zwolnienia z VAT (odpowiedniego przepisu lub rozporządzenia).
Errata #1: Złóż VAT-R jak najszybciej!
Nowelizacja ustawy wprowadzona 1 stycznia 2017 roku przyniosła kilka „ciekawych” zmian. O jednej z nich wspomniałem już powyżej – brak możliwości skorzystania z kwartalnego rozliczania VAT-u przez pierwsze 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to jednak mały pikuś przy tym co wnosi druga zmiana.
Kontrola wiarygodności z urzędu skarbowego
Żeby zapobiegać wyłudzeniom Rząd wprowadził obowiązkowe kontrole wiarygodności każdego, kto chce zarejestrować się jako czynny płatnik podatku VAT. Niestety kontrole są przeprowadzane manualnie – urzędnik z Twojego fiskusa musi przyjść do siedziby Twojej firmy i sprawdzić, że nie jesteś przypadkiem firmą krzak. W teorii US ma na to 30 dni, ale w kilku dyskusjach na naszej grupie przewinęła się informacja, że ludzie czekają nawet 2-3 miesiące aż pojawią się na liście czynnych płatników VAT.
Co z tego wynika? To jest właśnie najlepsze. Mimo tej zmian prawo nie zabrania wystawiać faktur z naliczonym VAT-em od daty wpisanej w punkcie 38 formularza VAT-R, więc niby nic się nie dzieje, ALE… kontrahent może odmówić opłacenia takiej faktury ze względu na obawę, że nie odzyska VAT-u kiedy Twoja próba rejestracji zostanie podważona przez urząd skarbowy. Ot taka #DobraZmiana 🙁
Jak sprawdzić czy jesteś już czynnym płatnikiem podatku VAT?
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy jesteś już na liście czynnych podatników VAT, ale nie masz ochoty kontaktować się z urzędem skarbowym, to możesz skorzystać z usługi udostępnionej przez portal podatkowy.
Próba przyspieszenia procedury
Gdybyś był(a) zainteresowan[a|y] przyspieszeniem procedury rejestracji i kontroli skarbowej, to zachęcam do zapoznania się z przypadkiem Łukasza Chrząszcza, który opisał jak udało mu się to wszystko przyspieszyć. Co prawda nikt (przynajmniej w komentarzach) nie potwierdził, że udało mu się powtórzyć wyczyn Łukasza, ale warto wiedzieć, że ktoś złamał system 😉
Errata #2: Weź ze sobą kopię tytułu prawnego do lokalu oraz oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności
Pewien ponury człowiek zauważył w komentarzu, że wraz z formularzem VAT-R musiał dostarczyć do swojego urzędu skarbowego również kopię tytułu prawnego do lokalu oraz oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności (przykład). Wygląda na to, że niektóre urzędy upraszczają sobie w ten sposób procedurę weryfikacji nowych płatników VAT. Ciężko mi w tym momencie znaleźć informacje, czy to ogólnopolski „trend”, czy tylko lokalne działania. Tak czy inaczej, warto mieć ten komentarz na uwadze i może zawczasu przygotować się na prośbę o te dwa papierki?
BTW. Jeżeli w Twoim urzędzie skarbowym poproszono Cię o coś podobnego, to podziel się tym z innymi w komentarzu poniżej.
Coming soon
Z podstawowych kroków związanych z zakładaniem działalności gospodarczej pozostał już tylko jeden – zgłoszenie do ubezpieczeń w ZUS. O tym, a także o innych ciekawych tematach postaram się napisać już wkrótce.
Jeśli masz jakieś pytania albo uwagi do treści tego wpisu, zauważył[a|e]ś jakiś błąd lub chciał(a)byś dodać coś więcej, to zachęcam do komentowania poniżej.
Bądź na bieżąco!
Podobają Ci się treści publikowane na moim blogu? Nie chcesz niczego pominąć? Zachęcam Cię do subskrybowania kanału RSS, polubienia fanpage na Facebooku, zapisania się na listę mailingową:
lub śledzenia mnie na Twitterze. Generalnie polecam wykonanie wszystkich tych czynności, bo często zdarza się tak, że daną treść wrzucam tylko w jedno miejsce. Zawsze możesz zrobić to na próbę, a jeśli Ci się nie spodoba – zrezygnować
Dołącz do grup na Facebooku
Chcesz więcej? W takim razie zapraszam Cię do dołączenia do powiązanych grup na Facebooku, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje na poruszane tutaj tematy, możesz podzielić się własnymi doświadczeniami i przemyśleniami, a przede wszystkim poznasz ludzi interesujących się tą samą tematyką co Ty.
W grupie Programista Na Swoim znajdziesz wiele doświadczonych osób chętnych do porozmawiania na tematy krążące wokół samozatrudnienia i prowadzenia programistycznej działalności gospodarczej. Vademecum Juniora przeznaczone jest zaś do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat życia, kariery i problemów (niekoniecznie młodego) programisty.
Wesprzyj mnie
Jeżeli znalezione tutaj treści sprawiły, że masz ochotę wesprzeć moją działalność online, to zobacz na ile różnych sposobów możesz to zrobić. Niezależnie od tego co wybierzesz, będę Ci za to ogromnie wdzięczny.
Na wsparciu możesz także samemu zyskać. Wystarczy, że rzucisz okiem na listę różnych narzędzi, które używam i polecam. Decydując się na skorzystanie z któregokolwiek linku referencyjnego otrzymasz bonus również dla siebie.
Picture Credits
11 grudnia 2022 at 13:22
Chyba trzeba zrobić mały update treści w części:
„Kiedy musimy zarejestrować się jako VAT-owiec?”
Ponieważ jest to jednak nie do końca oczywiste. W każdym razie ja to zrozumiałem inaczej 🙂 Otóż, liczy się stosunek, proporcjonalną kwotę limitu od początku założenia działalności do końca roku. Jak ktoś założył w styczniu, to sprawa raczej jasna. Ja założyłem w październiku JDG i myślałem, że mogę spokojnie się wstrzymać z byciem VATowcem, bo nie przekroczę 200tys. zł 🙂 I z pomocą przyszła Pani księgowa 🙂 (pozdrawiam serdecznie Panią Martę!!!)
Założyłem działalność: 03.10.2022r., więc mam limit w 2022r: ((200.000zł x 92dni)/365dni) = 50.410zł – limit.
I o mały włos naciąłbym się 🙂
pozdrawiam serdecznie!!!
11 grudnia 2022 at 13:45
Poprawka w obliczeniach:
nie 92dni tylko 90dni, bo 3go zastartowałem 🙂
15 grudnia 2022 at 07:00
Dzięki Marcin! Podlinkowałem Twój komentarz – to będzie najlepszy przykład dla innych 🙂
23 sierpnia 2022 at 12:38
Jeśli chodzi o przygody z US to bardzo w porządku, założyłem działalność profilem zaufanym przez CEIDG, następnie kilka dni później aktualizowałem wpis i wybrałem VAT-R, później tylko dostałem telefon z prośbą o przesłanie skanu tytułu prawnego do lokalu i oświadczenia o formie działalności oraz oświadczenie o nie prowadzeniu czynności opodatkowanych VAT pomiędzy założeniem działalności a zmianą.
23 sierpnia 2022 at 19:17
Dzięki za info! Przyda się aktualizacja po takim czasie 🙂
21 października 2021 at 23:22
Cześć,
ja przedstawię jak to było u mnie w 2021.
Założyłem działalność przez portal biznes.gov.pl w połowie września 2021, z datą rozpoczęcia 02.10.2021 r. Miałem już wcześniej NIP – nadano mi go w 2011, gdy kupowałem używany samochód i musiałem opłacić podatek PCC. W związku z tym od razu przy zakładaniu działalności mogłem zaznaczyć, że mam NIP* i złozyć wniosek VAT-R.
W połowie paździenika dostałem polecony z Urzędu Skarbowego w Krakowie. Pytano mnie w nim:
a) dlaczego zaznaczyłem poz. 32 w formularzu VAT-R (że np. przewiduję, że moje przychody przekroczą 200 tys. zł)
b) krótki opis działalności i informację czy zostały podpisane umowy z kontrahentami
c) proszono o poprawę poz. 41 i 42 – zaznaczyłem metodę kasową i rozliczenie kwartalne, które jest niemożliwe dla nowych podatników.
Nikt nie pytał o tytuł prawny do lokalu (ale jestem w księdze wieczystej).
Zadzwoniłem na podany numer i z bardzo miłą Panią z urzędu ustaliliśmy, że:
a) mogę zaznaczyć poz. 28, zamiast poz. 32, czyli, że po prostu chcę być płatnikiem VAT
b) opis działalności miał być krótki
c) rozliczenie kwartalne wybrałem, bo niestety na stronie biznes.gov.pl, przy wyborze metody kasowej, nie jest możliwe wybranie rozliczenia innego, niż kwartalne. W związku z tym Pani z urzedu poprosiła, aby napisać, że występuje błąd techniczny, ale będę się rozliczał miesięcznie.
Wiadomość wysłałem przez ePUAP. Po 2 dniach ta sama Pani zadzwoniła i powiedziała, że w pierwszym VAT-R zaznaczyłem też, że chcę zostać płatnikiem VAT-EU, a teraz już tego nie zaznaczyłem (prawdopodobnie przegapiłem jakiś krok na stronie biznes.gov.pl, albo formularz nie jest jeszcze dopracowany). Powiedziała, że jeśli nie musze mieć VAT-EU, to żebym napisał wiadomość przez ePUAP, że z tego rezygnuję.
W międzyczasie założyłem też konto firmowe i złożyłem wniosek o zmianę danych w CEIDG o dodanie numeru konta (również przez biznes.gov.pl).
Po tygodniu od odebrania poleconego z US, jestem już na białej liście.
* W internecie piszą, że jeśli mieliśmy nadany NIP przed 01.01.2012 (wtedy zniesiono numery NIP dla osób fizycznych i zastąpiano je numerami PESEL), to nie możemy go podawać przy zakładaniu działalności. Jest to nieprawda – potwierdziłem tę informacją na którejś z infolinii podatkowych, podałem stary NIP przy zakładaniu działalności i jest on numerem NIP mojej firmy.
22 października 2021 at 07:42
Maciek,
dzięki za podzielenie się swoim przypadkiem tak szczegółowo! Na pewno się komuś przyda.
Mnie na przykład ominęła informacja, że przez biznes.gov.pl da się też zakładać JDG. Teraz już wiem 🙂
28 września 2021 at 23:27
Czy adres prowadzenia działalności (i lokal, o którym mowa), to powinien być aktualny adres zamieszkania (wynajmowane mieszkanie)? Czy adres zameldowania (u rodziców)?
29 września 2021 at 18:59
IMHO zamieszkania. Musisz jednak pamiętać, że na 99% będziesz musiał przedstawić tytuł prawny do lokalu, czyli w tym przypadku będzie to umowa najmu.
12 listopada 2021 at 16:31
Piotrek,
a co w sytuacji, gdy mieszkam w lokalu żony (który nabyła przed ślubem) i taki adres zamieszkania podam w VAT-R a w CEIDG nie zaznaczę miejsca prowadzenia działalności? Będę musiał sporządzić umowę bezpłatnego użyczenia mi ułamka lokalu przez żonę i dostarczyć ją, wraz z kopią dokumentu notarialnego (lokal żony_ do US? 🙂
14 listopada 2021 at 08:51
Adamie,
zaiste ciekawa sytuacja 🙂 A to nie jest tak, że majątek wprowadzany przez małżonków do małżeństwa staje się ich wspólnym? Oczywiście przy wspólnocie majątkowej… Ale ja tego nie wiem. Mogę pleść głupoty, bo nie znam się na prawie majątkowym 😉
Jak US potraktuje męża prowadzącego JDG w mieszkaniu żony, z którą cały czas jest w związku małżeńskim, ale to mieszkanie formalnie nie jest jego? Może podpytaj na grupie, bo ja nie wiem 🙁
A jak już z uda Ci się załatwić sprawę, to daj znać tutaj jak to wyszło – ta informacja na pewno przyda się innym.
1 listopada 2022 at 19:40
Gdy jeden z małżonków kupi mieszkanie przed ślubem, będzie ono stanowiło składnik jego majątku osobistego. Czyli to co kupisz przed ślubem i przed wspólnotą majątkową, to jest tylko i wyłącznie Twoje.
1 listopada 2022 at 22:07
Potwierdzam. W „międzyczasie” dokształciłem się nieco w tym temacie i jest tak jak piszesz.
Ogólnie, to we wspólnocie majątkowej jest kilka wyjątków. Innym przykładem jest choćby darowizna pieniężna na jednego z małżonków na przykład od rodzica. Mimo tego, że darowizna jest w trakcie trwania związku małżeńskiego w którym jest wspólnota majątkowa, to pieniądze te formalnie należą do obdarowanego.
Nie wiem ile jeszcze podobnych „wyjątków” się znajdzie…
18 stycznia 2024 at 12:20
I jak rozwiązałeś tę sytuację, Adamie? Mam podobny problem, tylko, że ja nawet nie jestem w związku małżeńskim i mieszkam u chłopaka jego w mieszkaniu, więc się zastanawiam jak rozwiązać tę sprawę…
16 września 2021 at 18:30
Czy Urzad Skarbowy prosi o tytul prawny do lokalu wskazanego na wniosku VAT-R (adres zamieszkania), czy do lokalu wskazanego jako adres do doręczeń w CEIDG (np. biuro wirtualne)?
16 września 2021 at 19:09
Obawiam, że zamieszkania, bo ten jest „realny”, a w tych sprawdzenia chodzi o to, że nie jesteś firmą-krzakiem wyłudzającym VAT.
Dodatkowo prawdopodobnie dopytają czemu wybrałeś biuro wirtualne.
Oczywiście wszystko zależy też od konkretnego urzędu, a czasem i urzędnika.
Jeżeli nie zapomnisz, to daj proszę znać jak to się skończyło w Twoim przypadku. Z góry dziękuję!
17 września 2021 at 07:09
FB/groups/ProgramistaNaSwoim/posts/2579219702221818/
Dokładnie ta sama sytuacja?
22 września 2021 at 11:53
Tak, to mój post.
Potwierdzilem sprawe w Urzędzie Skarbowym.
Urząd weryfikuje tytuł prawny do lokalu wskazanego jako stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej. W przypadku jego braku weryfikowany jest adres zamieszkania.
22 września 2021 at 11:54
Dzięki za info!
21 czerwca 2021 at 12:10
Co do potwierdzenia prawa do lokalu i oświadczenia o rodzaju wykonywanej działalności – melduję, że US w Bydgoszczy niemal natychmiast po założeniu firmy i wysłaniu VAT-R prosi o potwierdzenie prawa do lokalu i oświadczenie o rodzaju wykonywanej działalności. Komunikacja sympatyczna i pomocna. Właśnie wysłałam dokumenty, mam nadzieję, że bez problemu lada moment będę na liście VAT 🙂
21 czerwca 2021 at 12:41
Dzięki serdeczne za informację 🙂
7 czerwca 2021 at 20:33
Cześć,
załatwiam sprawę w urzędzie Skarbowym w Zawierciu, aktualnie udaje się wszystko załatwić przez epuap i ceidg. Popełniłem błąd korzystając od razu z usług księgowej, przez to źle wypełniłem VAT-R, dowiedziałem się o tym dzisiaj jak zadzwonili z US. Powinienem zaznaczyć pole 33 w sekcji C zamiast 28 – jak poradziła księgowa.
Podobnie jak wszyscy wyżej też muszę dosłać umowę najmu/użyczenia (tytuł prawny do lokalu) i oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności – tutaj mam pytanie, czy wpisywaliście wszystko zgodnie z kodami PKD jakie macie we wniosku CEIDG? Pani z US wyjechała, że oświadczenie składam pod odpowiedzialnością karną. Mam dochód np. z Admob, czy powinienem to tam wpisać?
7 czerwca 2021 at 20:38
Dodam, że Pani z US pomimo dodania PKD o doradztwie (62.02Z) stwierdziła, że nie powinienem zaznaczać 28 tylko właśnie 33, co pewnie wynika stąd, że nie jest to „główna część” prowadzonej działalności.
8 czerwca 2021 at 11:24
Cześć Michał.
Dzięki za komentarz i podzielenie się swoim przypadkiem.
Jeżeli chodzi o odpowiedź na Twoje pytanie, to mnie ominęła konieczność składania oświadczenia, więc nie pomogę 🙁 Ale, zajrzyj jeszcze na naszą grupę. Tam było sporo podobnych przypadków opisanych. A jak nic nie znajdziesz, to po prostu wrzuć nowe pytanie.
Trzymam kciuki! Daj znać jak się sytuacja rozwinęła.
5 maja 2021 at 10:45
Errata #2: Weź ze sobą kopię tytułu prawnego do lokalu oraz oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności
Wrocław-Krzyki również wymaga tych oświadczeń
5 maja 2021 at 12:51
Dzięki za info!
29 kwietnia 2021 at 14:39
Dorzucę od siebie, że 7 kwietnia 2021 złożyłem wniosek o rejestrację działalności razem z VAT-R. Czekałem 2 tygodnie, po czym nie usiedziałem i zadzwoniłem do US (Praga Południe w Warszawie).
Bardzo miła Pani nawet nie sprawdzała moich danych, tylko zapytała czy dołączyłem we wniosku tytuł prawny do lokalu. Nie załączyłem, bo nigdzie nie widziałem takiego wymagania w formularzu, spodziewałem się raczej, że wpadnie kontrola.
Pani podała maila, na którego wysłać dokumenty (wynajmowane mieszkanie, w umowie brak ograniczeń typu „tylko na cele mieszkalne”, upewniłem się, że właściciel nie ma nic przeciwko, ale nie miałem tego na piśmie). Pani powiedziała, że jako US mają 2 miesiące na rejestrację VAT-R, ale powinno być szybciej i po ok. tygodniu od wysłania tych dokumentów, bez żadnego powiadomienia, bez żadnej kontroli/wizyty w domu, odkryłem na stronie do weryfikacji, że jestem podatnikiem VAT-R :)))
Zatem trwało to u mnie ok. 3 tygodni i myślę, że warto nawet parę dni po złożeniu wniosku zadzwonić do swojego US (ponoć różne US mają różne wytyczne) i być miłym dla osób, z którymi rozmawiamy 😉
29 kwietnia 2021 at 14:46
Dzięki za podzielenie się swoim przypadkiem! To zawsze wartościowa informacja dla kolejnych osób 🙂
28 marca 2021 at 22:30
Mam pytanko, bo nigdzie jednoznacznie nie mogę znaleźć odpowiedzi na nie. Jeśli w CEIDG zarejestruję JDG bez stałego miejsca zamieszkania, a VAT-R jako adres zamieszkania podam mieszkanie, które wynajmuję to czy podczas kontroli mogą domagać się wglądu w umowę najmu? Mam tak jednoznacznie napisane, że lokal jest tylko i wyłącznie do celów mieszkalnych i martwię się, że to może być problem
29 marca 2021 at 08:51
Na 99% poproszą o przedstawienie tej umowy. Nie wiem tylko (bo sam tego nie przechodziłem), czy będzie to sprawdzenie pod kątem tego, czy Ty masz prawo do prowadzenia DG w tym miejscu, czy po prostu prawo do zamieszkiwania w tym lokalu.
Polecam Ci przejrzeć temat miejsce prowadzenia działalności na naszej grupie. Jest duża szansa, że znajdziesz odpowiedź. A jeśli nie, to po prostu tam dopytaj.
25 kwietnia 2021 at 15:25
Hej Mateusz. Jestem w podobnej sytuacji. Czy masz już może więcej informacji jak to było w Twoim przypadku procesowne? 🙂 pozdrawiam
27 kwietnia 2021 at 11:30
U mnie proces się jeszcze nie zakończył, ale zostawiam info jakie uzyskałem od pana zajmującego się rejestracją podatników w urzędzie skarbowym.
A więc, w przypadku wynajmowania mieszkania i chęci zostania vatowcem oraz zaznaczenia w CEIDG opcji 'brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej’, przy składaniu wniosku VAT-R osobiście w US, można załączyć dodatkowo umowę najmu lokalu mieszkalnego.
Jeśli się tego nie zrobi to prawdopodobnie będą prosić o podesłanie takiej umowy, lub w przypadku kontroli przedstawienie jej. (na stan dzisiejszy robią weryfikację telefoniczną, nie ma fizycznych kontroli)
Nie jest konieczne żadne oświadczenie właściciela lokalu ze zgodą na prowadzenie działalności (w przypadku działalności związanej z tworzeniem oprogramowania), ponieważ taką działalność można prowadzić praktycznie wszędzie.
27 kwietnia 2021 at 12:01
Ślicznie dziękuję za podzielenie się swoją wiedzą! Na pewno przyda się innym 🙂
28 lutego 2021 at 02:05
Informacyjnie:
Aktualnie przy zakładaniu działalności przez ceidg.gov i wypełnianiu CEIDG-1 nie ma możliwości zaznaczenia na końcu „Do wniosku dołączam zgłoszenie VAT-R” ze względu na brak NIP (pierwsze zakładanie działalności). W związku z tym należy w późniejszym terminie tj. po przydzieleniu NIP (u mnie trwało do 1 dzień) dosłać VAT-R. Można to zrobić w prosty sposób:
1) na stronie ceidg.gov wybieramy „zmień dane”
2) wypełniamy wymagane pola z *
3) tym razem na samym dole formularza mamy możliwość zaznaczenia „Do wniosku dołączam zgłoszenie VAT-R” – zaznaczamy
4) klikamy Dalej i wyświetla nam się formularz VAT-R do wypełnienia
5) wypełniamy i wysyłamy CEIDG-1 z poprawką
Tak samo możemy zgłosić ZUS ZUE, ZZA, etc., jeśli z jakiegoś powodu to pominęliśmy przy zakładaniu działalności (poza polami z * zaznaczamy dodatkowo „dołączam zus: zue, zza etc.)
Niby prosta sprawa, ale zanim do tego doszedłem to latałem po różnych stronach od .gov i nigdzie wprost nie było nic powiedziane, także zostawiam, może komuś oszczędzę trochę czasu i nerwów 😉
28 lutego 2021 at 07:49
Dzięki za podzielenie się tą informacją! Na pewno ktoś skorzysta 🙂
9 lutego 2021 at 11:53
Sugerując się komentarzami i tym wpisem pojechałem równo tydzień temu (01.02.2021) do US Śródmieście we Wrocławiu i złożyłem od razu: VAT-R, skan umowy najmu mieszkania i oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności. Od wczoraj (08.02.2021) jestem czynnym płatnikiem VAT z tego co widzę w systemie 🙂 Bez żadnej kontroli, żadnego telefonu. Dzięki za wskazówki 🙂
12 lutego 2021 at 08:18
No i pięknie! Pokonałeś system 🙂 Bardzo pozytywny komentarz. Zawsze fajnie czytać, że treści z bloga się przydają. Pozdrawiam!
30 września 2020 at 10:07
Ja jestem ciągle w trakcie „walki” z 1 US Warszawa Śródmieście o rejestrację jako płatnika podatku VAT.
1. Zarejestrowałem działaność pod adresem wynajmowanego przeze mnie mieszkania
2. Złożyłem VAT-R
3. Zadzwoniła do mnie pani z US, prosząc o dosłanie mailem skanu umowy, co zrobiłem tego samego dnia
4. Tydzień później odpisała mi, że umowa jest na cele mieszkaniowe i potrzebna będzie pisemna zgoda właściciela lokalu na prowadzenie działalności
5. Właściciel zgodę chętnie wyraził, ale powiedział, że będzie musiał zgłosić do urzędu zmianę przeznaczenia lokalu co wiąże się z wyższym podatkiem, ok. 100 zł miesięcznie, który będę musiał zapłacić ja. Dodatkowo trzeba będzie zrobić aneks do umowy najmu.
Muszę przyznać, że nie spodziewałem się, że będzie to tak skomplikowane, a ponadto kosztowne. Właściciel, który jest vatowcem zaproponował mi, że możemy zrobić nową umowę najmu, na firmę, dzięki czemu będę mógł wrzucić koszty wynajmu w koszty prowadzenia działalności. Może dzięki temu uda się zniwelować te 100 zł ekstra.
30 września 2020 at 10:50
Upewnijcie się wraz z właścicielem, czy aby na pewno Urząd Miasta, pod który podlega nieruchomość będzie chciał podwyższyć podatek w takim przypadku. Być może zmiana przeznaczenia nie będzie tu w ogóle wymagana. Z doświadczenia wiem, że urzędy bardzo indywidulanie do tego podchodzą, bo nie ma ujednoliconych przepisów. Ale działalność gospodarcza, działalności nie równa. Prowadzenie szwalni, czy zakładu naprawy pralek jednoznacznie wskazuje, że kawał mieszkania musisz przerobić na „warsztat”. Jeżeli jednak jesteś programistą, to twoim jedynym kątem do pracy jest kawałek biurka w roku pokoju. Jednocześnie nie dyskwalifikuje to pokoju z jego funkcji mieszkalnej. Upewnij się. Możesz to zrobić nawet sam, dzwoniąc bezpośrednio do właściwego UM. Ja dokładnie tak zrobiłem u siebie, żeby się upewnić i nie tak mi również wyjaśniono telefonicznie. I z tego co wiem, nie jestem wyjątkiem.
30 września 2020 at 11:02
Ogromne dzięki za wskazówkę. Tak też zrobię. Napiszę potem co z tego wszystkiego wynikło.
8 września 2020 at 15:33
W moim przypadku szybciutko to ogarnęli 🙂 złożyłem VAT-R 25 sierpnia poprzez CEIDG. Dzień później z US w Pabianicach dzwoni pani i prosi mnie o: zgodę na prowadzenie DG pod adresem, oświadczenie o prowadzeniu DG (czym się będę zajmował) oraz zdjęcia domu i miejsca pracy.
Tydzień później kolejna rozmowa nt. ankiety weryfikacyjnej. Mieli przyjechać, ale jest wirus, więc teraz wszystko jest zdalnie 😉 Na następny dzień jestem na białej liście oraz w VIES.
8 września 2020 at 17:23
No to ładnie 🙂 Z tego co kojarzę z wypowiedzi tu i ówdzie, to ten proces się już „przeżarł” dlatego te terminy się nieco skróciły. Oczywiście wszystko zależy też od obłożenia konkretnego US.
BTW. Zadziwia mnie fakt ile rzeczy urzędowych nagle można załatwić zdalnie 🙂 Nawet takich, które w czasach pre-COVID-owych trzeba było załatwiać absolutnie wyłącznie na miejscu 😉
22 czerwca 2020 at 08:30
Dziękuję za tego bloga – jest naprawdę pomocny! Proszę jednak o aktualizację tego artykułu, ponieważ w najnowszej wersji formularza VAT-R pozycja 33 stała się pozycją 32…
22 czerwca 2020 at 21:18
Dzięki za miłe słowa i za informacje o aktualizacji. Poprawiłem – możesz zweryfikować, czy wszystko jest teraz dobrze.
17 czerwca 2020 at 09:45
Uwaga, w formularzu VAT-R pole 33 zmieniło się w pole 32 a brzmią podobnie i łatwo się pomylić.
22 czerwca 2020 at 21:18
Dzięki serdeczne za zwrócenie uwagi – poprawiłem. Zrobiłbym to szybciej, ale niestety Twój komentarz wpadł gdzieś do spamu.
28 kwietnia 2020 at 13:48
Składałem VAT-R dzisiaj. Od Pana z US dowiedziałem się, że można to zrobić używając wyłącznie profilu zaufanego, co też uczyniłem. Po tym, gdy został mi przyznany NIP, odwiedziłem CIDG i wybrałem „zmień dane” (firmy). W dołu formularza, który wypełniłem rejestrując działalność, zaznaczyłem „załącz VAT-R” i w gruncie rzeczy tyle. Żadnych zmian nie trzeba wprowadzać w formularzu, można całą operację ograniczyć do zaznaczenia checkboxa „załącz VAT-R”.
29 kwietnia 2020 at 07:19
Dzięki serdeczne za ten komentarz. Na pewno przyda się innym.
To już kolejny sygnał, że przydałoby się przejść całą procedurę zakładania działalności jeszcze raz i ją tu opisać… ale jak to zrobić, kiedy ma się już jedną działalność?
30 kwietnia 2020 at 19:50
Najśmieszniejsze jest to, że jeszcze 2 tygodnie temu wnioski VAT-R w CEIDG były nieaktualne (nie wiem jak jest teraz), od 1 kwietnia obowiązuje wersja 14, dlatego wrzucałam wniosek fizycznie do urny. I potwierdzam, że dodatkowo US wymaga dostarczenia kopii tytułu prawnego do lokalu oraz oświadczenia o rodzaju prowadzonej działalności.
1 maja 2020 at 10:06
Ciekawa informacja. Jeszcze się z taką nie spotkałem. Dzięki!
9 czerwca 2020 at 19:53
Jestem na świeżo po zakładaniu firmy i Vat-R da się bez problemu przez CEIDG wypełnić i wysłać. Natomiast potwierdzam to co napisane wyżej. Dzisiaj miałem telefon z us i muszę okazać oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności (czyli krótki opis czym się będę zajmował) plus umowę użyczenia lokalu (ponieważ formalnie właścicielem domu w którym otwieram działalność jest moja żona). Ale oba dokumenty mam zeskanować i wysłać na maila którego dostałem od Pani z US – nie trzeba jeździć 🙂 US Częstochowa.
10 czerwca 2020 at 07:11
Dzięki serdeczne za feedback.
Dobrze, że wszystko w CEIDG już śmiga.
Kwestia oświadczenia w tym przypadku to sprawa znana, ale fajnie wiedzieć, że są urzędy skarbowe, które pozwalają zeskanować dokumenty bez konieczności jeżdżenia… chociaż ciekawe, czy nie jest to rozwiązanie tymczasowe ze względu na COVID-19…
10 maja 2020 at 22:18
W jakiej postaci trzeba załączyć plik? Wydrukować uzupełnić skan? Czy wygenerować jakoś?
13 maja 2020 at 07:50
Rozumiem, że już znalazłeś odpowiedź, tutaj, tak?
11 lutego 2021 at 11:49
I w jakiej postaci załączyłeś pliki?
18 marca 2020 at 15:22
Witam wszystkich,
Zastanawiam się czy zakupy bezpośrednio związane z DG dokonane przed złożeniem wniosku VAT-R mogą zostać rozliczone względem tego podatku?
W Internecie znalazłam kilka różnych wypowiedzi na ten temat jednak żadna ni potwierdzona.
19 marca 2020 at 11:40
Cześć.
Rzuć okiem tutaj: https://programistanaswoim.pl/rozliczenie-kosztow-poniesionych-przed-rozpoczeciem-dzialalnosci-gospodarczej/#comment-4758568725
Tyle wiem.
7 sierpnia 2019 at 10:30
Podzielę się, jak wyglądała rejestracja w moim przypadku (brak stałego miejsca wykonywania działalności)
1) 28 czerwca udałem się osobiście do US z wypełnionym VAT-R i dokumentem poświadczającym prawo do lokalu. Na miejscu przyjęto dokumenty i dodatkowo poproszono mnie o napisanie/wypełnienie dwóch dodatkowych oświadczeń.
2) 4 lipca dostałem wezwanie do US by wprowadzić drobne poprawki do formularza. Zrobiłem to następnego dnia.
3) 9 lipca byłem już oznaczony jako czynny płatnik VAT
Kontroli urzędników nie było 🙂
Generalnie jeśli chodzi o rejestrację do VAT to polecam to zrobić tradycyjnie, udając się do urzędu. Wtedy można tego samego dnia wypełnić wszystko, czego jeszcze US będzie potrzebować.
7 sierpnia 2019 at 10:35
Dzięki za podzielenie się swoimi doświadczeniami!
26 września 2020 at 10:21
Cześć! Skoro rejestrowałeś działalność bez stałego miejsca jej wykonywania, to dlaczego urząd prosi o dokument poświadczający prawo do lokalu? Do jakiego lokalu – do miejsca zamieszkania?
28 października 2020 at 23:04
Tak, miejsca zamieszkania.
W urzędzie tłumaczyli mi, że chodzi o miejsce świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT (które zawsze musi być). Normalnie tym miejscem jest siedziba działalności, ale jeśli jej nie ma, to przyjmuje się, że takim miejscem jest miejsce zamieszkania.
Nie wiem jednak, czy zawsze pytają o dokument poświadczający prawo do lokalu. Być może to zależy od danego urzędu.
29 października 2020 at 11:09
Dzięki za odpowiedź. U mnie też rzeczywiście prosili o ten dokument, na szczęście miałam taki przygotowany.
24 maja 2019 at 09:59
Dzień dobry,
nie jestem VAT-owcem. Zajmuję się obsługą systemów informatycznych. Jeden z moich potencjalnych klientów, z którym będę chciał podpisać kontrakt zamieścił w umowie zapisy:
–
oraz
–
Przez planowanie zakupów sprzętu i oprogramowania rozumie się w tym przypadku sporządzanie specyfikacji technicznych i wymogów dla sprzętu i oprogramowania.
Czy podpisanie tej umowy obliguje mnie do rejestracji jako czynny płatnik podatku VAT? Czy wyżej wymienione usługi podchodzą pod doradztwo?
Będę wdzięczny za wszelkie porady i sugestie.
28 maja 2019 at 08:33
Cześć.
Szczerze mówiąc, nie wiem 🙁
Polecam jednak zapytać tutaj: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam znajdziesz więcej osób, które mogą pomóc.
7 kwietnia 2019 at 13:56
Po otrzymaniu VAT-R, mój US (w Kraśniku, Lubelskie):
1. Poprosił o przesłanie skanu dokumentu uprawniającego mnie od korzystania z lokalu,
2. Po otrzymaniu skanu w ciągu bodajże 2 dni, kontrolerzy odwiedzili mnie i zweryfikowali, że lokal nie jest „garażem”.
Ogólnie, US w Kraśniku (przynajmniej w moim przypadku) działa sprawnie, kontakt z nim jest skuteczny, a pracownicy – pomocni.
8 kwietnia 2019 at 07:40
Dzięki za podzielenie się swoim przypadkiem – zawsze dobrze wiedzieć jak to wygląda w różnych miejscach 🙂
6 maja 2019 at 13:55
Podobnie US Poznań 🙂 Jeszcze nic nie zaniosłem, niemniej poproszono mnie o dostarczenie papieru o użyczeniu lokalu na rzecz firmy (nie należy do mnie, wpisałem mieszkanie rodziców), a także oświadczenie o rodzaju wykonywanej działalności.
Zapewne zaktualizuję komentarz na podstawie wrażeń z samego urzędu. Póki co babka kontaktowała się ze mną przez telefon i wydawała się zwyczajnie przyjazna.
6 maja 2019 at 21:31
Dzięki za info! Koniecznie podziel się spostrzeżeniami już po 🙂
15 marca 2019 at 09:36
Witam, czy mógłbyś proszę podać źródło informacji o „Mamy więc sytuację, w której nie doliczasz VAT-u, ale możesz go
odliczać. W takim przypadku każdy zakup firmowy opodatkowany VAT-em
produkuję nadwyżkę VAT-u, którą możesz dostać od fiskusa „w prezencie””.
Zakłam firmę w Polsce, ale moi klienci są z Wielkiej Brytani (wciąż Unia Europejska) i chciałbym wiedzieć więcej na ten temat.
Dziękuję i pozdrawiam!
17 marca 2019 at 09:44
Cześć.
Konkretnego źródła Ci w tej chwili nie podam. Poszukaj informacji o VAT NP, „nie podlega opodatkowaniu” lub „odwrotne obciążenie”.
Odnośnie tego fragmentu artykułu, to musiałbym go nieco sprostować. Później uświadomiłem sobie, że tak naprawdę nie ma znaczenia, czy pracuje się dla zagranicznego klienta, czy dla rodzimego. W obu przypadkach się to opłaca. Różnica jest po prostu taka, że jeżeli pracujemy dla kogoś z Polski, to my zajmujemy się zapłatą VAT-u od naszej faktury przychodowej. Jeżeli jednak pracujemy dla kogoś na przykład z USA, to oznaczamy na fakturze „np” i w płatności otrzymujemy tylko kwotę netto, bez VAT-u. Mimo wszystko jesteśmy przez US traktowani jakbyśmy ten VAT zapłacili, więc możemy sobie go odliczyć, jeżeli mamy jakieś koszty.
Mam nadzieję, że chociaż trochę rozjaśniłem sprawę.
Pozdrawiam!
7 stycznia 2019 at 13:35
Hej, u mnie poszło szybko i sprawnie (w ciągu 7 dni byłem zarejestrowany). To i przed Święta grudniowe! Ale wraz z formularzem złożyłem wypis z księgi wieczystej i oświadczenie o którym tutaj mowa.
14 września 2018 at 11:24
Cześć. Super blog i wiele bardzo wartościowych informacji. Dzięki! Mam pytanie odnośnie rozliczenia VAT metodą kasową dla nowej DG. Aktualnie nowe firmy nie mogą rozliczać się kwartalnie w pierwszych 12m, natomiast metoda kasowa implikuje rozliczanie kwartalne – czy to oznacza że nowo powstałe DG nie mogą rozliczać VAT-u metodą kasową?
14 września 2018 at 11:31
Wydaje mi się że znalazłem interpretację w tej sprawie:
https://www.podatki.biz/artykuly/vat-2017-metoda-kasowa-dla-rozpoczynajacych-dzialalnosc_14_35169.htm
Wniose byłby taki, że można rozliczać się kasowo w tych pierwszych 12 miesiącach.
Ciekawy jestem czy ktoś z czytelników miał jednak podobny dylemat i jak go rozwiązał.
14 września 2018 at 21:30
Cześć.
Dzięki! Cieszę się, że znalazłeś tutaj przydatne informacje 🙂
Niestety z metodą kasową nie miałem styczności, więc Ci nie podpowiem… ale może faktycznie ktoś z czytelników…
6 września 2018 at 07:43
Cześć. Świetny artykuł oraz blog.
Wkrótce planuję przejść na B2B i planuję wynająć wirtualne biuro. Słyszałem, że fiskus czasem odmawia w takim przypadku rejestracji płatnika vat. Spotkałeś się z takim problemem?
7 września 2018 at 07:49
Cześć Paweł.
Dzięki serdeczne 🙂
Też tak słyszałem. Osobiście się z taką sytuacją nie zetknąłem, bo rejestrowałem się do VAT-u jeszcze przed czasem tych weryfikacji. Radzę poszukać na grupie ( https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ ) – tam temat przewijał się sporo razy i z tego co pamiętam mimo wszystko dawało się zarejestrować DG na wirtualne biuro. Ale tak jak mówię, poszukaj, jak nie znajdziesz to zapytaj na grupie 🙂
28 sierpnia 2018 at 18:08
Hej,
planuję przejść z etatu na B2B. Obecnie jako programista zarabiam 5 000 zł netto.
Przy użyciu kalkulatora https://zarobki.pracuj.pl/kalkulator-wynagrodzen/ wyliczyłem, że całkowity koszt jaki ponosi pracodawca to 8 500 zł i na taką kwotę chciałbym wystawiać fakturę + VAT. I o ten VAT się rozchodzi 🙂 Jak rozumiem w praktyce klient/pracodawca powinien przelewać mi comiesięcznie wynagrodzenie w wysokości 8 500 zł + 23% = 10 455 zł. I tu pojawia się sprawa, której nie rozumiem 🙂 Na chłopski rozum w zasadnie dla pracodawcy jest to większy koszt o 1 955 zł miesięcznie? Czy może to być problem? Jutro będę prowadził rozmowy z zarządem i chcę wiedzieć czy im się to opłaca? Czy mogą chcieć obniżyć mi te 8 500 zł o podatek VAT?
Dzięki za pomoc 🙂
Rafał
28 sierpnia 2018 at 20:48
Cześć.
Nie mogą i w żadnym wypadku nie daj sobie tego wmówić 🙂
VAT jest dla przedsiębiorców (a Ty również będziesz przedsiębiorcą po przejściu na samozatrudnienie) podatkiem transparentnym. Oznacza to tyle, że w te 1955 zł to będzie koszt tylko w teorii, bo o ten koszt będą mogli sobie pomniejszyć VAT, który sami mają do zapłacenia. Tzn. jeżeli Twój obecny pracodawca wystawi fakturę komuś innemu na 100 tysięcy złotych za miesiąc, to doliczy do tego sobie 23 tysiące złotych VAT-u, które później będzie musiał przekazać do US. Ale dzięki temu, że Ty jesteś ich „kosztem” to pomniejszą sobie ten VAT, właśnie o te 1955 złotych i przeleją do US „tylko” 21045 złotych. Mam nadzieję, że to w miarę jasne. Starałem się to wyjaśnić tutaj: https://programistanaswoim.pl/vat-for-dummies-czyli-jak-dziala-podatek-od-wartosci-dodanej/
Dodatkowo zerknij również na te dwa artykuły:
– https://programistanaswoim.pl/jak-przejsc-na-samozatrudnienie-i-nie-dostac-wrzodow-zoladka/
– https://programistanaswoim.pl/kiedy-oplaca-sie-przejsc-z-etatu-na-samozatrudnienie/
i pamiętaj, że te 8500 zł powinno być dla Ciebie naprawdę wartością minimalną. Bo przechodząc na B2B pozbywasz się płatnego urlopu, solidnie płatnego chorobowego i w teorii emerytury. Te dwie pierwsze rzeczy są szczególnie korzystne dla Twojego pracodawcy, gdyż nie musza się przejmować, że będą musieli Ci płacić nawet jeśli nie będziesz pracował. Niczego nie sugeruję, bo nie znam dokładnie Twojej sytuacji, ale weź to pod uwagę i mniej to z tyłu głowy.
Powodzenia w negocjacjach!
Piotr
26 lipca 2018 at 08:38
Dzieki za artykul, bardzo pomocne!
Przeczesalem komentarze ale nie znalazlem odpowiedniej dyskusji, wiec zapytam:
Jak sie ma sytuacja gdzie nasz klient jest poza UE ale wspolpracujemy z firma w Polsce (B2B). Ta firma z ktora wspolpracujemy wystawi naszej firmie FVAT. Z uwagi na to, ze nie naliczamy jednak VAT klientowi z AUS, czy bedzie sie nalezal zwrot VATu przez urzad skarbowy? Jezeli nie, to to chyba tez bedzie jedna z tych nieoplacalnych sytuacji.
Zakladajac, ze nasza firma ma wiekszosc klientow poza UE i duzo wspolpracuje z firmami w Polsce, takie zwroty bylyby sprawa czesta. Czy to jest czerwona flaga na US?
26 lipca 2018 at 10:02
Tak, zwrot VAT będzie się należał. Wystawiamy fakturę dla kontrahenta spoza UE bez VAT, ale w związku z wykonaną dla niego usługą, musimy ponieść koszty w Polsce, opodatkowane 23% VAT. Jeśli te koszty bezpośrednio dotyczą tej sprzedaży to oczywiście można wystąpić o zwrot VAT. W uzasadnienie zwrotu należy zaznaczyć opcję „zwrot podatnikowi, który dokonywał dostawy towaru lub świadczył usługi poza terytorium kraju”.
26 lipca 2018 at 10:19
Dziekuje za odpowiedz!
26 lipca 2018 at 10:12
Proszę bardzo 🙂
@patrycjauczycka:disqus, dzięki za odpowiedź!
11 lipca 2018 at 22:56
Hej, google’uje cały wieczór i nic nie mogę znaleźć, może Ty mi pomożesz 😉 chcę założyć firmę przez CEIDG (mam e-PUAP). No i potrzebuję złożyć VAT-R. Z tym, że nie mogę tego zrobić od razu, bo pojawia się info, że „do złożenia VAT-R niezbędne jest posiadanie NIPu”. No, a NIPu jeszcze nie mam. Czy jak założę działalność przez CEIDG, jest możliwość w nastepnym kroku, już po założeniu DG i nadaniu NIPu, dosłania przez CEIDG tego formularza? czy możliwe jest to tylko razem z wnioskiem – a potem jedynie wizyta do US? wiesz może jak to wygląda? Będę wdzięczna za odpowiedź, może szybciej, niż uda mi się do nich dodzwonić 🙂 pozdrawiam serdecznie, AP
12 lipca 2018 at 07:26
Cześć. Bardzo mnie dziwi w ogólne taka sytuacja… Ciężko mi samemu Ci pomóc, bo już dawno nie zaglądałem do CEIDG, ale spróbuję poprosić o pomoc Grupę 🙂
12 lipca 2018 at 08:07
Po złożeniu wniosku CEIDG będzie dostępna opcja „Zmień dane”. Jak już dostaniesz numer NIP to będziesz mogła zaktualizować wniosek, dorzucając formularz VAT-R.
12 lipca 2018 at 10:06
@mateuszled:disqus dzięki za pomoc 🙂
12 lipca 2018 at 12:19
taką też informację w końcu uzyskałam na ich infolinii. Myślałam, że będę czekać 3 dni na NIP, ale o dziwo – już jest, także zaraz składam deklarację 🙂 dzięki za odp
12 lipca 2018 at 11:20
W praktyce i tak będziesz musiał udać się do US, ponieważ razem z wnioskiem VAT-R będziesz musiał dostarczyć… dokument uprawniający Cię do korzystania z nieruchomości jaką podałeś jako adres 🙂 Także może lepiej od razu złożyć ten dokument tradycyjnie? Co do posiadania NIP nie mam pojęcia. Ja natomiast miałem problem z wypełnieniem pism do ZUS w CEIDG, a jak już wysłałem sam wniosek CEIDG (bez załączników) w formie on-line to potem nie mogłem go zaktualizować w taki sposób, aby dołączyć pismo ZUS/VAT-R. Jedynie dane typu adres itp.
12 lipca 2018 at 12:17
dzięki za info. A nie mogę im tego dokumentu dosłać pocztą? Np. potwierdzonego za zgodność z oryginałem przez adwokata?
12 lipca 2018 at 12:32
Nie wiem czy jest opcja wysłania pocztą do US, w każdym razie jeśli chodzi o nieruchomość wystarczy najzwyklejsze ksero 🙂
3 lipca 2018 at 07:24
Taka uwaga dla innych dopiero rejestrujących swoją działalność. W formularzu VAT-R część C.1 poz. 38 (Data) – musicie podać datę conajmniej dzień później niż złożnie VAT-R.
3 lipca 2018 at 09:17
Dzięki za komentarz. Możesz powiedzieć skąd taka informacja? Z tego co pamiętam ja miałem taką samą datę… ale to było prawie 3 lata temu, więc mogły zmienić się wymagania…
3 lipca 2018 at 09:56
Założyłem DG od 2.07, tego samego dnia byłem w US zarejestrować się jako płatnik VAT (miałem daty 2.07 na formularzu) i miła Pani po telefonicznej konsultacji powiedziała że nie może to być ten sam dzień tylko następny. Na szczęście mogłem poprawić datę i parafować, a nie wypełniać od nowa.
Nie wiem dokładnie jaka jest podstawa tego, bo kobieta z którą to załatwiałem nie orientowała się w szczegółach (stąd telefoniczna konsultacja).
3 lipca 2018 at 10:05
Wiesz co, to może to ma związek z tym, że poszedłeś z formularzem 2 lipca i taką samą datę miałeś na formularzu VAT-R, a musi być tam data przyszła. Ja byłem załatwiać te formalności chwilę wcześniej, a nie dokładnie tego samego dnia.
3 lipca 2018 at 10:07
Możliwe że tak, stąd moja uwaga bo może ktoś też na to trafić.
3 lipca 2018 at 10:09
Dzięki, na pewno się komuś przyda 🙂
21 czerwca 2018 at 12:44
Posiadam ePAUP i profil zaufany. Na stronie mojego banku czytam „Przy załatwianiu spraw urzędowych w systemach elektronicznej administracji Profil Zaufany jest bezpłatną alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego.”. Pamiętam, że wypełniałem już jakieś pisma przez PUE ZUS i faktycznie działało jako podpis przy kilku dokumentach.
Wnioskuję, że w takim razie wniosek VAT-R wysłany przez profil zaufany założony przy pomocy banku również będzie możliwy, ale może ktoś ma inne informacje na ten temat? Zastanawiam się tylko jak to będzie w praktyce, czy otrzymam listownie prośbę o dostarczenie kolejnych dokumentów, jak np. prawo do lokalu itp.?:)
22 czerwca 2018 at 13:24
Powinno się dać: https://programistanaswoim.pl/od-30-kwietnia-2018-roku-formularz-vat-r-przy-ceidg-1-podpiszesz-profilem-zaufanym-epuap/ 🙂
Na grupie przed chwilą pojawił się podobny wątek: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/permalink/1412568965553570/
Co do dodatkowych dokumentów, to nie wiem czy nie możesz czegoś załączyć do CEIDG-1. Listownie raczej nie. Prędzej telefonicznie. Z tym prawem do lokalu to często zależy od konkretnego US. Temat znam niestety tylko w teorii – kiedy ja zakładałem DG, to wyglądało to jeszcze nieco inaczej.
22 czerwca 2018 at 13:35
Dzięki, wczoraj wysłałem prośbę o dołączenie do grupy, ale nikt jeszcze nie zaakceptował 🙂
22 czerwca 2018 at 13:41
Dzięki, jak na razie nikt nie zaakceptował mojego zgłoszenia do grupy 😉
22 czerwca 2018 at 14:00
Done 🙂
23 maja 2018 at 18:51
Hej, od pewnego czasu we wniosku CEIDG-1 można zaznaczyć „Brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”. Zobaczymy jak to się przekłada na kontrolę.
24 maja 2018 at 07:32
Cześć. Tak, to prawda. Informacja o tych zmianach gdzieś przewija się na blogu 🙂 Od znajomej księgowej wiem jednak, że urzędnicy na razie nie wiedzą do końca jak to ugryźć 😉
8 czerwca 2018 at 11:04
Na wstępie chciałem Ci bardzo podziękować, dzięki twojemu blogowi zdecydowałem się otworzyć JDG i twoje artykuły były dla mnie niezwykle pomocne 🙂
Miałem kontrolę, w domu akurat byli moi rodzice (ja byłem w innym mieście). Panie z urzędu pytały, czy będę się jakoś reklamował (w sensie tabliczki itd.) i gdzie będę przyjmował interesantów. Nie było pytań o żadne dokumenty. Panie nie chciały wejść nawet do domu i oznajmiły, że to rutynowa kontrola czy nie jest to czasem „firma krzak”. Pytały również, czy moi rodzice udostępniają mi swój dom.
Wniosek złożyłem 1-2 tygodnie temu, ale dostałem wezwanie o poprawienie daty w sekcji C3, ponieważ podałem błędnie przeszłą. Kontrola przyszła 2 dni po poprawieniu wniosku.
Czekam na wpis.
8 czerwca 2018 at 11:33
„dzięki twojemu blogowi zdecydowałem się otworzyć JDG i twoje artykuły były dla mnie niezwykle pomocne” – WOW! jeszcze nigdy nie dostałem tak miłego podziękowania 🙂 Dzięki!
No… czyli tak jak było mówione – to są rutynowe kontrole, których nie ma co się obawiać. Miałeś zaznaczone w CEIDG „Brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”?
8 czerwca 2018 at 11:37
Tak, zaznaczyłem. Podałem jedynie adres do korespondencji.
8 czerwca 2018 at 11:40
I na tym do korespondencji się pojawili z kontrolą?
8 czerwca 2018 at 11:47
Zgadza się
8 czerwca 2018 at 11:48
Dzięki za szczegółowe info! I już jesteśmy trochę mądrzejsi 🙂
Powodzenia z działalnością!
12 czerwca 2018 at 11:44
Po około tygodniu po złożeniu wniosku pojawił się wpis. Również powodzenia 🙂
15 maja 2018 at 08:41
zgłosiłem się do VAT. miałem bardzo duże zakupy Myślałem że mogę z nich odzyskać VAT ale okazało się że nie bo przekroczyłem okres dwóch okresów rozliczeniowych w moim przypadku 2 miesiące. Faktur jeszcze nie wystawiłem. także zostałem z vat em który mi się nie oplaca i nic nie odzyskałem – jakieś 20tys VAT. Oczywiście będę musiał zapłac VAT od sprzetu po zamknięciu firmy co mnie czeka 🙁 bo wykorzystuje je do działalności vat
15 maja 2018 at 09:56
Ech… przykro 🙁 Mimo wszystko dzięki za podzielenie się swoim przypadkiem – na pewno będzie przykładem dla innych.
2 maja 2018 at 16:54
Obecnie, ten krok można wykonać podczas rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG.
„Jeśli jesteś zarejestrowany w CEIDG, formularz VAT-R możesz złożyć jako załącznik razem z wnioskiem o wpis oraz zmianę swojego wpisu w CEIDG.
Uwaga! Jeśli chcesz dołączyć do wniosku CEDIG zgłoszenie VAT-R, możesz je podpiać bezpłatnym Profilem Zaufanym albo podpisem elektronicznym. Do 30 „
2 maja 2018 at 21:51
Dzięki za tę informację! Nie wiedziałem, że to też dodali 🙂 Przyjrzę się tematowi i zaktualizuję wpisy.
10 kwietnia 2018 at 19:47
Cześć, moje doświadczenie z US Warszawa Bemowo:
Wniosek VAT-R złożony 30 marca, działalność rozpoczęta 9 kwietnia.
Dziś (10 kwietnia) figuruję już jako czynny płatnik VAT i VAT-EU 🙂
Nie taki straszny i długi proces jak go piszą!
11 kwietnia 2018 at 08:29
Dzięki za podzielenie się!
To już druga tego typu informacja w ostatnim czasie, że rejestracja nastąpiła przed kontrolą mieszkania pod kątem faktycznego istnienia firmy. Daj znać kiedy będziesz miał wspomnianą kontrolę i czy w ogóle 🙂
5 kwietnia 2018 at 10:18
Cześć, z tego co rozumiem wpisy w rejestrze czynnych płatników VAT i VIES otrzymaliście dopiero po kontroli z US? Pytam, bo 26.03 zaniosłem formularz VAT-R do urzędu, z datą rozpoczęcia działalności na 01.04, a pan w okienku nie wspomniał o żadnej kontroli, ale też ja nie pytałem. 1.04 sprawdziłem oba rejestry i w obu znajdowały się już wpisy.
5 kwietnia 2018 at 10:54
Cześć!
Przedstawiałeś jakiś dowód, że masz prawo do lokalu? Jeśli tak to może to wystarczyło… jeśli nie, to nie wiem. Ja załapałem się na te czasy, kiedy nie było jeszcze tych wstępnych kontroli…
BTW. 1.04? Czytałeś: https://programistanaswoim.pl/jak-zyskac-dodatkowy-miesiac-malego-zusu-gratis/ – pytam z ciekawości, czy świadomie nie chciałeś, czy nie wiedziałeś?
5 kwietnia 2018 at 11:03
Nic poza formularzem nie przedstawiałem. Może mi zaufali z góry, ale kontrola i tak przyjdzie, dam znać jeśli tak.
Post czytałem, ale z racji faktu, że świadczę usługi na rzecz firmy, w której byłem zatrudniony na UOP, nie mogę płacić preferencyjnych skladek.
5 kwietnia 2018 at 11:07
Daj znać koniecznie.
+1 za decyzję – cieszę się, że świadoma 🙂 i dzięki za info, bo przynajmniej wiem, że wpis dociera
27 marca 2018 at 09:19
Cześć.
Cieszę się, że blog się podoba i przydaje 🙂
Odnośnie Twojego pytania: tak, dalej się opłaca. Różnica jest tylko taka, że dla firmy z USA wystawisz fakturę z odwrotnym obciążeniem ( https://prakreacja.pl/odwrotne-obciazenie-wspolpraca-z-zagranicznym-klientem/ ). Tzn. firma z USA będzie odpowiedzialna za rozliczenia VAT-u, a Ty potem zwracasz się do urzędu skarbowego o zwrot VAT-u za koszty, które poniosłeś.
Mam nadzieję, że nie zakręciłem 🙂 Generalnie: opłacalność jest ta sama, różnica jest tylko w tym skąd otrzymujesz pieniądze za VAT, który zapłaciłeś ponosząc koszty firmowe.
26 marca 2018 at 21:32
Podzielę się swoimi doświadczeniami (ciągle bardzo świeżymi):
1) Zanim zarejestrowałem działalność udałem się do biura rachunkowego gdzie poinformowałem, że chcę założyć działalność i chcę im zlecić prowadzenie księgowości. Omówiliśmy szczegóły (już wcześniej wiedziałem, że chcę się rozliczać wg skali liniowej, księgi przychodów i rozchodów i że chcę być płatnikiem VAT). Poinstruowali mnie tylko, żebym przygotował wniosek do CEiDG i wysłał im do weryfikacji (żadnych innych deklaracji miałem nie składać)
2) Jak mi powiedzieli tak zrobiłem. Przy pomocy profilu zaufanego ePUAP (zarejestrowałem sobie kiedyś w US) złożyłem wniosek do CEiDG i pojechałem do biura rachunkowego podpisać umowę.
3. Przy podpisywaniu umowy z biurem rachunkowym dali mi do podpisania pełnomocnictwo (nie pamiętam w tej chwili symbolu druku. Przekazałem im podstawowe informacje typu kiedy kończy mi się ubezpieczenie (byłem ciągle jeszcze na etacie), dzieci jakie mają być zgłoszone do ubezpieczenia itp.
4. Koniec. Biuro złożyło za mnie deklarację VAT-R, biuro złożyło papiery do ZUSu.
5. Weryfikacja z US – pan kontroler kontaktował się z biurem rachunkowym, biuro rachunkowe przekazało mi kontakt i mogłem się umówić bezpośrednio z kontrolerem. Umowę z biurem rachunkowym podpisałem 27 lutego. 21 marca był u mnie inspektor z US (chciał być wcześniej, ale byłem za granicą). Dzisiaj (26 marca) sprawdzałem i jestem już wpisany jako czynny płatnik VAT. Miasto – mniej niż 50 tys. mieszkańców.
27 marca 2018 at 09:10
Dzięki serdecznie za podzielenie się swoimi doświadczeniami! Na pewno przydadzą się innym 🙂
18 marca 2018 at 17:06
Piotrze,
To ja napiszę, jak wyglądała u mnie rejestracja VAT-R.
1. 29.12.2017 – zaniosłem swoją deklarację zgłoszeniową do US.
W dokumentach były:
– VAT-R
– ksero kopii bezpłatnego użyczenia mieszkania – link: http://www.mediafire.com/file/s7qcim9qqvxb48s/umowa_uzyczenia_mieszkania.pdf
– zezwolenie na prowadzenie DG – link: http://www.mediafire.com/file/to7o1qiajpq72ob/O%C5%9Bwiadczenie_o_zgodzie_na_prowadzenie_dzia%C5%82alno%C5%9Bci_w_wynajmowanym_mieszkaniu.pdf
– zaświadczenie, że pod tym adresem będą dokonywane czynności związane z VAT, oraz oferuję usługi – link: http://www.mediafire.com/file/c13sj4zr9wjd2xs/oswiadczenie_o_prowadzonej_dzialalnosci.pdf
I od razu rada: na umowie od razu napiszmy w nawiasach przy nazwiskach, jakie relacje łączą nas pomiędzy najemcą a wynajmującym.
Dobrze też dołączyć ksero własności do mieszkania, domu.
2. 11.01.2018 (ok. po 2 tyg.) – pismo z US
W terminie 7 dni żądają wyjaśnień, mam wyjaśnić:
– w jaki sposób jest prowadzona DG
– czy zatrudnia pracowników
– czy posiada odbiorców usług (jeżeli tak, jakich)
– czy firma posiada stronę WWW (adres)
– adresy stron WWW, z których korzystam
– jakie pokrewieństwo jest pomiędzy mną a matką (tutaj chodziło, że na umowie nie zaznaczyłem tej relacji)
Odpowiedź wysłałem przez ePUAP do US
3. 12.01.2018 – wizyta z US
Były Panie z US. Nie dotarło do nich jeszcze moje e-pismo. Pytały się o charakter DG, czy mam jakieś podpisane umowy (nie miałem jeszcze), w jaki sposób chcę się reklamować (wzięły wizytówkę ode mnie). Skserowałem im ponownie umowę, gdzie wpisałem relacje rodzinne, do tego dałem ksero właśności mieszkania. Sfotografowały budynek w której mam moją małą firmę.
Wysłałem drugie e-pismo na ePUAP wyjaśniające (załączniki: umowa z UP, dyplomy uczelni [że prowadzona firma jest zgodna z moim wykształceniem], itd.).
4. 05.02.2018 – pismo z US – informacja o zarejestrowaniu jako VAT-UE, sprawdzenie w Internecie… jest… jestem jako VAT-R.
A do czego przydało mi się zaświadczenie o nadaniu NIP UE? przekształcenie konta na Allegro na firmowe 😉 więc jak będą chcieli gdziekolwiek zaświadczenie o nadaniu NIP, polecam najpierw wysłanie zaświadczenia o nadaniu NIP-UE, które jest w zasadzie takie same jak krajowy NIP.
…tutaj przerwa, wysyłka deklaracji VAT-7, JPK…
5. 05.03.2018 (po 2 tyg. od wysłania deklaracji VAT-7) – pismo z US
Żądają pojawienia się osobiście lub przez pełnomocnika z dokumentami:
– faktur VAT zakupowych i sprzedażowych za styczeń
– ewidencji środków trwałych i wyposażenia
– innych dokumentów na rozliczenie podatku
– zawartych umów zrealizowanych za styczeń 2018
Wydrukowałem faktury elektroniczne, skserowałem papierowe, na każdej fakturze w kółku zaznaczyłem nr poz. w mojej księdze przychodów i rozchodów, wydrukowałem ewidencje, skserowałem ewidencję bezrachunkową (kiedy osoba prywatna nie chce ani rachunku ani faktury).
Poszedłem do wskazanej osoby, dałem dokumenty.
Na pytanie czy mam kasę fiskalną powiedziałem, że nie, że korzystam ze zwolnienia.
I w zasadzie czekam na telefon, aby znów odwiedzić US i podpisać protokół.
Dlaczego wysłano żądanie pokazania dokumentów? Ponieważ była to pierwsza moja deklaracja VAT-7 i muszą ją sprawdzić: wydatkowanie i sprzedaż. Być może też dlatego, że żądam dużego zwrotu VAT z zakupów (gdzie w zasadzie 100% zwracanego VATu pójdzie na konto PUP).
Oczywiście w trochę komfortowej są Ci którzy korzystają z biura rachunkowego, w razie czego to biuro załatwi za nich tą formalność.
Pozdrawiam,
Jarek.
19 marca 2018 at 08:15
Wow! Dzięki serdeczne za szczegółowe podzielenie się całą historią. Na pewno przyda się innym.
30 stycznia 2018 at 01:08
Cześć,
Pierwszy raz zakładam działalność i mam problem z wypełnieniem pól C.1 i C.2 w formularzu VAT-R. Założenia są takie: to jest moja pierwsza działalność, mały ZUS, w CEIDG wpisałem tylko jeden kod PKD (62.01.Z), firma w Polsce, jestem zameldowany w mieszkaniu rodziców i tam też zakładam działalność, działalność rozpoczynam 3 lutego 2018r.
1.) Korzystając z informacji załączonych we wpisie w sekcji C.1 mam zaznaczone tylko pole 33 i w polu 38 mam wpisaną datę 03-02-2018. Czy to jest ok?
2.) Pytanie następne co najlepiej zaznaczyć w polu 39 i co wpisać w polach (40, 41, 42, 43)?
3.) Deklaracje kwartalne (pole 44) – tutaj zaznaczam, że rezygnuje, ponieważ muszę jako nowa firma przez 12 miesięcy rozliczać się miesięcznie. Pytanie co wpisać w polach (45 , 46)?
W polu 47 nie zaznaczyłem nic.
4.) Sekcja C.2 – tutaj zaznaczyłem pole 50 i wpisałem miesiąc 2 (luty) i rok 2018. Tutaj wszystko się zgadza?
5.) Jeszcze dla innych czytelników, sekcje C.3 wypełniłem tak jak opisał to opisał @prondzyn:disqus we wpisie o VAT-UE.
Tyle moich pytań, myślę, że odpowiedzi też pomogą innym czytelnikom tego świetnego bloga.
Pozdrawiam!
30 stycznia 2018 at 12:32
Bardzo fajny „tutorial” 🙂
Dopytałbym się jeszcze w urzędzie skarbowym, ALE ja w pytaniach 39 i 44 nie wybierałbym nic. Obstawiam, że te pytania są przeznaczone dla osób na późniejszym etapie bycia przedsiębiorcą. Reszta jak dla mnie wygląda OK.
Daj proszę znać jak dostaniesz jakieś potwierdzenie z urzędu skarbowego, czy miałem rację z tymi dwoma pytaniami.
31 stycznia 2018 at 17:05
Potwierdzam, w 39 i 44 zostawiłem puste 😉 Reszta tak jak była wypełniona jest ok. Teraz zostaje czekanie na kontrole z US 🙂
23 stycznia 2018 at 15:58
Czy oczekiwanie na wpis do rejestru czynnych vatowców uniemożliwia mi zakupy na Fakturę VAT (w koszt firmy i odpisanie VAT) ?
23 stycznia 2018 at 20:27
Nie powinno niczego blokować. Generalnie idea jest taka, że zgłaszasz się jako VAT-owiec i już możesz działać. W najgorszym wypadku będziesz musiał później robić jakieś korekty. Ale nie obawiałbym się tego. Te kontrole są „rutynowe” i mają na celu sprawdzenie adresu rejestracji działalności – czy przypadkiem nie powstaje firma-krzak, tylko po to żeby VAT wyłudzać 🙂
26 grudnia 2017 at 03:13
Hej, mam pytanie. Czy ta kontrola z urzędu jest zapowiedziana? Innymi słowy, co jeśli nie będzie mnie w domu? Czy inny domownicy, w tym przypadku rodzic – właściciel mieszkania, w którym jestem zameldowany i na które założyłem firmę, może potwierdzić za mnie?
26 grudnia 2017 at 10:42
Cześć.
Z odpowiedzi jakie pojawiają się na grupie na Facebooku mogę Ci powiedzieć, że takie potwierdzenie przez innych domowników jest czasem wystarczające. ALE… jeżeli dom należy do rodziców, to prawdopodobnie będziesz musiał spisać z nimi umowę użyczenia.
18 grudnia 2017 at 10:35
„oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności” – czy ktoś ma pojęcie jak takie oświadczenie ma wyglądać? 🙂
18 grudnia 2017 at 14:44
Rzuć okiem na komentarz ponurego: https://programistanaswoim.pl/rejestracja-platnika-podatku-vat/#comment-3434068105 – wygląda na to, że to po prostu kilka słów spisanych własnymi słowami 🙂
19 grudnia 2017 at 10:45
ok, oświadczenie jest dość proste i cała procedura w US Wawa-Targówek trwała może z 5 minut. Aktu notarialnego ode mnie nie wymagali ( jeszcze 😉 )@prondzyn:disqus wysłałem na maila pdf z tym formularzem, może komuś się przyda.
19 grudnia 2017 at 11:05
Dzięki serdeczne 🙂
Podlinkowałem w treści wpisu. Można go pobrać również stąd: http://programistanaswoim.pl/pdf/oswiadczenie-o-rodzaju-dg
10 listopada 2017 at 22:35
Cześć Piotr, to że robisz świetną robotę tym blogiem to pewnie wiesz, ale to ile mi Twoje opisy pomogły w życiu wiem już tylko ja… Raz jeszcze dzięki.
Kilka dni temu założyłem DG i złożyłem VAT-R (branża jak u Ciebie).
Wpis w CEIDG pojawił się dosłownie po godzinie, niestety wg portalu podatkowego płatnikiem VAT nadal nie jestem. Czytałem na Twoim blogu, że są to konsekwencje uszczelniania VAT i trochę to potrwa, ale że mogę wystawiać FV. Ok.
Interesuje mnie natomiast kwestia zakupów „na firmę” czyli odliczenie VATu i wrzucenie w koszty.
Chcę kupić laptopa i teraz nie wiem czy czekać, aż mnie zweryfikują czy się tym nie martwić?
To dość spory koszt i gdyby nie te odliczenia pewnie bym sobie na taki nie pozwolił.
10 listopada 2017 at 22:54
Cześć.
Dzięki serdeczne za miłe słowa 🙂
Jeżeli jesteś uczciwym płatnikiem VAT, a wierzę, że jesteś, to nie masz się czego obawiać 🙂 Śmiało kupuj. Podstawowym warunkiem, którym kierują się urzędnicy przy kwalifikowaniu Cię jako VAT-owiec, jest miejsce, w którym zarejestrowana jest Twoja działalność. Jeżeli zarejestrowałeś ją we własnym domu/mieszkaniu lub innym miejscu, co do którego masz prawo użytkowania, to to jest tak naprawdę formalność – kwestia czekania na sprawdzenie ze strony US. Polecam zajrzeć na grupę https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/ – tam wiele osób już to przeszło 🙂
Pamiętaj tylko o jednym przy zakupie tego laptopa – żeby odliczyć VAT za niego to musisz mieć z czego, a więc warto być pewnym przychodów w danym miesiącu lub w dwóch kolejnych. Podejrzewam, że wiesz o tym, ale tak „just-in-case” lepiej wspomnieć 🙂
Pozdrawiam!
10 listopada 2017 at 23:07
Szybciej odpowiadasz niż mi przeglądarka odświeża stronę 🙂
No właśnie to just-in-case chyba jest tu chyba najważniejsze. Bo jako świeży VATowiec to muszę rozliczać się miesięcznie.
Czyli jak zacznę w połowie miesiąca i będę miał przychodu za listopad powiedzmy 5k + VAT czyli laptopa mogę kupić maksymalnie za 5k + VAT?
11 listopada 2017 at 10:26
Akurat miałeś farta 🙂
Tak, w najprostszym przypadku tak jest – tyle ile VAT-u zarobisz, to tyle możesz sobie odliczyć. Ale dopytałbym się na Twoim miejscu jeszcze księgowego, bo być może są jakieś opcje rozliczenia części VAT-u później. Niestety ja tego nie wiem 🙁 Sam korzystam z usług biura rachunkowego i na nich w takich sprawach polegam.
29 października 2017 at 13:12
Cześć, Dzięki za ten wpis. Niedługo rozpoczynam pracę na DG. Zarejestrowałem sie, pozostaje kwestia Vat-R. Start pracy mam 6 listopada. Czy do tego czasu muszę złożyć ten wniosek o VAT-R czy mam czas do pierwszych moich faktur? – z Twojego wpisu rozumiem, że bardziej ta druga opcja, ale chciałbym się upewnić czy nic nie uległo zmianie?
29 października 2017 at 13:50
Cześć. Dzięki za komentarz. W teorii nadal tak jest – masz czas do pierwszej faktury, która będzie podlegała o-VAT-owaniu. Ale w praktyce, to rzuć okiem na Erratę #1 ( https://programistanaswoim.pl/rejestracja-platnika-podatku-vat/#errata-1 ) – od 1.01.2017 weszły nowe przepisy o kontroli firmy rejestrujących się w VAT. Przez co faktyczna rejestracja trwa dużo, dużo dłużej i nie warto zwlekać.
29 października 2017 at 20:43
Dzięki. Rozumiem, ale jak zaczekam na start DG, rozpocznę współpracę z księgową to ona może to za mnie zrobić na od razu na początku? Dobrze zrozumiałem?
30 października 2017 at 06:25
Jak najbardziej. Będziesz musiał się tylko wcześniej zgłosić do US i zanieść upoważnienie jej na reprezentowanie Ciebie.
14 października 2017 at 20:09
Cześć
Chciałbym podzielić się doświadczeniem gdyż sam próbowałem znaleźć informacje na ten temat. Działalność założyłem od 02.10.2017 r. Wniosek o VAT złożony został zaraz po nadaniu regonu. 12.10.2017 r. około godziny 17.00 zawitał do mnie pan z Izby Celnej w gdyni i został on wysłany na polecenie urzędu skarbowego. Działalność mam zarejestrowaną w domu rodziców, gdzie mieszkam. Nie posiadam żadnej tablicy informacyjnej, ani specjalnie przeznaczonych do biura drzwi do wchodzenia dla klientów. Pan przeprowadził ze mną krótką ankietę m. in. pytał czy będę przyjmował kontrahentów w biurze. Odpowiedziałem, że jeśli tak to bardzo rzadko gdyż częściej będzie to praca zdalna, u klienta lub spotkania w kawiarniach w celu ustalenia szczegółów. Ogólnie rozmowa nie była straszna i na końcu pan stwierdził iż musi teraz wysłać pismo do mojego urzędu, że wszystko ok i tyle. Najważniejsze tak na prawdę dla niego było to, że mnie zastał i mógł ze mną porozmawiać, nawet nie chciał zajrzeć do miejsca użyczonego mi na lokal przez rodziców, siedzieliśmy sobie po prostu w salonie w domu. Także mam nadzieję, że uspokoi to co poniektórych:)
16 października 2017 at 21:58
Serdeczne dzięki za tę informację! Na pewno przyda się wielu osobom.
28 września 2017 at 13:44
Ja ostatnio założyłam firmę, działalność startuje 2.10.2017 i księgowa poleciła mi złożyć formularz VAT-R dokładnie dzień roboczy przed (w tym przypadku 29.09). Nie dopytałam się dlaczego, ale może ktoś z Was się orientuje skąd takie obostrzenie? Trochę się niepokoję tą rejestracją jako VAT-owiec, czy oni serio przychodzą do domu i sprawdzają, że mieszkanie istnieje itd?
28 września 2017 at 14:16
Nie bój się 🙂 Dużo zależy od konkretnego urzędu. Niektórzy po prostu proszą o dostarczenie dokumentów, które potwierdzają, że jesteś właścicielką lokalu albo coś podobnego. Ale niektórzy faktycznie przychodzą. Są to raczej rutynowe kontrole bez sprawdzania czegokolwiek szczegółowo. Sprawdzają po prostu, czy nie jest to firma-krzak 😉 Sam tego nie przechodziłem bo nie było jeszcze tego prawa, ale wiele osób dzieliło się swoimi doświadczeniami na Grupie FB. Tam możesz przeszukać historię, albo podpytać: https://www.facebook.com/groups/ProgramistaNaSwoim/
30 października 2017 at 06:53
Faktycznie niepotrzebnie się martwiłam. Ostatecznie kontrola z US przyszła 17.10 czyli całkiem sprawnie. Jednak pan mówił, że to przypadkiem, bo akurat był w okolicy tam jakieś inne sprawy ogarniał związane z egzekwowaniem. Jakiś tydzień później dostałam pismo z ZUS, że zostałam zarejestrowana jako płatnik VAT. Wszystko zatem zamknęło się w niecałym miesiącu. Dodam tylko, że miasto w którym jest firma to Kraków – może gdzieś indziej być inaczej;)
30 października 2017 at 07:05
Super, że poszło „sprawnie” i bez bólu 🙂 Oby tak dalej. Dzięki za update!
19 września 2017 at 21:13
„Następnie, jeśli wybrał[a|e]ś rozliczenie kwartalne (punkt 44.1), to w sekcji C.2. INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA DEKLARACJI zaznaczasz 51. VAT-7K, w przypadkach, o których mowa w art.99 ust.2 lub 3 ustawy i wypełniasz punkty 55 i 56.”
u mnie na druku wychodzi 54. i 55. oznaczony jako kwartał
20 września 2017 at 08:57
Dzięki za zwrócenie uwagi 🙂 Poprawiłem. Albo wcześniej się pomyliłem, albo druk w tym czasie się zmienił 🙂
21 września 2017 at 00:26
aa…i pewnie za rok albo za parę znowu się zmieni, normalka w przepisach
5 września 2017 at 20:13
Świetna seria o DG 🙂 Stoi przede mną wizja otworzenia pierwszej DG, aby zacząć pracować na zasadach B2B (programista). Jest koniec roku i w tym roku na pewno nie zdążę przekroczyć limitu 200 tys. W przyszłym roku… nie wiem. MOŻE.
W takim razie czy powinienem być od razu VATowcem, czy poczekać z tą decyzją jeszcze?
Czy jeśli z firmą umawiam się na kwotę miesięczną np 5000 zł + VAT to znaczy, że oni są VATowcami i ja też MUSZĘ? Czy oni mogą być, a ja nie? I wtedy wystawiam im fakturę na 5000 zł (po prostu, bez „+ VAT”)?
Dodam, że na razie będę (chyba) ponosił żadnych specjalnych kosztów działalności. Praca u klienta w biurze, sprzęt IT zapewniony. Niczego nie muszę kupować specjalnie pod działalność.
Z góry dzięki za info! 🙂
7 września 2017 at 11:26
Dzięki! 🙂
Moja odpowiedź na pytanie czy powinieneś być VAT-owcem: TAK, jeżeli Twoimi klientami będą firmy-VAT-owcy. Rzuć okiem tutaj: https://programistanaswoim.pl/vat-for-dummies-czyli-jak-dziala-podatek-od-wartosci-dodanej/
Nie musisz być VAT-owcem i możesz współpracować z VAT-owcami. Jest tak jak piszesz – wystawiasz fakturę bez VAT, z zaznaczeniem, na jakiej podstawie jesteś zwolniony z VAT-u.
Generalnie jest tak, że jako samozatrudniony programista nie ma się bardzo dużych kosztów. Przychodzą one raczej falami, ale kiedy fala nadejdzie to można sporo na podatku VAT zaoszczędzić dodatkowo. Sam zdecydujesz, ale możesz zerknąć w moje wydatki: https://programistanaswoim.pl/kategoria/przedsiebiorczosc/raporty/ – może coś Cię zainspiruje 🙂
19 września 2017 at 21:34
1. Czy jeżeli powiedzmy 2. pójdę rejestrować firmę a firma startuje 9. , a 2. lub 3. dostanę z systemu NIP to już mogę np. 4 iść składać VAT-R (aby nie czekać na ostatnią chwilę) ?
2. Napisał Pan, gdzieś na dole: „Z tego co kojarzę nie ważne jak długo US będzie to procesował. Ciebie interesuje tylko to kiedy złożyłeś VAT-R i od tego czasu możesz już czuć się bezpiecznie i spokojnie rozliczać”
Czyli po złożeniu VAT-R mogę już wysyłać VAT-7 miesięcznie, jednak do czasu wpisania mnie jako czynnego płatnika VAT, będę musiał zaczekać na zwrot podatku… ?
20 września 2017 at 09:03
Na początku poproszę bez „Pan” 🙂
1. Tak.
2. Tak to działało przed 2017 rokiem kiedy weszło sporo zmian związanych z VAT-em. Nie wiem dokładnie jak jest teraz. Podejrzewam, że analogicznie, tylko czas zapisania jako czynny podatnik się wydłużył, ze względu na te dodatkowe kontrole.
Na zwrot podatku nie czekasz dłużej. Jeśli pracujesz dla polskich firm to po prostu odliczasz sobie to od VAT-u, który masz zapłacić i sam płacisz mniejszy. Inaczej jest jak pracujesz dla innego kraju, gdzie obowiązuje odwrotne obciążenie. Wtedy czekasz na zwrot VAT. Czy dłużej? Nie wiem.
25 lipca 2017 at 07:10
Cześć,
Odnośnie składania deklaracji VAT-R, przy dostarczaniu wypełnionej deklaracji dobrze mieć przy sobie kopie tytułu prawnego do lokalu oraz oświadczenie o rodzaju prowadzeniu działalności – przynajmniej tak było w moim przypadku.
Tytuł prawny do lokalu – działalność prowadzę w mieszkaniu, więc wystarczyła kopia aktu notarialnego (oryginał trzeba pokazać, kopia zostaje w urzędzie). Jeżeli działalność jest prowadzona w biurze bądź wynajętym mieszkaniu, podejrzewam, że wystarczy umowa najmu.
Oświadczenie o rodzaju prowadzonej działalności – odręcznie napisane oświadczenie.
Bez tych dokumentów moja deklaracja została przyjęta, jednak musiałem się zobowiązać do dostarczenia owych brakujących dokumentów w czasie do 14 dni. Bez tego nie będą mogli procesować mojego wniosku.
Mam nadzieję, że się przyda (ja muszę jechać do urzędu drugi raz przez taką drobnostkę).
25 lipca 2017 at 07:14
Cześć!
Dzięki serdeczne. Na pewno się przyda. Dodam to do treści artykułu, bo widzę, że to dalszy ciąg #DobrejZmiany 🙁
A przed chwilą zdążyłem dodać aktualizację: https://programistanaswoim.pl/rejestracja-platnika-podatku-vat/#errata-1
25 lipca 2017 at 08:21
Tak, też słyszałem, że wymagane są kontrole. O ile wymagay na początku działalności 1-miesięczny okres rozliczania VAT uważam za coś, co jeszcze można zrozumieć, a sama kontrola urzędników podobno jest „bezbolesna”, to tak długie przeciąganie momentu wpisu do rejestru vatowców jest już przegięciem
25 lipca 2017 at 08:46
Trafione w punkt!
26 lipca 2017 at 08:03
Okazało się, że wymagane dokumenty mają ograniczyć przypadki, w których pracownicy urzędów muszą fizycznie sprawdzać lokal. Na informację, że jestem programistą oraz posiadam tytuł prawny do lokalu pracownicy urzędu powiedzieli, że prawdopodobieństwo kontroli w moim przypadku jest bardzo bardzo niskie 🙂
Jak widać nawet urzędy upraszczają sobie życie (szkoda że nie mikro i małym przedsiębiorcom) 🙂
26 lipca 2017 at 11:14
Dobrze wiedzieć i słyszeć 🙂 A czy powiedzieli Ci, czy taka sytuacja spowoduje jednocześnie przyśpieszenie Twojej rejestracji?
27 września 2017 at 15:41
Ja również zostałem o te dokumenty poproszony (Panie nawet mają taką karteczkę z informacją na ten temat). Deklarację składałem we Wrocławiu.
27 września 2017 at 15:43
Dzięki za info!
11 maja 2017 at 19:01
Warto jeszcze dodać, żeby trochę się pospieszyć z deklaracją VAT-R, gdyż obecne przepisy pozwalają US dokonać rejestracji w krajowym VAT oraz VIES w bliżej nieokreślonym czasie. W moim przypadku był to miesiąc i 9 dni.
12 maja 2017 at 15:03
Hej Michał.
Z tego co kojarzę nie ważne jak długo US będzie to procesował. Ciebie interesuje tylko to kiedy złożyłeś VAT-R i od tego czasu możesz już czuć się bezpiecznie i spokojnie rozliczać.
Inna sprawa to ten VIES, bo on czasem może być szybko potrzebny – tak jak opisywałem tutaj: http://programistanaswoim.pl/numer-vat-ue-jest-bardziej-potrzebny-niz-mi-sie-wydawalo/. U mnie na szczęście to trwało kilka dni, ale jak widać po Twoim przypadku wszystko zależy od konkretnego US, a może i konkretnego urzędnika 😉
Pozdro!
27 kwietnia 2017 at 16:06
Odnoszą się do kwestii do kiedy trzeba złożyć formularz VAT-R? (…)Trzeba jednak pamiętać, żeby zrobić to przynajmniej dzień wcześniej niż wypisanie pierwszej faktury (…) – formularz trzeba złożyć przed dokonanie pierwszej czynności podatkowej, co dla programisty-kontraktora oznacza w praktyce pierwszy dzień pracy na działalności (czyli wykonywanie usługi dla zleceniodawcy). Przykład – rozpoczynam działalność 2 maja i chcę być od początku działalności płatnikiem VAT. W tym celu muszę do końca kwietnia złożyć formularz VAT-R. Jeżeli złożę do po dacie rozpoczęcia działalności, płatnikiem VAT zostaję od następnego pełnego miesiąca. Istnieje jedno odstępstwo od tej reguły – jeżeli przedsiębiorca założy VAT-R po dacie rozpoczęcia działalności wraz z oświadczeniem, że do czasu złożenia formularza powstrzymał się od czynności podatkowych, to rezygnacja ze zwolnienia VAT wchodzi w życie od dnia następnego od złożenia formularza VAT-R.
2 maja 2017 at 06:42
Cześć Marcin. Bardzo możliwe, że przepisy z tym związane zmieniły się od czasu kiedy ja składałem VAT-R. Być może źle zinterpretowałem też przepisy. Dzięki za cynk. Przyjrzę się temu i postaram poprawić 🙂
19 lutego 2017 at 19:45
Mam być może głupie pytanie. Jak wygląda sprzedaż rzeczy, które kupiłam na firmę i odliczyłam je od podatku? Jest możliwa (ew. po jakim czasie), nie ma żadnych kontroli? I jeśli jako programista, jeżdżę do pracy samochodem prywatnym to paliwo do niego też może w koszty wrzucać?
20 lutego 2017 at 09:59
Cześć Marytka. Nie ma głupich pytań 🙂
Zacznę od ostatniego pytania. Jeśli masz prywatny samochód to możesz skorzystać z kilometrówki (prowadzić ewidencję dojazdów do biura i klientów) i na jej podstawie rozliczać zakupione paliwo, czy koszty napraw i części. Jest też opcja wpisania samochodu prywatnego do środków trwałych, z której ja korzystam. Nie trzeba wtedy prowadzić ewidencji. Po więcej szczegółów odsyłam do: http://programistanaswoim.pl/rozliczanie-samochodu-w-firmie/
Co do pierwszego pytania to niestety nie wiem jak to wygląda w praktyce. Na pewno jest tak, że jak masz samochód lub droższy sprzęt wpisany do środków trwałych, to najkorzystniej jest go najpierw wycofać do majątku prywatnego, a potem dopiero sprzedać. Ale też nie jest tak, że całkowicie uda się uniknąć podatku za tak sprzedaną rzecz. Kiedyś o tym napiszę, ale nie robiłem jeszcze gruntownego researchu. Radzę więc podpytać kogoś z księgowości. Jeżeli jednak chodzi o rzeczy kupione na firmę, ale nie wpisane do środków trwałych, to naturalną koleją rzeczy jest fakt, że one się zużywają. Jedne szybciej, inne wolniej, ale się zużywają. A co za tym idzie możesz je wymieniać na nowe. Nie powinno też być większych problemów z ich odsprzedażą. Oczywiście w granicach rozsądku. Bo jak będziesz wymieniać telefon co miesiąc w jednoosobowej działalności i je odsprzedawać to w końcu może to być potraktowane jako zwykły handel.
20 lutego 2017 at 10:06
Dzięki za informacje i za szybką odpowiedź!
22 stycznia 2017 at 14:52
Cześć,
Na wstępie chcę pogratulować bloga. A teraz meritum, zakładam właśnie swoją działalność i podczas rejestracji jako płatnik VAT urzędniczka poinformowała mnie, że jako iż jest to moja pierwsza działalność gospodarcza nie mogę skorzystać z kwartalnego rozliczenia podatków przez pierwszy rok funkcjonowania działalności. Warto o tym wspomnieć.
Jeszcze raz dzięki za cały bloga.
23 stycznia 2017 at 05:38
Cześć. Dzięki serdeczne 🙂 Fajnie, że to wyłapałeś. Poprawiłem to już wcześniej w artykule o kwartalnym rozliczaniu się ( http://programistanaswoim.pl/dlaczego-warto-zdecydowac-sie-na-kwartalne-rozliczanie-podatkow/ ) ale tutaj to przeoczyłem. Już dodałem brakujące info. Pozdrawiam!
19 stycznia 2017 at 05:18
Takie małe, skromne pytanie. Z innego posta wynika, że złożyłeś pełnomocnictwo UPL-1 i ifirma przygotowuje deklaracje do US za Ciebie.
Dlaczego więc fatygowałeś się sam z papierologią dotyczącą VAT-R (no i chodząc do US).
Pytam bo sam rozpoczynam przygodę z samozatrudnieniem i zastanawiam się czy to przegapiłeś, czy to może ja.
19 stycznia 2017 at 07:19
Hej. Nie krępuj się 😉 Prawda, złożyłem UPL-1, żeby ifirma mogła składać deklaracje za mnie. Z tego co się orientuję (mogę się mylić) to UPL-1 upoważnia tylko do składania deklaracji PIT. Być może mogłem złożyć jakieś inne, szersze upoważnienie, jeśli takowe istnieje, ale tego nie zrobiłem. Powodów jest kilka. Główny to taki, że wtedy też byłem jeszcze całkiem zielony w tym temacie i zgłoszenie do VAT dokonałem zanim podpisałem umowę z ifirmą. Aczkolwiek chciałem wiedzieć jak to wygląda w praktyce (chociaż o blogowaniu jeszcze wtedy nie myślałem 😉 ). Cierpię na takie nieuleczalne schorzenie „lubię wiedzieć”, albo może lepiej „lubię się orientować” 😉 Wizyty w urzędzie skarbowym chyba i tak nie da się uniknąć, bo choćby te UPL-1 trzeba dostarczyć osobiście… chyba, że coś się zmieniło?
19 stycznia 2017 at 07:55
Zdecydowanie chodzi mi jedynie o UPL-1 (bez jakichkolwiek rozszerzeń). Uprawnia ono do podpisywania deklaracji elektronicznych. Mimo, że Ty i ja nie mamy podpisów elektronicznych (jedynie ePUAP), to nie oznacza to (przynajmniej w mojej interpretacji) że nie mogą z tych podpisów korzystać pełnomocnicy.
Tutaj jest fajny spis do czego upoważnia UPL-1.
Z kolei na tej stronie ifirma zdaje się potwierdzać moje przypuszczenia.
Co do UPL-1 to tak. Wizyta nieunikniona, ale oznacza to, że może nam się udać do urzędu wybrać się tylko raz. Z tym tylko papierem. (taką mam nadzieję) 🙂
19 stycznia 2017 at 08:02
Dzięki za te linki! Faktycznie, masz rację, UPL-1 absolutnie Ci wystarczy 🙂 Pozwolę sobie skorzystać z Twojego komentarza i przeredagować nieco wpis, żeby inni wiedzieli, że tak można 🙂
22 stycznia 2017 at 15:26
Mi się udało założyć firmę bez wizyty w żadnym urzędzie 🙂 Udało się to dzięki temu, że możesz użyć konta w banku(U mnie ING) jako Profilu Zaufanego. Tak się zarejestrowałem w CEIDG. Resztę papierkologii wypełniłem w stacjonarnym biurze. Reszta została załatwiona za mnie, ale w sumie to tak. Średnio się orientuję co faktycznie podpisałem.
23 stycznia 2017 at 05:50
Brawo Ty! Właśnie oddałeś swoją nerkę 😉 Dzięki za to info. Pierwszy raz słyszę o możliwości użycia konta bankowego do uwierzytelniania przy zakładaniu DG. Wydaje mi się, że jak ja zakładałem działalność, to nie było takiej opcji. „Resztę papierkologii wypełniłem w stacjonarnym biurze.” – chodziło Ci o biuro ING?
EDIT: Faktycznie, jest opcja wykorzystania konta bankowego, ale do założenia Profilu Zaufanego, którym później potwierdzasz rejestrację w CEIDG: http://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/?D;9c067923-44f8-46b0-aca1-7735d59d56e1. Na razie są tylko 4 banki na liście: https://pz.gov.pl/dt/login/login?urlt=ezi6bhrna81figbw2y42 – PBOBP, INTELIGO, ING i Millenium.
23 stycznia 2017 at 06:15
Oczywiście chodziło mi o biuro rachunkowe tylko troszkę mi ten skrót myślowy nie wyszedł.
23 stycznia 2017 at 06:32
Spoko. To tam zapewne podpisałeś właśnie m.in. UPL-1, żeby resztę mogli zrobić za Ciebie księgowi.
19 października 2017 at 16:35
mBank też takie ma, i chyba ta współpraca jest dobrowolna dla banków ale każdy może więc prędzej czy później dzięki konkurencji każdy bank z kontami dla firm będzie potrafił 😉
Uwaga. Konto bankowe musi być zweryfikowane. Tj. Zamiast sprawdzać w urzędzie kim jesteśmy bank potwierdza, że delikwenta już zweryfikował.
20 października 2017 at 09:17
Dokładnie. Coraz to nowe banki się przyłączają – każdy chce mieć swój kawałek tortu 🙂
Aktualną listę zawsze można znaleźć tutaj: https://pz.gov.pl/dt/login/login
3 listopada 2016 at 09:56
Warto zaznaczyć, że jeśli przedmiotem działalności jest doradztwo (czyli m.in. 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki), to MUSIMY być płatnikiem VAT i należy wtedy w sekcji C.1. zaznaczyć punkt 29 (brak prawa do zwolnienia) zamiast 33
3 listopada 2016 at 10:09
Dzięki za tę informację!
9 listopada 2016 at 08:35
Pozwoliłem sobie wpleść Twój komentarz w treść wpisu, żeby nikomu nie umknął: http://programistanaswoim.pl/rejestracja-platnika-podatku-vat/#uwaga-dawida
Jeszcze raz dzięki!
7 marca 2017 at 14:12
Popełniłem dokładnie taką pomyłkę: wpisałem PKD 62.02.Z bez rejestrowania się jako płatnik VAT. Po niecałych 3 tygodniach przyszło wezwanie do fiskusa w celu złożenia wyjaśnień.
Na szczęście skończyło się tylko na strachu – okazało się, że muszę złożyć oświadczenie o tym, że nie wykonywałem ani nie wykonuję działalności w tym zakresie oraz na skorygowaniu wpisu w CEIDG. Pilnujcie się, fiskus czuwa 😉
7 marca 2017 at 14:16
Dzięki za ten komentarz 🙂 Fajnie uczyć się na błędach. Szczególnie czyichś 😉 I dobrze też wiedzieć, że wszystko skończyło się happy endem bez nadmiernej upierdliwości urzędniczej 🙂
1 października 2016 at 20:12
Świetny blog! Wszystko czego odnośnie miałem wątpliwości, znajduje się już na blogu. To czy dla firmy opłaca się być VATowcem, zależy od tego w jaki sposób zarabia (chociaż nie bardzo sobie wyobrażam w jaki sposób by się to im nie opłacało). Ale w scenariuszu w którym dla nich nie robi to różnicy, tylko ja na tym tracę, bo nie odliczam VATu od zakupów?
3 października 2016 at 11:08
Dzięki serdeczne 🙂 Cieszę się, że mogłem pomóc.
Odpowiadając na Twoje pytania (popraw mnie jeśli źle zrozumiałem): w przypadku programistów (i pokrewnych zawodów) praktycznie zawsze opłaca się być VAT-owcem, gdyż praktycznie zawsze współpracujesz z podmiotami gospodarczymi, które również są VAT-owcami i dla nich jest bez znaczenia, czy Ty jesteś VAT-owcem, czy nie. Jeśli jesteś VAT-owcem to nawet jeśli firma, z którą współpracujesz ten VAT Tobie zapłaci, to jednocześnie może go sobie odliczyć od swoich oVATowanych dochodów. Jeśli nie jesteś VAT-owcem, to wtedy firma płaci Ci bez podatku VAT i też nie ma problemu. Jeśli ten przykład jest jeszcze niezrozumiały, to napisz proszę, a ja postaram się to jakoś czytelniej przedstawić.
VAT-owcem czasami NIE OPŁACA się być w innych branżach, w sytuacji, gdy wykonujemy jakieś usługi dla osób fizycznych. Np. osoba posiadająca działalność na prowadzenie korepetycji zazwyczaj udziela tych korepetycji pojedynczym osobą, a nie całym firmom. Powiedzmy, że za godzinę korepetycji bierze 61,50 zł. I teraz:
1. jeśli jest VAT-owcem, to musi zapłacić 23% VAT-u (11,50 zł) i 18% podatku dochodowego (9 zł), więc w kieszeni pozostaje jej 41 złotych.
2. jeśli nie jest VAT-owcem, to płaci tylko podatek dochodowy – 10,98 zł, a więc w kieszeni zostaje jej 50,02 zł.
Widzisz więc, że tutaj ewidentnie nie opłaca się być VAT-owcem.
Czy rozwiałem Twoje wątpliwości? Daj proszę znać jeśli coś Ci doprecyzować.
22 października 2016 at 23:10
Dzięki za odpowiedź! Fatkycznie nie opłaca się nie być VATowcem, więc w domyśle można założyć, że każdy freelancer powinien być VATowcem.
24 października 2016 at 04:49
Tak. Zasada jest prosta – jeśli działasz na zasadzie B2B, to zostać VATowcem, jeśli na zasadzie B2C, to zastanów się, czy Ci się to opłaca.
1 sierpnia 2016 at 21:39
Cześć. Czy dodałeś może wpis co kupować by skutecznie odliczać VAT? Świetny blog. Dzięki wielkie
2 sierpnia 2016 at 05:24
Cześć.
Nie do końca rozumiem, co masz na myśli pisząc „skutecznie”? Czy chodzi Ci o to, co możesz kupować, żeby nie mieć problemu z urzędem skarbowym?
Jeśli tak, to generalnie zasada jest taka, że jeśli jesteś VAT-owcem, to VAT będziesz mógł odliczyć od praktycznie wszystkich zakupów (bo praktycznie wszystko jest oVATowane), które wrzucasz w koszty uzyskania przychodu. A kosztami uzyskania przychodu mogą być wydatki, które pomagają Ci w zarabianiu pieniędzy, czyli w przypadku programistów np. laptop, biurko, fotel, klawiatura, książki i czasopisma fachowe itp.
To czy coś zostanie zaliczone w koszta często uzależnione jest od indywidualnej oceny urzędnika w urzędzie skarbowym. Oddzielnego artykułu na ten temat jeszcze nie napisałem (mam w planach), ale możesz spojrzeć na moje raporty ( http://programistanaswoim.pl/kategoria/przedsiebiorczosc/raporty/ ) i zobaczyć co ja wrzucałem w koszta (chociaż to tylko ułamek możliwości).
Generalnie należy się kierować zdrowym rozsądkiem i mieć odpowiednią argumentację na dany koszt. Nie powinno być na przykład problemów wrzucenie w koszta kilku telefonów, jeśli potrzebne Ci one są do testowania aplikacji mobilnych 🙂 itp.
Jeśli jeszcze coś jest niejasne, to chętnie doprecyzuję.
Pozdrawiam!